ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 اسفند 1390     |     کد : 33243

جمعه 5 اسفند 2 ربيع الثاني 24 فوريه

قتل عبدالله بن معتز در زندان مقتدر عباسى در سال 296 هجرى قمرى

در دوّمين سال خلافت مقتدر بالله ( هجدهمين خليفه عباسى) گروهى از فرماندهان سپاه و سركردگان نظامى و سياستمداران دربارى، بر خلع مقتدر از خلافت و نصب عبدالله بن معتز بن متوكل عباسى به جاى وى مصصم شدند. "حسين بن حمدان"، كه از حمدانيان شيعه شمال عراق و يكى از گردانندگان اصلى اين كودتا بود، در يك تهاجم خود، "عباس بن حسن"، وزير اصلى خلافت را كشت و سپس به سوى مقتدر رفت، تا وى را تسليم نمايد. مقتدر در آغاز، مشروط بر اين كه وى زنده و سالم بماند و خون كسى بر زمين ريخته نشود، پيشنهاد آنان را پذيرفت ولى هنگامى كه در بيرون كاخ خود سرگرم بازى بود و متوجه گرديد كه حسين بن حمدان، به سوى او مى‏آيد و قصد دستگيرى وى را دارد، از او گريخت و به درون كاخ خويش پناهنده شد و در را از درون بست و بر آن قفل محكمى نهاد. حسين بن حمدان برگشت و به همراه فرماندهان و اميران مخالف مقتدر در خانه "مخرم" (دار الوزاره( گرد آمده و با عبدالله بن معتز عباسى بيعت كردند و وى را به "مرتضى باللّه" و به قولى به "المنتصف باللّه" ملقب ساختند و "محمد بن داوود" را به وزارتش برگزيدند.

حسين بن حمدان، بار ديگر مأموريت يافت كه مقتدر را از قصر بيرون آورد و به خانه "ابن طاهر" منتقل كند و از او براى عبدالله بن معتز بيعت گيرد، ولى هنگامى كه به كاخ وى نزديك شد، با تهاجم خدمت كاران و محافظان وى روبرو گرديد و ميان آنان زد و خوردهايى روى داد و در نتيجه هواداران مقتدر عباسى از تحويل وى به حسين بن حمدان امتناع كردند و حسين بن حمدان را بدون دست يابى به هدف مورد نظرش برگرداندند.

حسين بن حمدان كه از گردانندگان اصلى اين تغيير و تحول بود، پس از ناكامى از دستگيرى مقتدر عباسى، راه "موصل" را در پيش گرفت و به آن سو حركت كرد. با رفتن وى، مخالفان مقتدر عباسى دچار ترديد و سستى شدند و اختلاف ميان هواداران مقتدر و عبدالله بن معتز بالا گرفت و در نتيجه عبدالله بن معتز، قصد حركت به سوى "سامرا" نمود، ولى فرماندهان و اميران، همراهيش نكردند. ناچار، به خانه "ابو عبدالله بن جصاص" پناهنده شد و پس از چند روز هرج و مرج در ميان سپاهيان و توده مردم، مقتدر عباسى مجدداً حكومت را به دست گرفت و مخالفان را سركوب و بسيارى از هواداران عبدالله بن معتز را دستگير و اعدام كرد و برخى از آنان، از جمله خود عبدالله بن معتز و ابن جصاص را دستگير و زندانى نمود.

ابن جصاص، براى رهايى خويش اموال فراوانى در اختيار مقتدر گذاشت. از جمله، مبلغ شانزده ميليون درهم به مقتدر عباسى داد، تا مقتدر وى را آزاد كرد ولى عبدالله بن معتز در زندان بماند و مدت حبسش چندان طولانى نشد، كه مأموران مقتدر عباسى با آزار و شكنجه‏هاى توان فرسا، وى را در زندان از پاى درآورده و به قتلش رساندند و جسد بى‏جانش را به خانواده‏اش تحويل دادند. كشته شدن عبدالله بن معتز، مصادف بود با دوّم ربيع الآخر سال 296 قمرى.



کشته شدن ابن معتز شاعر عرب به دستور خليفه عباسي در سال 296 هجري قمري

« ابن معتز» شاعر عرب به دستور« مقتدرُ بالله » خليفه عباسي در سال 296 هجري قمري كشته شد. اين شاعر خوش قريحه كه اشعاري از او باقيست بعد از مرگ مكتفي به دعوي خلافت برخاست و با طرفداري عده اي به مسند خلافت نشست. اما مونس خادم و عده اي از غلامان دارُالخلافه عليه او به مخالفت برخاستند و بدين ترتيب خلافت او يك روز بيشتر به طول نيانجاميد. بعدازاو مقتدر به خلافت نشست و ابن معتز را دستگير و سپس اعدام كرد. «كتاب البديع؛ طبقات الشعراء؛ و كتاب اشعارالملوك » از جمله آثار ابن معتز در بديع و طبقات شاعران مي باشند .



تولد« اثيرالدين مفضل بن عُمَر» معروف به «ابهري » در سال 602 هجري قمري

« اثيرالدين مفضل بن عُمَر» معروف به «ابهري »حكيم و منجم شهير اسلامي از اهالي ابهر در سال 602 هجري قمري چشم به جهان گشود. ابهري چندين اثر ارزشمند دارد كه از آن ميان دو كتاب ايساغوجي و هدايةالحكمه مشهورترند. بركتاب ايساغوجي شرح هاي متعددي نگاشته شده كه از آن ميان اين اثر با شرح شمس الدين احمد فناري در قسطنطنيه به چاپ رسيده است. از ابهري كه در سال 663 هجري وفات يافته سه رساله هم در هيئت و نجوم باقيست .



درگذشت حجة الاسلام سيد محمد باقر شفتي از علما و فضلاي بزرگ ايران در سال 1260 هجري قمري

حجة الاسلام سيد محمد باقر شفتي از علما و فضلاي بزرگ ايران در سال 1260 هجري قمري در اصفهان بدرود حيات گفت. سيد محمد باقر بعد از تحصيلات مقدماتي به رشت، قزوين و عراق سفركرد تا تحصيلات خود را تكميل كند. اين عالم ربّاني منشاء آثار و خدمات بسياري بود و ضمن تأليف و تصنيف كتب و رسائل متعدد، مساجد و مدارسي جهت عبادت و تحصيل طلاب علوم ديني بنا كرد. گفتني است تقوي و زهد حجةالاسلام شفتي از خصوصيات بارز اين عالم بشمار مي رفت .



درگذشت آيت الله سيد موسي زرآبادي قزويني در سال 1353 هجري قمري

آيت الله سيد موسي زرآبادي قزويني عالم رباني و عابد پرهيزگار در سال 1353 هجري قمري بدرود حيات گفت. او نمونه كامل يك فرد تربيت يافته و برجسته قرآني درعلم و عمل بشمار مي رفت. سيد از ابتداي نشو و نما خويش مراقبت شديدي در پرهيزاز محرمات و عمل به واجبات داشت و حتي المقدور تمام مستحبات شرعي را نيز انجام مي داد. آيت الله زرآبادي قزويني باوجود اشتغال بسيار به تدريس و انجام واجبات ديني و شرعي؛ و عمري نه چندان طولاني تأليفات متعدد از خود به جاي گذاشته است. از جمله آثار ايشان مي توان تقريرات فقه و اصول؛ حاشيه برمطول ؛ حاشيه بركفايةالاُصول؛ و چندين رساله همچون رساله درباره مشروطيت را مي توان نام برد. پيكرآيت الله زرآبادي قزويني در صحن امامزاده حسين قزوين به خاك سپرده شده است .


آغاز عمليات والفجر 9 در سال 1364 هجري شمسي

عمليات والفجر 9 با رمز يا الله، يا الله، يا الله در سال 1364 هجري شمسي آغاز شد. اين عمليات برق آسا به منظور تسلط بر ارتفاعات راهروي شمال شرقي سليمانيه اجرا شد و قواي اسلام تا حدود سي كيلومتري سليمانيه پيشروي كردند و چندين شهرك و روستاي سليمانيه عراق را آزاد كردند. در پي اين پيروزي، نيروهاي بعثي عراق از ارتفاعات شمال شرقي سليمانيه عفب نشيني كردند و عده اي از آنان به اسارت قواي اسلام در آمد.



اجرای عمليات نامنظم ظفر 6 در شرق استان كركوك در سال 1366 هجري شمسي

عمليات نامنظم ظفر 6 را نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 1366 هجري شمسي در شرق استان كركوك با موفقيّت اجرا كرد. در اين عمليات ارتفاعات مهمي از منطقه عمومي سنگاو آزاد شد و بسياري از تاسيسات دشمن منهدم گرديد. گفتني است كه در اين عمليات معارضان عراقي دلاور مردان قرارگاه رمضان را ياري كردند.


آغاز دومين دوره جمهوري فرانسه بعد از استعفاي لويي فيليپ در سال 1848 ميلادي

دومين دوره جمهوري فرانسه بعد از استعفاي لويي فيليپ در سال 1848 ميلادي آغاز شد. در تاريخ فرانسه اين دوره را دوره حكومت موقت يا حكومت روزنامه نگاران نيز خوانده اند. زيرا يازده تن از روزنامه نگاران جمهوريخواه از جمله دولا مارتين شاعر و نويسنده جمهوريخواه فرانسوي اعضاي اصلي آن را تشكيل مي دادند.



تولد دكتر اميل فون بهرينگ پزشك و محقق آلماني در سال 1854 ميلادي

دكتر اميل فون بهرينگ پزشك و محقق آلماني در سال 1854 ميلادي بدنيا آمد. وي در پايان تحصيل، درباره شيوه هاي جلوگيري از شيوع بيماريهاي مُسري به تحقيق پرداخت. فون بهرينگ سرانجام سرم ديفتري را كشف كرد و براي اين كشف مهم در سال 1901 ميلادي نخستين جايزه نوبل را در رشته طب، به خود اختصاص داد.



درگذشت فردريك دانتينگ پزشك و كاشف انگليسي در سال 1941 ميلادي

فردريك دانتينگ پزشك و كاشف انگليسي در سال 1941 ميلادي در گذشت. او بيشتر ايّام عمر 68 ساله خود را به تحقيق و فعاليتهاي پزشكي و بهداشتي سپري كرد. دانتينگ از بنيانگذاران و كاشفان آنتي بيوتيكها، بيوتيكها محسوب مي شود و به واسطه حمايت خود در راه كشف اين داروهاي مهم پزشكي لقب«سِر» گرفت.



امضای قرارداد آتش بس ميان نمايندگان مصر و اشغالگر قدس در سال 1949 ميلادي

قرارداد آتش بس و متاركه جنگ ميان نمايندگان مصر و اشغالگر قدس در سال 1949 ميلادي به امضا رسيد. پس از تشكيل دولت يهود در فلسطين اشغالي، مصر و برخي از كشورهاي عرب با رژيم اشغالگر قدس مبارزه كردند و قسمتي از مناطق اشغالي را از نظارت صهيونيستها خارج ساختند. بديت ترتيب با اتحاد كشورهاي عرب قواي رژيم صهيونيستي به تدريج مجبور به عقب نشيني شد و در فوريه سال 1949 قرارداد ترك مخاصمه به امضا رسيد. بر اساس اين معاهده نوار غزّه در غرب فلسطين به حاكميت مصر درآمد. 


نوشته شده در   جمعه 5 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode