ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 اسفند 1386     |     کد : 335

مرجع مبارز؛آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی به روایت اسناد

انقلاب اسلامی كه رویدادی مهم در تاریخ ایران بود، پس از گذر از فراز و فرودها و حوادث بسیار به ثمر نشست. در مسیر تحولات، از آغاز تا پیروزی، عناصر و عوامل تأثیر گذار بسیاری به ایفای نقش پرداختند. در این میان شخصیت‌های تأثیر‌گذر از موقعیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در نتیجه، گذشته از نقش رهبری انقلاب ، بررسی تأثیرگذاری این شخصیت‌ها در روند تحولات انقلاب اهمیت به سزایی دارد.
آیت‌الله سید عبدالله شیرازی از جمله شخصیت‌های مبارزی است كه چندین دهه علیه سیاست و عملكرد رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت و در جریان كشف حجاب و اعتراض علما و مردم نسبت به این مسئله، به خیل مبارزان شهر مشهد پیوست و ضمن هماهنگی با علما و مراجع آن شهر نقش بسیار فعال و مؤثری ایفا نمود. پس از سركوب قیام مرد مشهد در واقعه‌ی مسجد گوهرشاد‌، ایشان دستگیر و زندانی شد و بعد از آزادی به زادگاه خود شیراز رفت و تحت كنترل مأموران امنیتی رژیم قرار گرفت. بعد از اجرای رسمی قانون «كشف حجاب» ، او كه تاب و تحمل دیدن این وضعیت را نداشت، ایران را ترك كرد و راهی نجف شد. ایشان در این شهر در كنار فعالیت های علمی و حوزوی ،‌ همچنان به مبارزات خود علیه رژیم پهلوی ادامه داد و حتی در سطح فراتر نسبت به مسائل و رویدادهای جهان اسلام مواضع روشنگرانه و قاطعی اتخاذ كرد.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، به دلیل خط مشی فكری مشترك با ایشان، از هیچ گونه حمایتی از امام خمینی و نهضت اسلامی دریغ نورزیدند. این حمایت‌ها حتی در سال‌های تبعید امام خمینی به نجف نیز ادامه یافت. در سال 1354 پس از اخراج علما و طلاب ایرانی از عراق توسط رژیم بعثی، ایشان راهی ایران شد و در شهر مشهد رحل اقامت افكند. ورود وی به ایان شهر با استقبال رو به رو شد. ایشان در این مقطع حساس زمانی توانستند به مبارزات شهر مشهد و در سطحی فراتر، كل استان خراسان تحركی خاص ببخشند. آیت‌الله شیرازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان با رهنمودهای مشفقانه در پی حفظ اصالت‌ آموزه‌های انقلاب اسلامی بودند.

مركز اسناد انقلاب اسلامی در راستای معرفی علما و مراجع تأثیرگذار در انقلاب اسلامی، اینك اسناد مربوط به آیت‌الله سید عبدالله شیرازی را به علاقمند‌ان تاریخ معاصر ایران عرضه می‌دارد .


نوشته شده در   دوشنبه 6 اسفند 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode