ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 آذر 1390     |     کد : 29734

پنج شنبه 24 آذر 20 محرم 15 دسامبر

درگذشت اِبن زاكور اديب، فقيه و مورّخ در سال 1120هجري قمري...

درگذشت اِبن زاكور اديب، فقيه و مورّخ در سال 1120هجري قمري
اِبن زاكور اديب، فقيه مورّخ مشهور عرب در سال 1120هجري قمري در شهر فاس در گذشت او شاعري مديحه سرا بود و اكثر اشعارش در وصف پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار(ع) است. از آثار ابن زاكور در مجموع 18 اثر در منابع ذكر كرده اند كه بيشترآنها در باره «علوم اسلامي و عربي، حديث، عروض، قافيه، و حتي علوم طب، هيئات، نجوم، و حساب» تأليف شده است .

عزل ميرزا تقي خان امير كبير از صدر اعظمی در سال 1268 هجري قمري
ميرزا تقي خان امير كبير صدر اعظم لايق و با كفايت ناصرالدّين شاه و از رجال سياسي باتدبير و وطن پرست ايراني در سال 1268 هجري قمري از صدارت عزل شد. اين مرد با كفايت و فداكار در دوران صدارت خود خدمات شايسته و درخور تحسيت به ايران و ايرانيان كرد. كه جملگي از درايت و هوش سياسي اين رادمرد تاريخ اين مرزبوم حكايت مي كند. ولي دباريا ن قاجار به كمك عوامل بيگانه پس از عزل امير كبير به اين نيز بسنده نكردند و با دسيسه هاي بي وقفه فرمان قتل امير كبير را از ناصرالدين شاه گرفتند و سر انجام اين مرد آزاده و مومن و سنيزجو با دخالت عوامل بيگانه به طرز فجيع به قتل رسيد. امير كبير فردي كاردان و باهوش و وطن پرست بود .او منافع ملت را بر همه چيز مقدم مي دانست و اهميت براي اجانب و مزدوران آنها قائل نبود.از مهمترين اقدامات فرهنگي امير مي توان به تأسيس مدرسه دارا لفنون در تهران اشاره كرد، امير در دوره صدارت كوتاه خويش خدمات و اصلاحات بسياري انجام داد كه از آن جمله: « امنيت و استقرار ثبات در امور دولت، اصلاح امور قضايي، تأسيس چاپخانه، ترويج ترجمه و نشر كتب و روز نامه هاي علمي و فرهنگي، تقويت بنيه اقتصادي كشور، ايجاد بيمارستانهاي متعدد و مرمّت ابنيه تاريخي» .

پايان دوران سلطه و نفود اسپانيا بر سرزمين صحراي غربي درسال 1975 ميلادي
دوران سلطه و نفوذ اسپانيا برسرزمين صحراي غربي درسال 1975 ميلادي خاتمه يافت و نيروهاي استعماري مجبور به ترك خاك اين كشور شدند. اسپانيايي ها از سال1884ميلادي نزديك به يك قرن بعد، انقلابيون صحرا با تشكيل گروههاي مبارز استقلال طلب اولين حمله چريكي را به مواضع اسپانيا آغاز كردند. به دنبال آن جبهه پوليساريو از اتحاد گروههاي مبارز صحرا بوجود آمد و بدين ترتيب مبارزات مردم صحرا با استعمارگران اسپانيايي و متجاوزان اروپايي ابعاد گسترده تري يافت. سرانجام اسپانيايي ها پس ازقتل عام مكرر مردم صحرا با تعيين يكساله يعني تا پايان فوريه 1976ميلادي اقدام به ترك خاك صحراي غربي كردند. چند روز پس از خروج كامل قواي اسپانيا ازصحرا، جبهه پوليساريو اين كشور را به نام جمهوري دمكراتيك عربي صحرا مستقل اعلام كرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode