ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 اسفند 1390     |     کد : 33282

شنبه 6 اسفند 3 ربيع الثاني 25 فوريه

پيمان شكنى امين در برابر برادرش مأمون در سال 194 هجرى قمرى ...

پيمان شكنى امين در برابر برادرش مأمون در سال 194 هجرى قمرى

"هارون الرّشيد" (پنجمين خليفه عباسى) پيش از مرگ خود، سه تن از فرزندانش را به ترتيب ولى عهد و جانشين خويش نمود. وى پس از پنج سال از حكومت خويش، نخستين بار، فرزندش محمد، معروف به "امين" را به ولايت عهدى برگزيد و در سال 182 قمرى، فرزند ديگرش عبدالله، معروف به "مأمون" را به اين مقام برگزيد و سرانجام در سال 189 قمرى، فرزند ديگرش قاسم، معروف به "مؤتمن" را پس از امين و مأمون، مقام ولايت عهدى بخشيد.

هارون، در سال 193 قمرى، در حالى به هلاكت رسيد، كه سه فرزندش به صورت ترتيبى، جانشين وى بودند. بر اساس سفارش وى، در آغاز، محمد، معروف به امين، خلافت را برعهده گرفت و بر تخت زمامدارى مسلمانان در شهر "بغداد"، تكيه زد. مأمون كه خلافت برادرش را تأييد و از راه دور با وى بيعت و اظهار اطاعت كرده بود، در منطقه خراسان و شرق عالم اسلام، از سوى پدر و برادرش امين، حكومت مى‏كرد.

اما امين، پس از تحكيم پايه‏هاى خلافت خويش، وجود برادر قدرتمند خود در شرق عالم اسلام را براى خويش، غير قابل تحمل مى‏دانست و از هر راه ممكن در صدد تضعيف وى برآمد.

امين، به تحريك "فضل بن ربيع"، كه مقام عالى وزارت هارون و امين را بر عهده داشت و هم چنين تحريك‏هاى پيوسته "على بن عيسى بن هامان"، كه فرماندهى كل سپاه امين را بر عهده داشت، راه دشمنى با برادر خود مأمون را در پيش گرفت.

وى به تحريك بدخواهان و مخالفان مأمون، تصميم به خلع مأمون از ولايت عهدى و نصب فرزند خود به اين مقام برآمد. على رغم مخالفت‏هاى ريش سفيدان و بزرگان بنى عباس، امين بر خواسته‏هاى خويش تأكيد ورزيد و سرانجام در سوّم ربيع‏الثّانى سال 194 قمرى، براى فرزندش "موسى بن امين"، از مردم بيعت گرفت و وى را به طور رسمى ولى عهد خويش اعلام نمود.

تمام پيمان نامه‏هاى خلافت، از جمله سفارش نامه پدرش هارون الرّشيد را باطل كرد و همه آن‏ها را گردآورى و در آتش سوزانيد.

وى، براى وادار كردن مأمون و سپاهيان مستقر در خراسان به پذيرش ولايت عهدى موسى، نامه‏اى براى آنان نوشت و مأمون و سران سپاه را به بازگشت به بغداد و بيعت با موسى فراخواند.

هم چنين در بغداد به "امّ‏عيسى دختر هادى عباسى" كه همسر مأمون و دختر عمويشان بود، فشار آورد كه گوهر گران بهايى كه از جانب مأمون در اختيار اوست، به وى بسپارد.

امّ عيسى، اظهار بى‏اطلاعى كرد و از واگذارى آن گوهر گران‏بها امتناع ورزيد.

امين، حرمت خانه مأمون و همسر وى را نگه نداشت و با اعزام مأموران خويش به خانه وى، به جستجو پرداخته و تمام اسباب و لوازم منزلش را به هم ريخت و سرانجام به آن گوهر، دست يافت و به كاخ خويش منتقل نمود.

چنين حركات خصمانه، روز به روز به اطلاع مأمون در خراسان مى‏رسيد و افكار و انديشه هايش را در هم مى‏ريخت و وى را براى انجام عكس‏العمل‏هاى لازم و حركات متقابل بازدارنده تحريكش مى‏نمود.

اين گونه تنش هاى روزافزون ميان امين و مأمون، سپاهيان طرفين را رودررو قرار داد و سرانجام به نبرد سنگين و خونينى مبدل گرديد و پيروزى مامون و شكست خفت بار امين را درپى داشت.



درگذشت « محمود غزنوي » ملقب به« يمين الدوله» در سال 421 هجري قمري

« محمود غزنوي » ملقب به« يمين الدوله» سومين حاكم سلسله غزنوي در سال 421 هجري قمري از دنيا رفت. او در سال 387 هجري پس از شكست برادرش اسماعيل حكومت را بدست گرفت و 2سال بعد با غلبه بر عبدُالملك بن نوح ساماني بر تمامي خراسان استيلا يافت. سلطان محمود غزنوي به تدريج سرزمينهاي مجاور را ضميمه قلمرو خود ساخت. او دوازده بار به سرزمين هندوستان لشكركشي كرد اما سرانجام قبل از رفتن به ري به واسطه لشكركشي هاي متعدد طي 33 سال حكومتش؛ و ابتلا به بيماري سل از پاي درآمد و در 51 سالگي از دنيا رفت .



درگذشت حاج ميرزا ابوالقاسم كلانتري يكي از علماي مشهور شيعه در سال 1292 هجري قمري

حاج ميرزا ابوالقاسم كلانتري يكي از علماي مشهور شيعه در سال 1292 هجري قمري در تهران بدرود حيات گفت. او فقيهي اصولي و عالمي برجسته در علوم نقلي و عقلي بود. وي درآغاز تحصيل مدتها از محضر درس آيت الله نوري استفاده كرد و سپس در عتبات عاليات از علماي حوزه عراق همچون شيخ مرتضي انصاري بهره مند گرديد؛ و به مقام اجتهاد نائل آمد. آيت الله كلانتري از مشاهير علماي تهران بشمار مي رفت به همين دليل از نفوذي خاص در ميان مردم برخوردار بود. او در اعتلاي مذهب و نشر احكام الهي كوشش بسيار مي كرد. از آثار مهم اين عالم فرزانه مي توان به مطارحُ الانظار در شرح مسائل حلال و حرام اشاره كرد. وي در صحن مطهر حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شده است .


آغاز به کار نخستين همايش بررسي مسائل مطبوعات ايران در تهران درسال1369هجري شمسي

نخستين همايش بررسي مسائل مطبوعات ايران در تهران درسال1369هجري شمسي آغاز به كار كرد. اين همايش به همّت مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگي وزارت فرهتگ ارشاد اسلامي، و گروه آموزشي علوم ارتباطات اجتماعي دانشگاه علّامه طباطبايي در دو روز برگزار شد. شركت كنندگان در اين گردهمايي مسائل مربوط به مطبوعات كشورمان را بررسي كردند. از جمله اين مسائل، ايجاد زمينه هاي فكري براي شناخت نقاط قوت و ضعف مطبوعات؛ و دستيابي به اطلاعات مورد نياز را مي توان برشمرد.



به رگبار بستن نمازگزاران فلسطینی در مسجد حضرت ابراهیم شهر الخلیل در سال 1372 هجري شمسي

در سحر گاهی در سال 1372 هجري شمسي دهها هزار تن از نمازگزاران فلسطيني در حال اداي فريضه نماز در مسجد حضرت ابراهيم شهر اَلخَليل با رگبار گلوله هاي صهيونيست هاي اشغالگر روبرو شدند. بر اساس آمار منتشر شده 60 تن از نمازگزاران شهيد و بيش از سيصد تن به شدت مجروح شدند. پس از اين حادثه مقررات منع رفت و آمد در شهر الخليل برقرار شد و صدها تن از نيروهاي ويژه صهيونيست ها وارد مسجد حضرت ابراهيم شدند. شايان توجه است كه حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري به همين مناسبت پيام تسليتي فرستادند و در بخشي از پيامشان فرمودند: امروز يكبار ديگر اين حقيقت تلخ براي آن مردم مظلوم آشكار شد كه در خانه خود مجبور است مبارزه كند تا بتواند در آن زندگي كند.



کشف درمان بيماري اسكوربوت توسط هاکیستی پزشک انگلیسی در سال 1753 ميلادي

پزشكي انگليسي به نام هاكيستي در سال 1753 ميلادي درمان بيماري اسكوربوت را كشف كرد. اين بيماري به علت كمبود ويتامين «ث» در بدن انسان ايجاد مي شود و چون در گذشته كساني كه در نيروي دريايي كار مي كردند بيش از ديگران به اين بيماري مبتلا مي شدند؛ اسكوربوت به بيماري ملاحان شهرت يافته بود.



انحلال پيمان ورشو توسط نمايندگان كشورهاي عضو این پیمان در سال 1991 ميلادي

نمايندگان كشورهاي عضو پيمان ورشو در سال 1991 ميلادي در يك گردهمايي در بوداپست مجارستان انحلال اين پيمان را اعلام كردند، نمايندگان اعضاي پيمان ورشو معاهده اي امضا كردند كه بر اساس آن كمكهاي دو جانبه و تعهدات مربوط به كشورهاي عضو در صورت وقوع هر نوع تجاوز لغو مي شد. هم چنين فرماندهي عالي متحد، ستاد مشترك و كليه سازمانهاي وابسته به پيمان ورشو منحل شدند. 




نوشته شده در   شنبه 6 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode