ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 اسفند 1390     |     کد : 33046

سه شنبه 2 اسفند 29 ربيع الاول 21 فوريه

درگذشت « محمّد بن عبدالرحمن خراساني» مشهور به« تاج الدين» در سال 584 هجري قمري ...

درگذشت « محمّد بن عبدالرحمن خراساني» مشهور به« تاج الدين» در سال 584 هجري قمري

«محمّد بن عبدالرحمن خراساني» مشهور به« تاج الدين» فاضل، اديب و فقيه شافعي در سال 584 هجري قمري در دمشق وفات يافت. وي ملقب به ابوسعيد و عبدالله بود و به دليل انتساب به جد اعلاي خود بنام مسعودي نيز شهرت داشت. تاج الدين از جمله فضلاي اهل حديث و لغت و از اديبان شافعيه بشمارمي رفت. او شرح مفصلي بركتاب 5 جلدي مقامات حريري نوشته است كه از جمله كتب ارزنده و نفيس اين اديب فقيه محسوب مي شود. پيكر تاج الدين در دامنه كوه قاسيون در دمشق به خاك سپرده شده است. گفتني است وي پيش از فوت، كليه كتابهايش را به خانقاه سميساطيه هديه كرد.



آغاز آخرين عمليات به منظور درهم شكستن محاصره شهر تبريز در سال 1327 هجري قمري

آخرين عمليات به منظور درهم شكستن محاصره شهر تبريز در سال 1327 هجري قمري در جريان انقلاب مشروطيت آغاز گشت. در پي حادثه به توپ بستن مجلس به دستور محمد عليشاه قاجار، تبريز به صورت مركز تجمع مشروطه خواهان و مبارزان ضد استبداد درآمد. از اين رو شاه قاجار قواي مجهزي را براي سركوبي آنان به اين شهر گسيل داشت. او همچنين از نيكلاي دوم تزار روسيه درخواست كمك كرد و بدين ترتيب به اشغال رسمي آذربايجان توسط نيروهاي روس تن درداد. اما مردم غيور تبريز با وجود قحطي و كمبود شديد آذوقه مدت 10 ماه ايستادگي و مبارزه كردند ولي بي كفايتي حكام قاجار بارديگر سبب شد دول استعمارگر انگليس روسيه وارد عمل شدند و قشون روسيه به بهانه شكستن خط محاصره شهر، رساندن خواربار به مردم و حمايت از اتباع بيگانه وارد تبريز شوند. با ورود قواي روس به شهر تبريز، نيروهاي شاه و دسته هاي ضد مشروطه از شهر دورشدند و تبريز به تصرف قواي روس درآمد.



درگذشت ميرسيد محمد بقاء از شاعران و خوشنويسان نامدار در سال 1331 هجري قمري

ميرسيد محمد بقاء از شاعران و خوشنويسان نامدار در سال 1331 هجري قمري بدرود حيات گفت. وي در ذيحجه سال 1257 هجري متولد شد و پس از كسب كمالات معنوي در شعر و هنر خوشنويسي استعداد و نبوغ هنري خود را آشكار ساخت. ميرسيدمحمد دراشعار خود به بقاء تخلص مي كرد و در خوشنويسي به اشرف الكتاب ؛ و شرفُ المعالي شهره بود. از جمله آثار اين هنرمند خطاط مي توان به ديوان اشعار و كتاب هاشميه اشاره كرد.



آغاز عمليات والفجر 6 در سال 1362 هجري شمسي

عمليات والفجر 6 با رمز يا زهرا (س) در سال 1362 هجري شمسي در منطقه چزّابه و چيلات در جنوب دهلران آغاز شد. در اين عمليات جاده مرزي تداركاتي در منطقه چيلات و دو ارتفاع مشرف به شهر علي غربي از لوثِ نيروهاي بعثي پاك شد و شمار زيادي از نيروهاي دشمن كشته و زخمي شدند.



درگذشت استاد عبدالرّحمن شرفكندي شاعر و مترجم در سال 1366 هجري شمسي

استاد عبدالرّحمن شرفكندي متخلص به هزار شاعر و مترجم كرد زبان در سال 1366 هجري شمسي درگذشت. او در برخي از نشريات كه بر ضد رژيم شاه انتشار مي يافت شعر و مقاله مي نوشت، ترجمه قانون ابن سينا در هفت جلد، «آثارُ البِلاد و اخبارُ العِباد» زكرياي قزويني، «تاريخ سليمانيه» و «تاريخ اردلان» از آثار اين مترجم معاصر است.



درگذشت حيدر يغما شاعر نيشابوري در سال 1366 هجري شمسي

حيدر يغما شاعر نيشابوري در 64 سالگي در سال 1366 هجري شمسي درگذشت. او از كودكي قريحه خاصي در زمينه شعر داشت اما چون از نعمت سواد بي بهره بود اشعار شعرا را حفظ مي كرد. حيدر در جواني از راه خشتمالي امرار معاش مي كرد از اين رو به شاعر خشتمال معروف شد. حيدر يغما در سي سالگي با فراگيري قرائت قرآن مجيد به مبارزه با بيسوادي پرداخت سپس به تحرير اشعارش همت گماشت. از حيدر يغما آثاري چون «اشك عاشورا» و «سيري در غزليات حيدر يغما» باقيست.



شهادت مسئول خانه فرهنگ ايران در مولتان پاكستان در سال 1375 هجري شمسي

سيد محمد علي رحيمي مسئول خانه فرهنگ ايران در مولتان پاكستان در سال 1375 هجري شمسي بدست عوامل گروهك سپاه صحابه از سرسپردگان اِمريكا به شهادت رسيد اين شهيد گرانقدر به مدت يكسال و نيم مسئول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در پاكستان بود. در پي حادثه شهادت سيد محمد علي رحيمي، رئيس جمهور و نخست وزير پاكستان در پيامهاي جداگانه به رئيس جمهور وقت ايران ضمن تسليت به مناسبت شهادت اين فرزند اسلام مراتب تأسف خود را از اين واقعه اعلام كردند و وعده دادند كه عاملان اين حادثه دستگير خواهند شد و به مجازات عبرت انگيز خواهند رسيد.



استقلال کشور مصر در سال 1922 ميلادي

مصر در سال 1922 ميلادي به استقلال رسيد. اين كشور در سال 1914 ميلادي تحتُ الحماية انگليس شد و قواي بيگانه حسين كامل را به خديوي مصر رساندند. دوران سلطنت فؤاد اول برادر وي در تاريخ بيداري مردم مصر اهميت فوق العاده اي دارد زيرا در اين دوران افراد مبارزي چون سَعد زُغلول پاشا پس از قرارداد تركِ مُخاصِمه سال 1917 ميلادي مبارزه با اشفالگران انگليسي را علني كردند، در پي شدت يافتن مبارزات، دولتِ انگليس ناچار استقلال مصر را پذيرفت.



شهادت مالكوم ايكس سياهپوست مبارز و مسلمان آمريكايي در سال 1965 ميلادي

مالكوم ايكس سياهپوست مبارز و مسلمان آمريكايي در سال 1965 ميلادي به دست گروهي نژاد پرست به شهادت رسيد. وي در نوجواني به جرم اعتياد به زندان افتاد و همانجا با عده اي مسلمان سياهپوست آشنا شد و بعد از مدتي به دين اسلام گرويد. مالكوم ايكس بعدها يك نهضت واقعي اسلامي در آمريكا پديد آورد. محافل نژاد پرست آنچنان از اين موضوع خشمگين شدند كه وي را به شهادت رساندند. اساس عقيده مالكوم ايكس اين بود كه سياهان هويّت دارند و بايد هويت واقعي خود را بيابند. 


نوشته شده در   سه شنبه 2 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode