ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 اسفند 1390     |     کد : 34036

نخستین قرآن سنگی جهان در تبریز

نمایشگاه نقاشی و حکاکی آیات قرآن بر سنگ اثر داوود زمانی‌آذر در خانه هنر تبریز گشایش یافت.

هنرمند تبریزی قرآن را روی سنگ‌های یک سانتی حکاکی کرد
نخستین قرآن سنگی جهان در تبریز 
نمایشگاه نقاشی و حکاکی آیات قرآن بر سنگ اثر "داوود زمانی‌آذر" در خانه هنر تبریز گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نمایشگاه نقاشی و حکاکی آیات قرآن بر سنگ اثر "داوود زمانی‌آذر" در خانه هنر تبریز گشایش یافت.

در نمایشگاه یاد شده حکاکی و تحریر کل قرآن کریم با سوزن گلدوزی بر روی سنگ‌های یک سانتی‌متری به نمایش گذاشته شده است.

آثار نقاشی به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه نیز با رنگ روغن بوده و بر روی سطح حبوبات مانند لوبیا و عدس و سنگ‌های ریز و صاف کنار رودخانه‌ها طراحی شده است.

این آثار شامل نقاشی از چهره نوابغ، مشاهیر و شخصیت‌های اثرگذار سیاسی، علمی و هنری است که به وسیله قلم‌مویی بسیار ریز طراحی شده‌اند.

داوود زمانی‌آذر، هنرمند تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: تمام قرآن را بر روی 977 تکه سنگ یک سانتی‌متری با سوزن گلدوزی در یک‌هزار و 550 شب، یعنی چهار سال و سه ماه شب زنده‌داری حکاکی کرده‌ام.

وی که از سن 16 سالگی خطاطی و نقاشی را همزمان آغاز کرده و تا سال 1380 نقاشی رنگ روغن روی بوم انجام داده، تاکید کرد: به دلیل همه‌گیر شدن این رشته در حرفه نقاشی تنوع ایجاد کرده و به این نتیجه رسیدم که هنر می‌تواند یک بار دیگر خود را در سخت‌ترین شرایط نشان دهد.

زمانی‌آذر که محضر هیچ استادی را درک نکرده و به گفته خود از سال 80 ریزنقاشی‌ها را آغاز کرد، افزود: نخستین اثرم تابلوی معروف «از آدم تا خاتم» نام داشت و در آن از ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران تا شهدای انقلاب اسلامی و برخی از مشاهیر ایران زمین به تصویر کشیده شده است.

وی تصریح کرد: در 12 بهمن سال 1384 آغاز به کتابت و حکاکی قرآن بر روی سنگریزه‌های یک سانتی‌متری ‌موجود در مصب رودخانه‌ها با استفاده از سوزن‌ کردم و کار کتابت به مدت یک‌هزار و 550 شب که معادل چهار سال و سه ماه بود به طول انجامید، این کار را هر شب از ساعت 21 شب تا اذان صبح بدون وقفه کار کرده‌ام.

زمانی‌آذر بیان ‌کرد: برای کتابت قرآن بر روی سنگریزه‌ها 977 عدد سنگریزه به کار رفته است و کل قرآن را از سوره فاتحة‌الکتاب و بقره در ابتدای بای بسم‌الله و سوره ناس را درست در انتهای میم رحیم قرار داده‌ام.

زمانی‌آذر با اشاره به انگیزه کتابت قرآن روی سنگریزه‌های کوچک اظهار داشت: این آرزوی دیرینه‌ای بود که در سر داشتم چرا که اثر جاودانه مثل قرآن کریم در جهان بی‌نظیر است و وحی خداوند بر پیامبر خود چیز کمی نیست، از آنجا که انس و علاقه محکمی با قرآن داشتم خواستم هنرم را با قرآن عجین کنم.

وی ادامه داد: از این رو به کتابت قرآن روی سنگریزه‌ها آن هم با قلم سوزن کردم و در کنار این عشق، علاقه و صبوری که خداوند متعال در من ایجاد کرد، توانستم این اثر فاخر را از خود به یادگار بگذارم.

نمایشگاه یاد شده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شده و تا 25 اسفندماه جاری از ساعت 11 صبح تا 18.30 در خانه هنر تبریز برپاست.


نوشته شده در   يکشنبه 21 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode