ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 اسفند 1390     |     کد : 33503

چهار شنبه 10 اسفند 7 ربيع الثاني 29 فوريه

ابن حاج مفسر، اديب و فقيه مالكي در سال 1232 هجري قمري ...

ابن حاج مفسر، اديب و فقيه مالكي در سال 1232 هجري قمري

ابن حاج مفسر، اديب و فقيه مالكي در سال 1232 هجري قمري به ديار باقي شتافت. ابوالفيض حمدون بن عبدالرحمن مشهور به ابن حاج بود و در فارس بدنيا آمد و دوران رشد خود را در همان سرزمين سپري كرد. او آموزش علوم ادبي و ديني را نزد اساتيدي چون نباتي فراگرفت و در سفر به مكه معظمه با شيخ مرتضي انصاري ملاقات كرد و ازوي كسب علم نمود. آوازه شهرت و مهارت ابن حاج در فقه و ادب چنان درهر شهر و ديار پيچيده بود كه از جانب سلطان فانس مأموريت يافت براي سلطان وهابي، عبدالله سُعُودبن وهابي كه مردم ديگر سرزمينها را به آئين خود مي خواند، جوابيه اي تهيه كند و براي او ارسال دارد. اين فقيه بزرگ در امر به معروف و نهي از منكر؛ و رفع ستم از مردم ستمديده همت بسيار نمود. ابن حاج تأليفات متعددي در فقه، كلام، تفسير و منطق و ساير علوم دارد كه غالباً به صورت چاپي و برخي به صورت خطي از وي باقيست .



واگذاری امتياز ساختن راه تهران ـ سواحل خليج فارس به يحيي خان مشيرالدوله در سال1307 هجري قمري

امتياز ساختن راه تهران ـ سواحل خليج فارس به يحيي خان مشيرالدوله برادر ميرزاحسين خان سپهسالار در سال1307 هجري قمري واگذار شد. اما همين امتياز در چهاردهم جمادي الثاني سال 1307 هجري با وساطت ميرزا حسين خان ابتدا به سرمايه گذاران انگليسي بعد به بانك شاهي ودر نهايت به كمپاني لينچ انتقال يافت. سرانجام در سال 1340 هجري تحت تأثير اعتراض هاي شديد و مداوم مردم مسلمان ايران عليه اين امتياز استعماري كه غارت ثروت ملي اين مرزو بوم را از جانب استعمار انگليس دربرداشت، شاه قاجار به ناچار امتياز اين راهسازي را ملغي اعلام نمود. قابل توجه است كه يك راه از تهران به كرانه خليج فارس و ازقم، كاشان، نائين، يزد و كرمان تا بندرعباس امتداد داشت و راه ديگر تهران را از طريق اصفهان و شيراز به بندرعباس متصل مي ساخت .


افتتاح ضرابخانه دولتي مجهزبه دستگاهها و ماشين آلات جديد در سال1310هجري شمسي

ضرابخانه دولتي مجهزبه دستگاهها و ماشين آلات جديد در سال1310هجري شمسي افتتاح شد. اين ضرابخانه 57 سال قبل ازاين تاريخ درايران دايرشده بود اما بعلت كمبود دستگاههاي مورد نياز براي ضرب وجوه رايج مملكتي بي‎استفاده مانده بود. ضرابخانه نوبنياد، روزانه 250000 ريال سكه ضرب مي‎كرد.



تصویب نشدن قانون تأسيس اداره كل هواشناسي ايران در سال1337هجري شمسي

قانون تأسيس اداره كل هواشناسي ايران كه تسكيلاتي وابسته به وزارت راه و ترابري بود در سال1337هجري شمسي از تصويب مجلس وقت گذشت. اين اداره را ازسال1335دكتر محمد حسن گنجي جغرافيدان ايراني اداره مي‎كرد. ايشان درمدت 12سال هواشناسي ايران را براساس اصول علمي پايه ‎گذاري كرد. گفتني است كه سازمان هواشناسي ايران ازسال 1338شمسي به عضويت سازمان هواشناسي جهاني درآمده است.



آغاز حملات موشكي حكومت بعثي عراق به شهرتهران در سال1366هجري شمسي

حملات موشكي حكومت بعثي عراق به شهر تهران در سال1366هجري شمسي آغازشد. دشمن بعثي حمايت ابرقدرتها بويژه اِمريكا به اين حملات غيرانساني مبادرت كرد. شايان توجه است كه درمقابل اين حملات حكومت بعثي عراق مجامع بين المللي سكوت اختياركردند.



بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به شهر قم بعد از 15 سال تبعد در سال1357هجري شمسي

حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيد انقلاب اسلامي پس از15سال تبعيد و دوري از وطن در سال1357هجري شمسي به خاك مقدس قم پاي گذاشتند. بدين ترتيب بعد از سالها دوري ازقم دراين شهرمقدّس به هدايت نهضتهاي ديني و سياسي ميهن اسلامي پرداختند. 




نوشته شده در   چهارشنبه 10 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode