ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 فروردين 1391     |     کد : 34397

سه شنبه 1 فروردين 27 ربيع الثاني 20 مارس

درگذشت «ابوعلي محمد بن مظفر»؛ مشهور به حاتمي در سال 388 هجري قمري...

درگذشت «ابوعلي محمد بن مظفر»؛ مشهور به حاتمي در سال 388 هجري قمري

«ابوعلي محمد بن مظفر»؛ مشهور به حاتمي و بغدادي كاتب لغوي و از علماي مشهور قرن چهارم هجري در سال 388 هجري قمري درگذشت. او علوم ادبي و و لغت شناسي را نزد ابن دُريد، و ابو عمر فراگرفت و چنان در اين امر مهارت يافت كه تدريس اين دروس را در بغداد عهده دار شد. محضر وي بسيار پر محتوي بود و چون كلاس هاي درس او از نظمي قابل توجه برخوردار بود بسياري از عالمان بزرگ همچون قاضي تنويخي در حوضه درس وي شركت مي جستند. از تاًليفات حاتمي مي توان به كتاب حليتة المحاضره در دو جلد و رساله حاتميه در عيوب و نواقص سروده ها و اشعار شاعران معاصرش اشاره كرد .



رحلت آیت الله سيد احمد خوانسارى در سال 1405 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

او در روز هجدهم ماه محرم سال 1309 هجری قمری در شهر خوانسار و در يك خانواده روحانى ديده به جهان گشود و تـحـت عـنـايـت پدر و مادر دلسوز رشد نمود.

سيد احمد بن حاج يوسف خوانسارى (قدس سره الشريف )، از سـادات عظام وفقهاى كرام است كه با سى تبار نسب به حضرت موسى بن جعفر (عليه السلام) مى رساند او يـكـى از پـرچمداران فقه وفقاهت و يكى ازمراجع عظام و عاليقدر و فقهاى نامدار شيعه در قرن چهاردهم هجرى مى باشد.

تحصيلات :

وى علوم مقدماتى را در زادگاه خود از محضر عـلماى آن سامان فرا گرفت سپس جهت تكميل معلومات به حوزه اصـفـهـان مهاجرت نمود و از محضر آيات عظام آنجا كسب علم نمود و آنگاه جهت تكميل معلومات به دار العلم نجف اشرف عزيمت نمود و در آن حوزه هزار ساله، بعد از شركت جستن در محضر بزرگان به مدارج عاليه علمى در بـخـش فـقـه، اصـول، فـلـسفه و رياضيات نائل آمد سپس در سال 1335 هجری قمری به ايران بـاز گشت و در اراك اقامت گزيد و از محضر پر فيض شيخ عبدالكريم حائرى استفاده شايانى برد.
پـس از سال 1340 هجری قمری به قم مهاجرت نمود و به درس و بحث و زعامت امور مردم پرداخت.

اساتيد :

معظم له از مكتب درسي اساطيني چون :

1 - سيد محمد حسن .

2 - سيد على اكبر خوانسارى .

3 - مير محمد صادق مدرس .

4 - آخوند ملا عـبـدالـكـريـم جـزى .

5 - مـيـرزا مـحـمـد عـلـى تـويسركانى.

6 - آخوند ملا كاظم خراسانى.

7 - سيد كاظم يزدى.

8 - آقا ضيا عراقى.

9 - شيخ عبدالكريم حائرى.

كسب علم كرده است.



شاگردان :

در درس خارج ايشان جمعى از بزرگان و معاريف حوزه شركت مى جستند و افرادى مانند سيد موسى صدر، و شيخ حسين على منتظرى از شاگردان فقه و فلسفه ايشان به شمار مى آيند.

تأليفات :

از تأليفات اين فقيه نامدار و زاهد پارسا، كتابهاى زير قابل ذكر هستند.

1 ـ جامع المدارك في شرح المختصر النافع ، در 7 مجلد.

2 ـ العقائد الحقة، در علم كلام، پيرامون معتقدات شيعه و دفاع از مبانى كلامى آن.

3 ـ حاشيه بر العروة الوثقى.

4 ـ رساله عمليه توضيح المسائل.

5 ـ رساله مناسك حج .

گفتار بزرگان :

امام امت در مورد ايشان مي گويد : اين عالم جليل بزرگوارو مرجع معظم كه پيوسته در حوزه هاى علميه و مجامع متدينه مقام رفيع و بلندى داشت و عمر شريف خود را در راه تدريس، و تربيت و علم و عمل به پايان رساند، حق بزرگى بر حوزه ها دارد، چه اينكه با رفتار و اعمال خود و تقوا و سيره خويش، پيوسته در نفوس مستعده، مؤثر و موجب تربيت بود.

مرحوم سيد محمد رضا الـعـظمى گلپايگانى در مورد ايشان چنين مى گويد : آن فقيد روحانيت در علم و عمل و مخالفت هوى و اطاعت مولى و ترك اقبال به دنيا و انقطاع الى اللّه و جـامـعيت علمى و تدريس و تأليف و عبادت و تواضع در بيش از نيم قرن مشار اليه بالبنان و مـسـلم بين اقران بود.

مرجعيت :

پـس از در گـذشـت سيد حسين بروجردى، جمع كثيرى از مردم ايران و برخى از كشورهاى مـجـاور، بـه ايـشان رجوع و از رساله ايشان استفاده كردند و در اواخر، مرجعيت ايشان عظيم تر و فـرا گـيـر تـر گـرديـد، به حدى كه اداره مالى حوزه هاى علمى ايران و ساير بلاد، بيشتر بر دوش مبارك ايشان قرار داشت، و آنچنان از نظر امكانات مالى نيرومند و پر توان بود كه شهريه اش چندين ماه پس از رحلت نيز استمرار داشت.

فعاليت :

معظم له از آغاز نهضت اسلامى به رهبرى روحانيت، سهم ارزنده و مؤثرى داشته اند و حق بزرگى نسبت به شكل گيرى پايه هاى انقلاب اسلامى دارند.

در آن روزهـاى نـخـسـتـين كه همراه ديگر علما در بازار تهران به حالت اعتراض نسبت به اعمال دستگاه حركت مى نمودند، مورد هجوم پليس و مأموران امنيتى قرار گرفتند و مقدارى از ناحيه پا جراحت بر داشتند از ايشان اعلاميه هاى متعددى درباره انقلاب صادر شده است.

ايشان علاميه ها و تذكرات فراوانى در مواقع حساس صادر نموده اند و پس از پـيروزى انقلاب نيز تذكرات و خير انديشي هايى نسبت به اولياى امور جمهورى اسلامى داشته اند، و اين امور همه نشانگر آن مى باشد كه ايشان در تمام موارد، از مولى و پيشوا و حجت اللّه فى الارضين الهام مى گرفتند و كوچك ترين پيروى از هواى نفس و انانيت نداشته اند.

وفات :

سر انجام اين عالم بزرگوار، پس از 96 سال عمر پر بركت، در اثر كسالت در سال 63 هـ. ش مطابق 27 ربيع الثانى 1405 هجری قمری به ديار جاودان شتافت، و جهان اسلام و حوزه هاى علميه را عزا دار ساخت.
پيكر مطهر ايشان به قم انتقال يافت، و در جوار استاد بزرگوار خود، در حرم كريمه اهل بيت ,حضرت معصومه (سلام الله عليها) مدفون گرديد.




سالروز مبارزه با پديده شوم تبعيض نژادي

واژه آپارتايد، آپارتهايت و يا آپارتهيت به معني جدايي و در اصطلاح مساوي وتبعيض نژادي و راسسيسم به معني نژاد پرستي مي باشد، اما امروزه يك واژه بين المللي شده كه عملاً به نژاد پرستي، تعصبات ناشي از رنگ پوست و اختلاف طبقاتي در يك جامعه اطلاق مي گردد. تبعيض نژادي عليرغم اينكه در دنياي پيشرفته امروز رواج كامل دارد اما از هيچ فلسفه و پايه علمي برخوردار نيست و اين را دانش امروز دريافته است. جمهوري اسلامي ايران فعاليتهاي زيادي عليه آپارتايد انجام داد كه از بارزترين آنها گشايش دفتر سازمان ((سوآپو)) در تهران بود كه به رهبري ((سام نجوما)) رهبر كشور نامبيا كه سرسختانه ترين مبارزه عليه آپارتايد را شروع كرده بود مي باشد. سرانجام پس از كوششهاي بسيار در 17 ژوئن 1991 پارلمان آفريقاي جنوبي پس از 43 سال قانون آپارتايد را لغو كرد.

اقدامات جمهورى اسلامى ايران عليه آپارتايد:

جمهورى اسلامى ايران از همان روزهاى اوليه پيروزى انقلاب به دستور مؤ كد حضرت امام خمينى ره بنيانگذار جمهورى اسلامى، با رژيم آپارتايد آفريقاى جنوبى قطع رابطه كرد و صدور نفت به اين كشور را ممنوع اعلام داشت و با كشورهاى خط مقدم جبهه رابطه سياسى برقرار كرد، در مجامع بين المللى از مردم مظلوم سياه آفريقاى جنوبى دفاع هم جانبه نمود كه بارزترين اين اقدامات گشايش دفتر سازمان سوآپو در تهران بود كه به رهبرى سام نجوما رهبر بوده مى باشد. مقامات جمهورى اسلامى ايران در ملاقاتهاى خود با سران كشورهاى آفريقايى همواره وجود آپارتايد در آفريقاى جنوبى را يك پديده منفور و محكوم اعلام داشتند تا سرانجام حكومت نژادپرست آفريقاى جنوبى با تلاشهاى جانفرساى نلسون ماندلا رهبر كنگره ملى آفريقا سرنگون شد و دولتى به رهبرى وى در آن كشور به وجود آمد و سام نجوما نيز كشور نامبيا را از آپارتايد نجات داد.



آغاز مخالفت های کلنل فضل الله خان آق اِولي برای انعقاد قرارداد ننگین 1919 در سال 1299هجري شمسي

كلنل فضل الله خان آق اِولي از افسران بلند پايه ژاندرمري بعد از انقعاد قرارداد ننگين 1919 و تشكيل كميسيوني در ارتش كه متضمن تحت الحمايگي ايران بدست انگليس بود بشدت مخالفت خود را اعلام كرد و ادامه زندگي را براي خود نا ممكن دانست. او همواره استقلال و تماميت ارضي كشورش را مد نظر داشت و تحت سلطه بيگانه بودن را ننگ مي دانست از اين رو در كميسيوني كه براي مطالعه وضيعت ارتش در تهران تشكيل شد ه بود با توجه به سمتي كه داشت بسيار تلاش كرد كه افسران ايراني ارتش شأن خود را حفظ كنند و از بيگانه دستور نگيرند؛ اما چون به هدف خود دست نيافت خود را از بين برد. پس از مرگ كلنل كميسيون ياد شده بي نتيجه تعطيل شد و دولت قوام نيز سقوط كرد.



تبدیل پول ایران از قران به ریال در سال1311 هجري شمسي

واحد پول ايران در سال1311 هجري شمسي از قران به ريال تبديل شد و بانك ملي ايران اسكناسهاي جديد در سراسر كشور توزيع كرد. اسكناس بانك ملي در قطعات 5،10،20،100 و1000 ريالي چاپ مي شود.



درگذشت مرتضی محجوبی از هنرمندان عرصه موسیقی در سال 1344 هجري شمسي

مرتضي محجوبي از هنر مردان عرصه موسيقي كشور مان و از استادان و نوازنده پيانو در سال 1344 هجري شمسي در شصت و پنج سالگي بدرود حيات گفت اهميت كار استاد محجوبي در اين بود كه با ساز غير ايراني، موسيقي ايراني را به زيبايي مي نواخت و تأثير ساز اصيل و ايراني را در شنوده بجاي مي گذاشت. محجوبي درآثار خويش همواره كارهاي قدما را مد نظر داشت و آنها را بصورت جامع تري ارائه مي‎كرد. استاد محجوبي سالها با راديو صميمانه همكاري كرد كه آثار جاويدان از اين همكاري باقيست.



آغاز عملیات فتح المبین در سال 1361 هجري شمسي

عمليات فتح المبين با رمز يا زهرا (س) در سال 1361 هجري شمسي در منطقه عملياتي غرب دزفول و شوش آغاز شد. در اين عمليات نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي، سپاه پاسداران انفلاب اسلامي، نيرو هاي بسيج مردمي و نيروي هوايي با هماهنگي يكديگر در مقابل دشمن ايستادند. عمليات فتح المبين در آن مقطع خاص ازجنگ تحميلي اعتبار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را در جهان افزايش داد و بار ديگر ناظران سياسي را درتجديد نظر در ارزيابي هاي خود درباره ايران اسلامي وادار كرد. در اين عمليات ظفرمندانه ضمن آزاد سازي جادها و ارتفاعات سوق الجيشي،. شهرهاي دزفول، انديمشك و شوش از تير رس دشمن بعثي خارج شد و بيش از 25000 تن از افراد دشمن كشته و 15000تن اسير شدند.



در گذشت ایزاک نیوتن در سال1727ميلادي

«ايزاك نيوتن» دانشمند فيلسوف و رياضيدان شهيرانگليسي در84سالگي درگذشت. نيوتن انساني با هوش و متفكربودو در17سالگي به دانشگاه كمبريج راه يافت و درپايان تحصيل به مطالعه و تحقيق پرداخت. نيوتن سرانجام قانون جاذبه عمومي زمين را كشف كرد و نام خود را درتاريخ علم ثبت كرد.



کشف فلز گرانبهای رادیم توسط دو دانشمند بر جسته اروپایی در سال1898ميلادي

پس ازسالها تلاش شبانه روزي راديوم ازكمياب ترين و گرانبهاترين فلزّات جهان كشف شد. راديوم به همّت دو دانشمند برجسته اروپايي كشف شد. كاشفان اين فلزگرانبها كه كشف آن جنجالي فراوان درمحافل علمي؛ و درميان پزشكان جهان پديد آورد، پي يركوري فيزيكدان فرانسوي و همسردانشمند وي مادام كوري فيزيكدان پرآوازه لهستاني تباربودند. اين دو براي اين كشف مهم خود موفق به دريافت جايزه نوبل دررشته فيزيك شدند.



تولد هِنريك ايبسِن نمایشنامه نویس و شاعر مشهور نوروژی در سال1828ميلادي

«هِنريك ايبسِن» نمايشنامه نويس و شاعرمشهورنروژي بدنيا آمد. سراسرزندگي ايبسن با نوشتن نمايشنامه با موضوعات گوناگون سپري شد. وقايع ناگوار سال 1848ميلادي در نروژ، موضوع اولين نمايشنامه او بنام كاتيلينا بود. سپس درلندن، رم و مونيخ با آثارنمايشنامه نويسان بزرگ همچون شكسپيرآشنا شد. ايبسن پس از27سال مجدداً به نروژبازگشت. «شب سَنت ژان و مدعيان تاج وتخت» مشهورترين آثارايبسن بشمارمي‎‏روند.



درگذشت «پاول نيپكو» ازمخترعان اصلي تلويزيون در سال1940ميلادي

«پاول نيپكو» ازمخترعان اصلي تلويزيون در80سالگي درگذشت. نيپكو دررشته فيزيك تحصيل كرد و درپايان دوره تحصيل به سبب داشتن ذهني كنجكاو و پويا به تحقيق و مطالعه پرداخت و سرانجام اين تحقيقات كشف طريقه تبديل عكس به امواج؛ و تشكيل مجدد آنها بود. بدين ترتيب نيپكو تلويزيون را اختراع كرد. 




نوشته شده در   سه شنبه 1 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode