ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 28 بهمن 1390     |     کد : 32869

ثبت ملی مسجد اصفهانیان تبریز

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از ثبت ملی مسجد اصفهانیان تبریز خبر داد و گفت: مسجد اصفهانیان یکی از زیباترین مساجد گنبدی شکل به جا مانده از دوران قاجار است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از ثبت ملی مسجد اصفهانیان تبریز خبر داد و گفت: مسجد اصفهانیان یکی از زیباترین مساجد گنبدی شکل به جا مانده از دوران قاجار است.

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه مسجد اصفهانیان یکی از زیباترین مساجد گنبدی شکل به جا مانده از دوران قاجار است، اظهار کرد: گنبد میانی این مسجد بزرگ‌تر از بقیه گنبدها و دارای تزئینات زیبای آجرکاری است.

محمدی تصریح کرد: از زمان قدیم در قسمتی از تزئینات این گنبد کلمه زیبای الله نوشته شده بود که بعدها برای اینکه این کلمه زیبا بیشتر به چشم بخورد نام ائمه شامل محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نیز به آن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه مسجد اصفهانیان دارای یک محراب با تزئینات آجرکاری بوده که اکنون با سنگ مرمر پوشیده شده، افزود: این مسجد دارای چهار ستون سنگی زیبا است که قبلا روی این ستون‌ها گرفته شده بود اما در بازسازی ستون‌ها به حالت اولیه بازگردانده شدند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان خاطرنشان کرد: این بنا با پلان مستطیل و با ابعاد 324 مترمربع در یک طبقه ساخته شده و از فضاهای ورودی، کفشکنی، شبستان، آبدارخانه، سرویس بهداشتی و ساباط تشکیل شده است.

محمدی با اشاره به اینکه این بنا توسط شخصی خیر که اهل اصفهان بوده بنا گشته و مسجد اصفهانیان نامگذاری شده، یادآور شد: بالای سردر لوح مرمرینی بوده که نام مسجد روی آن نوشته شده بود ولی در مرور زمان و با ریختن آن، در بازسازی لوحی دیگر جای آن را گرفته است.

وی یادآور شد: اقدامات مرمتی مانند باز کردن کنار دیوار شمالی تا پی و قالب‌بندی و بتن‌ریزی پی‌ها، تعویض آجرهای خراب رنگ و بندکشی، ایزوگام سقف، تعویض ازاره‌ها از داخل و خارج مسجد تعویض کف از چوبی به سیمانی و بزرگ کردن پنجره‌ها برای نور گیری بهتر در این مسجد صورت گرفته است.


نوشته شده در   جمعه 28 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode