ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 بهمن 1390     |     کد : 32674

دوشنبه 24 بهمن 21 ربيع الاول 13 فوريه

درگذشت « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي در سال 628 هجري قمري...

درگذشت « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي در سال 628 هجري قمري

« ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي از علماء و دانشمندان صوفيه در سال 628 هجري قمري دردمشق بدرود حيات گفت. وي در آندلس متولد شد و پس از تحصيل علوم متداول و رسمي آن روزگار به تزكيه نفس و سير و سلوك پرداخت. ابن عربي سفرهاي بسياري به تونس، مكه، بغداد، حلب و آسياي صغير كرد و همه جا مورد احترام و تكريم قرارگرفت. اين عالم فاضل قائل به حديث وجود بود و از پيروان طريقه ظاهريه بشمار مي رفت. او از ابن عربي آثاري چون« فتوحات مكيه؛ و فُصُوصُ الحِكم» به جاي مانده است.



تصرف شهر ايروان در جريان جنگ ايران و روس در سال 1243 هجري قمري

شهر ايروان در جريان دومين جنگ ايران و روس در سال 1243 هجري قمري به تصرف قواي روسيه درآمد. اين شهر در زمان فتحعليشاه قاجار سقوط كرد و به روس ها واگذار شد. نتيجه اين شكست، انعقاد عهدنامه تركمانچاي بود كه به موجب اين عهدنامه و بدليل بي تدبيري هاي شاه قاجار بخش وسيعي از اراضي شمالي آذربايجان و قفقاز از خاك ايران جدا و ضميمه روسيه شد.




تولد استاد مهدي عربشاهي ازنوادرهنرخوشنويسي و خطاطي در سال1335هجري شمسي

استاد مهدي عربشاهي از نوادر هنر خوشنويسي و خطاطي در سال1335هجري شمسي در شهر ري متولد شد. عربشاهي ازنوجواني با جديّت بسياربه يادگيري خوشنويسي پرداخت. استاد محمد صانعي خوانساري هنرمند نام آورخطاطي ايران او را با انجمن خوشنويسان آشنا ساخت و خود به تعليم مهدي عربشاهي همت كرد. اين هنرجوي مستعد مدتي هم ازبزرگ استاد خط سيد حسين ميرخاني دقايق و هنرخط را آموخت. ازاستاد مهدي عربشاهي آثاري ارزشمند چون «دوبيتي‎هاي بابا طاهر» بجاي مانده است.



برقراری آرامش نسبی در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال1357 هجري شمسي

پس ازپيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در سال1357 هجري شمسي دراين روز درتهران آرامش نسبي برقرارشد و نيروهاي مردمي به پاسداري ازنقاط حساس و مراكزمهم شهرپرداختند. همچنين چند تن ازسران خائن و سرسپرده قواي شاه دستگيرو بازداشت شدند و فرودگاههاي كشور براي جلوگيري ازخروج عوامل رژيم طاغوت به مدت 24ساعت تعطيل اعلام شد. ديگرحادثه مهم اين روز، اقدام كاركنان نيروهاي سه گانه ارتش مبني براعلام همبستگي مجدد با مردم بود كه درتهران و ديگرشهرهاي كشورهمزمان انجام گرفت.



بازگشت ژنرال گاردان به فرانسه پس از پایان مأموریت در ایران در سال1809ميلادي

ژنرال گاردان افسرفرانسوي و رئيس هيئت اعزامي ناپلئون بناپارت درعهد فتحعليشاه قاجار در پايان مأموريت خود در سال1809ميلادي به فرانسه بازگشت. ناپلئون براي مقابله با انگلستان و ايجاد ضعف و بي ثباتي درمستعمرات آن كشور درصدد بود تا ازطريق ايران به هندوستان راه يابد. ازاين رو با اعزام هيئتي به ايران روزنه‎اي براي نفوذ به مستعمرات انگلستان گشود. مأموريت اين هيئت 24نفره با شكست مواجه شد اما نظمي درسپاه ايران بوجود آورد و قشون ايران استفاده توپ و تفنگ را به شيوه اروپائيان آموخت.با اقدام ناپلئون مبني برلغو قرارداد فين كن اِشتاين اين هيئت تاچاربه فرانسه مراجعت كرد و ايران براي مقابله با روسيه به انگلستان روي آورد.



قتل پاتريس لومومبا نخست وزيرجمهوري كنگو در سال1961ميلادي

پاتريس لومومبا نخست وزيرجمهوري كنگو و انقلابي مشهورسرزمين اِفريقا در سال1961 ميلادي به قتل رسيد. او درسال1959ميلادي به عضويت دائم كنفرانس مرم سراسراِفريقا و رياست نهضت ملي كنگو انتخاب شد. لومومبا پس از برقراري جمهوري دمكراتيك كنگو به نخست وزيري و وزارت دفاع منصوب گرديد. درسپتامبرسال1960ميلادي با شورش نظاميان كنگو، و ورود نظاميان بلژيكي به اين كشور، كاساووبو رئيس جمهور كنگو لومومبا را ازمقام خود بركناركرد و درپي اين حادثه اغتشاشات داخلي كشور را فراگرفت. سرانجام لومومبا درسال1961ميلادي درزندان كاتانگا به قتل رسيد. مشهورترين اثربجاي مانده ازلومومبا كتابي به نام «سرزمين من كنگوست» 


نوشته شده در   دوشنبه 24 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode