ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 اسفند 1390     |     کد : 33984

شنبه 20 اسفند 17 ربيع الثاني 10 مارس

درگذشت « معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري...

درگذشت « معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري

« معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري در گذشت. وي در مدت 22 سال حكومت به مقام امير الاُمراي بغداد دست يافت و در دوران حكومتش بر ديوار مساجد و امارات مهم بغداد عباراتي در مذمت ظالمين نسبت به خاندان رسول اكرم(ص) نوشت. در زمان وي و ديگر حاكمان شيعه اين خاندان، شيعيان از آسايشي نسبي بهرمند شدند. آل بويه از حدود سال 320 تا سال 448 هجري قدرت را در دست داشتند و پس از تسلط بر بغداد در صدد ترويج مذهب تشيع بر آمدند. از اين رو در برپايي مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين(ع) در ماه محرم الحرام و همچنين عيد غدير توجه خاصي مبذول داشتند. عاقبت بر اثر بروز اختلاف ميان وارثين آل بويه موجبات ضعف و تجزيه اين دولت فراهم آمد و حكومت آنها در ري به دست غزنويان و در بغداد توسط سلاجقه منقرض گشت.



درگذشت عبدالقادر بدواني متخلص به قادري از تاريخ نويسان معروف هند در سال 947 هجري قمري

«عبدالقادر بدواني» متخلص به قادري از تاريخ نويسان معروف هند در سال 947 هجري قمري ديده به جهان گشود. عبد القادر در دربار اكبر شاه هندي منصب قضاوت داشت اما به دليل عدم تحمل اوضاع دربار از كار كناره گرفت و مجدداً در سال 987 هجري با سمت منشي به دربار بازگشت و مأمور ترجمه كتابهاي زبان سانسكريت و تأليف آنها شد. اما كارش را ديگر مورخان به پايان رساندند. كتاب الاحاديث ترجمه اي از زبان سانسكريت از آثار عبدالقادر بدواني است. همچنين ترجمه معجم البلدان، ياقوت حموي؛ بحرالاسمار شامل برخي داستانهاي هندي و منتخب التواريخ يا تاريخ بدواني مهمترين كتاب او درباره تاريخ عمومي هندوستان بشمار مي رود.



روزنامه صورالسرافيل در آغاز مشروطيت در سال 1325 هجري قمري

روزنامه صورالسرافيل در آغاز مشروطيت در سال 1325 هجري قمري منتشر شد. اين روزنامه به همت ميرزاقاسم خان تبريزي وميرزا جهانگيرخان شيرازي انتشار يافت. اما به سبب حملات انتقادي خود نسبت به دولت و دربار و مقالات افشاگرانه اش بارها تحت تعقيب قرارگرفت. سرانجام در كودتاي سال 1326 هجري توسط محمد علي شاه اين روزنامه تعطيل شد و ميرزا جهانگير خان درباغشاه اعدام گرديد. اين نكته قابل توجه است كه ميرزا علي اكبر خان دهخدا از نويسندگان روزنامه صوراسرافيل بود كه با نام مستعار دخو، مطالب انتقادي تحت عنوان چرندو پرند را قلم مي زد.



درگذشت آيت الله شيخ محمد علي نخجواني از مشاهير علما و فضلا در سال 1334 هجري قمري

آيت الله شيخ محمد علي نخجواني از مشاهير علما و فضلا در سال 1334 هجري قمري در كربلا در گذشت و پيكرش در صحن مطهر امير المومنين علي(ع) به خاك سپرده شد. وي از دياي دانش علمايي چون فاضل ايرواني و ميرزا حبيب الله رشتي سيراب گشت و با كسب درجه اجتهاد مرجع تقليد مسلمانان قفقاز و آذربايجان گرديد. آيت الله نخجواني افزون بر كتاب متاجر شيخ مرتضي انصاري آثاري چون خيارالعيب و رسائلي در اجماع منقول اجتماع امر و نهي و مقدمه واجب از خود به يادگار گذاشت.



درگذشت دكترعبدالحميد عرفاني شاعرومعاصرپاكستاني در سال1368هجري شمسي

دكترعبدالحميد عرفاني شاعر و معاصر پاكستاني در سال1368هجري شمسي دارفاني را وداع گفت. اين شاعرمسلمان همواره درانديشه احياي فرهنگ اسلامي و مقابله با هجوم فرهنگ غرب به سرزمين خويش بود. ازدكترعرفاني بيش از40كتاب درزمينه‎هاي مختلف ادبي باقيست و در كشورمان ايران چند اثراو به زبان فارسي ترجمه و چاپ شده است. دكترعرفاني ازاقبال شناسان برجسته بشمارمي‎رفت و ازنزديكان همفكرو هم اعتقاد علامه اقبال لاهوري بود. دكترعبدالحميد عرفاني به هنگام مرگ 81 سال داشت.




اختراع تلفن در سال1876ميلادي

تلفن اين وسيله مهم ارتباطي را الكساندرگراهام بِل اِمريكايي در سال1876ميلادي اختراع كرد. بل دراين روزنخستين آزمايش و گفتگوي تلفني خود را با دستيارش واتسون با موفّقيت انجام داد. بل براي اختراع تلفن ازنتايج آزمايشهاي ديگرمخترعان و محققان سود جست. تلفنهاي امروزي صورت تكامل يافته تلفن الكساندرگراهام بِل است.



شكست سپاهيان ايتاليايي در تصرف حبشه يا اتيوپي در سال1986ميلادي

سپاهيان ايتاليايي در سال1986ميلادي كه به قصد تصرف حبشه يا اتيوپي به اين سرزمين حمله كرده بودند در ناحيه‎اي بنام آدوآ شكست خوردند. ايتاليا در نظر داشت كه پس ازتصرف حبشه، ارتيره و سومالي را به هم متصل كند. در اين جنگ ايتاليا با وجود برخورداري ازسلاحهاي مجهز درمقابل مدافعان حبشي با شكست مواجه شد. در منابع شماركشته شدگان ايتاليا را بيش از 10000تن ذكركرده‎اند.



نخستین پرواز یک هواپیما از آلمان غربی به آلمان شرقی بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1990 میلادی

نخستين بار پس ازجنگ جهاني دوم در سال 1990 میلادی يك هواپيماي متعلق به شركت هواپيمايي آلمان غربي «لوفت هانزا» بطورمستقيم به آلمان شرقي پروازكرد. تا قبل ازاين تاريخ هواپيماهاي آلمان غربي مجبوربودند براي پروازبه آلمان شرقي ازآسمان چك و اسلواكي استفاده كنند؛ و پرواز ازخط مستقيم بين دو آلمان درانحصارشركتهاي هواپيمايي اِمريكا، فرانسه و انگلستان بوده؛ اين پروازمستقيم ازشهرفرانكفورت به لايپزيك انجام گرفت.



تولد بيسمارك معروف به صدراعظم آهنين آلمان در سال1815ميلادي

بيسمارك معروف به صدراعظم آهنين آلمان در سال1815ميلادي بدنيا آمد. بيسمارك درخانواده‎اي آشنا به امورسياسي بزرگ شد و درزمان ويلهلم اول به نخست وزيري آلمان رسيد. او با تسلط برامورداخلي و جنگهاي متعدد با اتريش، فرانسه و انگلستان؛ آلمان را بااتريش و سپس ايتاليا متحد كرد. بيسمارك بدين ترتيب دراروپا نقش داوري را پيش گرفت و آلماني قوي و مقتدررا بنيان گذاشت. بيسمارك با اقدامات اقتصادي مؤثرنفوذ تجارت آلمان را درمستعمرات سرعت بخشيد.


نوشته شده در   شنبه 20 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode