ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 دي 1390     |     کد : 30738

چهار شنبه 14 دي 10 صفر 4 ژانويه

سليمان فرزند عبدالملك‏ بن ‏مروان، هفتمين حاكم و خليفه اموى است كه پس از هلاكت برادرش وليد بن‏ عبدالملك در سال 96 قمرى به حكومت رسيد.

درگذشت سليمان ‏بن ‏عبدالملك ‏اموى در سال 99 هجرى قمرى

سليمان فرزند عبدالملك‏ بن ‏مروان، هفتمين حاكم و خليفه اموى است كه پس از هلاكت برادرش وليد بن‏ عبدالملك در سال 96 قمرى به حكومت رسيد.

وليد بن ‏عبدالملك در زمان حكومت و اقتدار خويش تصميم گرفت كه على‏رغم وصيت پدرش عبدالملك مبنى بر ولايت‏عهدى سليمان، فرزند خود، عبدالعزيز بن ‏وليد را به ولايت‏عهدى منصوب گرداند و سليمان را از اين مقام معزول دارد. در اين راه تلاش فراوانى به عمل آورد و برخى از عاملان و فرماندهان عمده وى، مانند حجاج‏ بن ‏يوسف ‏ثقفى و قتيبة بن ‏مسلم كه بر پهنه گسترده‏اى از جهان اسلام حكومت مى‏كردند، وى را در اين تصميم، ترغيب و هميارى مى‏كردند و براى پذيرش آن، اعلام آمادگى نمودند.

وليكن سليمان ‏بن ‏عبدالملك، در اين راه مقاومت مى‏كرد و با هيچ شرطى حاضر به استعفا و يا پذيرش عزل از ولايت‏عهدى نبود و بر اجراى سفارش‏هاى پدرش عبدالملك، پافشارى مى‏كرد. سرانجام، وليد به هلاكت رسيد، در حالى كه به هدف‏هاى خود نايل نگرديد و سليمان ‏بن ‏عبدالملك در نيمه جمادى‏الآخر سال 96 قمرى پس از مرگ برادرش وليد به خلافت رسيد.

سليمان‏ بن‏ عبدالملك به پيروى از سفارش‏ها و پيشنهادهاى عمر بن‏ عبدالعزيز تلاش مى‏كرد از شدت انزجار و تنفرى كه در مردم به خاطر رفتار و كردارهاى غيراسلامى و غيرانسانى خلفاى پيشين اموى و ستم‏كارى‏هاى آنان نسبت به عموم مردم پديد آمده و جامعه اسلامى را ملتهب كرده بود و به پرتگاه سقوط كشانده بود، به‏كاهد و تعادلى در ارتباط ميان مردم و زمامداران به وجود آورد، كه نمونه‏هاى آن عبارت است از آزاد كردن زندانيان، عزل عاملان خودسر و ستم‏كار، دستور عمومى به انجام نمازها در اوّل وقت و مبارزه با مشركان و مخالفان اسلام.

به هر تقدير، او نيز از خاندان غاصب بنى‏اميه و از مخالفان اهل‏بيت(ع) بود و چاره‏اى جز ادامه راه اسلاف نابكار خود نداشت.

مورخان نوشته‏اند كه وى ازخودراضى بود و روزى در آينه‏اى نگاه مى‏كرد و با شگفتى گفت: من پادشاه جوانى هستم!

هم چنين درباره زيادى خوردن و شكم‏بارگى وى داستان‏هاى فراوانى نقل شده است كه مشابه آن را در ديگران كمتر مى‏توان تصور كرد.

سرانجام وى در لشكركشى به سرزمين روم، در منطقه قنسرين، در شهر دابق وفات نمود.

درگذشت او به خاطر بيمارى تب بود كه بر وى و بسيارى از افراد خانواده و همراهانش عارض گرديده بود.

از جمله كارهاى نيك و پسنديده‏اى كه مى‏توان از او اشاره كرد، ولايت‏عهدى عمر بن ‏عبدالعزيز است كه در واپسين لحظات عمرش، وى را به اين مقام منصوب كرد.



خلافت عمر بن ‏عبدالعزيز اموى در سال 99 هجرى قمرى

عمر بن ‏عبدالعزيز، هشتمين نفرى است كه از خاندان بنى‏اميه به خلافت دست يافت. وى گرچه از اين طايفه ناحق و ضدولايت است، وليكن نسبت به خلفاى پيش از خود و پس از خود از بنى‏اميه، نام نيكى از خود برجاى گذاشت و بسيارى از كردارهاى وى، مورد ستايش دوستان و مخالفان بنى‏اميه، از جمله مورخان و سيره‏نگاران اهل ‏سنت قرار گرفته است.

پدرش در سنين كودكى وى وفات يافت و سرپرستى عمر بن عبدالعزيز را عمويش عبدالملك‏ بن‏ مروان (پنجمين خليفه اموى) بر عهده گرفت و وى را به جمع فرزندان خود افزود و حتى بر برخى از آنان، او را ترجيح مى‏داد.

عبدالملك، دختر خود فاطمه را به عقد عمر بن‏ عبدالعزيز درآورد.

عمر بن ‏عبدالعزيز در 25 سالگى از سوى پسرعمويش وليد بن ‏عبدالملك به فرماندارى مكه، مدينه و طائف منصوب گرديد و اين مقام را از سال 86 تا 93 قمرى بر عهده داشت. وى در آغاز فرماندارى خود بر حجاز، ده تن از فقهاى برجسته مدينه را گردآورد و آنان را مشاور خود ساخت و به آنان سوگند داد كه او را در احقاق حق و نهى از باطل يارى دهند و خود را موظف ساخت كه از رايزنى و پيشنهادات آنان، لحظه‏اى غافل نسازد.

سرانجام با حسادت حجاج‏ بن‏ يوسف‏ ثقفى(عامل وليد در عراق) و شكايت وى در نزد خليفه نسبت به عمر بن ‏عبدالعزيز، مبنى بر اين كه وى مخالفان دولت بنى‏اميه را در مكه و مدينه پناه مى‏دهد و آنان را در ابراز عقيده خويش آزاد مى‏گذارد، خليفه از او ناخرسند شد و وى را در سال 93 قمرى، از امارت حجاز معزول ساخت و به جاى وى، عثمان‏ بن‏ حيان را منصوب كرد.

امّا پس از آن كه سليمان‏ بن‏ عبدالملك، به خلافت رسيد، از عمر بن‏ عبدالعزيز دل‏جويى كرد و وى را از مشاوران عالى رتبه خويش قرارداد و تلاش كرد از انديشه‏ها و نظرات وى پيروى كند.

عمر بن ‏عبدالعزيز بر اين عقيده بود كه با سفارش‏ها و اندرزهاى خويش، سليمان‏ بن‏ عبدالملك را به اصلاحات وادار و از منكرات و رفتارهاى ناپسند بازدارد.

سليمان ‏بن ‏عبدالملك در دهم و به روايتى در بيستم صفر سال 99 قمرى در شهر دابق، در سرزمين قسرين، وفات كرد و در هنگام وفاتش طى وصيت‏نامه‏اى، عمر بن ‏عبدالعزيز را ولى‏عهد و جانشين خود معرفى كرد.

عمر بن ‏عبدالعزيز پس از به دست گرفتن خلافت، نخستين كارش اين بود كه هر چه از همسرش فاطمه ‏بنت ‏عبدالملك، از قبيل جواهرات، زينت‏آلات، اراضى و دارايى‏هاى ديگر در نزدش بود به بيت‏المال بازگردانيد و به همسرش گفت: من و تو و اين اموال در يك خانه نمى‏گنجيم!

ولى هنگامى كه وفات كرد و يزيد، برادر همسرش به خلافت رسيد، همه آن دارايى‏ها را به خواهرش بازگردانيد. فاطمه نپذيرفت و گفت: نمى‏خواهم به هنگام زنده بودن همسرم از او اطاعت كرده باشم و پس از مرگش نافرمانى كنم. آن‏گاه، يزيد همه آن دارايى‏ها را در ميان اهل خانه و كسان خود تقسيم كرد.

سرانجام عمر بن ‏عبدالعزيز، پس از دو سال و پنج ماه خلافت، در 39 سالگى بدرود حيات گفت.

تاريخ درگذشت وى، رجب سال 101 و بنا به روايتى جمادى سال 102 هجرى قمرى در "ديرسمعان" از مناطق شام است.

عمر بن ‏عبدالعزيز، پيش از وفات، به مدت بيست روز بيمار بود و پس از آن وفات كرد و در همان دير سمعان به خاك سپرده شد.

پس از او، يزيد بن ‏عبدالملك به عنوان نهمين خليفه اموى بر تخت خلافت تكيه زد و آن چه را كه عمر بن‏ عبدالعزيز انجام داده بود، همه را دگرگون ساخت، و روش نابخردانه خلفاى پيشين بنى‏اميه را در پيش گرفت.



درگذشت « ابوالفضل محمد بن عبدالله» ملقّب به« بَلعمي» در سال329هجري قمري

« ابوالفضل محمد بن عبدالله» ملقّب به« بَلعمي» وزيراسماعيل بن احمد ساماني در سال329هجري قمري درگذشت. او اهل بخارا بود و چون يكي ازاجدادش دربلعم آسياي صغيرمي زيست به بلعمي منسوب شد. پدرابوالفضل نيزبه دستوراسماعيل بن احمد ساماني به مقام وزارت رسيده بود. ابوالفضل بلعمي ازمحضرفضلاي مرو بهره برد و ازبسياري ازبزرگان حديث شنيد. او ازخردمنترين و دانشمند ترين وزيران دوران ساماني بود و تأليفاتي ارزشمند ازخود به يادگارگذاشته است. ترجمه تاريخ طبري ازكتابهاي ارزنده و مهم قرن 4هجري قمري به اين وزيرفرزانه منسوب است. بلعمي نه تنها خود طالب علم بود بلكه اديبان و دانشمندان را نيزمورد تكريم و احترام قرار مي داد. تاريخ بلعمي اثرديگرابوالفضل بلعمي است كه نثري ساده و روان دارد و نمودارشيوه و سبك نويسندگي درقرن4هجري قمري است. تاريخ بلعمي پس ازشاهنامه فردوسي قديمي ترين اثربجاي مانده ازمتون فارسي قرن4هجري قمري بشمارمي رود.



درگذشت حاج ملا جعفراسترآبادي معروف به شريعتمداري تهراني در سال1264هجري

حاج ملا جعفراسترآبادي معروف به شريعتمداري تهراني ازبزرگان، فضلا و نويسندگان جهان تشيع در سال1264هجري درگذشت. استرآبادي افزون برمنصب قضاوت، درادبيات عرب و پارسي و سرودن شعردانش و مهارتي خاص داشت. اين عالم بزرگ بيشترشهرتش را مديون كتابهايي است كه درزمينه هاي فقه، اصول، حكمت، كلام و اخلاق نوشته است. «مَصابيح دراصول فقه، مَشاريح كبير، مَشاريخ صغير، سَفينةُ النّجاة» درشناخت امراض و براهين قاطعه درحكمت و كلام مهمترين آثارحاج ملا جعفراسترآبادي محسوب مي شوند.



درگذشت آيت الله سيد عبدالهادي حائري شيرازي در سال1382هجري قمري

آيت الله سيد عبدالهادي حائري شيرازي ازعلما و مراجع عاليقدرشيعه درگذشت. آيت الله حائري شيرازي در20سالگي درحوزه علميه نجف ازمحضردرس آخوند خراساني و علّامه يزدي بهره برد. ايشان پس ازدرگذشت آيت الله بروجردي زعامت و مرجعيت شيعيان جهان و حوزه نجف را به عهده گرفت. ازمرحوم حائري شيرازي علاوه برچندين رساله درفروع و عبادات كتابي بنام دارُ السَّلام نيزبجاي مانده است.

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

مرحوم ميرزا عبدالهادىدر سال 1305 هجری قمری ، يعنى همان سال در گذشت پدر به دنيا آمد و تحت عنايت و حمايت پسر عموى بزرگوار خود، مرحوم ميرزاى بزرگ شيرازى قرار گرفت و هفت سال با او بود، تا پس از رحلت ايشان,مرحوم سيد ميرزا على آقا، فرزند عاليقدر مجدد شيرازى حمايت و تربيت اورا بر عهده گرفت.

مرحوم سيد عبدالهادى فرزند سيد اسماعيل پسر عموى زعيم بزرگ شيعه صاحب حكم معروف تنباكو، مـيرزا محمد حسن شيرازى و دايى فرزندان ايشان مى باشد.

تحصيلات :

او مقدمات علوم وادبيات را در محضر برخى از فضلاى حوزه (سامرا) و سطوح فقه و اصول را از پـسـران عمه خويش فـرا گـرفـت و بـه دسـت آن دو بزرگ به پايان رساند، و در سال 1326 هجری قمری از سامرا به نجف انـتـقـال يـافـت ودر دروس عاليه فقه و اصول اساتيد بزرگ حوزه نجف شـركـت جـسـت و در سال 1330 هجری قمری مجددا به سامرا باز گشت و از اساتيد آن ديار استفاده نمود و هنگامى كه مرحوم ميرزا محمد تقى شيرازى (ميرزاى دوم) جهت رهبرى انقلاب بر ضد انگليسى هابه كربلا مهاجرت نمود، او نيز به همراه او حركت نمود، تا اينكه در سـال 1337 هجری قمری مجددا به نجف بازگشت و ملازم درس اساتيد آنجا گرديد.

اساتيد :

او از محضر اساتيد بزرگى كسب علم نموده است كه عبارتند از :

1 ـ مرحوم حاج ميرزا على آقا شيرازى.

2 ـ ميرزا محمد تقى شيرازى (ميرزاى دوم).

3 ـ شيخ محمد كـاظم خراسانى.

4 ـ شيخ ‌الشريعة اصفهانى.

5 ـ اصطهباناتى.

6 ـ ميرزا رضا تـبـريـزى.

7ـ سيد مهدى آل حيدر كاظمى.

8 ـ ملا ملكى على محمد يزدى نجفى.

تدريس :

در سال 1339 هجری قمری مرحوم شيخ الشريعه اصفهانى دار فانى را وداع گفت و وى مستقلا تدريس فقه و اصول را شروع نمود.

مرحوم سيد عبدالهادى شيرازى يكى از اساطين فقه و فقاهت و يكى از صاحبان رأى و اجتهاد بود همه افرادى كه او را درك كرده اند، به ثروت علمى و غناى فضل و معلومات او، اعتراف نموده اند و به حق ، يكى از پيشروان تحقيق و در طليعه علماى عصر و فقهاى آن روز بود، و از محضرش بزرگان بسيارى استفاده نموده اند.

شاگردان :

مـرحـوم سيد عبدالهادى شيرازى، در فقه و اصول، به عالى ترين مراتب رسيد و توجه طلا ب به درس و بحث او بيشتر گرديد بزرگان و معاريف به درس او رو آوردنـد در طول زمان تدريس، فضلا و رجال علم و فـضـيـلـت بـى شـمـارى از ميان خواص اهل علم از عرب، عجم و افغانى، عراقى، ايرانى و ديـگـر بلاد اسلامى، اهل فضلى پيدا نمى شود كه از علم و ورع و تقوى و فضيلت او بهره نبرده، يا ورع و تقواى او را نشنيده باشد.

تأليفات :

از او آثـار و خـدمـات ذى قيمت و ارزشمندى باقى مانده است كه مهم ترين آنها تأليفات و كتابهاى اوست.

1 ـ دارالسلام در فروع و احكام.

2 ـ رساله اى در لباس مشكوك.

3 ـ رساله اى در صوم و روزه.

4 ـ رساله اى در نجاسات و مطهرات.

5 ـ رساله اى در استصحاب.

6 ـ رساله اى در اجتماع امر و نهى.

7 ـ رساله اى در حواله.

8 ـ رساله اى در رضاع و شير دادن.

9 ـ رسائل عمليه فارسى و عربى.

خصوصيات اخلاقى :

عـلاوه بـر مـراتـب فـضـيلت ، خصوصيت ديگرى نيز او را محبوب قلب و داراى موقعيت خاص در جـامـعـه، بـه ويـژه بـيـن مـؤمنين نيكوكار و اهل دين و تقوى قرار داد، و آن ورع و پرهيز كارى و شـايـستگى و تقواى ايشان مى باشد.

او از آن اوتاد اخيار وزهاد و پاك بازانى بود كه جز امر دين و آخرت، چيز ديگرى مورد همت و نظرش نـبـود نـفـس خـويش را از مطامع اين زندگى كنده، و قلب خود را با محبت خدا و عشق به امور آخـرت آكـنـده و مـالامـال سـاخـته بود علم را توام با عمل نموده بود، و گام در راه سعات ابدى بر داشته بود از اين رو او مثل اعلى و نمونه بارز در اخلاق و تربيت و تهذيب نفس بود.

مقام علمى :

مرحوم سيد عبدالهادى شيرازى يكى از اساطين فقه و فقاهت و يكى از صاحبان رأى و اجتهاد بود همه افرادى كه او را درك كرده اند، به ثروت علمى و غناى فضل و معلومات او، اعتراف نموده اند و به حق، يكى از پيشروان تحقيق و در طليعه علماى عصر و فقهاى آن روز بود.

دوران :

او در سـال 1369 هجری قمری بـيـنايى خود را از دست داد به اين ترتيب موج وسيع حزن و اندوه، نجف و هيأت علمى و تمام طبقات آن را فرا گرفت نگرانى طلا ب و فضلا از آن ناحيه بود كه مى ترسيدند تـدريـس و افاضه علم او متوقف گردد، و آنان از علم سرشار و سر چشمه شيرين معارف او محروم گردند مجرب ترين اطباى چشم را حاضر ساختند به اتفاق جمعى از كبار علما و اطرافيان به ايران مـسافرت نمودند در شهرهاى مختلف ايران و عراق، با استقبال گرم و بى سابقه مردم روبرو شدند اشـكـهـاى شـوق مقلدين و علاقمندان از ديدار او بر چشمها نشست، و درد و غم از ناحيه از دست دادن بـيـنايى بر دلها در تهران استقبال عظيم و مجلس مهمى به افتخار ايشان ترتيب داده شد او مدتى در بيمارستان فيروز آبادى بسترى و همچنين در بيوت برخى از تجار متدين اقامت گزيد، و مـشـاهـيـر اطـباى چشم به معالجه وى پرداختند اميد مى رفت كه شفا پيدا كند و نور به چشمان مـبـاركـش بـر گردد او به زيارت امام رضا (عليه السلام(در خراسان و حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) در قم مـشـرف گـرديد در هر دو شهر، به ويژه در قم، با هيأت هاى علمى ملاقات نمود و در رأس همه، با فـقـيه امت، زعيم عاليقدر شيعه، مرحوم سيد حسين طباطبايى بروجردى ديدار نمود و از ناحيه ايـشـان كـمـال تـعـظـيـم و احـتـرام و تـقدير را دريافت نمود او دو باره به نجف بازگشت، ولى هـرگـز تـدريـس و امـامـت را تـرك نـنـمـود، و در عـيـن نا بينايى به امور خود قيام ورزيد، و به انـجـام واجـبات و وظايف خود ادامه مى داد هر چه از استفتائات و مسائل شرعى از اطراف و اكناف مى رسيد، برايش خوانده مى شد، و او اشراف و توجه كافى به آنها داشت و پاسخ مى داد مدتى به اين منوال امور استمرار داشت، تا اينكه مجددا به ايران باز گشت، به اين اميد كه عمليات مورد اجراى چشم او موفقيتى به دست آورد، ولى توفيقى حاصل نشد و با نوميدى به نجف باز گشت، و در عين حـال او به خدمات دينى و وظايف مرجعيت استمرار بخشيد در اين مدت تعداد كثيرى از مراجع و زعـمـاى ديـنـى يكى پس از ديگرى به رحمت خدا نائل مى شدند بيشتر مقلدين آنان به او مراجعه نـمودند، تا اينكه بزرگ مرجع جهان شيعه سيد حسين طباطبايى بروجردى در سال 1380 هجری قمری به رحمت الهى نائل آمد، اكثر مقلدين ايشان به او مراجعه نمودند دايره مرجعيت او ناگاه توسعه فراوان پيدا نـمـود.

وفات :

عاقبت در شب جمعه دهم صفر 1382 هجری قمری سفير الهى به سراغش رسيد و روحش را به سـوى مـعبود قبض نمود پس عالم ديانت، يكى از بهترين و شريف ترين زعماى خود را از دست داد حـزن و انـدوه سـراسر طبقات رجال دين و طلا ب علم و طبقات مختلف مردم را فرا گرفت و بر بـيـگـانـگـان نيز موقعيت حرمت او پديدار شد او در مقبره مجدد شيرازى مدفون گرديد.


آغاز هفته کشاورزی

هفته جهاد کشاورزى را امسال در حالى جشن مىگيريم که يکى از بزرگ ترين افتخارات ملى (خودکفايى در توليد گندم ) را چندى پيش به ثبت رسانديم. نوع اقليمي، وجود منابع و ذخاير غني، امكان ايجاد اشتغال مولد كم هزينه و زودبازده و وجود مزيت نسبي در توليد و صدور محصولات، از جمله قابليت هاي بخش كشاورزي است.

23 درصد شاغلان کل کشور در اين بخش اشتغال دارند و 26 درصد توليد ناخالص داخلی، 26 درصد صادرات غير نفتی و بيش از 80 درصد غذای کشور در بخش کشاورزی تامين می شود. اين بخش از نظر توليد، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره برداري اصولي از منابع طبيعي و خدادادي، توسعه تحقيقات و فنآوري ها و توسعه مشاركت هاي مردمي، يكي از اركان مهم اقتصاد و امنيت كشور به حساب مي آيد. بخش كشاورزي و توجه به توسعه و عمران روستاها پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، همواره مورد اهتمام و تاييد قانونگذاران، برنامه ريزان و دستگاه هاي اجرايي و محور توسعه اقتصادي و اجتماعي بوده و تحولات وسيعي در عرصه كشاورزي و روستاها و مناطق عشايري به وجود آمده است. اما به علت برخي ناهماهنگي ها و سياست ها، نظام ها و روش هاي ناكارا، تداخل وظايف ، دوباره كاري ها .... و بروز حوادث طبيعي (نظير خشكسالي و سيل) بخش كشاورزي در سال هاي اخير با دشواري هايي روبه رو بوده كه مانع از رشد مطلوب اين بخش شده است. به منظور رفع اين نابساماني ها و نارسايي ها، براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران دولت مكلف شده تا در جهت اصلاح نظام اداري، كاهش تصدي هاي غير ضروري، ارتقاي بهره وري و كارايي نيروي انساني و مديريت دستگاههاي اجرايي، حذف موازي كاري ها .... و تجمع امور كشاورزي، دام، توسعه و عمران روستايي تدابير لازم را اتخاذ كند. در اين راستا، لايحه ادغام وزارتخانه هاي جهادسازندگي و كشاورزي و تشكيل وزارت جهاد كشاورزي توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي تهيه شد و پس از تصويب هيات وزيران در تاريخ بيست و ششم مرداد ماه سال ١٣٧٩ با قيد يك فوريت به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد. اين لايحه پس از ماه ها بحث و بررسي كارشناسان، سرانجام در تاريخ ششم دي ماه سال ٧٩ به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد و در تاريخ دهم دي ماه ١٣٧٩ توسط شوراي نگهبان تاييد شد. نظربه اهميت اين قانون و ضرورت آگاهي همكاران از مفاد آن لازم ديديم تا متن كامل «قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي» را منتشر كنيم. اميد است با تلاش همه اعضاي خانواده بزرگ "جهاد كشاورزي" زمينه هاي تحقق اين قانون فراهم شود و در آينده اي نزديك شاهد توسعه پايدار كشاورزي ايران باشيم.

شرح وظايف تفضيلي وزارت جهاد كشاورزي

الف- سياست گذاري، برنامه ريزي و نظارت:

١- تعيين سياست ها و راهبردهاي مربوط به بخش كشاورزي، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشايري و همچنين تنظيم و اجراي برنامه هاي توسعه كشاورزي در چارچوب سياست هاي توسعه پايدار.

٢- انجام بررسي ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ريزي توليد و تامين نياز كشور به محصولات و فرآورده هاي كشاورزي و دامي و توسعه صادرات با رعايت مزيت هاي نسبي در چارچوب سياست هاي بازرگاني كشور.

٣- تهيه تدوين اجرا و به هنگام سازي نظام هاي اطلاع رساني كشاورزي و روستايي و استقرار نظام هاي آماري.

٤- تهيه استانداردها و ضوابط و برنامه ريزي لازم در زمينه تاسيسات و زيرساخت هاي مورد نياز توليد و توليد كنندگان بخش كشاورزي.

٥- نظارت و ارزشيابي عملكرد و فعاليت هاي موسسات و شركت هاي وابسته به وزارتخانه و ايجاد هماهنگي هاي برنامه اي و عملياتي لازم.

٦- نظارت و ارزشيابي برنامه ها، طرح ها، فعاليتها و اقدامات در حيطه وظايف وزارت جهاد كشاورزي به منظور سنجش ميزان كارايي و اثر بخشي آن ها.

ب- امور پژوهش، آموزش و ترويج:

١- انجام پژوهش هاي كاربردي و توسعه اي در زمينه هاي زير:

الف- آب و خاك، اصلاح بذر و نهال، اصلاح نژاد، پرورش دام و آبزيان، جنگل و مرتع و آبخيزداري آفات و بيماريهاي گياهي و راه هاي مبارزه با آن.

ب- بهره برداري از فنون پيشرفت بيوتكنولوژي و مهندسي ژنتيك در بخش كشاورزي، تدوين شيوه هاي مناسب و استفاده از فناوري هاي نوين توسعه كشاورزي و دامي متناسب با شرايط اقليمي و جغرافيايي كشور.

ج- افزايش بهره بروري، كاهش ضايعات و بهبود كيفي توليد محصولات و فرآورده هاي بخش كشاورزي.

د- بيماري ها، مايه ها، سرم ها و مواد بيولوژيك لازم براي پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي دامي آبزيان و مشترك انسان و دام و تهيه و توليد آنها در كشور.

٢- حفاظت جمع آوري، ارزيابي، احيا و توسعه ذخاير توارث ژنتيكي، تنوع زيستي گياهي و ژرم پلاسم گياهان زراعي، باغي، زينتي، دارويي، مرتعي، جنگلي و دام و آبزيان و ميكروارگانيزم ها و حشرات مفيد و زيان آور كشاورزي در چارچوب وطايف محول شده.

٣- مطالعه و تحقيق به منظور توسعه كشاورزي و ارتقاي جايگاه آن در اقتصاد ملي و توسعه روستايي و عشايري.

٤- برنامه ريزي و اجراي آموزش هاي علمي – كاربردي و فني – حرفه اي شاغلان بخش كشاورزي و صنايع روستايي در چهارچوب سياست هاي مصوب و همچنين آموزش روش ها و فنون نوين كشاورزي و دامداري به توليد كنندگان مربوط.

٥- مطالعه، طراحي و بهينه سازي الگوها و نظام هاي توليد و بهره برداري در بخش كشاورزي و ارزيابي و اصلاح مستمر آنها.

٦- برنامه ريزي و ارائه نتايج پژوهش هاي انجام شده به كاركنان، توليد كنندگان و بهره برداران بخش كشاورزي و نيز شناخت مسائل و مشكلات آنها و اقدام در جهت رفع آن از طريق اجراي برنامه هاي ترويجي.

جـ امور منابع طبيعي و آبخيزداري:

١ـ بررسي و مطالعه جامع حوزه هاي آبخيز كشور به منظور تهيه طرح هاي آبخيز داري و جلوگيري از فرسايش خاك و تهيه برنامه جامع استفاده از اراضي كشاورزي و منابع طبيعي و بهره برداري بهينه از اين اراضي.

٢ـ برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم به منظور جلوگيري از تغيير و تبديل كاربردي اراضي كشاورزي و جنگل.

٣ـ حفظ، احياء گسترش، حمايت و بهره برداري صحيح از جنگل ها و مراتع طبيعي و دست كاشت كشور و فراهم نمودن زمينه اجراي طرح هاي بزرگ جنگل كاري، جنگل داري، مرتع داري، ايجاد پارك هاي جنگلي و تفريحگاههاي طبيعي در چارچوب هدف ها و سياست هاي توسعه پايدار و اعمال نظارت هاي لازم.

٤ـ برنامه ريزي و اجراي طرح هاي آبخيزداري و تثبيت شن هاي روان وبياباني زدايي.

٥ـ تشخيص و تفكيك حريم قانوني اراضي ملي از مستثنيات اشخاص حقيقي و حقوقي و واگذاري منابع ملي به نام دولت جمهوري اسلامي ايران و اجراي مقررات مربوط به مديريت و واگذاري اراضي ملي و دولتي در چارچوب قوانين و مقررات موجود.

د- امور زيربنايي كشاورزي و توسعه روستايي:

١- توسعه مكانيزاسيون با توجه به ويژگيهاي اقليمي و فرهنگي مناطق مختلف و ارائه خدمات حمايتي و فني مورد نياز.

٢- يكپارچه سازي اراضي، احداث راه هاي بين مزارع، تجهيز و نوسازي مزارع و باغ ها به منظور استفاده موثر از منابع و نهادهاي كشاورزي و ارتقاي بهره وري در فرآيند توليد با تاكيد بر بهبود بهره وري از آب .

٣- برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم در زمينه حفظ و اصلاح خاك و فراهم آوردن موجبات بهره برداري مطلوب از آن.

٤- فراهم آوردن موجبات لازم به منظور افزايش اثر بخشي و بازدهي آبياري در مزارع و باغ ها.

٥- برنامه ريزي براي انتقال آب شبكه هاي ٣ و٤ و انهار سنتس و قنوات ، توزيع و مصرف آب كشاورزي و انجام اقدامات لازم به منظور احداث، و نگهداري تاسيسات مربوط در چارچوب قوانين موجود.

٦- انجام وظايف ناشي از اجراي قانون توزيع عادلانه آب – مصرف ١٣٦١ـ و اصلاحات بعدي آن.

٧- برنامه ريزي و انجام مطالعات لازم به منظور طراحي و اجراي طرح هاي كوچك توسعه منابع آب پس از كسب مجوز لازم از مقررات نيرو.

٨- برنامه ريزي و اقدامات لازم در جهت احداث، نگهداري و بهره برداري از بنادر شيلاتي و تاسيسات زيربنايي با رعايت وظايف ساير وزارتخانه ها.

٩- برنامه ريزي، اتخاذ تدابير و پيش بيني ساز و كارهاي لازم به منظور توسعه و عمران روستاها با هماهنگي ساير دستگاه ها.

١٠- برنامه ريزي و ساماندهي كوچ و اسكان عشاير در چهارچوب طرح هاي جامع ناحيه اي.

١١- توسعه و حمايت صنايع كوچك تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي و صنايع روستايي در چارچوب سياستهاي صنعتي كشور.

هـ امور كشاورزي، دام و آبزيان:

١ـ برنامه ريزي و اتخاذ تابير لازم به منظور افزايش بهره وري از عوامل و منابع توليد كشاورزي و دستيابي به الگوهاي كشت متناسب با منابع آب در دسترس، ظرفيت هاي توليد و شرايط اقليمي مناطق مختلف كشور.

٢ـ تامين بهداشت دام و فرآورده هاي مربوط به آن و مبارزه با بيماريهاي دامي و مشترك انسان و دام، قرنطينه دام و كنترل بهداشتي كشتارگاه ها و نظارت بهداشتي بر مراتع، آبشخورها ، محل نگهداري دام، كارخانه هاي توليد خوراك دام و ساير تاسيسات و مراكز تهيه ، نگهداري و عرضه فرآورده هاي خام دامي.

٣ـ نظارت و كنترل بر توليد، واردات و مصرف مايه ها و ساير مواد بيولوژيكي مورد مصرف دامي.

٤ـ برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم به منظور ايجاد و گسترش شبكه هاي پيش آگاهي و مراقبت ، پيشگيري، قرنطينه گياهي و تشخيص و مبارزه با آفات و بيماريهاي عمومي ، همگاني و ساير آفات و بيماري هاي گياهي و نظارت بر ورود، توليد توزيع و مصرف سموم مورد نياز بخش كشاورزي با رعايت شاخص هاي زيست محيطي كشور.

٥ـ برنامه ريزي و تهيه و اجراي طرح هاي مربوط به حفظ منابع دام، طيور و اصلاح نژاد و بهبود تغذيه دام.

٦ـ توسعه كمي و كيفي توليدات دامي و تدوين واجراي نظام دامداري كشور و ساماندهي كشتارگاه ها .

٧ـ برنامه ريزي و اتخاذ تدابير لازم در جهت حفظ احياء توسعه و بهره برداري مناسب از منابع آبزي آب هاي تحت حاكميت و صلاحيت دولت جمهوري اسلامي ايران و توسعه آبزي پروري در كشور.



زـ امور حمايتي:

١ـ حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و استفاده از تسهيلات اعتباري بانك كشاورزي و ساير منابع بانكي و تشكيل صندوق هاي حمايت از توسعه بخش كشاورزي و صنايع تبديلي و روستايي با مشاركت توليد كنندگان و فراهم آوردن تسهيلات لازم براي تامين اعتبارات مورد نياز توليد كنندگان بخش كشاورزي.

٢ـ اجراي سياست ها و روش هاي حمايتي و بيمه اي به منظور حمايت از توليد كنندگان ، توليدات و تاسيسات بخش كشاورزي و پرداخت خسارت به توليد كنندگان خسارت ديده براساس سياست هاي اتخاذ شده .

٣ـ برنامه ريزي و اتخاذ سياست هاي حمايتي و تشويقي به منظور توسعه و ارتقاي فناوري ماشين آلات و اداوات بخش كشاورزي در چارچوب سياستهاي مصوب.

٤ـ فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي تامين و توزيع نهاده هاي كشاورزي و دامي، دارو، سرم و ساير مواد بيولوژيك از طريق بخش غير دولتي و در صورت لزوم توسعه وزارتخانه و اعمال نظارت هاي لازم در اين زمينه.

٥ـ انجام اقدامات لازم به منظور ايجاد تشكل هاي غير دولتي مورد نياز بخش كشاورزي و ارائه خدمات و حمايت هاي مالي و فني به آنها و اعمال نظارت هاي لازم.

٦ـ پيشنهاد برنامه هاي تنظيم بازار محصولات كشاورزي و فرآورده هاي دامي و نيز قيمت تضميني به منظور حمايت از توليد كنندگان بخش كشاورزي به هيات وزيران و خريد بموقع محصولات كشاورزي.

٧ـ فراهم آوردن تسهيلات و امكانات و انجام هماهنگي ها و پيگيري هاي لازم براي توسعه صادرات محصولات و فرآورده هاي بخش كشاورزي و صنايع روستايي در چارچوب سياست ها و برنامه هاي بازرگاني كشور.

٨ـ اجراي ساير وظايفي كه به موجب قوانين و مقررات بر عهده وزارتخانه قرار دارد. 


نوشته شده در   چهارشنبه 14 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode