ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 بهمن 1390     |     کد : 32479

باستان‏شناسی پیش از تاریخ بین‌النهرین

کتاب «باستان‏شناسی پیش از تاریخ بین‌النهرین» نوشته دکتر حسن طلایی از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) منتشر شده است.

کتاب «باستان‏شناسی پیش از تاریخ بین‌النهرین» نوشته دکتر حسن طلایی از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) منتشر شده است.
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مطالعه و بررسی فعالیت‌های عتیقه‎جویی، شبه باستانی و باستان‏شناسی در بین النهرین که فصل اول این کتاب را تشکیل می‎دهد، حاکی است میراث بسیار غنی این منطقه از اوایل قرن نوزدهم میلادی تا اواسط قرن بیستم به طور مستمر به وسیله ماجراجویان، عتیقه‏جویان و شبه باستان‎شناسان کشورهای غربی غارت و به موزه معروف آمریکا و اروپا انتقال داده شده است.

از اواسط قرن بیستم فعالیت‌های باستان‏شناختی با هدف یافتن ریشه‌های فرهنگی اشیای غارت شده شکل منظم‎تری گرفت. در این راستا به عمد تلاش شد، حاکمیت پیشینه فرهنگی بین النهرین در دوران پیش از تاریخ و تاریخی به طور مستقل و بدون تأثیر‏پذیری از مناطق پیرامونی و در خلأ در نظر گرفته شود.

بدین ترتیب سرزمین بین‌النهرین بدون توجه به تفاوتهای منطقه‎ای موجود در آن به عنوان کانون و مرکز اصلی پراکنش فرهنگ‌ها و تمدن‌های آسیای غربی در تمام دوران‌های پیش از تاریخ و تاریخی تلقی شود. به واقع این تلاش‌ها در راستای نظریه «انتشارگرایی» که به اعتقاد نگارنده یک نظریه استعمار نو است، صورت می‎گرفت.



بین النهرین: باستان‏شناسی و جغرافیا، پارینه سنگی بین النهرین، نوسنگی بین النهرین، دوران مس سنگ (کالکولتیک) بین النهرین، عناوین فصول چهارگانه این کتاب را تشکیل می‎دهند.

دوران پارینه سنگی در جنوب غرب آسیا، آغاز نوسنگی، سنت سفالگری سامرایی، پیکرکهای نوسنگی بین النهرین، مرحله آغازین دوران مس سنگ، پراکندگی جغرافیایی سفال‌های حلف، یافته‏های دیگر حلف و مرحله ثانویه دوره مس سنگ (عبید) بین النهرین از جمله عناوین و موضوعات مورد بحث در این کتاب هستند.

این کتاب را انتشارات سمت در 232 صفحه برای نوبت اول منتشر کرده است. 


نوشته شده در   چهارشنبه 19 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode