ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 فروردين 1391     |     کد : 34413

چهار شنبه 2 فروردين 28 ربيع الثاني 21 مارس

هجوم مزدوران رژیم ستم شاهی به مدرسه فضیه قم در سال 1342 شمسي ...


هجوم مزدوران رژیم ستم شاهی به مدرسه فضیه قم در سال 1342 شمسي

مردم در ادامه مبارزه با رژيم شاه و پشتيباني از مراجع روحاني و كسب تكليف و در اعتراض به تصويب لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي در مدرسه فيضيه گرد آمدند. در اين روز كه مصادف با 25 شوال 1382 سالگرد شهادت حضرت امام صادق(ع) بود مزدوران شاه به مدرسه فيضيه حمله بردند و تعداد زيادي از مردم را مجروح و مصدوم و شهيد كردند و در انتها لباس و كتاب و وسايل طلاب را در وسط مدرسه جمع كردند و به آتش كشيدند.

عمده وقايعى كه قبل از رخداد مدرسه فيضيه موجب خشم مردم ايران به رهبرى روحانيت متعهد عليه رژيم شاه شده بود به شرح زير مى باشد:

1 ـ تصويب لايحه انجمنهاى ايالتى و ولايتى در هياءت دولت رژيم پهلوى (16 / 7 / 1341) كه ضمن آن دو موضوع بسيار حساس مورد توجه قرار گرفته بود:

(1) حذف سوگند قرآن و آوردن كتاب مقدس به جاى آن.

(2) حذف قيد اسلام از شرايط انتخاب شونده.

2 ـ بروز تظاهرات و اعتراضات شديد و يكپارچه علما و مردم شهرهاى مختلف از جمله قم و تهران و در نتيجه عقب نشينى دولت وقت و لغو لايحه ياد شده در تاريخ 10 / 9 / 41.

3ـ اعلام رفراندوم تصويب ششگانه، در دى 1341.

4ـ تظاهرات مردمى در شهرهاى قم و تهران عليه برگزارى رفراندوم كذايى.

5ـ حضور محمد رضا شاه در شهرستان قم تحت عنوان دادن اسناد مالكيت زمين به كشاورزان و انجام سخنرانى بسيار توهين آميز به روحانيت در چهارم بهمن 1341.

6ـ برگزارى رفراندوم براى تصويب لوايح ششگانه در ششم بهمن آن سال و سركوب مخالفان در جريان همه پرسى.

7ـ صدور اعلاميه ها و انجام سخنرانيها توسط روحانيون و تحريم برگزارى مراسم عيد از سوى مراجع تقليد، بنا به پيشنهاد امام خمينى ره و برافراشته شدن پرچم سياه بر سر در منازل در روز عيد نوروز.



تشکیل جلسه علني مجلس شوراي ملي به منظور اعلام جمهوريت ساختگي رضاخان در سال 1303 هجري شمسي

جلسه علني مجلس شوراي ملي به منظور اعلام جمهوريت ساختگي رضاخان در سال1303 هجري شمسي تشكيل شد. در پي آن جمعي از روحانيون، اصناف و مردم با اعلام تعطيل عمومي به سوي مجلس حركت كردند. آنان با تجمع در ميدان بهارستان بر ضد جمهوري رضا خاني شعار سر دادند. بتدريج برعده تظاهر كنندگان افزوده مي شد. و همين امر رضا خان را مشوش كرد از اين رو نظاميان تحت امر او عده زيادي را كشتند و يا مجروح و مصدوم ساختند. در همين احوال آيت الله شيخ محمد خالصي زاده براي وعظ و سخنراني بر ضد جمهوري همچون روزهاي گذشته در مسجد سلطاني حضور يافت اما درب هاي مسجد را بسته ديد، از اين رو در مركز بازار مشغول اقامه نماز شد، سپس به اتفاق جمعي از نماز گزاران بسوي مجلس شوراي ملي حركت كرد. گوينده عده نمازگزاران در آن روز بيش از هشت تا ده هزار نفر بود. در پي اين حادثه مجلس شوراي ملي بدون اخذ نتيجه تعطيل شد.




تولد «يوهان سباستيان» باخ موسيقيدان بزرگ آلماني در سال 1658 ميلادي

«يوهان سباستيان» باخ موسيقيدان بزرگ آلماني در اين كشور متولد شد . پدر باخ نيز موسيقيدان بود و از نوازندگان دربار بود. خانواده باخ جملگي اهل هنر بويژه موسيقي بودند . او در چنين محيطي پرورش يافت و از نوابغ موسيقي جهان شد. از مشهورترين آثار باخ «آهنگ غروب، صحرا نشينها و بيا اي مسيح » را مي توان بر شمرد .

اعلام رسمی نظام جمهوري پاكستان در سال 1956 ميلادي

نظام جمهوري پاكستان بطور رسمي اعلام شد و اسكندر ميرزا از رجال سياسي اين كشور در سمت نخستين رييس جمهوري پاكستان اين مسئوليت را بعهده گرفت . پس ايجاد دو كشور هندوساتن وپاكستان در اوت سال 1947 ميادي پاكستان بصورت فرمانداري كل اداره مي شد اما در چنين روزي پاكستان نظام جمهوري اعلام كرد .


نوشته شده در   چهارشنبه 2 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode