ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 22 ارديبهشت 1403
شنبه 22 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 اسفند 1386     |     کد : 341

ایران هسته ای مخالف اقتدار اسرائیل

 

 یک پژوهشگر ارشد هسته ای درباره پیامدهای استراتژیک دستیابی ایران به فناوری هسته ای گفت: اولین پیامد دستیابی ایران به فناوری هسته ای از بین رفتن انحصار اسرائیل در دارا بودن فناوری پیشرفته هسته ای در منطقه خاورمیانه است.
دکتر رحمن قهرمانپور  اظهار داشت: اصولا امنیت ملی اسرائیل از زمان تاسیس این کشور و به خصوص از دهه 1960 مبتنی بر برتری همه جانبه نظامی این رژیم در میان کشورهای منطقه بوده است. بنابراین استراتژی، جلوگیری از دستیابی کشورهای منطقه به فناوری هسته ای یکی از ستون های ثابت سیاست دفاعی اسرائیل می باشد.
به گفته وی، در ادبیات سیاسی به این موضوع دکترین مناخیم بگین یا دکترین «هرگز نه» می گویند. یعنی براساس این دکترین هیچ کشوری جز اسرائیل نباید به فناوری پیشرفته هسته ای و سلاح هسته ای دست پیدا کند. حمله اسرائیل به اوسیراک عراق در راستای همین تز بود.

قهرمانپور افزود: ذیل این پیامد موارد دیگری را هم می توان اضافه کرد از جمله منع صدور فناوری هسته ای پیشرفته به سایر کشورهای منطقه از سوی ایران نظیر سوریه.
به گفته وی، چنین امری خطر یا تهدیدات حیاتی را به مرزهای اسرائیل نزدیک می کند و این برای اسرائیل اتفاق خوشایندی نیست.
وی خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی اسرائیل این است که در صورت دستیابی ایران به فناوری پیشرفته هسته ای، آمریکا به ناچار با ایران کنار بیاید و نقش برتر ایران در ترتیبات امنیتی منطقه را بپذیرد. بر همین اساس اسرائیل و لابی یهود همواره تلاش کرده اند ایران را یک تهدید حیاتی برای منافع ملی آمریکا جلوه دهند. حال آنکه در عرصه عمل الزاما این گونه نیست.
این پژوهشگر ارشد هسته ای در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر، تضعیف موقعیت برتر اسرائیل در مذاکرات صلح خاورمیانه است.
اسرائیلی ها نگرانند اگر ایران به لحاظ فناوری هسته ای پیشرفت کند این امر از نظر روحی – روانی تاثیر مثبتی بر گروه های داخلی فلسطین داشته و تمایل آنها به دادن امتیازات بیشتر را کاهش دهد. بنابراین می توان گفت دستیابی ایران به فناوری پیشرفته هسته ای استراتژی های کلان اسرائیل را جهت حفظ موقعیت برتر در منطقه به چالش خواهد کشید.
قهرمانپور در پاسخ به اینکه واکنش های کشورهایی مانند آمریکا در قبال ایران هسته ای چگونه خواهد بود، گفت: دو دیدگاه در این مورد مطرح است:
عده ای معتقدند که آمریکا با ایران هسته ای مشکلی ندارد. استدلال این افراد عموما مبتنی بر تحلیل ژئوپلتیکی شرایط منطقه و نظام بین المللی است. از نظر این افراد یک ایران قدرتمند در تحلیل نهایی می تواند یک شریک و متحد استراتژیک برای آمریکا باشد و به حفظ امنیت در مناطق بحران خیز پیرامون ایران کمک کند.
وی افزود: به عنوان مثال محمد ایوب تحلیلگر برجسته معتقد است در آسیای جنوبی کشورهای ایران، هند و آمریکا یک مثلث استراتژیک می توانند باشند.
یا برژینسکی معتقد است ایران یک بازیگر مهم در اوراسیا می باشد که می تواند در بلند مدت به حفظ ثبات و امنیت در این منطقه بحران خیز که اصلی ترین تهدیدات امنیت ملی آمریکا در سال های پیش رو در این منطقه خواهد بود کمک کند.
به گفته وی، عده ای دیگر اساسا وجود یک ایران هسته ای را با منافع حیاتی آمریکا در تعارض می بینند.
در دیدگاه این افراد، اهمیت اسرائیل و امنیت آن برای آمریکا به حدی است که آمریکا حاضر است برای حفظ امنیت اسرائیل حتی از سلاح اتمی استفاده کند. از منظر ایدئولوژیک هم این افراد معتقدند یک ایران هسته ای اصلی ترین چالش در مقابل ایدئولوژی لیبرال دموکراسی آمریکا محسوب می شود و چه بسا می تواند استراتژی کلان آمریکا به خصوص در خاورمیانه و جهان اسلام را با چالش جدی مواجه کند. زیرا ایران قابلیت شکل دهی یک بلوک ضد هژمونیک را در سطح جهان اسلام دار است.
قهرمانپور در پاسخ به این سؤال که دستیابی ایران به فناوری هسته ای چه تاثیراتی بر سیاست های خاورمیانه ای آمریکا در منطقه خواهد داشت،‌ تصریح کرد: 3 ستون اصلی سیاست خاورمیانه ای آمریکا آنگونه که در گزارش مرکز بررسی های ریاست جمهوری آمریکا آمده عبارتند از امنیت،‌ دموکراسی و انرژی.
بنابراین دستیابی ایران به فناوری هسته ای می تواند پیامدهای زیر را به دنبال داشته باشد.
1- تولید انرژی از طریق هسته ای توسط ایران باعث ذخیره شدن نفت از سوی ایران و در نتیجه بالا رفتن قیمت نفت صادراتی می شودکه به معنای تهدید سیاست آمریکاست.
2- در بعد امنیتی دستیابی ایران به فناوری هسته ای محور ضد آمریکایی موجود در منطقه یعنی ایران، حزب الله، حماس و سوریه را تقویت می کند.
3- دستیابی ایران به فناوری هسته ای آن هم تحت فشار تحریم های آمریکا به معنای شکست سیاست تزریق دموکراسی توسط آمریکا در منطقه است.
وی تأکید کرد: بنابراین می توان گفت دستیابی ایران به فناوری هسته ای ستون های اصلی سیاست آمریکا در خاورمیانه را با چالش های جدی مواجه می کند.
وی در پایان درباره تاثیر دستیابی ایران به فناوری هسته ای بر جایگاه اسرائیل در منطقه، خاطرنشان می کند: دستیابی ایران به فناوری هسته ای موقعیت اسرائیل در منطقه و همچنین رابطه ویژه بین آمریکا و اسرائیل را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرف دیگر موقعیت برتر نظامی اسرائیل نسبت به همسایگان منطقه ای را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

آفتاب


نوشته شده در   سه شنبه 7 اسفند 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode