ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 اسفند 1390     |     کد : 33630

شنبه 13 اسفند 10 ربيع الثاني 3 مارس

درگذشت «حضرت معصومه (س)» دخت گرامي امام موسي كاظم(ع) در سال 201 هجري قمري ...

درگذشت «حضرت معصومه (س)» دخت گرامي امام موسي كاظم(ع) در سال 201 هجري قمري

«حضرت معصومه (س)» دخت گرامي امام موسي كاظم(ع) در سال 201 هجري قمري در شهر مقدس قم ديده از جهان فرو بست. ان بانوي گرامي در ذيقعده سال 173 و به قولي 183 هجري در مدينه منوره چشم به جان گشودند. دوران زندگي حضرت معصومه (س) با مصيبت فراق پدر بزرگوارش امام كاظم(ع) ، جدايي ودوري از برادر والامقامشان امام رضا(ع) در دنيايي از غم و اندوه سپري شد. ايشان بانويي آگاه از حوادث روز، محدثه اي سخنور و معلّمي توانا بود، و شاگردان بسياري تحت نظر وي به يادگيري اصول اسلامي مي پرداختند. همچنين كرامات بسياري از ايشان نقل شده است كه بيانگر روح بزرگ و شأن رفيع آن بانوي مؤمن و دريا دل در پيشگاه پروردگار متعال مي باشد. به نقل از علامه مجلسي حضرت معصومه (س) يك سال پس از ورود امام رضا(ع) به خراسان به شور وشوقي تمام به قصد زيارت برادر رنج سفر را بر خود هموار ساخت اما در راه بيمار شد و سرانجام در قم توقف نمود. گفتني است توقف ايشان در قم به مدت 17 روز ادامه يافت و بعد از آن روح آن بانوي معصوم به ملكوت اعلي پيوست و در همان شهر مقدس بخاك سپرده شد و امروز حرم مطهر حضرت معصومه(س) زيارتگاه شيفتگان اهل عصمت و ولايت مي باشد.

به توپ بستن بارگاه حضرت امام رضا(ع) در توسط قزاقان متجاوز روسی درسال1330هجري قمري

قزاقان متجاوز روسي بارگاه حضرت امام رضا(ع) را درسال1330هجري قمري در مشهد به توپ بستند. اين امر در پي ژاندارمري خزانه توسط مورگان شوستر صورت گرفت زيرا دولت روسيه اين اقدام خزانه داركل وقت ايران رل مخالف اهداف توسعه طلبانه خود مي دانست. از اين رو اولتيماتومي بر مبناي سه اصل به دولت ايران براي پذيرفتن آن 48 ساعت مهلت قائل شدند. اخراج مورگان شوستر از ايران استخدام اتباع خارجي با اجازه دول روس و انگليس و پرداخت هزينه لشكر كشي روسيه به ايران اصول سه گانه مزبور را شامل مي شد. پس از رد اين اولتيماتوم از جانب مجلس شوراي ملي، نيروهاتي روس مستقر در قزوين وقواي ديگر از روسيه كه در مشهد بودند، همزمان باهم حرم مطهر امام رضا(ع) را به توپ بستند و جنايتي ديگر را آفريدند. در اثر اين حمله به سردرها، و گلدسته هاي آستان مقدس خسارات فراواني وارد آمد و خزانه حضرت به بانك استقراضي روس منتقل گرديد و عده زيادي در اين حادثه وحشتناك و غير انساني مجروح و كشته شدند. 



رحلت آیت الله سيد محمد وحيدى 1421 هـ.ق

سال 1334 هـ.ق در يكى ازجمعه هاى ماه رجب خورشيد گريبان شهر شبستر را چاك زد و با لبخند پر معنا به دنيا فروغ و سرور را نويد داد كه آن هم تولد فرزندى از سلاله ائمه اطهار از صلب پدرى عالم و فقيه و مادرى عارف به حقوق اهل بيت در يك خانواده روحانى ديده به جهان گشود

مرحوم سيد محمد وحيدى از هفت سالگى، تحصيلات خود را آغاز كرد. در دوازده سالگى به علوم حوزوى مشغول شد. سطوح مقدماتى را نزد والد گرامى خود و علماى ( شبستر ) گذراند. پانزده ساله بود كه براى تحصيلات بالاتر به تبريز رفت و در مدرسه ( طالبيه ) سكنا گزيد. و با شوق و ذوق فراوان يك لحظه از درس و بحث باز نماند و از علماى تبريز نهايت استفاده را برد و پس از دو سال اقامت در آنجا براى تكميل دانش هاى خود رهسپار مركز مهم علمى و تحقيقى قم شد و در سال 1317 هـ.ش در سن 22 سالگى براى تكميل تحصيلات و استفاده از محضر مشاهير علما به سوى نجف اشرف رهسپار شد و از حوزه هاى درس مشاهير بزرگ نجف، استفاده نمود و در اين دوران، تدريس سطوح عالى را نيز آغاز كرد و جمع كثيرى از فاضلان و عالمان از حوزه درس ايشان بهره گرفتند.

معظم له پس از دو سال واندى اقامت در نجف و بهره گيرى از مراجع بزرگ وقت در سال 1320 هـ.ش مجددا به قم آمدند و در اين شهر اقامت گزيدند و در ضمن اشتغال به تحصيلات عالى و حضور در جلسه هاى درس خارج مراجع وقت، خود نيز در بيشتر ساعت به تدريس سطوح مختلف علوم دينى مشغول شدند و موفق به تربيت شاگردانى ممتازى گرديدند.

اساتيد :

ايشان سطوح مقدماتى را نزد والد گرامى و علماى شبستر گذراند و در قم درس هاى فقه و اصول آيات عظام و فقهاى بنام حضرات آيات : حاج شيخ عبدالكريم حائرى، سيد محمد حجت، حاج شيخ محمد على حائرى، سيد محمد تقى خوانسارى و مير سيد على يثربى كاشانى و بروجردى و در فلسفه و كلام از محضر حضرات آيات : شاه آبادى، شيخ مهدى مازندرانى، ميرزا آقا دامغانى خوشه هاى فراوانى چيد.

تأليفات :

تأليفات ارزشمند و آثار علمى مرحوم سيد محمد وحيدى، فصل درخشانى از زندگى علمى و معنوى ايشان را رقم مى زند كه از آن ميان مى توان به كتب زير اشاره نمود.

1 - مستمسكات الاحكام.

2 ـ الهدايه فى مسائل الاجاره.

3 ـ اللئالى المنتظمه فى مسائل المستحدثه.

4 ـ حاشيه عروة الوثقى.

5 ـ الفلاح فى مسائل النكاح .

6 ـ مجمع الفوايد فى شرح غرر الفرايد.

7 ـ حاشية منهاج الصالحين.

8 ـ وجيزة النافعه .

9 ـ تحفة الولاة.

10 ـ النقد و التفريعات .

11 ـ توضيح المسايل

12 ـ ذخيرة العباد .

13 ـ شرح دعاى سحر.

14 ـ تفسير قرآن كريم.

15 ـ مناسك حج

16 ـ شرح و ترجمه احاديث خصال شيخ صدوق.

17 ـ پرتو ولايت ( شرح زيارت جامعه كبيره ).

18 ـ كتابى مخطوط شامل پنجاه منبر فارسي.

وفات :

مرحوم سيد محمد وحيدى پس از ساليان طولانى تلاش علمى، دينى اجتماعى و سياسى براى تبليغ احكام الهى و سامان يابى امور مردم و خدمت رسانى به آنان سر انجام در شب چهارشنبه دهم ماه ربيع الثانى 1421 هـ.ق مصادف با سالگرد شهادت كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) ديده از جهان فرو بست و پيكر پاكش را در جوار كريمه اهل بيت حضرت معصومه (سلام الله عليها ) به خاك سپردند.


تشکیل بنياد مستضعفان به فرمان امام(ره) در سال1357هجري شمسي

به فرمان حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيد انقلاب اسلامي بنياد مستضعفان تشکیل بنياد مستضعفان به فرمان امام(ره) در سال1357هجري شمسي تشكيل شد. حضرت امام(ره) درحكمي به شوراي انقلاب، به اين نهاد مأموريت دادند كه تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوي و شاخه‎ها و عُمّال مربوط به اين سلسله را به نفع مستمندان و كارمندان ضعيف مصادره كند. گفتني است كه اين سازمان درحال حاضربا نام بنياد مستضعفان و جانبازان مشغول فعاليت و اداي وظيفه است.



درگذشت علي خادم عكاس پرآوازه و هنرمند كشور در سال1371هجري شمسي

علي خادم عكاس پرآوازه و هنرمند كشورمان مشهور به عكاس تاريخ اجتماعي ايران در سال 1371هجري شمسي بدرود حيات گفت. خادم در عكاسخانه پدرش محمد جعفررشد يافت و با هنر عكاسي آشنا شد. او دراوايل نوجواني علاوه بر كار در عكاسخانه به عنوان عكاس به خدمت وزارت معارف و اوقاف و صنايع مُستَظرفِه درآمد. بعدها با مطبوعات ايران و چندين مؤسسه مطبوعاتي علمي مهم جهان همكاري كرد. حاصل عمرعلي خادم مجموعه‎اي بي‎نظيرشامل «بيش ازنيم ميليون قطعه عكس و فيلم ازتحولات تاريخي- اجتماعي- سياسي- اقتصادي و عمراني ايران دريك قرن اخيراست.


درگذشت پروفسور آلبرت سايبين كاشف واكسن فلج اطفال در سال1993ميلادي

پروفسور آلبرت سايبين كاشف واكسن فلج اطفال در سال1993ميلادي در86سالگي درگذشت. پروفسور سايبين درلهستان متولد شد و تحصيلاتش را دررشته پزشكي دراِمريكا به پايان رساند و سه سال درزمينه بيماري فلج اطفال مطالعه و تحقيق كرد. دكترسايبين دراين زمان پاتولوژي جراحي و طب داخلي را نيزتحصيل كرد و سرانجام موفق به تهيه واكسن فلج اطفال شد و شهرت جهاني بدست آورد.


تولد «الكساندر گراهام بِل» در سال1847ميلادي

«الكساندر گراهام بِل» مخترع تلفن و ازپيشگامان تسهيل ارتباطات سريع در سال1847ميلادي بدنيا آمد. بل درادامه تحقيقات پدرخود روش تعليم و تربيت ناشنوايان را اصلاح كرد و براي انتقال گفتاربا امواج الكتريكي سالها كوشيد. بدين ترتيب درسال 1876ميلادي تلفن را اختراع كرد.


انعقاد پيمان سان اِستفانو بین دولت های روسیه و عثمانی در سال1878ميلادي

دولتهاي روسيه و عثماني پيمان سان اِستفانو را در سال1878ميلادي منعقد كردند و بدين گونه جنگ ميان دو كشور پايان يافت. پس ازانعقاد اين پيمان دولت خود مختاربلغارستان تشكيل شد. روسيه نيز در قفقاز مزايايي بدست آورد و استقلال صربستان تأييد شد. گفتني است كه بريتانيا ازپيمان استفانو ناخشنود بود زيرا با امضاي اين پيمان راه ورود روسها به مديترانه گشوده مي‎شد .


نوشته شده در   شنبه 13 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode