ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 اسفند 1390     |     کد : 33741

دوشنبه 15 اسفند 12 ربيع الثاني 5 مارس

درگذشت مير محمد مهدوي از معروف ترین علماي قرن 13 در سال 1263 هجري قمري...

اضافه شدن ركعات نماز سال اوّل هجرى قمرى

هر يك از نماز هاى مسلمانان پيش از هجرت "رسول خدا(ص) " به مدينه منوّره، تنها دوركعت بود. بنابراين تعداد كل ركعت‏هاى نماز يوميه آنان به ده ركعت مى‏رسيد. پس از آن كه پيامبر(ص) به مدينه هجرت كرد، همين رويه به مدت يك ماه ادامه داشت، تا اين كه در روز دوازدهم ربيع‏الثّانى، آن حضرت با الهام از فرمان الهى، تعداد ركعات چهار نماز از پنج نماز يوميه را افزايش داد. به اين صورت كه دو ركعت بر نماز ظهر، دو ركعت بر نماز عصر، يك ركعت بر نماز مغرب و دو ركعت بر نماز عشا، براى حاضران در وطن، افزوده شد. وليكن براى كسانى كه به مسافرت مى پردازند، غير از نماز مغرب، بقيه نمازهايشان شكسته و دو ركعتى خواهد بود. زيرا نماز مغرب، چه براى حاضران در وطن و چه براى مسافران، حكم واحد دارد و بايد به سه ركعت خوانده شود.



درگذشت مير محمد مهدوي از معروف ترین علماي قرن 13 در سال 1263 هجري قمري

مير محمد مهدوي از معريف علماي قرن 13 در سال 1263 هجري قمري ديده از جهان فرو بست و در نجف اشرف به خاك سپرده شد. وي در فقه و حديث و ادب عرب مهارتي بسزا داشت و در صفت پسنديده اخلاقي بويژه سخاوت و مناعت طبع از شهرتي در خور ستايش بر خوردار بود. از آثار اين عالم بزرگوار كتب شرحي بر نهج البلاغه و تكملة الحيات را مي توان ذكر كرد كتاب اخير مير محمد مهدوي در باب امامت و نبردها و عزوات حضرت محمد(ص) به رشته تحرير در آمده است.


درگذشت حضرت آيت الله آقاي حاج مرتضي حائري در سال1364هجري شمسي

حضرت آيت الله آقاي حاج مرتضي حائري يزدي فرزند آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي بينانگذار و مؤسس حوزه علميه قم در سال1364هجري شمسي پس ازيك عمرتلاش خستگي ناپذيركه درراه احيا و نشرعلوم و معارف اسلامي انجام داد دارفاني را وداع گفت. ايشان از اعضاي خبرگان تدوين قانون اساسي نيزبودند.



آغاز هفته منابع طبيعي

برگزاري مراسمي در پانزدهم الي بيست و يكم اسفندماه هر سال به نام هفتهمنابع طبيعي، هميشه فرصت مناسبي بوده است تا در پايان يك سال كار و فعاليت در زمينه پوشش گياهي، از جمله مديريت جنگل ها و مراتع كشور، امكان نقد كارها و داوري نتايج آنها فراهم شود ...

و حتي فراتر از آن، روش، منش و دستاوردهاي ديگر سازمان ها و ارگان هايي هم كه به نحوي با اين منابع سروكار دارند، ارايه و در معرض نقد و بررسي قرار گيرد.
روز درختكاري سرآغاز هفته منابع طبيعي است، روزي كه به طور سنتي، خاستگاه مراسمي است كه امروزه در طول يك هفته برگزار مي شود. براي شش روز ديگر اين هفته هر سال به تناسب، نام مختلفي انتخاب مي شود، امسال (سال 1383 هجري شمسي) عناوين ساير روزها از اين قرارند:

روز دوم - منابع طبيعي و توسعه فضاي سبز شهرها، راههاي كشور و شهركهاي صنعتي

روز سوم - منابع طبيعي و آبخيزداري

روز چهارم - منابع طبيعي، بسيج، حفاظت و قانون

روز پنجم - منابع طبيعي و آموزش و پ‍ژوهش

روز ششم - منابع طبيعي و اطلاع رساني

روز هفتم - منابع طبيعي، سازمانهاي غير دولتي و مشاركت مردمي

هفته منابع طبيعي، هفت روز است، اما روز هشتمي نيز وجود دارد. روز هشتم روزي است به در ازاي همه روزهاي سال. روز هشتم روز منابع و محيط، روز آب، خاك، هوا، پوشش گياهي و حيات جانوري و در يك كلام زيستن و زندگي است. روز چيزهايي است كه بدون آنها، نه يك روز كه حتي يك ساعت هم نمي توان زنده ماند و زندگي كرد. روز هشتم روز ايمان و اعتقاد به ضرورت آگاه سازي جامعه در مورد منابع طبيعي و محيط زيست و تلاش پايدار در اين زمينه است. راستي براي ما كه بر اين باوريم، پيشگيري عالي ترين راه جهت مبارزه با بيماري هاست و در اين راه، آموزش را منطقي ترين و كارآمدترين روش ها مي دانيم. تا چه حد براي مبارزه با گسترش بيماري مرگبار نابودي منابع محيطي و جلوگيري از تخريب جنگل ها و مراتع به كار آموزش مي پردازيم. چه مقدار از امكانات خود را به اينكار اختصاص مي دهيم و يا اصولا تا چه حد به اين امر اعتقاد داريم؟ صيانت از جنگل ها و مراتع يك نياز ملي است.

بمنظور دسترسي به اطلاعات جامع تر در مورد رويدادهاي اين هفته ميتوان به سايت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور مراجعه نمود.


روز درختکاری

درختان همواره در زندگي بشر موثر بوده اند. قرنهاست كه آدمي در سايه شاخسارشان از شدت گرما و تابش خورشيد در امان مانده و از ميوه هاي الوان و شيرينشان بهره مند گشته است.

آواي پرندگان كه در لابلاي شاخسارشان ماوا گزيده اند روح و جانش را صفا بخشيده و قلب وي را مملو از خوشي و شادابي نموده است. در دل زمستان سرد نيز بار ديگر به مدد هيمه اي كه از تنه درختان فراهم آورده و آتشي كه از آن افروخته سرما و يخبندان را تاب آورده و با آنها دست و پنجه نرم كرده است. و بار ديگر اين شكوفه هاي زيباي درختانند كه به او نويد فرارسيدن بهاري دل انگيز را مي دهند.

به اين ترتيب بهره منديهايي كه از درختان عايد بشر مي گردد بيشمار است و اگر درختان را نعمات الهي بدانيم، سخني به گزاف نگفته ايم. شايد به همين دليل است كه انسانهايي فرهيخته نظير شعرا و بزرگان و اساتيد در زمينه ادبيات و نيز پيشوايان و بزرگان ديني همواره آنرا مد نظر قرار داده و بدان توجه نموده اند.

چنانچه سعدي شاعر بزرگ ايراني در اين زمينه مي گويد:

برگ درختان سبز در نظر هوشيار هر ورقش دفتري است معرفت كردگار



پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد (ص)‌ و امام جعفر صادق (‌ع) در پاره اي از احاديث خود به اهميت درخت و درختكاري اشاره نموده اند:

پيامبرصلى الله عليه وآله:

مَن نَصَبَ شَجَرَةً و صَبَرَ عَلى‏ حِفظِها والِقيامِ عَلَيها حَتّى‏ تُثمِرَ كانَ لَهُ في كُلِّ شَى‏ءٍ يُصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقَةٌ عِندَاللَّهِ؛

هر كس درختى بكارد و در نگهدارى آن بكوشد تا ميوه دهد، در برابر هرچه از آن ميوه به دست آيد،

پاداشى نزد خدا خواهد داشت.

پيامبرصلى الله عليه وآله:

إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِي يَدِ أحَدِكُم فَسيلَةٌ، فإنِ استَطاعَ أنْ لايَقومَ حَتّى‏ يَغرِسَها، فَليَغرِسْها؛
اگر قيامت فرا رسد و در دست يكى از شما نهالى باشد، چنانچه بتواند برنخيزد تا آن را بكارد، بايد آن را بكارد.

پيامبرصلى الله عليه وآله:

ما مِن رَجُلٍ يَغرِسُ غَرساً إلاّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما يَخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِكَ الغَرسِ؛
هر كه نهالى بكارد، خداوند به مقدار ميوه‏اى كه از آن درخت به دست مى‏آيد، در نامه اعمال او پاداش مى‏نويسد.

امام صادق ‏عليه السلام:

لاتَقطَعُوا الثِّمارَ فَيَبعَثَ اللَّهُ عَلَيكُم العَذابَ صَبًّا؛

درختان ميوه را قطع نكنيد كه خداوند بر شما عذاب فرو مى‏ريزد.

امام صادق ‏عليه السلام:

اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللَّهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطيَبَ مِنهُ؛

كشت كنيد و درخت بنشانيد؛ به خدا قسم آدميان كارى برتر و پاك‏تر از اين نكرده ‏اند.

امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم تري در زندگي بشر ايفا مي كنند، از سويي مقدمات پيشرفت بيشتر صنعت و فناوري را موجب مي شوند و منابع تامين كننده محصولاتي نظير وسايل چوبي، مبلمان، لوازم التحرير (كاغذ، انواع مدادهاي مختلف) ‌الوار و هزاران محصول ديگر محسوب مي شوند و از سو ي ديگر به منزله ريه هاي يك شهر تلقي شده و نقش مهمي در تامين سلامت اعضاي جامعه را ايفامي كنند. اين مورد اخير از مورد قبل مهم تر مينمايد.

چرا كه به دليل فعاليت كارخانجات صنعتي و نيز ازدياد وسايط نقليه عمومي و فعاليت روزانه آنها در سطح شهرهاي بزرگ از جمله تهران آلاينده ها و گازهاي مهلك و خطرناكي نظير دي اكسيد كربن در هواي شهرها فزوني يافته و سلامت افراد را تهديد مي كند. و افزايش هر چه بيشتر اين مواد آلاينده كاهش ميزان اكسيژن در هوا را سبب مي شود و اين وضع نامساعد گروههاي آسيب پذير نظير بيماران ريوي و قلبي، سالخوردگان و كودكان را بيشتر تهديد مي كند.

در چنين شرايطي مساله درخت و درختكاري راه حلي مناسب براي مبارزه با آلودگيهاي مذكور به شمار مي آيد. ايجاد جنگلهاي مصنوعي و فضاي سبز در اطراف شهرهاي بزرگ به تاسيس كار خانجات توليد اكسيژن مي ماند.

در همين راستادر ايران اسلامي كه ملهم از تعاليم ادبي و ديني مي باشد كه خود دستاورد فرهنگ غني اسلامي ايراني است، روزي را به درخت و درختكاري اختصاص يافته و آن را روز درختكاري نام نهاده اند. به اين ترتيب همه ساله در روز 15 اسفند ماه كه آخرين ماه فصل زمستان است در حاليكه همه ايرانيان خود را براي استقبال از روزهاي پر طراوت بهاري آماده مي كنند. نهالهاي جوان به دست خاك مهربان صبور و مقدس ايران اسلامي سپرده مي شود تا به درختاني نيرومند و سرسبز بدل گردند و به اين ترتيب گامي در آبادي ايران اسلامي برداشته مي شود و نيز امري خداپسندانه انجام مي گيرد كه وارستگاني چون پيامبر گرامي اسلام و حضرت امام جعفر صادق (ع) آن را واجب الاجرا دانسته اند.

روز درختكاري گرامي باد.



تولد «مِركاتور» جغرافيدان بلژيكي و مبتكر نقشه‎هاي جهان نما در سال1512ميلادي

«مِركاتور» جغرافيدان بلژيكي و مبتكر نقشه‎هاي جهان نما در سال1512ميلادي متولد شد. روش مركاتور استفاده از تصوير استوانه‎اي بود. امروزه بيشتر نقشه‏‏‎هاي جغرافيايي طبق اصول تصويرمركاتورترسيم مي‎شوند.



درگذشت «الكساندرولتا» فيزيكدان برجسته ايتاليايي در سال1827ميلادي

«الكساندرولتا» فيزيكدان برجسته ايتاليايي در سال1827ميلادي درگذشت. ولتا درپايان تحصيلات خود به تحقيقات علمي پرداخت اما بعد ازشروع تدريس دردانشگاه اين فعاليت را بطورجدي دنبال كرد. ولتا دراين دوره ازحيات علمي خود كوندانسور و الكترومتررا ساخت و مدتي بعد پيل الكتريكي را اختراع كرد كه بنام خود او به پيل ولتا مشهوراست. درحال حاضرواحد جريان برق نيز بنام او ولتا خوانده مي‎شود. 


نوشته شده در   دوشنبه 15 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode