ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 اسفند 1390     |     کد : 33853

چهار شنبه 17 اسفند 14 ربيع الثاني 7 مارس

وقوع اولين تجاوزنظامي نيروهاي نازي درقرن20ميلادي در سال1936ميلادي ...

«عمربن حسين بن شعيب» از اديبان و بزرگان علم نحو در سال 550 هجري قمري

«عمربن حسين بن شعيب» از اديبان و بزرگان علم نحو در سال 550 هجري قمري در مرو ديده از جهان فرو بست. كنيه وي ابو حفيض و لقبش جنزي بود، زيرا در شهر جنزه از شهر هاي اران آذربايجان متولد شده بود. او در زادگاهش به تحصيل علم پرداخت و عاقبت در علم نحو استاد و يگانه عصر خود گرديد. جنزي در فنون ادبي بويژه شعر نيز استادي توانا و عالم بشمار مي رفت وبه همين سبب وي را در نحو و شعر علامه زمان لقب داده بودند. گفتني است اين نحوي اديب افزون بر مراتب علمي در زهد و پاك دامني شهره آفاق بود .



درگذشت الله وردي خوان از سرداران دوره صفويه در سال 1023 هجري قمري

الله وردي خوان از سرداران دوره صفويه و از اميران كاردان عصر شاه عباسي اول در سال 1023 هجري قمري درگذشت. او از اهالي گرجستان بود و در جواني به غلامي فروخته شد و سر انجام به خدمت شاه طهماسب صفوي در آمد. الله وردي خوان در سال 1004 به سبب لياقت و كفايتي كه از خود آشكار كرد به دستور شاه عباس به امير الامرايي حكومت فارس برگزيده شد. قابل توجه است كه وي در اندك مدتي به سردار سپاه قزلباش منصوب گرديد و خدمات بسياري به دولت صفويه نمود. الله وردي خان صرفه نظر از خدماتش آثار و انبيه بسياري بنا كرد كه پل معروف الله وردي خان مشهور به سي وسه پل را مي توان نام برد كه بر روي زاينده رود در اصفهان چشم هر بيننده اي را خيره مي سازد.


تعطیلی و اعتصاب اكثر دانشگاهها و مدارس متوسطه درسراسرايران در سال1356هجري شمسي

در پي كشتار وحشيانه مردم مسلمان و انقلابي تبريز به دست نظاميان رژيم ستمشاهي اكثر دانشگاهها و مدارس متوسطه در سراسر ايران در سال1356هجري شمسي براي اعتراض به اين اعمال غيرانساني به مدت يك هفته با تحريم كلاسهاي درس به حالت تعطيل واعتصاب عمومي درآمدند.



درگذشت استاد حسين قوامي ازاستادان پرآوازه موسيقي در سال1368هجري شمسي

استاد حسين قوامي ازاستادان پرآوازه موسيقي اصيل ايراني در سال1368هجري شمسي ديده ازجهان فروبست. او مدت 7سال رديفها و دستگاههاي موسيقي را بخوبي آموخت و درسال 1367شمسي شوراي ارزشيابي مشاغل هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نشان درجه يك هنري معادل دكتري به او اعطا كرد. استاد قوامي را پس ازفوت درامامزاده طاهركرج دركناراستاد بنان و مرتضي حنّانه به خاك سپردند.



درگذشت استاد احمد عبادي راوي رديف و استاد كم نظيرسه تارو در سال1371هجري شمسي

استاد احمد عبادي راوي رديف و استاد كم نظيرسه تارو هنرمند ارزشمند عرصه موسيقي اصيل ايراني در سال1371هجري شمسي درگذشت. استاد عبادي ازابتداي تأسيس راديو با اين مركزهمكاري كرد. سبك استاد عبادي تركيبي ازشيوه پدرش ميرزا عبدالله و ابداعات وخلاقيتهاي خاص خودش بود كه براثرسالها ممارست بدست آورده بود. ازوي آثاربسياري درعرصه موسيقي بجاي مانده كه براي رهروان موسيقي سنتي ايران گنجينه‎اي گرانبهاست. ازجلمه اين آثار«اجراي كوكهاي مختلف سه تار است» كه حاصل 80 سال تجربه استاد عبادي است.



وقوع اولين تجاوزنظامي نيروهاي نازي درقرن20ميلادي در سال1936ميلادي

نيروهاي مسلح آلمان نازي در سال1936ميلادي وارد منطقه خلع سلاح شده رناني شدند و بدين ترتيب اولين تجاوز نظامي نيروهاي نازي درقرن20ميلادي روي داد. سپاهيان آلماني به فرمان آدلف هيتلرمقررات ورساي و معاهده لوكارنو را زيرپا گذاشتند و به اين منطقه وارد شدند. برطبق معاهدات ورساي و لوكارنو منطقه رناني كه مورد اختلاف آلمان و فرانسه بود بي طرف اعلام شده بود اما نيروهاي آلماني اين منطقه را كه عرض آن 50 كيلومتر بود دراين روزاشغال كردند.



افتتاح مجدد كانال سوئز در اثر مبارزهای ملت مسلمان مصر در سال1957ميلادي

كانال سوئز معتبرترين و مهمترين معبردريايي شرق قارّه اِفريقا از مبارزه‏هاي طولاني و پيگير ملت مسلمان مصر بار ديگر در سال1957ميلادي افتتاح شد. درپي ملي شدن كانال سوئزدرسال1956ميلادي به فرمان جمال عبدالناّصر رژيم اشغالگر قدس و قواي انگليس و فرانسه به خاك مصردرشبه جزيره سينا حمله كرد تا خليج عقبه را برروي كشتي هاي رژيم صهيونيستي بازكنند. درپي اين جنگها شبه جزيره سينا به تصرف آنها درآمد ولي با تهديد شوروي سابق و فشارسازمان ملل متحد قواي اشغالگر قدس ازشبه جزيره سينا خارج شدند. ازاين پس كانال سوئز كه درياي مديترانه را به درياي سرخ و درنتيجه اقيانوس هند متصل مي‎كند بطوركامل در اختيار دولت مصر كه در جنگ پيروز شده بود، قرار گرفت.



درگذشت علامه فيلسوف احمد محمد حيدر، اديب و مفسرسوري در سال1975ميلادي

علامه فيلسوف احمد محمد حيدر، اديب و مفسرسوري در سال1975ميلادي بدرود حيات گفت. او دردامان خانواده‎ا ي با تقوا پرورش يافت و ابتدا ادبيات عرب و تاريخ را فراگرفت و به مدد حافظه قوي خود نهج البلاغه را ازحفظ كرد. علامه احمد حيدر علاوه برديوان اشعارتأليفاتي چون«النَّغَمُ القُدسي، التَّكوينُ و التَّجَّلي و كِتابُ الخَيرات» دارد كه دربيان فضايل اميرالمؤمنين و ائمّه اطهار(ع) است.



نوشته شده در   چهارشنبه 17 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode