ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 بهمن 1390     |     کد : 32623

يکشنبه 23 بهمن 20 ربيع الاول 12 فوريه

درگذشت استاد عبدالله اُلفت شاعرغزلسراي معاصر در سال1370هجري شمسي ...

وفات ابوالعّباس سفّاح در سال 136 هجري قمري

ابوالعباس، عبدالله بن محمد بن علي بن عبدالله بن عباس، معروف به"سفاح"،نخستين کسي است که از طايفه بني عباس به خلافت رسيد.

درأواخر حکومت امويان، نهضتي بزر گ تحت پوشش "الرّضامن آل محمّد(ص) "بر ضد حکومت بني اميه، سراسرجهان اسلام را فراگرفت وهرروز نفرت مردم نسبت به امويان وعلاقه و محبتشان به هاشميان و وابستگان به خاندان رسالت ،زيادتر مي شد.

صحنه گردانان اين نهضت عظيم، فرزندزادگان امام حسن مجتبي(ع) ،معروف به بني الحسن (ع) واولادواحفاد عباس بن عبدالمطلب،عموي پيامبر اکرم (ص) بودند.

ابومسلم خراساني ،درخراسان و شرق عالم اسلام وابوسلمه خلال درمناطق عرب نشين ،داعيان بزرگ آنان بودند وبافراگير کردن نهضت،امويان راواداربه شکست نمودند وباکشتن مروان بن محمّد، معروف به مروان حمار، به خلافت امويان، پايان بخشيدند.امّا در تصاحب خلافت ،بني عباس پيش دستي کرده و آن رااز رقيب داخلي اش ،يعني بني الحسن ربوده وبراي خويش ازمردم بيعت گرفتند. ابوالعباس سفاح ،اوّلين خليفه عباسي است که در ربيع الاوّل سال 133 قمري ،زمام امور مسلمان را بدست گرفت.

در زمان او، هوادارانش باسپاهيان مروان بن محمد و بازماندگان آنان نبرد کردند و بني اميه را در شام،قتل عام نمودند.

ابوسلمه خلال،که در پيروزي نهضت عباسيان نقش به سزايي داشت ،پس ازاستقرار ابوالعباس سفاح در مقام خلافت،مورد کينه و خشم باطني وي قرار گرفت و ناجوانمردانه در تاريکي شب به قتل رسيد. سفاح، قتل وي را به گردن خوارج انداخت و از اين راه بر جنا يت خويش پرده اي پوشيد.

عاملان سفاح با مردم مناطق شهر هاي مختلف، رفتار خشن و سختي اعمال مي کردند و هر کسي را به بهانه هاي واهي به تيرو تيغ مي سپردند.دراين ميان، جنايت برادرش يحيي بن محمد درموصل و کشتن تعداد بيشمار از مردم و هتک نواميس آنان، چهره زشتي از زمام داري اين طايفه را از آغاز خلافتشان به مردم نشان داد.

آن طوري که نقل شد، وي نسبت به آل ابي طالب(ع) و علويان مبارز، اعم از بني الحسن(ع) و بني الحسين(ع) و ساير سادات منتسب به بيت رسالت و امامت، رفتاري نيکو داشت و به آنان احسان هاي زيادي مي نمود.

سر انجام،در دهم ذي حجّه، سال 136 قمري پس از نزديک به چهار سال خلافت،در شهر أنبار[واقع در کشور کنوني عراق] بدرود حيات گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.
پس از وي،برادرش منصور دوانقي بنا به وصيت او به خلافت رسيد.

آغاز بکارشركت سهامي بيمه ايران در سال1314هجري شمسي

شركت سهامي بيمه ايران در سال1314هجري شمسي با سرمايه اوليه 20ميليون ريال كار خود را آغازكرد. درسال1269شمسي و درپي مذاكرات دولتهاي ايران و روسيه امتياز فعاليت درزمينه بيمه و حمل و نقل به پولياكُف روسي واگذارشد. پوليا امتياز ياد شده را به مدت75 سال دريافت كرد اما به سبب موفق نشدن دركارش چند شركت روسي ديگرهم درايران نمايندگي بيمه دايركردند. سرانجام با تغييررژيم روسيه فعاليت اين شركت‎ها هم پايان يافت تااينكه درسال1314شركت بيمه ايران تأسيس شد. شركت بيمه ايران درنخستين سال فعاليت خود50درصد ازحجم عمليات بيمه كشور را درخود متمركز كرد و پس از مدتي آن را تا70درصد افزايش داد. بدين ترتيب سهم مؤسسات بيمه خارجي درايران تا حد چشمگيري كاهش يافت. شايان توجه است كه درحال حاضرچندين مؤسسه بيمه با ارائه خدمات گوناگون دركشورمان فعاليت دارند.


درگذشت استاد عبدالله اُلفت شاعرغزلسراي معاصر در سال1370هجري شمسي

استاد عبدالله اُلفت شاعرغزلسراي معاصر در سال1370هجري شمسي درگذشت. الفت اگرچه در انواع قالبهاي كهن شعري طبع آزمايي كرد؛ غزلهايش حال و هوايي ديگر دارند و بسياري از شعر دوستان الفت را با غزلهايش مي‎شناسند. از آثارالفت« خورشيد و ماه، پريشان و پدرام، مثنوي درّمكنون و ديوان غزليات » را مي‎توان نام برد.


محلق شدن ايتاليا به قرارداد دو جانبه آلمان و ژاپن در سال 1937ميلادي

كشور ايتاليا به رياست بِننيتوموسولِني در سال 1937ميلادي به قرارداد دو جانبه آلمان و ژاپن ملحق شد. بدين ترتيب محورتاريخي- سياسي برلن- توكيو- رم بوجود آمد و ازاين رو درجنگ جهاني دوم به اين سه كشور متحد و ديگرياران آنها دول محور مي‎گفتند. اين قرارداد سياسي و نظامي درهمان سال يعني 1937ميلادي ميان آلمان نازي و امپراتوري ژاپن به امضا رسيد. 


نوشته شده در   يکشنبه 23 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode