ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 دي 1390     |     کد : 30401

پنج شنبه 8 دي 4 صفر 29 دسامبر

درگذشت « اَبُو عُمَراحمد جَيّاني» مشهوربه اِبن فَرَج در سال336هجري قمري ...

درگذشت « اَبُو عُمَراحمد جَيّاني» مشهوربه اِبن فَرَج در سال336هجري قمري

« اَبُو عُمَراحمد جَيّاني» مشهوربه اِبن فَرَج بيشترايام عمرخود را درقُرطُبه به سربرد و درميان شاعران و اديبان دوران اَلمُستَنصِر خليفه عباسي مقامي خاص داشت. ابن فرج اشعارشاعران آندلس را دركتابي بنام اَلحدائِق گردآورد.اين اثرمجموعه اي ازسروده هاي شاعراني است كه اشعارآنان درمعارضه با كتاب اَلزَّهره داوود اصفهاني است. اين كتاب ازنظرحسن انتخاب اشعار، بسياردرخورتوجه است. ابن فرج پس ازاينكه مستنصررا هجو كرد، بدستوراو دستگيرو زنداني شد؛ اما درزندان هم طالبان علم به ديدارش مي شتافتند و ازعلم و ادب او بهره مند مي شدند.


برگزاری مراسم بزرگداشت هزارمين سال تدوين شاهنامه فردوسي درسال1369هجري شمسي

با حضور حجمي از محققان و فردوسي شناسان ايراني و خارجي درسال1369هجري شمسي مراسم بزرگداشت هزارمين سال تدوين شاهنامه فردوسي در مشهد برگزار شد در اين مراسم ضمن تجليل از فردوسي استاد فرزانه طوس ، بخشي از داستانهاي شاهنامه را استاد صادق عليشاه نقال كهنسال خراساني نقل كرد همچنين به مناسبت هزارمين سال تدوين شاهنامه آرامگاه حكيم سخن بازسازي شد و برسر مزار اين شاعر گرانقدر هزار شمع به نشانه بزرگداشت اين روز افروخته شد گفتني است كه داستانهاي شاهنامه فردوسي به صد زبان زنده دنيا ترجمه شده اند.

امضاء قرارداد ايرلند و استقلال ايرلند جنوبي در سال 1937 ميلادي

قرارداد ايرلند امضاء شد به موجب اين قرار داد ايرلند جنوبي كه تا آن زمان در تصرف انگليس بود در سال 1937 ميلادي مستقل اعلام شد اما به علت بروز جنگ جهاني دوم اجراي مفاد قرار داد استقلال به تأخير افتاد گفتني است كه قبل از استقلال ايرلند ، در سال 1921 ميلادي كشور آ زاد ايرلند تشكيل شده بود و اين پيروزي بزرگ در نتيجه مبارزات مستمر ايرلند بدست آمده بود. كشور آزاد ايرلند ايالتهاي پروتستان نشين شمالي را به انگليس واگذار كرده بود سرانجام در سال 1949 ميلادي ايرلند جمهوري مستقل اعلام شد شايان توجه است كه با وجود اين مبارزات ، و كسب استقلال ، هم اكنون نيز شاخه نظامي ارتش آزاد بخش ايرلند با سربازان انگليس مستقر در ايرلند مبارزه مي كند.


استقلال سرزمين گويان هلند معروف به سورنيام در سال 1954 ميلادي

سرزمين گويان هلند معروف به سورنيام در سال 1954 ميلادي به استقلال رسيد سورنيام تاقرن شازدهم ميلادي در تصرف قواي انگلستان بود در آن زمان براساس معاهده صلحي كه ميان دولتهاي هلند و انگليس منعقد شد سورنيام به هلند واگذار شد اين سرزمين قبل از كسب استقلال كامل ، در سال 1945 ميلادي به خودمختاري داخلي رسيد سورنيام در شمال آمريكاي مركزي قرار دارد و با كشورهاي برزيل ، گويان فرانسه هم مرز است گفتني كه غني ترين معادن بوكيست جهان در سورنيام است. 


نوشته شده در   پنجشنبه 8 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode