ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 تير 1388     |     کد : 3426

پنج شنبه 4 تير 2 رجب 25 ژوئن

در شب دوم ماه رجب، ده ركعت نماز خوانده شود كه در هر ركعت آن، پس از حمد، سوره كافرون (يكصدونهمين سوره قرآن كريم) قرائت شود.

أعمال و عبادات.

در شب دوم ماه رجب، ده ركعت نماز خوانده شود كه در هر ركعت آن، پس از حمد، سوره كافرون (يكصدونهمين سوره قرآن كريم) قرائت شود.

گفتني است كه اين ده ركعت، به صورت پنج نماز دو ركعتي اقامه مي گردد.

ناگفته پيداست كه اين نماز، مخصوص شب دوم است و غير از آن، اعمال مشترك ديگري كه قبلا بيان كرديم، مانند دعاها و مناجات گوناگون، استغفار و طلب آمرزش، قرائت قرآن، نمازهاي متعدد، گرفتن روزه، انفاق و صدقات، عمره مفرده و زيارات مشاهده مشرفه، به ويژه زيارت اباعبدالله الحسين(ع) نيز در شب و روز دوم ماه رجب، همانند ساير روزهاي آن وارد است و انجام آن ها، سنت مي باشد.

درباره روزه، از پيامبر اكرم(ص) روايت شد: َمَن صام مِن رَجب يَومَينْ لَم يَصف الواصفون مِن أهل السّماءِ وَ الأرض ما له عندالله من الكرامه، وَ كَتب لَه مِنَ الأجر مِثل اُجور عَشره مِن الصادقين في عمر هم، بالغه اعمارهم ما بلغت، و يشفّع يَوم القيامه في مثل ما يشفّعون فيه وَ يحشر معهم في زُمرتهم حَتي يدخل الجنه و يكون من رفقائهم.

يعني: كسي كه دو روز از ماه رجب را روزه بگيرد، تعريف كنندگان و توصيف كنندگان اهل آسمان و زمين نمي توانند كرامتي كه براي اين روزه دار در نزد خدا است، بيان كنند. براي وي پاداشي همانند پاداش ده نفر از راستگويان كه عمري بسيار دراز كرده باشند، نوشته خواهد شد. به همان مقداري كه از وي شفاعت شود، مورد شفاعت قرار مي گيرد و با شفاعت كنندگان خود محشور شده و در شمار آنان قرار مي گيرد و وارد بهشت مي شود و از هم نشينان و دوستان آنان قرار خواهد گرفت.

 

ميلاد مسعود امام هادي(ع) سال 212 هجري قمري.

درباره تاريخ تولد امام هادي(ع) اتفاق نظري ميان مورخان و سيره نويسان نيست. برخي از آنان، تاريخ تولدش را نيمه ذي حجه و برخي ديگر دوم رجب و يا پنجم رجب ذكر كرده اند. هم چنين درباره سال تولدش، برخي سال 212 و برخي ديگر سال 214 قمري را بيان نمودند.

يكي از ادله اي كه تولد آن حضرت را در ماه رجب مي داند، دعاي ناحيه مقدسه است، كه در فرازي از آن آمده است: اَلّلهُمَّ اِنّي اَسْئَلْكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَبٍ، مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثّاني وَ ابْنِهِ عَليِّ بْنِ مُحَمّدٍ الْمُنْتَجَبِ.

نام مباركش علي و لقب هايش هادي، نقي، نجيب، مرتضي، ناصح، عالم، امين، مؤتمن، منتجب و طيب است وليكن هادي و نقي، معروفترين و مشهورترين القاب وي مي باشند.

آن حضرت، مكنّي به "ابوالحسن" است و اين كنيه علاوه بر آن حضرت، بر سه تن از امامان ديگر شيعه، يعني امام علي بن ابي طالب(ع)، امام موسي بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) نيز معروف مي باشد.

براي تمييز و تعيين هر يك از آنان، كنيه "ابوالحسن" به طور مطلق، براي امام علي(ع) قرار داده شد و به امام موسي بن جعفر(ع) "ابوالحسن الاول"، به امام رضا(ع) "ابوالحسن الثاني" و به امام علي النقي(ع) "ابوالحسن الثالث" مي گويند.

نام پدر بزرگوارش امام محمد تقي(ع)، امام نهم شيعيان و مادرش سمانه مغربيه مي باشد.

امام هادي(ع) در شأن مادرش فرمود: مادرم به حق من عارف و از بهشتيان است و شيطان سركش به او نزديك نمي شود و مكر جباران به وي نمي رسد. او در پناه خدايي است كه نمي خوابد و مادر صديقان و صالحان را به خود وانمي گذارد.

ميلاد مسعود امام هادي(ع) در روستاي "صُريا"، در حوالي مدينه منوره واقع گرديد.

گفتني است كه "صريا" قريه اي بود در سه ميلي مدينه منوره كه امام موسي بن جعفر(ع) آن را بنا نمود و سال هاي دراز، موطن اولاد و احفاد آن حضرت قرار گرفت.

 

تولد « ابن رومي» شاعر در سال221هجري قمري

« ابن رومي»، شاعر نامدار، از مادري ايراني و پدري رومي تبار در سال221هجري قمري در بغداد بدنيا آمد. وي به مذهب تشيع اعتقاد داشت و مسير زندگي اجتماعي- سياسي وي تحت تاثير اين آئين مقدس معين مي شد.  ابن رومي را شاعرخاص امام حسن عسگري(ع) ميدانند زيرا اشعار بسياري در ستايش آن حضرت سرود. شعر ابن رومي سهل و ممتنع است و همواره مورد توجه منتقدان و نويسندگان بوده است.  تحليل هاي روانشناختي؛ برداشتهاي فلسفي و واژگان بسيار غني ابن رومي بر وسعت اطلاعات او دلالت دارد.

 

درگذشت« حسن بن عبدالله بن مرزبان سيرافي» در سال 368هجري قمري

«حسن بن عبدالله بن مرزبان سيرافي» از بزرگان علوم ادبي و عربي در سال 368هجري قمري در بغداد درگذشت. سيرافي 50 سال به كار قضاوت اشتغال داشت و به قاضي سيرافي شهرت يافته بود. او خطاط بود و با كتابت هزينه زندگي خود را تامين مي كرد. از تاليفات قاضي سيرافي كتابهاي« صَنعَه الشّعر» و« اَلبَلاغَه» باقيست.

 

درگذشت« ابوريحان بيروني» در سال 440 هجري قمري

ابوريحان بيروني در سال 440 هجري قمري در شهر غزنه در گذشت. بيروني در علوم ستاره شناسي، رياضي، تاريخ، جغرافي و منطق بزرگترين دانشمند عصر خود بشمار ميرفت و در هر يك از اين رشته هاي علمي تاليفات ارزشمندي دارد.  توجه بيروني به تاريخ و رويدادهاي تاريخي در همه آثارش كاملا هويدا است از اين رو آثار اين دانشمند ايراني از منابع مهم براي بررسي احوال پيشينيان و نيز معاصران او نيز بشمار ميرود. «آثارالباقيه» و« الجواهر» از كتابهاي ارزشمند بيروني است.

 

در گذشت دكتر طاهر حديثي از استادان برجسته كشور در سال 1377 هجري شمسي

دكتر طاهر حديثي از استادان برجسته كشور؛ و يكي از خادمان با اخلاص قرآن كريم در سال 1377 هجري شمسي دارفاني را وداع گفت. ايشان در سال 1334 شمسي در شهر مقدس قم بدنيا آمد و پس از طي تحصيلات ابتدايي و متوسطه و همزمان با اوجگيري نهضت امام خميني(ره) در اين نهضت و قيام ظلم ستيزي، شركت داشت. ادامه تحصيلات مرحوم، حديثي در مشهد و در رشته جغرافيا بود كه به عبارتي آغازي بر فصل نوين تحصيلي ايشان محسوب مي شد، زيرا رشته جغرافيا را تا اخذ درجه دكتري دنبال كرد. پس از فراغت. پس از فراغت از تحصيل دكتر حديثي در مركز مختلف و متعددي همچون تربيت معلم تهران، كارشناسي برنامه ريزي و تأليف كتابهاي درسي، كميته جغرافيايي دفتر مركزي جهاد دانشگاهي، به كار مشغول شد. اين استاد فرزانه دركنار اين مسئوليتها چندين نمايشگاه پربار قرآني را برپاداشت و به واسطه همين خدمت ارزنده لوح تكريم خادمان قرآن را از مقام رياست جمهوري وقت دريافت نمود. گفتني است مرحوم، دكتر حديثي از سال 1368 شمسي در سمتهاي مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام وظيفه مي كرد .

 

ورود نخستين گروه از بردگان آزاد شده آمريكايي به موطن اصلي در سال 1822 ميلادي

پس از سالها استثمار آمريكا بر مردم آفريقا، در سال 1822 ميلادي نخستين گروه از بردگان آزاد شده آمريكايي وارد موطن اصلي خود، آفريقا شدند. اين عده در سرزميني كه امروزه ليبريا خوانده مي شود مسكن گزيدند. سياهپوستان آمريكا از اوايل قرن نوزدهم ميلادي نهضتي را آغاز كردند كه هدفشان از برپايي آن تأسيس يك كشور براي سياهپوستان بود. به همين جهت گروهي از سياهان آمريكا به غرب آفريقا كوچ كردند، و كشورليبريا را بوجود آوردند. اين كشور ابتدا مانند يكي از ايالات كشور آمريكا اداره مي شد. اما درسال 1847 ميلادي در اين سرزمين نظام جمهوري برقرارشد و نخستين رئيس جمهور آن نيز برده اي از اهالي ويرجينيا به نام رابِرتس بود.

 

حمله كره شمالي به كره جنوبي در سال 1950 ميلادي

كره شمالي از مدار 28 درجه، مرزميان 2 كره جنوبي در سال 1950 ميلادي حمله كرد و بدين ترتيب جنگ ميان 2 كره آغاز گرديد. باشروع جنگ، آمريكا و 15 كشور ديگر نيروهاي نظامي خود را به منظور مقابله با كره شمالي و دفاع از كره جنوبي به منطقه اعزام داشتند. اندكي بعد با دخالت نيروهاي سازمان ملل متحد و دفاع از كره جنوبي درگيري شديدي ميان 2 كره و متحدانشان صورت گرفت كه پس از مدتي منجر به امضاء پيمان آتش بس گرديد. عاقبت حنگ سرد ميان 2 كره در دسامبر سال 1991 ميلادي با امضاء عهدنامه عدم تجاوز ميان 2 كشور خاتمه يافت.

 

روز جهاني مبارزه با مواد مخدر (26 ژوئن )

 اين مواد مخدر مايه فساد است، فساد را بايد برداشت تا ديگران اصلاح شوند. هر عقلي و هر عاقلي اين معنا را تصديق دارد كه با اين طور فسادها كه جوانهاي ما را به نيستي تقريباً مي كشاند بايد مبارزه بشود.

امام خميني (ره) 

كنفرانس بين المللي مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر از تاريخ 17 تا 26 ژوئن 1987 در شهر "وين" به منظور ابراز عزم سياسي ملتها در امر مبارزه با پديده خانمان سوز و شوم مواد مخدر تشكيل شد و در آن سندي با عنوان C. M. O به تصويب كشورهاي شركت كننده رسيد. اين سند خط مشي همه جانبه اقدامات در امر كنترل مواد مخدر را از سوي كشورهاي شركت كننده مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات

  بين المللي در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال كنند.

در اين كنفرانس سندي در چهارفصل تنظيم شد كه بيش از 35 مورد اقدام عملي را همچون ارزيابي ميزان مصرف، پيشگيري از طريق آموزش، نقش رسانه ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ريشه كني مزارع غير مجاز خشخاش، نابودي شبكه هاي عمده قاچاق مواد مخدر، همكاريهاي حقوقي كشورها و غيره را در خود جاي داده است. اين سند در 26 ژوئن مصادف با 5 تيرماه به اتفاق آراء مورد تأييد و تصويب كشورهاي شركت كننده قرار گرفت و سالروز تصويب اين سند به نام روز جهاني مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

علي رغم امضاي اين سند به دست اكثريت كشورها، متأسفانه اقدامات عملي لازم جهت مبارزه با مواد مخدر صورت نمي پذيرد. تنها كشور موفقي كه توانسته است در اين راه اقدامات جدي و موفقيت آميزي اجرا كند، جمهوري اسلامي ايران است كه به عنوان يك الگوي موفق و سمبل مبارزه و ابداع كننده شيوه هاي موفق در جهان شناخته شده است. غرب و در رأس آنها آمريكا، عميقاً از گسترش تفاهمات منطقه اي و همكاريهاي بين المللي با جمهوري اسلامي ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر به هراس افتاده و همواره مخالفت خود را با مطرح شدن ايران اسلامي به عنوان الگو اعلام داشته است، و نه تنها هيچ گونه همكاري در جهت نابودي باندهاي مافيايي مواد مخدر انجام نداده بلكه در مواقع لازم كارشكني هايي نيز در جهت جلوگيري از فعاليتهاي جمهوري اسلامي ايران كرده است.

   سابقه مواد مخدر در جهان:

اگرچه تاريخ دقيقي از كشت و مصرف مواد افيوني در دست نيست لكن بر اساس برخي اسناد موجود، سابقه آشنايي بشر با مواد مخدر را حدود 4000 سال پيش از ميلاد برآورد مي كنند.

"پلين" دانشمند رومي قرن اول ميلادي اولين كسي است كه شيره غليط خشخاش را به نام اپيوم عرضه كرد. "اپيوم" از ريشه "اپوس OPOS" به معني شيره كه آن هم از كلمه "اهي پي نا AHIPENA" از زبان سانسكريت گرفته شده است و بنا به تلفظهاي ديگر "افيون" يا "هيپون" خوانده مي شود.

به كا ربردن كلمه "ترياك Theriac" بجاي افيون يك غلط مصطلح و كاملاً مرسوم است، زيرا "ترياك" در زبان انگليسي و "ترياق" در زبان فرانسوي نام يك پادزهر است كه از حدود 70 نوع گياه تهيه شده است و گاهي پوست يك نوع مار به نام "Tiriak" را نيز به آن مي افزودند.

كلمه خشخاش هم يك لغت عربي است و در فارسي اين گياه را "كوكنار" مي نامند.

نقش دول استعمارى در شيوع مواد مخدر

پس از سازمان يافتن استعمار نو در كشورهاى انگليس، فرانسه، پرتغال، اسپانيا و هلند از قرن شانزدهم، اين دولتها استفاده از مواد افيونى را به منظور ايجاد سلطه بر ملتهاى مظلوم جهان سوم آغاز كردند و در اين راه از ابزارهاى ضد فرهنگى (تحميق و استعمار)، ترفندهاى دارويى و درمانى (منافع استعمال ترياك ) و حربه هاى اقتصادى و اجتماعى، نهايت استفاده را به عمل آوردند و دامنه اين تهاجم را به رويارويى نظامى نيز كشاندند كه وقوع جنگ اول ترياك در 1839 ميلادى و جنگ دوم ترياك در 1856 ميلادى بين دولتين انگليس و چين گواه غير قابل انكارى در پرونده دولتهاى استعمارگر غربى است.

نبايد تصور كرد كه جنگ مواد مخدر پايان يافته و ديگر تكرار نخواهد شد، بلكه اين جنگى است كه در دهه هاى اخير به صورت پنهانى در جريان بوده و هر روز قربانيان جديدى گرفته است. حمايت دولتهاى استكبارى غربى بويژه آمريكا از برخى دست نشاندگان خود كه بزرگترين توليد كنندگان و يا صادر كنندگان مواد مخدر محسوب مى شوند، نمونه آشكارى از جنگ پنهان و نامرئى است كه در حال حاضر در جريان مى باشد.

مواد مخدر، ظلم آشکار

مواد مخدر راه تاريکي است که پاياني جز مرگ ندارد و کشنده ترين وسيله تفريحي به شمار مي آيد که به دست انسان ساخته شده و تاکنون افراد بسياري را به گرداب هراس انگيز مرگ کشانده است. چنان که بررسي ها نشان داده، مواد مخدر سالانه چهار ميليون نفر را به کام مرگ فرو مي برد. اکنون با گذشت زماني چند از پديد آمدن و گسترش اين گونه مواد افيوني، از عواقب ناگوار از جمله بيماريهاي بسيار و خطرناک ان پرده برداشته شده است. بطوريکه اين مواد عوارض جسمي و رواني بسياري براي خود شخص، خانواده و اطرافيان او پديد آورده و از سلامت جامعه مي کاهد. در اين ميان کودکان، مهم ترين قربانيان بي گناه اين ماده مسموم اند. بي هيچ ترديدي مصرف مواد مخدر زيان رساندن و تجاوز به حقوق ديگران است. در دين مبين اسلام، تجاوز به حقوق ديگران، گناهي ناپسند و نابخشودني است که بارها از آن نهي شده است. حضرت علي (ع) در اين باره فرموده اند :

" بدترين توشه براي قيامت، ستم بر بندگان است. "

مواد مخدر قدرت تفکر، انديشه و اراده را از انسان مي گيرد و سبب سقوط بسياري از ارزشها و هنجارهاي فرهنگي و اخلاقي ميشود.

با پيروزى انقلاب اسلامى، توطئه هاى استكبار جهانى عليه نظام اسلامى و ملت ايران گسترش يافت و استكبار جهانى كه شكست عظيمى را از انقلاب اسلامى متحمل شده بود در صدد غوطه ور كردن جوانان كشور در دام اعتياد، با توطئه هاى حساب شده و توزيع مواد مخدر در ايران بود.

در اين زمينه امام خميني (ره) دستور مبارزه شديد با قاچاق مواد مخدر را صادر فرمودند و اين كار را يك نقشه حساب شده و هدفدار دانسته و فرموده اند:

" اين (مواد مخدر) يك نقشه است كه براى سرتاسر كشور است و براى فلج كردن جوانهاى ما مي باشد. "

ايشان عوامل توطئه را معرفى نموده و قدرتهاى بزرگ را در اين كار دخيل دانسته اند، بطوريکه مي فرمايند

 " اين هم يك توطئه است كه قدرتهاى بزرگ به اين وسيله به ما ضربه مى زنند، كسانى كه معلوم شود شغل آنها جمع آورى مواد مخدر و پخش آن بين مردم است در حكم مفسد فى الارض هستند "

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 4 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode