ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1386     |     کد : 316

امین الاسلام طبرسى‏

 

أمین الإسلام طبرسى‏؛ ابو على، فضل بن حسن بن فضل طبرسى، معروف به امین الاسلام طبرسى در حدود سال‏هاى 460 تا 470 هجرى در مشهد مقدس به دنیا آمد.

طبرسى را بسیارى از بزرگان، منسوب به طبرستان دانسته‏اند که در این صورت طَبَرسى خوانده مى‏شود. اما بنابر تحقیق چنین نیست، بلکه طبرسى منسوب به تفرش است و تلفظ آن طَبرِسى است بر وزن تَفرِشى، زیرااولا:  اگر از طبرستان بود نسبت او طبرى مى‏شد نه طبرسى ثانیا؛ بیهقى در کتاب تاریخ بیهق او را منسوب به تفرش مى‏داند و با توجه به هم عصر بودن آنان و اینکه هر دو چند سال در بیهق بوده‏اند و با یکدیگر آشنایى نزدیک داشته‏اند قول بیهقى مقدم بر دیگران است.

عنوان طبرسى بیشتر اوقات بر امین الاسلام طبرسى صاحب مجمع البیان اطلاق مى‏گردد. اما علاوه بر او بر بعضى دیگر از بزرگان نیز اطلاق مى‏شود از جمله:

- احمد بن على طبرسى مؤلف کتاب احتجاج که معاصر امین الاسلام است.

- حسن بن فضل طبرسى فرزند مؤلف و نویسنده کتاب مکارم الأخلاق.

- ابو محمد بن فضل طبرسى که معاصر امین الاسلام است و ابن شهر آشوب از او نیز روایت نقل کرده است.

خاندان طبرسى از خاندان‏هاى معروف بین شیعیان است.پدر او حسن بن فضل، خود از علماى عصر خویش بوده است.فرزند او رضى الدین، حسن بن فضل طبرسى نیز چون خورشیدى در آسمان علم و زهد و تقوا مى‏درخشد. او از شاگردان پدر بوده و مؤلف کتب فراوانى از جمله مکارم الأخلاق مى‏باشد.نوه امین الاسلام طبرسى نیز دنباله راه پدر و جد خویش را گرفته و کتابى ارزشمند چون مشکاة الأنوار از او به یادگار مانده است.

از مهم‏ترین اساتید و مشایخ روایت فضل بن حسن طبرسى مى‏توان به:ابو على طوسى، فرزند شیخ الطائفه، شیخ طوسى‏- حسن بن حسین، جد شیخ منتجب الدین صاحب کتاب فهرست‏- موفق الدین بکر آبادى‏ - ابو الحسن، عبید الله بیهقى‏ و  شیخ جعفر دوریستى که از شاگردان شیخ مفید است، اشاره نمود.

شاگردانى که توسط عالمى بزرگ و مفسّرى گرانقدر چون طبرسى تربیت شوند یکى از دو رکن اساسى را که استاد باشد یافته‏اند و اگر رکن دیگر که استعداد و تلاش شاگرد باشد را هم داشته باشند در مدتى کوتاه به مقامات بلندى دست خواهند یافت و از ستارگان درخشان آسمان علم و دانش خواهند شد.

شاگردان مرحوم امین الاسلام طبرسى بسیارند، اما از جمله چهره‏هاى سرشناس آنها مى‏توان به؛

فرزند بزرگوار او رضى الدین حسن بن فضل طبرسى، صاحب کتاب شریف مکارم الأخلاق‏- ابن شهر آشوب مازندرانى، مؤلف کتاب معالم العلماء- شیخ منتجب الدین صاحب فهرست‏- قطب الدین راوندى‏- عبد الله بن جعفر دوریستى‏ و شاذان بن جبرئیل قمى اشاره نمود.‏

بزرگانى چون بیهقى وقتى سخن از تألیفات طبرسى به میان آورده‏اند تألیفات او را «کثیر» دانسته‏اند، که طبرسى داراى تألیفات زیادى است.

اما آنچه به دست ما رسیده به 20 عنوان نمى‏رسد و قطعا تألیفات او بیشتر از این مقدار بوده.

از جمله کتب طبرسى عبارتند از:

1 - مجمع البیان در تفسیر قرآن که در 10 جلد تألیف شده. این کتاب از بهترین تفاسیر شیعه است و شهرتى جهانى دارد.

2 - الکاف الشّاف من کتاب الکشاف، خلاصه‏اى است از کتاب تفسیر کشاف زمخشرى.

3 - جوامع الجامع.

مصنف اولین تفسیرى که نوشت مجمع البیان بود و در آن زمان کشاف زمخشرى را ندیده بود اما پس از اطلاع از کتاب کشاف، تفسیر جوامع الجامع را نوشت که به طور مختصر، جامع فواید مجمع و کشاف باشد.

4 - المستمد من البیان (از البیان شیخ طوسى انتخاب شده).

5 - الوافی در تفسیر قرآن.

6 - إعلام الورى بأعلام الهدى، در فضائل ائمه علیهم‏السلام.

7 - تاج الموالید در اَنساب.

8 - الآداب الدینیة للخزانة المعینیة.

9 - النور المبین.

10 - کنوز النجاح.

11 - عدة السفر و عمدة الحضر

مفسر بزرگ قرآن و عالم ربّانى، امین الاسلام طبرسى پس از حدود 90 سال زندگى سراسر تلاش و مجاهده در سال 548 هجرى در بیهق از دنیا رفت.

بنابر نقل بزرگانى چون علامه سید محسن امین، طبرسى به مرگ طبیعى از دنیا نرفت ؛ بلکه به دست دشمنان به شهادت رسید، اما از جزئیات شهادت او اطلاعى در دست نیست.

بدن مطهر او را از بیهق به مشهد مقدس انتقال داده و در جوار مرقد امام هشتم شیعیان علیه‏السلام به خاک سپردند.

مرقد شریف او هم اکنون نیز زیارتگاه شیعیان و ارادتمندان خاندان پیامبر علیهم‏السلام است.

 

 

إعلام الورى بأعلام الهدى‏؛

نوشته أمین الاسلام، فضل بن حسن طبرِسى، (متوفاى 548 هجرى)در بیان شرح حال و زندگى‏نامه و فضائل پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم و حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه دوازده‏گانه علیهم‏السلام‏.

مؤلف در مقدمه کتاب مى‏گوید:«با گذشت زمان خواستم خدمتى انجام دهم که نتیجه و عواید آن تا سالیان سال باقى باشد، لذا کتابى نوشتم که در آن اسامى ائمه علیهم‏السلام و تاریخ زندگى و وفاتشان باشد و فضائل و مناقب آنها را هم بیان کند.آیات و روایات اثبات کننده امامت آنها را نیز جمع آورى کردم.چون پیامبر اصلى بود که ائمه شاخه‏ها و فروع آن بودند و پیامبر صاحب کتابى بود که آنان حاملان آن بودند، پیامبر سزاوارتر بود براى ذکر، لذا ابتداى کتاب را شرح حال پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم قرار دادم و از او در خواست کمک براى اتمام آن را دارم.»(نقل با تلخیص از مقدمه کتاب)

مرحوم طبرسى کتاب خود را به گونه‏اى گردآورده که مورد قبول شیعه و سنى باشد و به همین خاطر تنها از منابع شیعه نقل نکرده بلکه از حدود 20 کتاب که منابع او مى‏باشند 8 کتاب از کتب اهل سنت است و 12 کتاب از کتب شیعه.

منابع اهل سنت که مورد استفاده طبرسى قرار گرفته‏اند عبارتند از:

1 - صحیح بخارى‏

2 - صحیح مسلم‏

3 - دلائل النبوة، از ابو بکر احمد بن حسین بیهقى‏

4 - کتاب المعرفة، از ابو عبد الله بن مندة

5 - شرف المصطفى، از ابو سعید خرگوشى‏

6 - مقاتل الطالبیین، از ابو الفرج اصفهانى‏

7 - عیون الأخبار، ابن قتیبة

8 - تفسیرى از امام اهل حدیث در نیشابور (مشترک بین چند نفر است)

کتب شیعه مورد استفاده طبرسى عبارتند از:

1 - کافى‏ک ثقة الاسلام کلینى‏

2 - عیون أخبار الرضا علیه‏السلام شیخ صدوق‏

3 - إکمال الدین شیخ صدوق‏

4 - الإرشاد شیخ مفید

5 - الغیبة شیخ مفید

6 - نوادر الحکمة از محمد بن احمد بن یحیى‏

7 - کتاب أبان بن عثمان‏

8 - کتاب الواحدة، از محمد بن حسن بن جمهور

9 - شافى سید مرتضى‏

10 - التفهیم، از حسن بن حمزه حسینى‏

11 - الرد على الزیدیة، از دوریستى‏

12 - مسند الرضا علیه‏السلام‏

 

کتاب شریف إعلام الورى چهار رکن دارد و هر رکن چندین باب و فصل را در خود جاى داده است.ارکان کتاب عبارتند از:

1 - بیان احوالات و شرح حال پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله‏

2 - بیان زندگینامه امیر المؤمنین على علیه‏السلام‏

3 - بیان شرح حال ائمه تا امام یازدهم علیهم‏السلام‏

4 - اثبات امامت ائمه و بیان شرح حال و زندگى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف و اثبات امامت آن حضرت و علت غیبت و جواب شبهه‏هاى مطرح شده پیرامون آن جناب.

یکى از مسائل در مورد إعلام الورى آن است که این کتاب از حیث محتوا و ترتیب ابواب و چینش مطالب دقیقا شبیه کتاب ربیع الشیعه است که منسوب به سید ابن طاووس متوفاى 664 هجرى مى‏باشد.

علامه مجلسى اینها را دو کتاب مى‏داند ؛ اما چون مطالب آنها یکى است از ربیع الشیعه هیچ مطلبى را در بحار نقل نکرده است.

در مقابل، بسیارى از بزرگان از جمله شیخ آقا بزرگ تهرانى مى‏گویند: این دو تنها یک کتاب هستند و نسبت صحیح مربوط به طبرسى است و در خارج کتابى با نام ربیع الشیعه تألیف نشده به چند دلیل:اول آنکه؛ متن هر دو کتاب دقیقا یکى است و حتى نام ابواب و ارکان و فصل‏هاى آنها هم تفاوت ندارد و تنها خطبه و مقدمه کتاب‏ها متفاوت است.

دوم آنکه؛ سید ابن طاووس نام تمام کتاب‏هاى خود را در بقیه تألیفاتش ذکر مى‏کند و در هیچ یک از کتاب‏ها، براى خود کتابى به نام ربیع الشیعه ذکر نکرده است.

سوم:آنکه طبرسى قبل از سید ابن طاووس بوده و سید نسخه‏اى از کتاب إعلام الورى را به دست آورده و هنگامى که آن را براى شاگردان خود مى‏خوانده تا آنان استنساخ کنند در ابتدا از کتاب تعریف کرده که:"این کتاب ربیع الشیعه یعنى بهار شیعه است و...و شنونده خیال کرده نام کتاب ربیع الشیعه است و چون در ابتداى آن نوشته یقول سید ابن طاووس...کسانى که نسخه کتاب را دیده‏اند آن را از سید ابن طاووس دانسته‏اند و گفته‏اند نام آن ربیع الشیعه است."

در ارزش کتاب همین بس که اکثر بزرگانى که پیرامون زندگانى معصومین قلم به دست گرفته‏اند در بسیارى از ابواب کتاب خود نام إعلام الورى و طبرسى را به عنوان منبع نقل خود ذکر کرده‏اند.

از جمله سید محسن امین در أعیان الشیعه در شرح حال ائمه بسیار از إعلام الورى مطلب نقل مى‏کند.


نوشته شده در   سه شنبه 30 بهمن 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode