ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 بهمن 1390     |     کد : 32757

چهار شنبه 26 بهمن 23 ربيع الاول 15 فوريه

تولد دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني در سال 1261 هجري قمري...

تولد دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني در سال 1261 هجري قمري

دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني و از پيشگامان ترويج طب نوين در سال 1261 هجري قمري دريكي از روستاهاي تفرش بدنيا آمد و همانجا پرورش يافت. وي به تشويق پدر، ادبيات هيئت و طب قديم را در زادگاهش آموخت و بعد از اقامت در تهران به سبب علاقه اش به علم طب به تحصيل در اين رشته همت كرد. در سال 1291 هجري، پس از اخذ ديپلم پزشكي از دارالفنون و مدتي طبابت در شهراراك به علت شيوع بيماري طاعون در رشت، عازم آن شهر شد و به مداواي بيماران و تحقيق در اطراف علل بروز اين بيماري پرداخت. حاصل اين سفر رساله اي تحقيقي درباره بيماري طاعون بود كه مورد تحسين پزشكان نامدار عصر قرارگرفت. وي كه در ارتش خدمت مي كرد مدتي رياست بيمارستان دولتي را به عهده داشت اما بعد ازكناره گيري از اين منصب در مطب شخصي خود كارطبابت و مداواي بيماران را ادامه داد. دكتر بهرامي به زبانهاي فرانسه، عربي و تركي تسلط كامل داشت و علاوه بر تأليف چند اثر در زمينه پزشكي آثاري نيز ترجمه كرده است. كتابهاي پاتولوژي طبي، فيزيولوژي ؛ و مسائل عمده حفظ صحت از جمله آثار اين پزشك برجسته ايران بشمار مي رود.



درگذشت ميرزا حسين خان دانش از فضلا و شعراي ايران در سال 1362 هجري قمري

ميرزا حسين خان دانش از فضلا و شعراي ايران در 70 سالگي در سال 1362 هجري قمري با زندگي وداع كرد. به نقل از ميرزا محمد خان قزويني، وي مردي فاضل و آگاه ؛ و باذوق بود و به دانش تخلص مي كرد. قابل توجه است كه اين شاعر ايراني بخشي از ايام عمرش را در استانبول و آنكارا سپري كرد و تمام اين مدت را به تحقيق و تأليف در زمينه ادب فارسي گذراند. از آثار دانش، دستورزبان فارسي، سرآمدان سخن، در تراجم احوال 15 تن از مشاهير شاعران ايراني از رودكي تا حافظ به زبان تركي و ترجمه رباعيات عمر خيام به زبان تركي مهمترين آنها بشمار مي روند.


دستگیری و محاکمه مهرهای خائن رژیم پلهوی توسط مردم در سال1357هجري شمسي

با پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط رژيم منفورپهلوي مردم انقلابي و مسلمان كشورمان اقدام به دستگيري و محاكمه مهره‎هاي خائن در سال1357هجري شمسي رژيم كردند. دراين روزرئيس سازمان امنيت رژيم ستمشاهي اولين فرماندارنظامي دردوران انقلاب اسلامي، فرمانده هوانيروز و فرمانده نظامي تهران و عامل كشتارمردم بي‎دفاع و مظلوم درتهران دستگيرو به حكم دادگاه انقلاب اسلامي به اعدام محكوم شدند.



اخراج ارتش سرخ شوروی سابق از خاک افغانستان در سال1989ميلادي

پس از ده سال اشغال نظامي افغانستان به دست ارتش سرخ شوروي سابق با مقاومت نيروهاي جهادگر مسلمان ازافغانستان قواي متجاوز از اين كشور در سال1989ميلادي اخراج شدند؛ افغانستان در سال 1979 ميلادي با ورود ارتش سرخ به بهانه حمايت از رژيم حاكم بر افغانستان كه دست نشانده روسيه بود به اشغال قواي بيگانه در آمد. اما از همان ابتدا مسلمانان مبارز به مقابله با اشغالگران برخاستند و عاقبت پس از ده سال استفامت، هيئت حاكمه افغانستان گروههاي مبارز را به رسميت شناخت و بدين ترتيب ملت مجاهد افغان نيروهاي متجاوز روسي را از كشور خود بيرون راندند.



درگذشت الكساندرسرگوويچ پوشكين شاعرو نويسنده بزرگ روسي در سال1837ميلادي

الكساندرسرگوويچ پوشكين شاعر و نويسنده بزرگ روسي در سال1837ميلادي درگذشت. او درژوئن 1799ميلادي درمسكو بدنيا آمد و سالها بعد به پدرادبيات جديد روسي ملقّب شد. پوشكين نخستين كسي است كه به زبان روسي جنبه ادبي بخشيد. ازمهمترين آثاراو به «فواره باغچه سراي، بوريس گودونُف و دخترسلطان » مي‎توان اشاره كرد.



تولد گاليلئو گاليله رياضيدان و فيزيكدان ايتاليايي درشهرپيزاي ايتاليا در سال1564ميلادي

گاليلئو گاليله رياضيدان و فيزيكدان ايتاليايي در سال1564ميلادي درشهرپيزاي ايتاليا متولد شد. وي به كمك ذره بيني كه اِبن هِيثم اختراع كرده بود يكي ازنخستين دوربينهاي نجومي را اختراع كرد و با آن معلوم ساخت كه كره ماه پستي و بلنديهاي متعددي دارد و كهكشان ازستارگان كوچك بسيارتشكيل شده است. گاليله همچنين اعلام كرد كه خورشيد ثابت است و هرگزمنظومه شمسي است و ديگرسيارات اين منظومه به دورآن گردش مي‎كنند. البته ابوريحان بيروني دانشمند نامي ايران حدود600سال قبل ازگاليله حركت زمين را به اثبات رسانده بود. پس ازاين اظهارات پاپ گاليله را به روم فراخواند و عقايد او را كفرشمرد. گاليله ناچاربه زانو درآمد و ازعقيده خود استعفا كرد. 


نوشته شده در   چهارشنبه 26 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode