ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 دي 1390     |     کد : 31551

فلسفه هنر اسلامی

مجموعه مقالات حسن بلخاری در کتابی با نام «فلسفه هنر اسلامی» توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

مجموعه مقالات حسن بلخاری در کتابی با نام «فلسفه هنر اسلامی» توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. 
«فلسفه هنر» یا از توجه و کنکاش نظری فیلسوفان یک فرهنگ به هنر حاصل می‌شود یا از رویکرد مستقل برخی محققان و هنرمندان در تبیین ماهوی واقعیتی موجود به نام هنر.

از گروه اول می‌توان افلاطون، ارسطو، فلوطین، کانت و هیدگر را مثال آورد و از گروه دوم آلبرتی، داوینچی، کروچه، جورج دیکی و دیگران.

این مجموعه شامل 15 مقاله مندرج در نشریات علمی-پژوهشی و نیز کنگره‌های ملی و بین‌المللی است. در این مقالات آرای فلاسفه و حکیمانی چون فارابی، ابن سینا، امام محمد غزالی، صدرالدین قونوی، جلال‌الدین دوانی و صفی‌الدین ارموی در ابوابی چون قوه خیال و عالم مثال و نیز نظریه‌هایی چون نظریه تقلید یا همان نظریه مشهور میمزیس در فلسفه هنر مورد بحث و تامل قرار گرفته‌اند.

همچنین مفهوم‌شناسی واژه هنر در متون پهلوی و اوستایی و نیز مقالاتی درباره فلسفه معماری به ویژه مبتنی بر هندسه مقدس در کنار نقد آرای کسانی چون الک گرابار و ریچارد اتینگهاوزن که رازگونگی عیسی (ع) و بودا را بنیاد ظهور هنرهای تجسمی در فرهنگ‌های مسیحی و بودایی و فقدان این رازگونگی در زندگی پیامبر اسلام (ص) را عامل فقر و فقد هنرهای تجسمی در هنرهای اسلامی می‌دانند، در این کتاب به بحث گذاشته شده است.

این کتاب در چهار فصل با عناوین مبانی نظری هنری، قوه خیال و عالم مثال نزد حکمای اسلامی، موسیقی و معماری تنظیم شده است که در هر فصل بحث‌های متنوعی چون رمز و رازهای حیات پیامبر (ص) و قابلیت‌های هنر اسلامی، راز بهار در آیینه اسرار، نسبت صناعت و طبیعت در لوامع الاشراق جلال الدین دوانی و ارتباط آن با نظریه میمزیس در فلسفه هنر و مفهوم شناسی واژه هنر در متون اوستایی و پهلوی، رمزگشایی صور در هنر و ادب اسلامی؛ نقد یا تاویل، تاملی در حکمت شیخ کبیر،صدرالدین قونوی، و نظریاتش درباره قوه خیال و عالم مثال، فلسفه خیال در تمدن اسلامی،ابداعات فارابی در مفهوم و کارکرد تخیل، قوه خیال و عالم مثال در اندیشه و آثار امام محمد غزالی و تاملی در مبانی حکمی تخیل هنری مطرح شده است.

در فصل‌های مربوط به موسیقی و معماری نیز موضوعاتی چون طبل شیوا، صور اسرافیل، حکمت یونانی موسیقی ایرانی، نسبت عناصر اربعه با مربع و تاثیرات آن بر هنر و معماری مقدس، جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس(اسلامی) و فلسفه معماری: بازآفرینی عالم با ابتنا بر هندسه مقدس ارائه شده است.

همچنین بلخاری مقدمه‌ای 3 صفحه‌ای بر کتابش و در توضیح چگونگی نگارش مقالات آن نوشته است.

این کتاب 330 صفحه‌ای در شمارگان 2 هزار نسخه به قیمت 7 هزار تومان منتشر شده است. 


نوشته شده در   پنجشنبه 29 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode