ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 فروردين 1391     |     کد : 34972

شنبه19فروردين16 جمادي الاول7 آوريل

لشكركشي ايران به اروپا در سال 514 پيش از ميلاد و عبور از دانوب

لشكركشي ايران به اروپا در سال 514 پيش از ميلاد و عبور از دانوب

بوغابيش (بگابيش) ژنرال پارسي با 81 هزار سرباز درسال 514 پيش از ميلاد، 17 روز پس از نوروز، عبور از درياي مرمره را آغاز كرد تا در اروپاي جنوب شرقي اقوام غير متمدن را از نزديكي قلمرو ايران براند. داريوش در آن زمان در شمال شرقي ايران بود و بوغابيش را مامور آن سوي مرزهاي شمال غربي كشور كرده بود.
مورخان يونان باستان در نوشته هاي خود به توصيف رسته هاي سپاه بوغابيش پرداخته و به تخصصي بودن واحدها كه برايشان تازگي داشت توجه ويژه كرده بودند. اين مورخان در شرح پيادگان نيزه دار ارتش وقت ايران نوشته اند كه سربازان پياده ايران داراي لباس بلند و متحدالشكل هستند و تيردان سربازان اين رسته در پشت شانه آنان قراردارد. اين توصيف با مجسمه سربازان كه اوايل قرن 20 در اكتشافات باستانشناسي شوش به دست آمده است مطابقت كامل دارد و نشانه پيشرفته بودن ايران 25 قرن پيش است.
ژنرال بوغابيش در اين لشكر كشي، در مدتي كمتر از دو سال مناطقي را در اروپا كه در شمال درياي اژه (اراضي ميان دریای سیاه و جمهوري مقدونيه امروز) واقع اند تصرف كرد و اقوام غيرمتمدن را به آن سوي دانوب راند. بعلاوه، مناطقي را در دلتاي دانوب و شمال آن (روماني امروز) بر قلمرو ایران اضافه کرد و به پیشروی به سوی اوکراین امروز ادامه داد و .... 

«فرانسيسكو گويا» صورتگر برجسته قرون 18 و 19

فرانسيسكو گويا Francisco Jose de Goya نقاش نامدار اسپانيايي سي ام مارس 1746 در ساراسوگا (آراگون) به دنيا آمد و 82 سال عمر كرد و شانزدهم اپريل1828 در بوردو فرانسه درگذشت. وي از سال 1792 به ناشنوايي تدريجي دچار شده بود ولي اين بيماري فعاليت هاي هنري او را كاهش نداد.
«گويا» پس از ديداري نسبتا طولاني از ايتاليا به وطن بازگشته و به فعاليت هنري پرداخته بود. با اين كه جمهوري خواه بود كمكهاي دربار سلطنتي اسپانيا را رد نكرد. وي پس از ازدواج با دختري از معاريف اسپانيا به دربار راه يافته و به همين دليل برخي از مورّخان وي را تصويرگر درباري عنوان داده اند.
از اهميت «گويا» پس از افتادن اسپانيا به دست فرانسهِ ناپلئون کاسته نشد و وي کماکان از کمک هاي دربار وقت برخوردار بود. در آن زمان بدون کمک مالي و حمايت سلطان، امير و دولت رشد يک هنرمند، اديب، مولف و دانشمند امکان پذير نبود.
پيکاسو نقاش قرن بيستم بارها گفته بود که از مدلهاي «گويا» اقتباس کرده است. در بيشتر آثار «گويا» زن و كودك در كنار هم ديده مي شوند. 

«صداقت و عمل درست» عامل شادي انسان
جيمز ميل James Mill (پدر جان استيوارت ميل) فيلسوف و تاريخدان اسکاتلندی و مولف «تاريخ هندوستانِ انگلستان» ششم اپريل 1773 به دنيا آمد. وي از پدران کلاسیکال لیبرالیسم Classical Liberalism و از فلاسفه يوتيليتاريانيسم Utilitarianism (ارزش های اخلاقی Moral Worth) است. جیمز میل در رابطه با اين فلسفه، كتاب «تحليل پديده هاي تفكر انسان» را نوشته است. اين فلاسفه ــ بمانند زرتشت ــ عمل درست و صداقت را عامل شادي مي دانند و تاكيد براين دارند كه يك انسان بايد بكوشد كه اواخر عمر احساس شادي را از دست ندهد تا به همان صورت از دنيا برود. 

نخستين اعلان جنگ دولت واشنگتن به آلمان و مقدمه «ابرقدرت» شدن
ششم اپريل1917 و در ساعت يك و 18 دقيقه بعد از ظهر به وقت واشنگتن، دولت ايالات متحده برغم مخالفت آلماني تبارهاي اين كشور، در سومين سال جنگ جهاني اول به دولت آلمان (آلمان امپراتوري) اعلان جنگ داد.
«وودرو ويلسون» رئيس جمهوري وقت آمريكا دوم اپريل از كنگره اين كشور خواسته بود كه اجازه دادن اعلان جنگ به آلمان را به او بدهد. سناي آمريكا با 90 راي موافق در برابر 6 راي مخالف پيشنهاد ويلسون را تصويب كرد و اين پيشنهاد با 373 راي موافق در برابر 50 راي مخالف به تصويب مجلس نمايندگان آمريكا هم رسيد.
«وودرو ويلسون» رئيس جمهوري وقت آمريكا همزمان با دادن اعلان جنگ به آلمان، آمادگي خودرا به دادن دو ميليارد دلار وام به انگلستان و فرانسه اعلام داشت. با این دو عمل که با محاسبات دقیق قبلی صورت گرفته بود؛ ایالات متحده آمریکا پا به میدان جهانی بازیهای سیاسی و باشگاه قدرت ها گذارد. دولت واشنگتن از دو دهه پیش از آن قدرت نمايي و «خود نشان دهي» را به صورت محدود در قاره آمریکا (آمريکاي لاتين) و منطقه اقیانوس آرام آغاز کرده بود.
لويد جورج نخست وزير وقت انگلستان بلافاصله اقدام ویلسون در دادن اعلان جنگ به آلمان را شادباش گفت و اشاره کرد كه اين اقدام، بهترين فرصت را براي ورود آمريكا به باشگاه قدرتهاي جهاني فراهم مي آورد. تا آن زمان، دولت واشنگتن در قبال امور جهاني، سياست انزوا و سکوت در پيش داشت.
در جریان 19 ماهی که دولت واشنگین با آلمان درحال جنگ بود از نظامی آمریکایی آلمانی تبار استفاده نکرد. آلمانی تبارها بزرگترین درصد نژادی ایالات متحده را تشکیل می دهند.
دولت واشنگتن با همین محاسبات از دسامبر 1941 و پس از اینکه یقین حاصل کرد هیتلر با حمله به شوروی گور خودرا کنده است وارد جنگ جهانی دوم شد و باز با دو وسیله: يکان نظامی و دلار.
ایالات متحده از میان ویرانه های جنگ جهانی دوم به صورت يكي از دو ابرقدرت جهان سر برافراشت، از 1991 كه شوروي به دست چند مقام داخلي، از درون فرو پاشانيده شد و همانند قطعه ای يخ ذوب و سپس بخار شد تنها ابرقدرت گيتي و يكه تاز در ميدان جهاني بوده است. 




نوشته شده در   شنبه 19 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode