ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 فروردين 1391     |     کد : 34561

دوشنبه 7 فروردين 4 جمادي الاول 26 مارس

انعقاد قرارداد مودّت ميان ايران و روسيه در سال1299هجري شمسي ...

انعقاد قرارداد مودّت ميان ايران و روسيه در سال1299هجري شمسي

با انعقاد قرارداد مودّت ميان ايران و روسيه در سال1299هجري شمسي ، اين كشور همه عهدنامه‎ها و قراردادهاي دوران تزاري را باايران ملغي اعلام كرد. درپي اين تصميم روسيه متعهد شد كليّه قواي خود را ازايران خارج كند و بنا برهمين تصميم ولايات فيروزآباد خراسان و جزيره آشوران درخليج استرآباد واقع دردرياي خزر به ايران بازپس داده شد.



آغاز عمليات كربلاي 7درمنطقه عملياتي حاج عمران در سال1365هجري شمسي

عمليات كربلاي 7 درمنطقه عملياتي حاج عمران در سال1365هجري شمسي آغازشد. دراين عمليات كه نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران آن را با موفقيت به انجام رساند؛ چند منطقه ازحاج عمران و ارتفاعات مهمي درمنطقه عملياتي ازوجود دشمن بعثي پاك شد.


استقلال کشور مراكش در سال1956ميلادي

مراكش از معتبرترين و قديمي ترين كشورهاي اِفريقايي در سال1956ميلادي مستقل شد. اين كشور كه درشمال اِفريقا قراردارد نزديكترين كشوراِفريقايي به قاره اروپاست. ازاين رو اروپاييان بويژه فرانسويان همواره درفكرتسلط براين سرزمين بوده‎اند. مراكش دركرانه اقيانوس اطلس واقع است و با الجزايرو صحرا مرز مشترك دارد.

كشور مراكش كه حكومت مشورطه سلطنتى دارد با 458730 كيلومتر مربع وسعت در ساحل شرقى اقيانوس اطلس و ساحل جنوبى درياى مديترانه، غرب الجزيره و در شمال غربى افريقا قرار دارد. نزديكترين كشور افريقائى به اروپاى جنوبى، مراكش است و ارتباط آن با اروپا از طرزق جبل الطارق انجام مى گيرد.

اراضى بيابانى آن در نواحى شرقى بوده و كوههاى اطلس در شمال غربى آن قرار دارند. در سواحل شمالى آب و هواى مديترانه اى و در ساحل غربى آب و هواى اقيانوسى حاكم است. ارتفاعات مركزى موجب اعتدال آب و هواى اين نقاط مى شود.

مراكش 24824000 نفر سكنه دارد كه 46% آن در نقاط شهرى و بقيه در روستاها سكونت دارند. رشد جمعيت 8/2% و تراكم نسبى 1/54 نفر در كيلو متر مربع است. 65% مردم از نژاد سامى (عرب)، 34% برابر و 1% بقيه از نژاد سفيد اروپائى هستند. زبان ادارى و بازرگانى مراكش فرانسوى است ولى قبايل، به زبان بربرى سخن مى گويند. 99% مردم مسلمان و سنى مذهبند.

مغرب (مراكش) در ادوار باستانى بخشى از امپراطورى كارتاژ بود كه شمال افريقا خليج سرت در ليبى تا اقيانوس اطلس حكومت مى كرد. در سال 146 قبل از ميلاد بدست روميان افتاد كه در آن زمان جزو موريتانى بود و حكومت اروپائيان تا رن هفتم ميلادى )قرن اول هجرى) بر آن ادامه يافت.

در اواخر قرن اول هجرى، مسلمانان پس از درگيرى با اروپائيان و بربرها اين ناحيه را جزو قلمرو خود نمودند و دين اسلام و زبان عربى در آن رواج يافت.

در قرون 15 و 16 ميلادى قواى اسپانيائى و پرتقالى بنادر مراكش را تصرف كردند. در قرن شانزدهم حكومت محلى شريفهاى علوى مراكش، تابع دولت عثمانى شد ولى در قرن هفدهم اروپائيان بر آن دست يافتند.

از سال 1912م مغرب ميان فرانسه و اسپانيان تقسيم شد و استعمار اين سرزمين آغاز گرديد. مردم مسلمان بخصوص قبائل در نقاط كوهستانى، قيامهايى را بر عليه متجاوزين ترتيب دادند كه عبد الكريم ريفى رهبرى آنها را به عهده داشت.

اسپانيائى ها در سال 1915م وى را زندانى نمودند ولى پس از 11 ماه آزاد شد. در پايان جنگ اول اسپانيا به سركوبى شديد و كشتار مردم قبايل ريف پرداخت اما با ادامه قيام مردمان ريفى در سال 1921م در ناحيه ريف، نظام جمهورى به رهبرى عبد الكريم ريفى برقرار شد و رفته رفته قلمرو جمهورى مذكور به 20000 كيلومتر مربع بالغ گرديد. قواى فرانسه از اوائل سال 1924 م براى جلوگيرى از گسترش انقلاب، به خاك ريف حمله كردند و سر انجام در سال 1926م جمهورى ريف را ساقط كردند. و عبد الكريم ريفى را به جزيره رئونيون در اقيانوس هند تبعيد كردند، وى در بين راه گريخت و به مصر پناهنده شد. در سال 1938م از سوى شاه مراكش، عبد الكريم ريفى لقب قهرمان ملى گرفت، سرانجام مراكش در سال 1056م استقلال خود را بدست آورد و پس از استقلال حسن دوم، پادشاه مراكش شد .

ثروت اصلى آن فسفات است كه از اين لحاظ نسختين صادر كننده جهانى است. تنزل شديد قيمت فسفات كسرى موازنه آن را به 13 ميليارد دلار در سال 1990 م رسانيد. بهاى آن كه 68 دلار در سال 1975 ميلادى بود به 30 دلار در سال 1989 ميلادى رسيد و بدهى آن را به 17 ميليارد دلار افزايش داد. خشكسالى ها اين چالش اقتصادى را افزون كرد. جنگ با صحرا، نفرات ارتش را دو برابر نمود و 45% بودجه سرمايه گذاريها به هزينه نظامى اختصاص يافت. بحران مزبور منجر به آن شد كه رژيم، سوبسيدها را قطع كرده و به كاهش دستمزدها بپردازد كه در سال 1990 م با شورش شهر فارس مواجه شد. قريب به 30% سكنه مراكش زير خط فقر قرار دارند و نرخ رشد جمعيت كه هر روز در حال افزايش است هزينه هاى بيشترى را براى ارائه خدمات بهداشتى - رفاهى و اجتماعى مى طلبد. 67% مردم بيسوادند كه بالاترين رقم در آفريقاى شمالى است. توليد ناخالص ملى در سال 1988 م 83/17 ميليارد دلار بوده كه 6/18% به كشاورزى، 31% به صنعت و 4/50% به خدمات اختصاصى داشته است. نرخ تورم در اين كشور به 8% بالغ مى گردد.

مراكش از 30 استان و دو ناحيه شهرى تشكيل شده و مركز حكومت آن بندر رباط است كه در كنار اقيانوس اطلس مى باشد. فاس و كازابلانكا از شهرهاى مهم آن مى باشد.

در كازابلانكا مسجدى است كه ظرفيت 80000 نفر نمازگزار را دارد و يكى از وسيع ترين مساجد جهان اسلام است.



تصرف بوداپست پايتخت هُنگري يا مجارستان كنوني در سال1525ميلادي

بوداپست پايتخت هُنگري يا مجارستان كنوني در سال1525ميلادي دراثناي جنگهاي سلطان سليمان خان قانوتي امپراتور معروف عثماني به تصرف قواي عثماني درآمد. امپراتور عثماني كه با صدهزارسپاهي به هُنگري حمله كرده بود درجنگي بنام موهاك اين كشور را شكست داد و بدين ترتيب مرزهاي امپراتوري عثماني تا دروازه‎هاي وين كشيده شد.



کشف خاصيت تشعشع راديو اكتيويته در سال1896ميلادي

خاصيت تشعشع راديو اكتيويته را هانري بِكرل فيزيكدان معروف در سال1896ميلادي كشف كرد. بكرل پس از مشاهده تصويري كه رونتگن به كمك اشعه ايكس برداشته بود درصدد كشف موادي برآمد كه تحت تأثيرنورساده، اشعه ايكس صادر كنند. وي بعدها اين خاصيت را دراورانيوم مشاهده كرد. 


نوشته شده در   دوشنبه 7 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode