ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 خرداد 1388     |     کد : 3126

بشارت بهشت بر شیعیان حضرت زهرا(علیهاالسلام)

همانطور که رسول اكرم به شیعیان امیرالمؤمنین و فرزندان معصومش(علیهم السلام) بشارت بهشت را داده است و در منقبت و عظمت مقام آنان مطالبي بیان داشته‏اند، نسبت به شیعیان حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیز دقیقا با ذكر همان مناقب مژده‏ي بهشت داده‏اند.

همانطور که رسول اكرم به شیعیان امیرالمؤمنین و فرزندان معصومش(علیهم السلام) بشارت بهشت را داده است و در منقبت و عظمت مقام آنان مطالبي بیان داشته‏اند، نسبت به شیعیان حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیز دقیقا با ذكر همان مناقب مژده‏ي بهشت داده‏اند.

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، شیعه یعني تابع و پیرو و اقتداكننده. شیعه‏ي علي(علیهالسلام) كسي است كه از امام علي(علیه‏السلام) هدایت مي‏یابد و همراه او و متمسك و دست به دامان اوست. شیعه‏ حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در اخبار عینا در ردیف شیعیان علي است. گاه پیامبر اكرم در مدح شیعیان امیرالمؤمنین سخن مي‏گوید، و گاه در منقبت شیعیان حضرت فاطمه(سلام‏الله‏ علیها) و همین روش رسول خدا نشانگر این است كه حضرت زهرا(علیهاالسلام) خود استقلال دارد و داراي كرامات و مقام والا و صاحب ولایت كبري مي‏باشد.

جابر بن عبدالله از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایت مي‏كند كه فرمود:

«هنگامي كه روز قیامت فرارسد، دخترم فاطمه سوار بر ناقه‏اي از ناقه‏هاي بهشتي وارد عرصه محشر مي‏شود، كه مهار آن ناقه از مروارید درخشان و چهارپاي آن از زمرد سبز، دنباله‏اش از مشك بهشتي، چشمانش از یاقوت سرخ، و بر فراز آن، قبه‏اي(خیمه‏اي) از نور، كه بیرون آن از درونش و درون آن از بیرونش نمایان است. فضاي داخل آن قبه، انوار عفو الهي و خارج آن خیمه، پرتو رحمت خدایي است. و بر فرازش تاجي از نور كه داراي هفتاد پایه است از درّ و یاقوت كه همانند ستارگان درخشان در افق آسمان نورافشانند. از جانب راست آن مركب هفتاد هزار ملك، و از طرف چپ آن هفتاد هزار فرشته است - و جبرئیل در حالي كه مهار ناقه را گرفته است - با صداي بلندي ندا مي‏كند: نگاه خود را فراسوي خویش گیرید، و نظرها به پایین افكنید، این فاطمه دختر محمد است كه عبور مي‏كند. در آن هنگام، حتي انبیا و صدیقین و شهدا همگي از ادب، دیده فرو مي‏گیرند؛ تا این كه حضرت فاطمه(علیهاالسلام) عبور مي‏كند و در مقابل عرش پروردگارش قرار مي‏گیرد.

آنگاه از جانب خدا جل جلاله ندا مي‏شود: اي محبوبه‏ي من، و اي دختر حبیب من، بخواه از من آنچه مي‏خواهي؛ تا عطایت كنم و شفاعت كن هر كه را مایلي تا قبول فرمایم. در جواب عرضه مي‏دارد: اي خداي من، و اي مولاي من، دریاب ذریه‏ي مرا، شیعیان مرا، پیروان مرا، و دوستان ذریه‏ي مرا.

بار دیگر از جانب حق خطاب مي‏رسد: كجا هستند ذریه فاطمه و پیروان او؟ كجایند دوستدارانش، و دوستداران ذریه‏ي او؟ در آن هنگام جماعتي به پیش مي‏آیند و فرشتگان رحمت آنان را از هر سوي در میان مي‏گیرند. و حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در حالي كه پیشگام آنهاست همگي را همراه خود به بهشت وارد مي‏فرماید.»(1)

در حدیث دیگري از حضرت رسول اكرم(صلي الله علیه و آله) منقول است كه فرمود:

«پس آنگاه جبرئیل عرض مي‏كند: اي فاطمه، هر چه مي‏خواهي از خداي خویش طلب كن. حضرت فاطمه(علیهاالسلام) عرض مي‏كند: خدایا، شیعیان مرا دریاب. خطاب مي‏رسد: همه‏ شیعیان تو را آمرزیدم. عرضه مي‏دارد: پروردگارا، شیعه‏ فرزندانم را نیز نجات بده. ندا مي‏آید: همه‏ آنان را بخشیدم؛ یا فاطمه، اینك در میان اهل محشر برو و هر كسي كه به تو پناهنده شود، همراه تو به بهشت وارد خواهد شد. پیامبر اكرم(صلي الله علیه و آله) سپس به سخنان چنین ادامه داد: در آن هنگام همه‏ مردم آرزو مي‏كنند كه اي كاش ما نیز فاطمي بودیم. یا فاطمه، در چنین روزي است كه شیعیان تو، پیروان اولاد تو، و شیعیان امیرالمؤمنین در پي تو به سلامت وارد بهشت مي‏شوند.»(2)

جناب جابر در یك حدیث مفصل از حضرت باقر(سلام‏الله‏علیه) نقل مي‏كند كه فرمود:

«به خدا قسم یا جابر، این است همان روزي كه مادرم زهرا شیعیان خود را از میان اهل محشر جدا مي‏كند چنان مرغي كه دانه‏هاي خوب را از بد جدا مي‏سازد. و چون همراه فاطمه شیعیانش به در بهشت مي‏رسند، خدا در قلب آنان چنین القاء مي‏فرماید كه به پشت سر خویش نگاه كنند؛ آنگاه كه به عقب سر خود نظر افكنند، از جانب خداي تعالي خطاب مي‏شود: سبب چیست كه شما به پشت سرتان نگاه مي‏كنید؟ من كه شفاعت فاطمه دخترم حبیبم محمد را درباره‏ شما پذیرفتم. عرض مي‏كنند: پروردگارا دوست مي‏داریم قدر و منزلت ما شیعیان فاطمه در چنین روزي شناخته شود. پس، از جانب خداي تعالي خطاب مي‏شود: اي دوستان من برگردید، برگردید (به صحنه‏ محشر)، نظر افكنید (در میان آن جماعت و) هر كس را كه براي دوستي فاطمه شما را دوست داشته است هر كس را كه به خاطر زهرا به شما دوستداران فاطمه اطعام كرده؛ نیكي نموده، و با جرعه‏ آبي سیرابتان كرده، و یا از غیبت افراد درباره‏ شما مانع شده است: دست او را بگیرید و به بهشت واردش كنید، سپس حضرت ابوجعفر(امام باقر) علیه‏السلام اضافه فرمود: به خدا سوگند از بركت محبت جده‏ام زهرا كسي بر جاي نمي‏ماند جز آن كسي كه نسبت به مقام والاي آل‏ محمد تردید داشته و یا كافر و یا منافق باشد.» (3)

عاصمي در كتاب زین الفتي - در بخش «الشراط الساعة» - از سلمان چنین روایت مي‏كند كه پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود:

«اي سلمان، قسم به وجود مقدسي كه مرا به پیامبري مبعوث فرموده است، در روز قیامت، من دامان جبرئیل (نماینده‏ي خداي عز و جل را مي‏گیرم، و علي دامان مرا، و فاطمه دامان علي را، و حسن دامان فاطمه را، و حسین دامان حسن را، و شیعیانشان دست به دامان آنها هستند. یا سلمان، آیا گمان مي‏كني، خداي تعالي پیامبرش را (پناهنده‏ي خود را) كجا مي‏برد؟ و پیامبر، برادرش علي را؟ و علي همسرش زهرا را؟ و فاطمه دو فرزندش را؟ و آنها شیعیانشان را كجا خواهند برد؟ سپس پیامبر اكرم سه بار تكرار فرمودند: اي سلمان قسم به خداي كعبه به سوي بهشت مي‏برند؛ و این پیماني است كه جبرئیل از جانب پروردگار جهانیان وعده داده است». اعتراف و ایقان به ولایت حضرت صدیقه سلام‏الله‏علیها، و اظهار تشیع و دوستي نسبت به او، در زیارت مخصوص آن حضرت نیز با این جملات بیان شده است: «خدایا شاهد باش كه من از شیعیان زهرا و از دوستان اویم و معتقد به ولایت آن حضرت هستم.» (4)

با توجه به اینكه حضرت فاطمه صدیقه(سلام‏الله‏علیها) در والاترین مناقب و برترین مقامات با پدر و همسر و فرزندانش مشترك است و با در نظر گرفتن مطالبي كه نسبت به مراتب عالي آن حضرت در روز قیامت بیان شد، و بشارتهایي كه درباره‏ شیعیانش از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است، هرگز معقول نیست كه صاحب این مقامات عالیه ولیةالله نباشد.

مطالبي را كه بیان شد، از اخباري كه در علت نامگذاري حضرت صدیقه(سلام‏الله‏علیها) به اسامي «فاطمه» و «بتول» وارد شده است مي‏توان استفاده كرد. فاطمه اسمي است كه از اسماء حق تبارك و تعالي مشتق گردیده، و بر عرش و بهشت چنین نوشته شده است: «انا الفاطر و هذه فاطمه.»

--------------------------------------------------------------------------------

پینوشتها:

1ـ امالي صدوق، ص 25، بحارالانوار، ج43/ 220- 219.

2ـ یعني: (چشمان خود فرو بندید تا فاطمه عبور نماید). این جمله در روایات متعدد با عبارات مختلفي ایراد گردیده است، كه از آن قبیل است:

«غضوا ابصاركم حتي تجوز فاطمه الصدیقه بنت محمد صلي اللَّه علیه و آله و سلم و من معها.»

«غضوا ابصاركم كم لتجوز فاطمه بنت محمد صلي اللَّه علیه و آله و سلم سیده نساءالعالمین علي الصراط».

«غضوا ابصاركم و نكسوا روسكم».

«غضوا ابصاركم تمر فاطمه بنت رسول‏الله صلي الله علیه و آله و سلم».

«غضوا ابصاركم حتي تعبر فاطمه بنت محمد صلي اللَّه علیه و آله و سلم».

«غضوا ابصاركم حتي تمر فاطمه بنت حبیب اللَّه صلي اللَّه علیه و آله و سلم».

«غضوا الابصار فان هذه فاطمه تسیر».

«غضوا ابصاركم فهذه فاطمه بنت محمد رسول‏اللَّه صلي اللَّه علیه و آله و سلم تمر علي الصراط».

«نكسوا روسكم و غضوا ابصاركم حتي تجوز فاطمه علي الصراط».

«طاطاوا الروس و غضوا الابصار، فان هذه فاطمه تسیر الي الجنه».

حاكم نیسابوري درباره‏ روایت فوق مي‏گوید: «این حدیث - علي شرط الشیخین (یعني بر مبناي شرط بخاري و مسلم)- صحیح است.» (مستدرك حاكم، ج3/153).

ابن ابي‏الحدید در شرح نهج‏البلاغه، ج9/193 پس از نقل این روایت چنین مي‏گوید: «و هذا من الاحادیث الصحیحه. و لیس من الاخبار المستضعفه»؛ یعني این روایت از احادیث صحیحه مي‏باشد و از جمله احادیث ضعیف نیست.

بعضي از مصادر این روایت در كتب عامه از این قرار است: معجم كبیر طبراني، ج1/ 108/ ح 180، مستدرك حاكم، ج3/153، 161، اسدالغابه، ج 5/523، تلخیص المستدرك، ج3/ 153، فرائد السمطین، ج 2/ 49/ ح 380، الصواعق المحرقه ص 289، كنزالعمال، ج 12/ ص 105، 106/ ح 34209- 34211، ص 108/ ح 34219، ص 109، 110/ ح 34229، ینابیع الموده ص 182، الاتحاف ص 46.

این روایت در كتب شیعه نیز موجود است كه از جمله مي‏توان به مصادر ذیل مراجعه نمود: تفسیر الامام العسكري - ذیل تفسیر سوره‏ البقره، آیه‏ 93- ص 434، كنز الفوائد ص 253، 254، 355، 356، تفسیر فرات، ص437، 438/ ح 578. كساني كه مایل به بررسي بیشتر روایات شیعي در این باره هستند مراجعه بفرمایند به: بحارالانوار، ج7/ 336، ج 32/610، ج 37/ 70، ج 43/ 52، 53، 62، 64، 219، 220، 221، 223، 224، ج 68/ 59.

3- تفسیر فرات، ص 444- 447/ ح 587/ بحارالانوار ج 8/ 54، 43/ 227. این حدیث كه توسط امیرالمؤمنین از پیامبر اكرم(علیهماالسلام) نقل گردیده است نسبتا طویل است و در آن به بعضي از مناقب حضرت زهرا(علیهاالسلام)- خصوصا به موقف و مقام حضرت صدیقه در محشر - اشاره گردیده كه ما به دلیل اهمیت آن، متن كامل روایت را در تعلیق شماره‏ 5 آورده‏ایم.

4ـ تفسیر فرات ص 299/ ح 403، بحارالانوار 8/ 52، 43/ 65. متن كامل این روایت در تعلیق شماره‏ 6 آمده است.

 

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، ویرایش هدهدی .

 


نوشته شده در   دوشنبه 25 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode