ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 بهمن 1390     |     کد : 32720

سه شنبه 25 بهمن 22 ربيع الاول 14 فوريه

غزوه بنى نضير در سال چهارم هجرى‏قمرى...

غزوه بنى نضير در سال چهارم هجرى‏قمرى

يهوديان مدينه پس از جنگ احُد و شكست مسلمانان در آن و به شهادت رسيدن بزرگانى چون "حمزة بن عبدالمطلب(ع) " عموى پيامبر(ص) و كشته شدن مبلغان اسلامى به دست مشركان و خيانت پيشه گان أعراب در "واقعه رجيع" و "واقعه بئر معونه"، به تحرك افتاده و در صدد بهانه جويى وفتنه انگيزى برآمدند. پيش گام اين فتنه انگيزى، "طايفه بنى نضير" بود.

پيامبر اكرم(ص) كه ازنيت آنان آگاه بود، براى آشكار كردن دسيسه‏هايشان، به بهانه يارى جويى از سران طايفه بنى نضير براى پرداخت خون بهاى دو تن از كشته شدگان قبيله "بنى عامر"، يا "بنى كلاب" و يا "بنى سليم" كه به دست يكى از مسلمانان به طور اشتباهى كشته شده بودند و اين طايفه، هم با مسلمانان و هم با بنى نضير، پيمان عدم تعرض داشت و از پيامبر(ص) در خواست ديه كرده بود، آن حضرت به همراه تعدادى از ياران خويش به سوى دژ بنى نضير عازم شد و سران اين طايفه را از خواسته خويش آگاه ساخت.

آنان، گرچه در ظاهر از خواسته آن حضرت استقبال كردند، ولى در پنهان، نقشه كشتن پيامبر(ص) را در سر پروريدند و آن حضرت را به بهانه پذيرايى در كنار ديوار خانه‏اى، معطل نمودند.

"حُيّى بن أخطب" كه سردمدار يهود بنى نضير بود، بزرگان اين طايفه را در يك نشست محرمانه و فورى فراخواند و به آنان گفت:اى گروه يهود ! محمّد به همراه تعدادى از يارانش كه به ده نفر نمى‏رسند، با پاى خود به سوى شما آمد و علاوه بر اين، به همراه او، ياران بزرگش چون على، زبير، طلحه، ابوبكر، عمر، سعد بن معاز، سعد بن عباده و اُسيد بن خضير مى‏باشند و اين‏ها، سران نظام اسلامى و دين جديد مى‏باشند، بياييد آنان را غافل‏گير كرده و از بالاى بام بر سرشان سنگ بيندازيم و آنان را بكشيم. از اين فرصت، بهتر بگيرتان نخواهد آمد. پس از كشته شدن آنان، ساير يارانش پراكنده مى‏شوند و قريش بر مدينه مى‏تازند و ما را نيز از دست مسلمانان رهايى مى‏بخشند.

عده كمى از يهوديان، از پيشنهاد حيّى بن اُخطب، اظهار نگرانى كرده و بقيه آنان، استقبال كرده و آماده عمليات ناجوانمردانه شدند. پيامبر(ص) كه از طريق وحى، به خيانت آنان پى برد، از آن مكان برخاست و براى انجام حاجتى، به سوى مدينه روان شد.

همراهان آن حضرت كه خبر بازگشت وى به مدينه را دريافته بودند، از محله بنى‏نضير بيرون آمده و به پيامبر(ص) در مسجدالنبى پيوستند. بدين گونه دسيسه يهوديان فتنه انگيز، آشكار گرديد و آنان رسوا شدند.

پيامبر)ص(، براى تنبيه آنان و پاسخ گويى به پيمان شكنى ناجوانمردانه آن‏ها، "محمد بن سلمه" را به سوى سران طايفه بنى نضير اعزام كرد و به آنان پيام داد كه حداكثر تا ده روز ديگر اين آب و خاك را ترك كنيد و از اين منطقه خارج شويد. زيرا پيمان شكنى كرده‏ايد و از در مكر و حيله برآمده‏ايد و اگر در اين مدت، از اين سرزمين خارج نشويد، خون شما هدر است.

يهوديان به تكاپو و تشويش افتاده و برخى پيشنهاد مسلمان شدن خود را دادند و برخى ديگر مخالفت كرده و آماده جنگ و نبرد شدند.سرانجام پيامبر(ص) ياران خويش را بسيج كرد و در ربيع الاوّل سال چهارم قمرى، " ابن مكتوم" را به جاى خويش در مدينه نهاد و خود به همراه يارانش به سوى دژ بنى نضير به راه افتاد.

يهوديان، وارد دژ شده و درها را محكم بستند و از بالاى دژها و برج‏ها، سنگر گرفته و آماده دفاع شدند.مسلمانان، آنان را محاصره كرده و بر آنان سخت گرفتند و به مدت شش و به روايتى پانزده روز در محاصره خويش گرفتند.پافشارى و لجاجت يهوديان، سودى برايشان نداشت و سرانجام براى حفظ جان خود، با پيامبر(ص) مصالحه كردند. بدين گونه كه اسباب و وسايل منقول خود را بردارند و از مدينه خارج گردند و سلاح و ابزارهاى جنگى و زمين‏ها و خانه‏هاى خويش را براى مسلمانان باقى گذارند.

يهوديان با سرافكندگى ولى در ظاهر با پُررويى، كه دف مى‏زدند و سرود مى‏خواندند، از سرزمين مدينه خارج شدند. برخى از آنها به خيبر و برخى ديگر به سوى شام حركت كردند.

درگذشت ابوبكر محمد بن عمربن خليفه اموي مشهور به ابن خير در سال 575 هجري قمري

« ابوبكر محمد بن عمربن خليفه اموي »، مشهور به ابن خير محدث، لغت شناس و قاري برجسته قرآن در سال 575 هجري قمري در قرطبه درگذشت. او در اشبيليه آندلس بدنيا آمد و نخستين استادش قاضي و خطيب شهر بود و تا پايان عمر استاد دركنار او باقي ماند. ابن خير همچون ديگر بزرگان، علم آموزي را با دقت و پشتكار، و شوق درآميخته بود و در اين راه رنج سفرهاي متعدد را در جستجوي استادان ديگر و علوم جديد برخود هموار كرد. شهرت ابن خير در روزگار ما بيشتر بواسطه اثر مهمش «فهرسه» مي باشد. اين كتاب حاوي اطلاعات ارزشمندي درباب آموزش هاي علمي در اسپانياي مسلمان قرن ششم هجري است و آگاهيهايي درباره كتابهاي مشهور و مرجع تدريس آن دوران و مكانهاي آموزشي به خواننده مي دهد.


صدور حكم تاريخي امام در ارتداد سلمان رشدی

فوريه 1989 سالروز صدور حكم تاريخي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) مبني بر ارتداد و اعدام سلمان رشدي نويسنده خائن كتاب آيات شيطاني است، کتابي كه با جملات موهن، پيامبر بزرگ اسلام (ص) را به استهزاء گرفت.

آيت الله روح الله خميني (ره) با صدور فتوايي سلمان رشدي را به اتهام كفر و نوشتن كتاب آيات شيطاني مهدور الدم اعلام كرده بود.

اين فتواي تاريخي حضرت امام (ره ) در خصوص ارتداد «سلمان رشدي» بيانگر آن است كه در مقابله با سوء استفاده كنندگان از آزادي بيان و قلم نبايد تنها به مقابله زباني و قلمي بسنده شود، بلكه علاوه بر اينها بايستي به تناسب موضوعات، احكام و حدود الهي نيز اجرا شود.

حكم قاطع و انقلابي حضرت امام (ره) كه از احكام اسلام ناب محمدي (ص) سرچشمه گرفته است در گذر زمان تغييرناپذير مي باشد، همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند:

«حكم امام در مورد سلمان رشدي مرتد به آيات الهي متكي است و همانند آيات الهي مستحكم و غيرقابل حذف است ».

تدوين كتاب آيات شيطاني كه به مقدسات پيامبر بزرگوار اسلام به نحوي بي شرمانه اي اهانت شده، از توطئه هاي افكار شيطاني كسي است كه در دامان استكبار و الحاد پرورش يافته است و به خيال خام خود با حمايت آنان در امنيت كامل است، اما يقيناً حكم تاريخي حضرت امام به مانند تيري رها شده سرانجام اين مرد ملحد و بي دين را به سزاي عمل خويش خواهد رساند.
هرگونه توهين به اديان الهي و پيامبران عظيم الشان در پيشگاه خداي متعال و مردم جهان مردود و عملي مطرود شمرده مي شود و مردم متدين ايران اسلامي نيز به تبعيت از فطرت الهي در برابر اين گونه اقدامات شريرانه، خواهند ايستاد.


درخواست امام خمینی(ره) ازمردم برای مشغول شدن کار و سازندگی در سال 1357 هجري شمسي

در پي پيروزي امت مسلمان و انقلابي كشورمان و سقوط رژيم منفور ستمشاهي حضرت امام خميني (ره) رهبر كبير انقلاب اسلامي در سال 1357 هجري شمسي در پيامي از مردم خواستند كه به منظور سازندگي و آغاز زندگي نوين به اعتصابات چندين ماهه و سراسري خاتمه داده ، به كار و سازندگي مشغول شوند.


تولد كريستوفرشولزمخترع ماشين تحرير در سال 1815ميلادي

کريستوفرشولزمخترع ماشين تحرير در سال 1815ميلادي متولد شد. او از32سالگي هنگامي كه دركارگاهي صنعتي كارمي‎كرد درانديشه اختراع وسيله‎اي براي تحريربود و سرانجام پس ازچند سال تلاش پيگيرتوانست ماشين تحريرر ا اختراع كند. ماشينهاي تحريرامروزي شكل تكامل يافته ماشين ساخت كريستوفرشولز است.


آغاز مخوف ترين و پرتلفات ترين بمبارانهاي هوايي جهان در سال 1945 ميلادي

مخوف ترين و پرتلفات ترين بمبارانهاي هوايي جهان با1773هواپيماي جت بمب افكن انگليسي و آمريكايي در سال 1945 ميلادي در آلمان آغاز شد. در اين بمباران كه سه روز به طول انجاميد چند شهر صنعتي به كلي به خاكستر تبديل شد. بر اثر اين بمباران150 تا 250000 تن از ساكنان شهرهاي آلمان جان خود را از دست دادند.


نوشته شده در   سه شنبه 25 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode