ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 فروردين 1391     |     کد : 35015

يکشنبه20فروردين17 جمادي الاول8 آوريل

مقدمه اشغال نظامي ايران که هدف نهايي چرچيل بود...

مقدمه اشغال نظامي ايران که هدف نهايي چرچيل بود

وينستون چرچيل نخست وزير وقت انگلستان هفتم آوریل 1941 (18 فروردين 1320) دستور انتقال يك لشكر از هندوستان آن کشور (بریتیش ایندیا) را به بصره داد. بهانه اعزام اين لشكر كه عده نفرات آن به چهار هزار تن هم نمي رسيد محافظت از حوزه هاي نفتي بيان شده بود، ولي در واقع، ماموريت اين نيرو اشغال نظامي ايران در فرصت مناسب بود؛ زيرا كه دولت تهران عميقا متمايل به آلمان شده بود و ديكته هاي لندن را مانند گذشته نمي نوشت.
چرچيل از دو جهت هراس داشت؛ يكي سقوط شمال آفريقا و رخنه نيروهاي آلمان به شرق سوئز و ديگري عبور نيروهاي آلماني از قفقاز و سرازير شدن به مناطق نفتي خاورميانه و تصرف همه منطقه با كمك ارتش ايران. چرچيل مي دانست كه تصرف خاورميانه توسط آلمان، بدون كمك ايران امكان پذير نخواهد بود، و به اين دليل ايران را هدف قرار داده بود. چرچیل که در شرایط وقت، جنگ تمام عیار با ایران کاری آسان نمی دانست همزمان با اعزام نیرو به بصره به تطميع و خريد برخي مقامات نظامي و سياسي ايران و اطرافيان رضاشاه دست زده بود تا در اقدام نظامي انگلستان، ارتش ايران كه براي تجهيز آن 20 سال سرمايه گذاري شده بود وارد عمل نشود.
چرچيل در همان زمان در پارلمان انگلستان گفته بود كه بدون موافقت و همراهي ايران، هيچ قدرتي نمي تواند برخاور ميانه و حتي آسياي جنوبي مسلط باشد.
«تاريخ» نشان داد كه چهار ماه و دو هفته بعد (شهريور 1320)، لشكر اعزامي چرچيل از هندوستان، پس از مرخص شدن خائننامه سربازان پادگانهاي ايران، بدون برخورد با مانع چشمگير وارد ايران شد و در اشغال «ايران بي دفاع!» مشاركت جست. 

پايان عمر پركارترين هنرمند نقاش قرن 20


هشتم آوريل سال 1973 «پابلو پيكاسو Pablo Picasso» نقاش بلند آوازه و پرکار قرن 20 در92 سالگي درخانه اش در جنوب فرانسه در گذشت. وي كه بسال 1881 در اسپانيا به دنيا آمده بود از چهار سالگي كار هنر نقاشي را آغاز كرده بود. پابلو كه در فرانسه هنر صورتگري را تكميل كرد در 15 سالگي (سال 1896) پرتره مادرش را ترسيم كرد كه يك شاهكار هنري است. وي در آغاز قرن 20 سبك كوبيسم را عرضه داشت. او در 1906به پروتو كوبيسم و در 1908 به كوبيسم پرداخت و دو دهه بعد بدون اين كه از كوبيسم دست بكشد متوجه سوررئاليسم شد. در دهه هاي آخر عمر، پيكاسو به ترسيم افسانه ها سرگرم گرديد. پركاري وي همين قدر بس كه در سه سال آخر عمر 201 اثر زيبا از خود به يادگار گذارد. يك موزه كامل، اختصاص به كارهاي پيكاسو دارد. هنر در خانواده پيكاسو ارثي بوده است. پدر او استاد هنر در دانشگاه بود.
 

آخرين پيروزي مغولها در اروپاي مركزي

مغولان نهم آوريل 1241 در مركز اروپا نيروهاي مشترك اميران آلماني و لهستاني را شكست دادند و شهر لاينيتس را تصرف كردند. اروپاييان گمان مي كردند كه مغولها تا ساحل اقيانوس اطلس پيش خواهند رفت، كه مغولها ناگهان دست به بازگشت زدند و معلوم
شد كه ايلخان آنان در گذشته و براي انتخاب ايلخان تازه به شرق باز مي گردند.
مغولها پيش از بازگشت، شهرهايي را كه در اروپاي مركزي تصرف كرده بودند به آن دسته از اميران محلي كه با آنان ميانه خوب داشتند سپردند. قبلا مناطقي كه «روسيه» ناميده شده است به تصرف مغولان در آمده بود.
مورخان اروپايي نوشته اند: تلفات اروپاييان در جنگ لاينيتس به حدي زياد بود كه مغولان گوش هر مقتول را جدا مي كردند و در توبره اسب مي انداختند تا سر فرصت از اين طريق (شمردن گوش ها) شمار كشته شدگان را به دست آورند!.
علت پيروزي مغولان در اين جنگ، تاکتيک ويژه و قدرت مانور آنان به دليل سبكي سلاح و نداشتن زره بود.
 

داستان خريد آلاسكا از تزار روسيه به هفت ميليون و دويست هزار دلار!


قراردادخريد آلاسكا از روسيه نهم آوريل 1867 به تصويب سناي آمريكا رسيد و قطعي شد. طبق اين قرار داد، آلاسكا مهاجرنشين روسيه در قاره آمريكا به مبلغ هفت ميليون و دويست هزار دلار خريداري شد ــ هر هكتار 2 پني (2 سنت يعني تقريبا مفت).
«ويليام سيوارد» وزيرامور خارجه آمريکا در كابينه هاي ابراهام لينكلن و اندرو جانسون براي خريد آلاسكا تلاش فراوان كرده بود.
سيوارد كه عضو حزب جمهوري خواه آمريكا بود، به طور خصوصي به سناتور هاي متنفذ گفته بود كه با اين معامله، پاي روسها كه در شمال كاليفرنيا مهاجرنشين ايجاد کرده اند، از قاره آمريکا قطع خواهد شد و از آنجا كه بوميان قاره آمريكا (سرخپوستان) از سيبريه مهاجرت كرده اند، اگر روسها در اينجا بمانند به سرخپوستان كمك نظامي خواهند رساند و به تدريج مدعي همه قاره خواهند شد و مهاجران اروپاي غربي را متجاوز اعلام خواهند كرد كه دردسر بزرگي خواهدبود.
آلاسكا كه كانادا آن را از خاك اصلي ايالات متحده جدا كرده است اينك يكي از ايالات پنجاهگانه اين كشور است و علاوه بر منابع زير زميني ازجمله نفت و جاذبه هاي توريستي و صنعت ماهي گيري داراي اهميت استراتژيك ويژه است و كشور ايالات متحده را در همسايگي روسيه و چين و نزديك به ژاپن قرار داده است. كنستانتين آكساكوف مورخ ايده آليست قرن 19 روسيه و از هواداران ادامه مهاجرت روسها به قاره آمريكا اگر تا زمان فروش آلاسكا زنده مانده بود با نفوذي كه در الكساندر دوم تزار وقت داشت مانع اين كار مي شد. آكساكوف كه عشق عجيبي به روسيه و روسها داشت (ملي گرا بود) در تاليفات خود روزهاي طلايي روسيه را پيش بيني كرده و نوشته است كه شرط رسيدن روسيه به دوران طلايي؛ تحكيم احساس وطندوستي، منع اكيد مصرف الكل و تقويت فكر پيشرفت و ابتكار در روسها است. روسهای ناسیونالیست هنوز از فکر پس گرفتن آلاسکا بیرون نرفته اند و عمل تزاررا مغایر اختیارات یک رئیس کشور می دانند. 


نوشته شده در   يکشنبه 20 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode