ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 28 بهمن 1390     |     کد : 32864

جمعه28 بهمن 25 ربيع الاول 17 فوريه

درگذشت «محمد سَمعاني» از فضلا و محدثان قرن5 هجري قمري در سال510هجري قمري ...

درگذشت «محمد سَمعاني» از فضلا و محدثان قرن5 هجري قمري در سال510هجري قمري

«محمد سَمعاني» از فضلا و محدثان قرن5 هجري قمري در سال510هجري قمري بدرود حيات گفت. كنيه وي ابوبكربود و درضبط و ثبت احاديث و روايات معتبرسرآمد هم عصران خود بشمارمي رفت. سمعاني درسال497هجري قمري به بغداد رفت و درمدرسه نظاميه به تدريس و وعظ و خِطابه پرداخت. او ازبسياري ازمشايخ حديث شنيد و براي جمع آوري حديث به اصفهان و نيشابورسفركرد. سمعاني عاقبت به مرورفت و تاآخرعمردراين شهراقامت گزيد.


درگذشت آقا نجفي اصفهاني فقيه و عالم بزرگ علم اصول در سال1301هجري قمري

آقا نجفي اصفهاني فقيه و عالم بزرگ علم اصول در سال1301هجري قمري بدرود حيات گفت و او را درآرامگاه جدّش شيخ جعفركاشفُ الغطاء به خاك سپردند. آقانجفي ازاهالي اصفهان بود اما به سبب مهاجرت پدرش به عراق دراين سرزمين رشد و نمويافت و به تحصيل پرداخت. ايشان ازتحصيل به اصفهان بازگشت و درحوزه درسي خود دانشمندان گرانقدري پرورش داد. آقانجفي اصفهاني نفوذ ديني و اجتماعي بسيارداشت؛ و چون براي امربه معروف و نهي ازمنكراهميت فراوان قائل مي شد و صاحب فتوا و قضاوت هم بود درگيرامورمردم شد و به قضاوت نشست. ازآثارآقا نجفي اصفهاني« لُبّ الفِقه و لُبّ الاُصُول» را مي توان نام برد.


حمله نظاميان روسيه یا شوروي سابق به افغانستان در سال1358هجري شمسي

نظاميان روسيه یا شوروي سابق در سال1358هجري شمسي برخلاف همه قوانين بين المللي به كشور اسلامي افغانستان حمله كردند. دراين حمله برق آسايش از25000نظامي ارتش سرخ مجهزبه سلاحهاي پيشرفته و جديدترين نوع بمب افكن‎هاي قوي اززمين و هوا به افغانستان سرازيرشدند. تجاوزنظامي شوروي به افغانستان به منظورسرنگون شدن حفيظُ الله امين دست نشانده سابق شوروي و روي كارآوردن بَبرَك كارمَل مطابق برنامه مشترك برنامه سه جناح حاكم و مسلط برشوروي سابق يعني حزب كمونيست، ارتش سرخ و سازمان جاسوسي" كا، گ، ب" صورت گرفت. اين سه مجموعه بطور هماهنگ بيش ازيك دهه برآب و خاك اين كشور اسلامي تاختند و به كشتارو ويرانگري پرداختند اما سرانجام درسال1370 شمسي درسايه مبارزات مستمرانقلابيون مسلمان افغانستان نيروهاي اين كشور بتدريج و درچند مرحله ازافغانستان خارج شدند و خاك اين كشور ازسربازان روسي پاك شد.


تولد يوهان كِپلِرمنجم و رياضيدان آلماني در سال571ميلادي

يوهان كِپلِرمنجم و رياضيدان آلماني در سال571ميلادي در اين كشورمتولد شد. اوابتدا درمدرسه پروتستانها و سپس در دانشگاه توبينگن تحصيل كرد و بعد دركراتس اتريش به تدريس پرداخت. كپلربعدها با تيكوبراهه منجم معروف آشنا شد و به دعوت او به پراگ رفت و مدتي با او تحقيقات علمي مشتركي انجام داد كه حاصل آن تهيه جدول رُدُلفي بود. كپلرواضع قوانيني است كه درنجوم و رياضيات بنام او به«قوانين كِپلِر» معروف شد. او همچنين قواعد عادي تعيين فاصله كانونهاي عدسيهاي ساده و درشت نمايي ميكروسكوپ را عرضه كرد. كپلردرزمينه هندسه نيزتحقيقات وسيعي انجام داد و چند اثرتأليفي همچون نجوم جديد را ازخود به يادگارگذاشت.

تولد لوئي پاستورشيميدان، پزشك و ميكروب شناس فرانسوي در سال1822ميلادي

لوئي پاستورشيميدان، پزشك و ميكروب شناس فرانسوي در سال1822ميلادي در دهكده‎اي كوهستاني درفرانسه متولد شد. او اگر چه دردوران تحصيلي پيشرفت زيادي نداشت، عاقبت از دانشگاه سوربن فرانسه دكتري خود را گرفت و درمقام استاد شيمي به تدريس و تحقيق مشغول شد. تحقيقات پاستوردرباره ساختمان شيميايي موادآلي ازمراجع مهم گسترش علم شيمي آلي است و درهمين تحقيقات او دريافت كه عمل تخميرناشي ازوجود موجودات ريززنده است و سرانجام مطالعات و تحقيقات مستمر پاستور منتهي به كشف روش پاستوريزاسيون يا ميكروب زدايي شد. پاستور پس ازكشف ميكروب درسال1885ميلادي نخستين واكسناسيون را عليه بيماري هاري با موفقيت انجام داد. 



نوشته شده در   جمعه 28 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode