ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 تير 1388     |     کد : 3448

جمعه 5 تير 3 رجب 26 ژوئن

أعمال و عبادات سوم رجب...

أعمال و عبادات سوم رجب.

غير از أعمال و عباداتي كه به طور مشترك در شب ها و روزهاي ماه رجب، به جاي آورده مي شود، در شب سوم اين ماه مستحب است ده ركعت نماز خوانده شود. اين ده ركعت كه به صورت پنج نماز دو ركعتي خوانده مي شود، در هر ركعت، پس از سوره حمد، پنج بار سوره نصر (اذا جاء نصر الله) قرائت گردد.

پيامبر اكرم(ص) فرمود: هر كسي اين نماز را به جاي آورد، خدا براي وي قصري در بهشت بنا نمايد كه عرض و طول آن، هفت برابر دنيا باشد و منادي از آسمان ندا دهد: بشارت دهيد ولي خدا را به كرامتي عظيم و هم نشيني و همراهي با پيامبران، راستگويان، شهيدان و صالحان.

هم چنين از پيامبر اكرم(ص) روايت شد كه فرمود: هر كسي كه در روز سوم رجب، چهار ركعت نماز به جاي آورد كه در هر ركعت، پس از حمد، اين آيات را (وَ اِلهُكُمْ اِلهٌ واحِدٌ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ … و اَنَّ اللهَ شَديدُ الْعَذاب)3 قرائت كند، خدا وي را پاداشي عطا كند كه تعريف كنندگان و توصيف كنندگان، نتوانند آن را بيان نمايند.

در حديثي ديگر، پيامبر اكرم(ص) درباره سه روز روزه در ماه رجب فرمود: من صام من رجب ثلاثه ايام جعل الله بينه و بين النار خندقا و حجابا، طوله مسيره سبعين عاما، و يقول الله عز و جل له عند افطاره: لقد وجب حقّك عليّ و وجبت لك محبّتي و ولايتي، اشهدكم ملائكتي اِنّي قد غفرت له ما تقدم من ذنبه و ما تأخّر.

يعني: كسي كه از ماه رجب، سه روز را روزه بگيرد، خدا ميان او و آتش جهنم، گودال و حجابي قرار دهد كه در ازاي آن، به اندازه هفتاد سال رفتن باشد و خداي عز و جل به هنگام افطار چنين روزه داري مي فرمايد: هر آيينه حق تو بر من واجب گرديد و محبت و دوستي من بر تو لازم گرديد. اي فرشتگانم! شاهد باشيد كه من تمام گناهان وي را چه آن هايي كه پيش از اين مرتكب شد و چه پس از اين، بخشيدم و از آن ها چشم پوشي نمودم.

 

شهادت امام علي النقي(ع) سال 254 هجري قمري.

امام علي بن محمد(ع)، معروف به هادي و نقي، كه دهمين امام شيعيان است، در سوم رجب، و به قولي در 25 جمادي الآخر، در سامرا به شهادت رسيد.

امام علي النقي(ع)، از ذي قعده سال 220 قمري، كه پدر بزرگوارش حضرت امام محمد تقي(ع)، معروف به جوادالائمه(ع)، به شهادت رسيد، بنا به وصيت آن حضرت، مقام منيع امامت را بر عهده گرفت.

گفتني است، هنگامي كه امام هادي(ع) مقام امامت را بر عهده گرفت، از عمر شريفش بيش از هشت سال و پنج ماه نگذشته بود و وي به مانند پدر ارجمندش در سنين كودكي به اين مقام عظيم نايل آمد.

امام علي النقي(ع) در ايام امامت خويش با خلافت شش تن از خلفاي بني عباس معاصر بود و آنان عبارت بودند از: معتصم، واثق، متوكل، منتصر، مستعين و معتز.

رفتار اين عده از خلفاي عباسي با امام علي النقي(ع) متفاوت بود. برخي رفتار خصمانه و برخي ديگر رفتار متعادل تري اعمال مي نمودند. ولي همه آنان، در غصب خلافت و ناديده گرفتن حقوق امامت، هم رأي و هم نظر بودند.

در ميان آن ها، متوكل عباسي (دهمين خليفه عباسيان) بيش از همه، نسبت به اهل بيت(ع) و خاندان امامت و علويان صاحب نام، دشمني مي ورزيد و از هر راه ممكن در صدد اذيت و آزار آنان بر مي آمد و حتي نسبت به درگذشتگان اهل بيت(ع) نيز عقده گشايي مي كرد و دستور مي داد كه قبور امامان معصوم(ع)، به ويژه قبر مطهر اباعبدالله الحسين(ع) و خانه هاي مجاور آن را خراب كرده و زمين هاي كربلا را شخم زده و زراعت نمايند.

وي، در سال 243 قمري، امام علي النقي(ع) را از مدينه منوره به سامرا فراخواند و آن حضرت را براي هميشه از موطن اصلي وي و اجداد طاهرينش دور نمود.

تنها منتصر عباسي (يازدهمين خليفه عباسيان) پس از ترور و هلاكت پدرش متوكل، در ايام كوتاه مدت خلافت خويش، نيكي هاي در خور توجهي به علويان و وابستگان به خاندان رسالت و امامت نمود، كه در برابر آزار و اذيت هاي بي حد و حساب ساير خلفاي عباسي، قابل جبران نمي باشد.

امام علي النقي(ع) به مدت يازده سال در سامرا (پايتخت عباسيان) و در محله عسكر (منطقه مسكوني نظاميان) به حالت تبعيد، زندگي نمود و در اين مدت، تحت مراقبت و نظارت دستگاه امنيتي خلافت قرار داشت و از تماس با دوستان و ياران خويش محروم بود.

سرانجام در سوم رجب و يا به روايتي در 25 جمادي الآخر سال 254 قمري، در ايام خلافت معتز عباسي، به وسيله معتمد عباسي، برادر خليفه وقت، مسموم و در آن غريبه سرا، به شهادت رسيد.

به هنگام شهادت آن امام همام، جز فرزندش امام حسن عسكري(ع)، كسي در بالينش حاضر نبود.

امام حسن عسكري(ع) در ماتم پدر بزرگوارش، بسيار گريست و گريبان دريد و خود متوجه غسل، كفن و دفن آن حضرت گرديد. برخي از نادانان و يا متعصبان به امام حسن عسكري(ع) خرده گرفته كه چرا وي گريبانش را دريد. آن حضرت به آنان پاسخ داد: شما چه مي دانيد از احكام دين خدا؟ حضرت موسي بن عمران(ع) در ماتم برادرش هارون(ع) گريبان چاك زد.

از امام هادي(ع) تشييع جنازه با شكوهي به عمل آمد. دوستداران اهل بيت(ع)، فقها، قضات، دبيران، اميران و حتي بزرگان دربار خلافت در تشييع جنازه مطهر وي شركت كرده و وي را در يكي از حجره هاي خانه اش دفن نمودند.

هم اكنون قبر شريفش، به همراه قبر مطهر فرزندش امام حسن عسكري(ع) و قبر خواهرش حكيمه خاتون دختر امام جواد(ع) و قبر نرگس خاتون مادر امام زمان(ع) در يك ضريح مقدس قرار دارد و در شهر سامرا، مزار شيعيان و دوستداران اهل بيت(ع) مي باشد.

 

درگذشت ابوالوفا محمّدبن يحيي بوزجاني رياضيدان و ستاره شناس در سال388 هجري قمري

ابوالوفا محمّدبن يحيي بوزجاني رياضيدان، ستاره شناس و از مفاخرعلمي مسلمانان ايران در سال388 هجري قمري درگذشت. بوزجاني همچنين ازرياضيدانان پرآوازه دروه اسلامي بشمارمي رود. وي علوم حساب و هندسه را ازعموي خود مُغازلي آموخت و بعد ازهجرت به عراق تا پايان عمردربغداد زندگي كرد. بوزجاني با ابوريحان بيروني دانشمند كم نظيرعصرخود مكاتبه و همكاري داشت بطوريكه درسال 387هجري قمري بوزجاني دربغداد و بيروني درخوارزم همزمان با يكديگركسوفي را رصد كردند. بيشترين اهميت آثاررياضي بوزجاني درزمينه مثلثات است. كتابهاي«نظريه سيارات و مَجِسطي» ازآثارمهم بوزجاني بشمارمي روند.

 

در گذشت عالم رباني آيت الله رضا مدني كاشاني در سال 1371 هجري شمسي

عالم رباني آيت الله رضا مدني كاشاني از روحانيون عاليقدر كاشان در سال 1371 هجري شمسي در 93 سالگي بدرود حيات گفت. وي پس از تحصيل مقدمات به حوزه علميه قم رفت و از محضر درس آيت الله العظمي حائري بهره برد. اين عالم وارسته علاوه بر تدريس و تربيت طلاب علوم ديني به ايفاي مسئوليتهاي اجتماعي نيز همت مي گماشت. آيت الله مدني كاشاني در كمك به محرومان و مستمندان پيشگام بود و در رسيدگي به امور مردم همواره تلاشي بي دريغ مي كرد. از اين عالم فرزانه آثار متعددي مانده كه فرائضُ المُقلدين؛ بَراهينُ الحَجْ لِلفقها و الحُجَجْ؛ كشفُ الحقايق و حاشيه بر عُروةُ الوثقي از آن جمله اند .

 

كشف راديوم توسط مادام كوري و پي ير كوري در سال 1898ميلادي 

راديوم يكي از كمياب ترين و گرانبهاترين فلزّات، توسط مادام كوري و همسرش پي ير كوري در سال 1898ميلادي كشف شد. به اين ترتيب راه معالجه پاره اي از امراض كه احتياج به مواد راديواكتيويته داشتند، هموار گشت. راديوم از فلزات قلياي خاكي است و علاوه بر تشعشعات سه گانه آلفا، بتا و گاما از انرژي حرارتي قابل ملاحظه اي برخوردار است. اين فلز بحالت تركيب در طبيعت وجود دارد و استخراج آن بسيار مشكل است ؛ و همين امر در بهاي آن تأثير فراوان داشته، و بهاي آن را افزايش مي دهد. از راديوم در درمان سرطان و راديوتراپي استفاده بسيار مي شود.

 

ملي اعلام شدن كمپاني كانال سوئز در سال 1956ميلادي

كمپاني كانال سوئز بدستور جمال عبدالناصر رئيس جمهور وقت مصر، در سال 1956ميلادي ملّي اعلام شد، و سازماني مصري براي اداره آن بنيان گذاشته شد. كانال سوئز در سال 1896ميلادي پس از اشغال مصر توسط انگلستان تأسيس گرديد، و بدين وسيله راه دريايي ميان اروپا و هندوستان كوتاه تر گشت. تسلط انگلستان بر كانال سوئز، همچنان باقي بود تا اينكه در زمان حكومت ناصر، وي براي قطع بهره برداري دولتهاي انگليس و فرانسه كمپاني كانال سوئز را صلّي اعلام كرد. در پي اين اقدام ناصر، نيروهاي انگليسي، فرانسوي و رژيم اشغالگر قدس به طور همزمان به مصر حمله كردند، و با وجود برتري نظامي اين سه كشور در جنگ سوئز ؛ نتيجه به نفع مصريها تمام شد.

 

 

 


نوشته شده در   جمعه 5 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode