ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 19 اسفند 1390     |     کد : 33949

جمعه 19 اسفند 16 ربيع الثاني 9 مارس

درگذشت « شيخ ابوالقاسم عبد الكريم بن هوازن قشيري» در سال 465 هجري قمري

درگذشت « شيخ ابوالقاسم عبد الكريم بن هوازن قشيري» در سال 465 هجري قمري

« شيخ ابوالقاسم عبد الكريم بن هوازن قشيري» ملقب به زرين الاسلام و شيخ الاسلام و مشهور به استاد امام از فقيهان و عالمان جهان اسلام در سال 465 هجري قمري در نيشابور وفات يافت. او داماد و شاگرد عالم زمانه ابو علي دقاق بود و به عنوان فقيه و عالم خطه خراسان در ميان علما شهرت يافته بود. زين الاسلام در فقه، كلام ،تفسير و حديث تجربه فراوان داشت. از اين جهت وي را شيخ خراسان نيز لقب داده اند. او در اين منطقه شاگردان و پيروان بسياري داشت. ابو القاسم قشيري معاصر شيخ ابو سعيد ابوالخير بود. از اين رو شرح كارها و مراوده هاي اين 2 با يكديگر در كتاب اسرار التوحيد نيز آمده است. از زين الاسلام ترجمه ها و شرح هاي متعددي در زمينه تصوف و تأليفات در علم تفسير موجود است. اما معروفترين اثر بجاي مانده از وي رساله اي است بنام قشيريه كه كتابي جامع و كامل بشمار مي رود .گفتني است ابو القاسم قشيري پس از فوت در نيشابور در كنار مزار استادش ابوعلي دقاق به خاك سپرده شد.


آغاز عمليات بدر

در 19/12/1363، ساعت 23:00 عمليات آغاز شد و نيروهاي سپاه و ارتش، تهاجم خود را به محورهاي شمالي و جنوبي به منظور تصرف و تأمين تمامي هورالهويزه و كنترل جاده العماره آغاز كردند. بطور كلي، عمليات بدر پس از 8 روز جنگ با آزادسازي روستاي ترابه، لحوك، نهروان، فجره و نيز تصرف بيش از 800 كيلومتر مربع از اراضي هور و تصرف جاده خندق(الحجرده) به طول 13 كيلومتر- واقع در 6 كيلومتري جاده عماره بصره- به پايان رسيد.



درگذشت آيت الله حاج شيخ عبدالرّحيم ربّاني شيرازي در سال1360هجري شمسي

آيت الله حاج شيخ عبدالرّحيم ربّاني شيرازي فقيه برجسته و مبارز خستگي ناپذير شيعه در سال1360هجري شمسي درگذشت. آيت الله شيرازي مبارزات سياسي خود را ازسال1342شمسي آغازكرد و تا پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي بارها زنداني يا به مناطق گوناگون تبعيد شد. آيت الله شيرازي نماينده شيرازدرمجلس خبرگان بود و سرانجام دراين روز هنگاميكه عازم شركت درجلسه شوراي نگهبان درتهران بود درحادثه رانندگي درگذشت.



شهادت حاج حبيب الله افتخاريان فرمانده سپاه مريوان در سال1363هجري شمسي

حاج حبيب الله افتخاريان فرمانده سپاه مريوان در سال1363هجري شمسي به شهادت رسيد. وي درزمان ورود حضرت امام به ايران ازمحافظان ايران بود و سپس همراه شهيد چمران درجنگهاي نامنظم و پاكسازي جنگهاي گيلان و مازندران ازشرمنافقان حضوري فعال داشت. معاونت قرارگاه حمزه سيّد الشّهدا درجنوب و فرماندهي لشكر25كربلا ازجمله مسئوليتهاي اين شهيد بزرگواربود. آخرين مأموريت شهيد افتخاريان فرماندهي سپاه مريوان بود و درهمين مأموريت به هنگام هدايت مردم به پناهگاهها به فيض شهادت نائل آمد.



درگذشت دكترعباس رياضي كرماني منجّم و رياضيدان معاصر در سال1367هجري شمسي

دكترعباس رياضي كرماني منجّم و رياضيدان معاصر ايراني در سال1367هجري شمسي درگذشت. دكتررياضي كرماني ازاستادان برجسته دانشكده علوم دانشگاه تهران بود. ايشان درسال1345هجري شمسي به تهيه تقويم رسمي ايران پرداخت و تاسال1369روزشمارايران را محاسبه كرد. ازتأليفات ايشان «هيئت و نجوم و مثلثات كروي » را مي‎توان نام برد. 


نوشته شده در   جمعه 19 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode