ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 فروردين 1391     |     کد : 34505

شنبه 5 فروردين 2 جمادي الاول 24 مارس

درگذشت ابوالحسن علي ابن هلال بغدادي مشهور به ابن بواب در سال 423هجري قمري ...

درگذشت ابوالحسن علي ابن هلال بغدادي مشهور به ابن بواب در سال 423هجري قمري

« ابوالحسن علي ابن هلال بغدادي» مشهور به« ابن بواب» اديب و خوشنويسي شيعي مذهب دار در سال 423هجري قمري فاني را وداع گفت. وي با دخل و تصرف در قوانين خوشنويسي كه از ابن مقله بجاي مانده بود، قواعد جديدي در هنر ايجاد كرد. از آثار اين هنرمند خوشنويس رساله‏اي از جاحظ كه به خط ثلث آن را نگاشته و در موزه اسلامي استانبول موجود است همچنين نسخه‏اي بسيار زيبا و نفيس از قرآن مجيد اين كلام الهي به خط نسخ از ابن بواب باقي است كه اكنون در انگلستان نگهداري مي‏شود .



درگذشت سيدعبدالحميد آلوسي بغدادي عالم و عارف اهل سنت در سال 1324هجري قمري

سيد عبدالحميد آلوسي بغدادي از علماء و عرفاي اهل سنت در سال 1324هجري قمري در بغداد در گذشت. او از بدو تولد از نعمت بنيايي محروم بود اما به مدد هوش سرشار و حافظه قوي خود تحصيلاتش را با سرعت و موفقيت پشت سر گذاشت. وي حافظ قرآن بود و بعد ها خود مدرس مدارس بغداد گرديد و كتب بسياري تأليف كرد نثر الآلي در شرح كتاب اماني از آن جمله است .



خروج رسمي ايران از پيمان استعماري (سنتو) در سال1358هجري شمسي

اين پيمان كه در واقع منابع و تماميت ارضي كشور را در اختيار اجانب قرار مي داد باعث خشم و نارضايتي مردم بود. بعد از عراق، آمريكا رياست اين پيمان را بر عهده گرفت.وجود ايران در سنتو به دليل موقعيت استراتژيكي , تسلط بر خليج فارس و تنگه هرمز بر اهميت سنتو افزوده و به همين دليل قدرت برتر منطقه شده بود. به بهانه اجراي مفاد قراردادهاي مربوط به سنتو آمريكا توانسته بود نظاميان خود را داخل نيروهاي مسلح ايران نفوذ داده و در حقيقت ايران را به صورت پايگاه ديده باني خود عليه شوروي سابق در آورده بود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران در تاريخ 5/1/1358 به طور رسمي از پيمان سنتو خارج گرديد و اين پيمان نيز مانند پيمان بغداد از هم پاشيد.


کشف عامل بيماري سل توسط روبرت كخ دانشمند و محقق آلماني در سال 1882 ميلادي

روبرت كخ دانشمند و محقق آلماني عامل بيماري سل را در سال 1882 ميلادي كشف كرد. اين پزشك برجسته ده سال براي كشف علت اين بيماري مطالعه و تحقيق كرد و سرانجام موفق به كشف عامل بيماري سل شد. به پاس خدمات ارزنده وي عامل بيماري سل را باسيل كخ ناميدند. روبرت كخ در سال 1905 ميلادي جايزه نوبل را در فيزيولوژي و طب دريافت كرد.



درگذشت «ژول ورن» نويسنده خيالپرداز و داستان نويس فرانسوي در سال 1905 ميلادي

«ژول ورن» نويسنده خيالپرداز و داستان نويس فرانسوي در سال 1905 ميلادي درگذشت. از بيشتر آثار جذاب و خواندني ژول ورن فيلم‏هاي ديدني تهيه شده است. از اين آثار بيست هزار فرسنگ زير دريا، دور دنيا در هشتاد روز، و جزيره اسرار آميز را مي‏توان برشمرد.



بازگشایی مسجد جامع گنجه در آذربايجان شوروي سابق پس از هفتاد سال در سال 1989 ميلادي

پس از هفتاد سال مسجد جامع گنجه در آذربايجان شوروي سابق باز سازي و مجدداً بازگشايي شد. مسجد جامع گنجه از بناهاي تاريخي جمهوري آذربايجان به شمار مي‏رود. گفتني است كه از سال 1985 ميلادي بيش از سي مسجد پس از تغييرات فضاي سياسي شوروي سابق در اين سرزمين بازگشايي شده‏اند و مسلمانان در اين مساجد به عبادت و اداي فريضه نماز مي‏پرداختند. 




نوشته شده در   شنبه 5 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode