ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 اسفند 1390     |     کد : 33790

سه شنبه 16 اسفند 13 ربيع الثاني 6 مارس

قتل ابن فرات، وزير شيعه مذهب عباسی سال 312 هجرى قمرى ...

قتل ابن فرات، وزير شيعه مذهب عباسی سال 312 هجرى قمرى

ابوالحسن، على بن محمد، معروف به "ابن فرات" وزير شيعه مذهب "مقتدر عباسى"، از آغاز خلافت مقتدر در سال 295 تا سال 312 قمرى، سه بار مقام نخست وزيرى وى را بر عهده داشت. در خلافت مقتدر عباسى، علاوه بر "ابوالحسن بن فرات"، "مؤنس بن خادم" نيز جايگاه محكمى داشت و مقام فرماندهى سپاه را عهده دار بود. با توجه به اين كه ابن فرات، شيعه مذهب و مؤنس خادم، سنّى بود، هميشه ميان آن دو، در نحوه اداره كشور رقابت بر قرار و هر كدام تلاش مى‏كرد كه خليفه وقت را از ديگرى بددل و بدگمان كند. چند بار پيروزى با ابن فرات بود ولى برخى از زمان‏ها و رويدادها، مؤنس به پيروزى رسيد.

سرانجام، باهجوم جنايت كارانه "ابوطاهر قرمطى" به كاروان حاجيان و كشته و اسير نمودن تعدادى از آنان كه همگى از اهالى بغداد و برخى با خليفه وقت نيز نسبت خويشاوندى داشتند، زمينه دسيسه مخالفان ابن فرات فراهم شد و وى را به باد انتقاد گرفتند و مردم را بر ضد او شورانيدند و خليفه را بر عليه وى بددل كردند و همين أمر سبب گرديد كه مونس باتحريكات فقها و صاحب منصبان سنّى مذهب، اقدام به دستگيرى ابوالحسن ابن فرات و فرزندش "محسن" نمايد و پس از شكنجه و آزارهاى زياد، ناجوانمردانه آن دو را به قتل آورد. كشته شدن آن دو، مصادف بود با سيزدهم ربيع‏الثّانى، سال 312 قمرى.



درگذشت« ابوسعيد بهادر خان» آخرين فرمانرواي ايلخاني مغول در سال 736 هجري قمري

« ابوسعيد بهادر خان» پسر جانشين الجايتون و آخرين فرمانرواي ايلخاني مغول در سال 736 هجري قمري در قره باغ در گذشت. او نخستين ايلخاني است كه از ابتدا مسلمان بود و نامي اسلامي داشت و از سال 717 هجري بر تخت فرمانروايي نشست. دوران حكومت او از دو بخش متمايز تشكيل شده است دوره اول كه امير چوپان بر امور تسلط داشت و دوره دوم كه كه ابو سعيد بهادر خان خود اداره امور را بهدست گرفت. او در اين زمان دريافت مردي كاردان بايد آشفتگي هاي دولتش را سامان بخشد از اين رو غياث الدين محمد پسر خواجه رشيدالدين فضل الله را به وزارت بر گماشت. ابو سعيد در ترويج شعائر اسلامي و اجراي احكام دين سخت مي كوشيد و با علماي دين و اهل فضل و عرفان مصاحبت داشت. اين فرمانرواي مسلمان همچنين شاعران و نويسندگان اهل ادب را ارج بسيار مي نهاد و خود نيز شعر مي سرود. ابو سعيد از هنرمندان خطاط عصر خويش بشمار مي رفت و فارسي و مغولي را بسيار زيبا مي نگاشت. ابو سعيد بهادر خان به هنگام مرگ سي و دو ساله بود .


کشته شدن علي رزم آرا نخست وزيروقت ايران در سال1329هجري شمسي

علي رزم آرا نخست وزيروقت ايران و مهره سرسپرده استعمارانگليس در سال1329هجري شمسي بدست خليل طهماسبي مبارزمسلمان و ازياران نزديك مجاهد جليل القدرنواب صفوي درجمعيت فدائيان اسلام مورد قهرانقلابي قرارگرفت و كشته شد. رزم آرا درتيرماه همين سال پس ازاستعفاي منصوربه نخست وزيري رسيد و درعين حال برامورارتش نيزنظارت داشت. پس ازمعرفي او به عنوان نخست وزيرآيت الله كاشاني و دكترمصدق همراه با مردم به مخالفت علني و صريح با او برخاستند. قتل رزم آرا به منزله هشداري براي نمايندگان وابسته به انگليس درمجلس شانزدهم و مخالفان ملي شدن صنعت نفت بود. اما پس ازحركت انقلابي خليل طهماسبي و قتل رزم آرا كميسيون نفت اصل ملي شدن صنعت نفت را درسراسركشور پذيرفت.


اعلام قطع روابط ايران را با انگليس در سال1367هجري شمسي

درپي صدور حكم حضرت امام(ره) مبني براعدام سلمان رشدي در سال1367هجري شمسي به سبب انتشار كتاب كفر آميز آيات شيطاني وزارت امور خارجه ايران قطع روابط ايران را با انگليس اعلام كرد. پس ازاين اقدام مجلس شوراي اسلامي طرح قانوني قطع كامل روابط ايران و انگليس را كه به امضاي بيش از100تن ازنمايندگان رسيده بود تصويب كرد. دولت انگليس نيز ناچار كليّه ديپلماتهاي خود را از ايران فراخواند.


تشکیل نخستين دولت كمونيستي درروماني در سال1945ميلادي

نخستين دولت كمونيستي درروماني در سال1945ميلادي تشكيل شد. اين كشور درجنگ جهاني دوم به نفع آلمان وارد جنگ شد اما پس ازحمله ارتش شوروي سابق به متفقين پيوست و عاقبت دولت كمونيستي دراين كشورروي كارآمد. اين كشور ازسال1987ميلادي با ناآرامي‎هاي سياسي- اجتماعي روبرو شد. درهمين زمان يان ايلي يِسكو جبهه نجات ميهن را رهبري كرد و درانتخابات 1990ميلادي برياست جمهوري روماني دست يافت. سرانجام درهمين سال رژيم كمونيستي براي هميشه درروماني برچيده شد.



استقلال كشورغنا در سال1957ميلادي

كشورغنا در سال1957ميلادي با تلاش دكترقوام نكرومه به استقلال رسيد. اين سرزمين بواسطه منابع غني ثروت به ساحل طلا شهرت داشت و همواره مورد تجاوز قدرتهاي استعماري بود. درقرن 19ميلادي مردم مبارزاين كشور براي كسب استقلال سرزمينشان قيام كردند و بعد ازخودمختاري داخلي، انتخابات عمومي درغنا برگزارشد و قوام نكرومه به نخست وزيري رسيد. درسال1957ميلادي سرزمين حاصلخيز غنا به استقلال رسيد.



تولد «يوسُف بن رافع بهاءُ‌ الدّين حَلَبي» در سال1145ميلادي

«يوسُف بن رافع بهاءُ‌ الدّين حَلَبي» از تاريخ نگاران مسلمان در سال1145ميلادي در موصل متولد شد. او مدتي به عنوان كمك معلم درنظاميه بغداد تدريس مي‎كرد. حَلَبي چند سال بعد راهي سفرحج شد و هنگام بازگشت دردمشق مورد ملاطفت صلاحُ الدّين ايوبي قرارگرفت و به عنوان قاضي بيت المقدس مشغول كارشد. حلبي مدتي بعد ازوفات صلاحُ الدّين ايوبي به شهرحلب بازگشت و دو مدرسه دراين شهردايركرد و به تدريس درآنها پرداخت. «اَلنَّوادِرُ السُّلطانيّه» ازتأليفات حلبي است.



پایان جنگهاي 13ساله ميان فرانسه و اسپانيا و همچنین انگلستان، هلند و آلمان در سال1714 ميلادي

جنگهاي 13ساله ميان فرانسه و اسپانيا ازيك طرف و دُوَل عضو اتحاديه كبيرلاهه يعني انگلستان، هلند و آلمان ازطرف ديگر در سال1714 ميلادي پايان يافت. جنگهاي13ساله به تحريك انگليس آغازشد و درپايان هزاران تن ازهردو طرف جان خود را ازدست دادند و سرانجام فرانسويها و اسپانيائيها مغلوب اين جنگها بودند. 


نوشته شده در   سه شنبه 16 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode