ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 اسفند 1390     |     کد : 33101

چهار شنبه 3 اسفند 30 ربيع الاول 22 فوريه

آغاز عملیات خیبر در سال 1362 هجری شمسی ...

آغاز عملیات خیبر در سال 1362 هجری شمسی

عمليات خيبر در سوم اسفندماه سال 1362 در منطقه هور در جزاير مجنون آغاز شد، اين عمليات، اولين عمليات آبي‌ خاک رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس بود. در اين عمليات 1180 کيلومتر از زمين‌هاي منطقه آزاد شد.

منطقه‌‌ عملياتي‌ خيبر در شرق رودخانه‌‌ دجله‌ و داخل ‌هورالهويزه‌ واقع‌ شده‌ است‌. اين‌ منطقه‌ از شمال‌ به‌ العزيره‌ و از جنوب ‌به‌ القرنه‌ و طلاييه‌ محدود مي‌گردد. اين‌ منطقه‌ داراي‌ دو نوع‌ طبيعت متفاوت هور و خشکي‌ است‌.

هور منطقه‌اي‌ است‌ تقريباً هم‌ سطح ‌دريا كه‌ در بعضي‌ جاها سطح‌ آب‌ آن‌ دو تا سه‌ متر بالاتر از آب‌ درياست ‌و نسبت‌ به‌ مناطق‌ هم‌ جوار گودتر مي‌باشد و روييدني‌هايي‌ مانند ني‌، بردي‌ و چولان‌، آن‌ را زير پوشش‌ قرار داده‌ است‌. قسمت‌ خشكي‌ كه‌ حداقل‌ عرض‌ آن‌ هشت‌ كيلومتر و حداكثر ده‌ كيلومتر است‌، توسط ‌هورالهويزه‌ در شرق و هورالحمار در غرب‌، احاطه‌ شده‌ است‌.

در داخل‌ منطقه مزبور، جزاير مجنون‌ شمالي‌ و جنوبي‌ و تأسيسات ‌مهمي‌ مانند دكل‌هاي‌ برق و دكل‌هاي‌ تقويتي‌ راديو و تلويزيون‌، تأسيسات‌ و كارخانجات‌ كاغذ سازي‌، چاه‌هاي‌ نفت‌ و ... واقع‌ است‌.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بمنظور غافلگير کردن دشمن، انهدام نيروهاي سپاه سوم دشمن و استفاده از ضعف و ناتواني او در عمليات آبي و خاکي و ... عمليات خيبر را در اين محل طراحي نمود. اين عمليات در تاريخ سوم اسفند ماه 1362 با رمز مقدس يا رسول الله آغاز گرديد. رزمندگان با سرعت عمل از چند محور و با عبور از تله هاي انفجاري و بشکه هاي آتش زا و سنگرهاي کمين و ديگر مواضع، بر سر دشمن فرود آمده و در يک هجمه بي امان موفق شدند چند روستاي عراقي را آزاد کنند و تعدادي از يگان هاي مستقر در جزيره را به هلاکت رسانند. تصرف جزاير بعهده لشگر حماسه آفرين علي بن ابيطالب بود که با کمک يگان هاي ديگر پس از نبردي جانانه، جزيره مجنون شمالي را بطور کامل آزاد کرده، با فشار بي امان خود، دشمن بعثي را کيلومترها به عقب راند. در اين عمليات، سپاهيان اسلام، رودخانه دجله و فرات را پشت سر مي گذارند و بزرگراه بصره - بغداد در چند نقطه قطع ميشود که با اين عمل، ارتباط سپاه سوم و چهارم عراق قطع مي گردد.

همزمان با اجراي عمليات، يگان هاي منهدسي رزمي، اقدام به نصب فلزي شناور نموده و در ميان حيرت دشمنان، پلي بطول دوازده کيلومتر، زير بمباران شديد و حجم آتش انبوه دشمن، روي هور برپا مي کنند و در نتيجه عقبه ي رزمندگان تأمين مي شود. در شمال غرب منطقه، چند روستاي ديگر از جمله پل العزيره و شهرک الصغره به تصرف رزمندگان اسلام در ميآيد. نيروهاي عراقي با تحمل خسارات و تلفات بسيار زياد، از جزاير مهم و حساس مجنون که ميلياردها بشکه نفت در خود ذخيره دارد، عقب نشيني مي کنند. رژيم مستأصل عراق که از پاتک هاي سنگين خود نتيجه نمي گيرد، دستور حمله شيميائي را بطور گسترده صادر مي کند که هواپيماها با پرتاب راکت هايي منطقه را مملو از دود زرد رنگ و سمي مي کنند و موجب سوختگي و خفگي تعدادي از رزمندگان مي شوند.

با فشار سنگين، در اثر بمباران شيميائي، رزمندگان براي حفظ جزاير از منطقه العزيره عقب نشيني مي کنند. دشمن بعثي که با پاتک سنگيني موفق مي شود جاده بغداد - بصره را از کنترل ايرانيان خارج نمايد، تلاش مي کند تا جزاير را تصرف کند که با انهدام دو گردان پياده و تانک و به هلاکت رسيدن هفتصد بعثي نااميد شده و عقب مي نشيند و بدين ترتيب جزاير مجنون در تصرف رزمندگان اسلام باقي مي ماند.

سردار اسلام حاج محمد ابراهيم همت، فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله و پرچم دار بزرگ جبهه هاي حق عليه باطل که فرماندهي اين عمليات را عهده دار بود، پس از سالها جنگ و جهاد بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ (24/12/62) به نداي حق لبيك گفت و به ملکوت اعلي پيوست و در کنار ارواح طيبه ديگر شهدا و همرزمان شهيدش جاي گرفت.



تجليل از اسرا وآزاد گان

سوم اسفند ماه روز تجليل از اسرا و مفقوداني است كه با سلحشوري و از جان گذشتگي از كيان و ملت خويش دفاع كردند

انقلاب اسلامي ايران ثمره و دستاورد قرنها مبارزه و تلاش است. اين انقلاب گوهر حقيقت ناب اسلام را بعنوان عزيزترين و گرانقدرترين گمشده خويش از ميان سالها تحمل غربت دين در صحنه حماسه ها و رنجهاي تاريخ به كف گرفت و اين واقعيتي انكار ناپذير است.از اين رو بود كه اين انقلاب به زودي تبديل به كانون توجهات و تهاجمات دشمنان گوناگوني شد كه اين طليعه خجسته را به معناي غروب حاكميت استبدادي و استعماري خود تفسير مي كردند. وقتي در روز 31 شهريور ماه 1359 هجوم سريع و هماهنگ رژيم بعثي عراق به مراكز نظامي و اقتصادي ميهن اسلامي ما قطعيت وقوع يك جنگ تمام عيار را در منطقه اعلام كرد، اين واقعيت تلخ را نيز به همراه آورد كه تداركي سازمان يافته و جهاني براي مهار و محو انقلاب اسلامي و نظام نوخاسته جمهوري اسلامي ايران صورت پذيرفته است. در عين حال جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر فرموده امام فقيد و راحلمان حضرت امام خميني (ره) اين پيام پر معناي او را مضمون جاودانه دفاع مقدس خويش مي داند كه:

«ما رسماً اعلام مي كنيم كه هدف ما تاكتيك جديد در ادامه جنگ نيست،‌چه بسا دشمنان بخواهند با همين بهانه ها حملات خود را دنبال كنند، نيروهاي نظامي ما هرگز نبايد از كيد و مكر دشمنان غافل بمانند. در هر شرايطي بايد بنيه دفاعي كشور در بهترين وضعيت باشد. مردم ما كه در طول سالهاي جنگ و مبارزه ابعاد كينه و قساوت و عدوات دشمنان خدا و خود را لمس كرده اند بايد خطر تهاجم جهانخواران در شيوه ها و شكلهاي مختلف را جدي تر بدانند.»

سرانجام پس از هشت سال جنگ، در تاريخ 29 مرداد سال 1367 هـ ش ميان ايران و عراق رسما آتش بس برقرار شد و نيروهاي ناظر سازمان ملل براي نظارت بر آتش بس در طول مرزها مستقر شدند. سه سال پس از اين آتش بس در 26 مرداد 1369 اولين گروه 1000 نفره از رزمندگان ايران كه در عراق اسير بودند از مرز خسروي وارد خاك ايران شدند و ملت ايران با سرافرازي در دفاع از اسلام و انقلاب و حفظ تماميت ارضي ميهن خود از آزادگان بازگشته به ميهن،‌ با شور و شعف استقبال كرد. و امسال روز تجليل از اسرا و مفقودان مصادف است با يازدهم ماه محرم الحرام و آغاز مصيبت بر خاندان اهل بيت پيامبر (ص) و به اسارت گرفتن ايشان؛ يادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.



ورود واحدهاي قزاق مقيم قزوين يه سركردگي رضاخان مير پنج به تهران در سال 1299 هجري شمسي

در پي سياستهاي استعمار انگليس در ايران و براي به حكومت رساندن شخصي مطيع و سركوبگر، واحدهاي قزاق مقيم قزوين يه سركردگي رضاخان مير پنج در سال 1299 هجري شمسي وارد تهران شدند. اين گروه با مقاومت محدود بعضي از كلانترها مواجه شدند و در زد و خوردي كوتاه تهران را به تصرف خود درآوردند. به علت اينكه طرح اجراي اين كودتا را قبلا مقامات عاليِ انگليس در تهران تنظيم كرده بودند و با مقامات امنيتي شهر نيز گفتگوهاي لازم صورت گرفته بود، كودتاچيان به ساده ترين شكل ممكن به مقصود خود رسيدند و احمد شاه به پذيرش رضا خان به عنوان سردار سپه و فرمانده كل قوا تن داد. انگليسيها در خصوص انتخاب رضاخان براي كودتا مدّتها مطالعه كرده بودند. آنان با در نظر گرفتن نقش رضاخان در سركوبي جنبش هاي آزاديخواه مردم در نقاط مختلف ايران و كوشش هاي اين مزدور سرسپرده براي دسترسي به حكومت و تاج و تخت، او را براي اين كوتا در نظر گرفتند.


درگذشت علامه اقبال لاهوري شاعر پارسي گوي و متفكر پاكستاني در سال 1873 ميلادي

علامه اقبال لاهوري شاعر پارسي گوي و متفكر پاكستاني در سال 1873 ميلادي بدرود حيات گفت. اين شاعر مسلمان با شعرش پرچم رهبري و تربيت ملتش را بدوش كشيد. و مسلمانان رنج كشيده هند را بيدار كرد. او از اصلاح طلبان بزرگ و از بانيان كشور پاكستان بود. عمق انديشه هاي اقبال بسيار و قدرتش براي بيان افكار عميقش سزاوار تحسين است. آثار وي در مجموعه هاي متعدد بطور مكرر و به زبانهاي مختلف به چاپ رسيده است. جاويد نامه كه محصول خاموشي و سركوبي ملت مسلمان هند و مجموعه اي از اوضاع سياسي و تاريخي فلسفي، اجتماعي و مذهبي است مشهورترين اثر اقبال است اما مهمترين اثر اقبال «احياي فكر ديني اسلام» نام دارد. 


نوشته شده در   چهارشنبه 3 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode