ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 آذر 1390     |     کد : 29558

یکشنبه 20 آذر 16 محرم 11 دسامبر

هجوم مسلمانان به دمشق در سال 14 هجري قمري ...

هجوم مسلمانان به دمشق در سال 14 هجري قمري

مسلمانان در عصر خليفه اول (ابوبكر بن ابي قحافه) پس از پيروزي هايي كه در نبرد با مسيحيان و سپاهيان روم در جبهه هاي غرب و مناطق شام، همانند أجنادين، بُصري و مرج صُفّر به دست آورده بودند، نيروهاي خويش را براي نبرد با مدافعان شهر بزرگ و تاريخي دمشق (مركز شام) متمركز كردند. آنان در شانزدهم محرم سال 14 قمري به دمشق هجوم آورده و آن را از چند سو به محاصره خويش در آوردند.

مدافعان شهر، تمامي درهاي شهر را بر روي مسلمانان بسته و در داخل شهر سنگر بندي كرده و آماده نبرد با مسلمانان شدند.

خالد بن وليد از سوي ابوبكر، فرماندهي مسلمانان مبارز منطقه شام را بر عهده داشت و به مدت شش ماه، اين شهر را در محاصره خويش نگه داشت.

سرانجام با آنان معاهده اي بست و طي صلحنامه اي آن را به سوي مسلمانان گشود. در همان ايام، ابوبكر از دنيا رفته و عمر بن خطاب جانشين وي گرديد. نخستين اقدامات عمر بن خطاب بركناري خالد بن وليد از فرماندهي سپاه شام و نصب ابوعبيده جراح به جاي وي بود. ولي ابوعبيده، به خاطر مصالحي امارت و فرماندهي خويش را تا پايان فتح دمشق پنهان نگه داشت.

فتح دمشق در ماه رجب سال چهاردهم قمري، در عصر عمر بن خطاب به وقوع پيوست و اين واقعه، ضربه سنگيني بر امپراتوري روم شرقي وارد ساخت و زمينه مناسبي براي پيشرفت هاي بعدي مسلمانان گرديد.



تدوين تاريخ اسلامي در سال 16 هجري قمري

از هنگامي كه رسول خدا(ص) از مكه معظمه به مدينه منوره هجرت كرد و با هجرت سرنوشت ساز خود حيات تازه اي به دين اسلام و مسلمانان بخشيد، آن حضرت دستور داد كه هجرت را مبدأ تاريخ اسلام قرار دهند. بدين گونه كه تاريخ اسلام را با ماه قمري تعيين مي نمودند و مي گفتند: نخستين ماه هجرت، دوّمين ماه هجرت، سوّمين ماه هجرت و هيمن طور بقيه ماه ها. اين روال تا عصر خلافت عمر بن خطاب ادامه داشت و در زمان وي به عنوان تاريخ رسمي اسلام، تدوين و ابلاغ گرديد.

در عصر خليفه دوم برخي از استانداران ايالت هاي اسلامي و بعضي از دور انديشان مدينه منوره، لزوم انتخاب تاريخ ويژه اي براي مسلمانان (به صورت سالانه) را بارها به اطلاع خليفه رسانيده و وي را متوجه اين ‌أمر مهم نمودند.

عمر بن خطاب تصميم گرفت براي مسلمانان تاريخ ويژه اي تدوين نمايد.

بدين لحاظ تعدادي از صاحب نظران مهاجر و انصار را گرد آورد و با آنان در اين باره به گفت و گو نشست.

در آن جمع، برخي سال تولد پيامبر اكرم(ص)، برخي سال بعثت آن حضرت و برخي سال رحلت آن حضرت را به عنوان مبدأ تاريخ اسلام پيشنهاد كردند.

هم چنين برخي از ديگر انديشان، تاريخ رومي (ميلادي) و عده اي از آنان، تاريخ فارس (فُرس قديم) را يادآوري كردند. اما امير مؤمنان علي بن ابي طالب(ع) نيز كه در آن نشست حضور داشت، پيشنهاد كرد: به خاطر اهميت هجرت پيامبر اسلام(ص) از مكه به مدينه، آن را مبدأ تاريخ اسلام قرار دهند. عده اي از حاضران، از جمله خليفه وقت، پيشنهاد امير مؤمنان(ع) را اصلح دانسته و همان را تأييد نمودند و عمر بن خطاب دستور داد كه از آن پس هجرت پيامبر(ص)، مبدأ تاريخ اسلامي قرار گيرد.

آن گاه، درباره ابتداي سال قمري كه از چه ماهي از ماه هاي عرب آغاز گردد، گفت و گو شد و در اين باره نيز پيشنهادهاي متعددي ارائه گرديد. سرانجام عمر بن خطاب به پيشنهاد عثمان بن عفان كه معتقد بود اول محرم را، نخستين روز سال بدانند، ترتيب اثر داد و فرمان داد كه ماه محرم، نخستين ماه سال هجري قمري باشد.

با اين حساب، هجرت پيامبر(ص) در آغاز سومين ماه سال اول هجري قمري واقع گرديده است.



درگذشت آيت اللّه سيّد مهدي خوانساري در سال1391هجري قمري

آيت اللّه سيّد مهدي خوانساري ازعلماي معروف قرن اخير در سال1391هجري قمري در شهر كاظمين بدرود حيات گفت. اوفقيهي مجتهد، محدثي پرآوازه و آگاه به علوم اسلامي بود. ايشان درنجف اشرف نزد بزرگاني چون آيت الله ناييني خارج فقه و اصول را آموخت و بعد ازكسب درجه اجتهاد به تدريس و تأليف پرداخت. ازآيت الله سيد مهدي خوانساري آثارارزنده‎اي بجاي مانده است كه ازآن ميان اَحسَنُ الوَديعه شهرت بيشتري دارد.« اَحسَنُ العَطيّه و فهرست عُيون الاَخبار»ازديگركتابهاي مهم ايشان محسوب مي شوند.



شهادت «آيت الله سيد عبدالحسين دستغيب» در سال1360هجري شمسي

«آيت الله سيد عبدالحسين دستغيب» ازعلماي بزرگوار و معلم اخلاق اسلامي بدست منافقان سرسپرده بيگانه در سال1360هجري شمسي بدرجه رفيع شهادت نايل آمدند. وي علوم صرف و نحو، منطق، فقه و اصول را آموخت سپس به نجف رفت و با درجه اجتهاد به تحصيل ادامه داد. آيت الله دستغيب همچون ديگر علماي آگاه اسلام دركنار تعليم علوم اسلامي به مبارزه با رژيم طاغوت پرداخت و بارها دستگير و زنداني شد. شهيد دستغيب در دوران انقلاب اسلامي، هدايت مردم استان فارس را بعهده داشت.

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

مرحوم سيد عبدالحسيـن دستغيب فرزند مرحـوم آقا سيد محمد تقى دستغيب در روز عاشـوارى محـرم سال 1332 هـ.ق مطابق با سال 1292 هـ.ش در خانـدان علـم و تقـوا در شهر شيراز چشم به جهان گشود.

تحصيلات:

وى تا 12 سالگـى در محضر پدر مقدمات علـوم و دروس ابتدايـى را فرا گـرفت، متأسفانه كسب فيض از خـدمت پدر ديرى نپاييـد و در سال 1342 هـ.ق پدرعالـم و دلسوز خـود را از دست داد.

عليرغم مشكلات مـوجـود شهيـد دستغيب با همت بلنـد و تصميـم قاطع تحصيلات خـود را در شهر شيـراز ادامه داده و ضمـن اقـامه نماز جماعت در مسجـد بـاقـرخـان به تبليغ احكام دينـى و افشاء كـردن ابعاد ظلـم و ستـم دستگاه طاغوتـى و استبداد رضاخانى پرداخت.
بخاطر همين به شهيد فشار آوردنـد و 24 ساعت مهلت دادند كه از لبـاس روحـانيت خارج شـود كه ايشان تصميـم به هجرت گرفت و به نجف اشرف سفر نمود. بعد از ساقط شدن رضا خان در سال 1321، هـ.ش به ايران مـراجعت و در مسجد عتيق شيـراز مشغول تبليغ و اقامه نماز جماعت شد.

اساتيد :

شهيد دستغيب از محضر بسيارى كسب علم نموده است كه مهمترين آنها را مى توان :

1ـ شيخ محمد كاظم شيرازى.

2ـ مرحوم اصطهباناتى.

نام برد.

تاليفات:

شهيد دستغيب در قلم فرسائى كم نظير بوده است از بين تأليفات ارزنده ايشان مى توان به كتابهاى زير اشاره نمود.

1ـ گناهان كبيره.

2ـ قلب سليم.

3ـ داستانهاى شگفت.

4ـ 82 ـ پرسش.

5ـ كتاب توحيد .

6ـ كتاب معاد .

7ـ كتاب ايمان .

8ـ كتاب عدل .

9ـ كتاب نبوت .

10ـ كتاب امامت .

11ـ كتاب سيد الشهدا .

12ـ شرح خطبه حضرت زينب (سلام الله عليها) .

13ـ شرح خطبه حضرت فاطمه (سلام الله عليها) .

14ـ بندگى راز آفرينش .

15ـ قلب قرآن.

16ـ قيامت و قرآن .

17ـ تفسير سوره يس.

18ـ سراى ديگر.

19ـ حقايقى از قرآن.

20ـ تفسير سوره واقعه.

21ـ تفسير سوره نجم .

22ـ تفسير سوره طور .

23ـ معراج.

24ـ صلواه الخاشعين .

25ـ اخلاق اسلامى .

26ـ استعاذه.

27ـ معارفى از قرآن.

28ـ ماه خدا .

29ـ صـديقه كبـرى .

و دهها رسـاله و مقـاله ديگر .

گفتار بزرگان :

از همسـر شهيـد دستغيب نقل شـده است : شب جمعه اى كه فرداى آن روز ايشان به شرف شهادت نايل آمده و به لقاء الله پيوستند دچار حالت عجيبى شده بودند كه سابقه نداشت. گويا در عالـم ديگر سير مى نمـودند مضطرب به نظر مى رسيدند وقتى علت را جـويا شدم به تفكـر فـرو رفته سپـس فـرمـودنـد فـردا صبح مـى گـويم.

چنـد شب پـس از شهادت شهيد دستغيب خـانـم مؤمنه و صالحه اى در شيراز ايشان را در خـواب مى بيند و آن بزرگوار به آن خانم مؤمنه مى گويد : مـن اينجا خـوابـم نمى برد زيرا برخى از قطعات جسدم همراه جنازه دفـن نشـده و در محل حادثه است. آن خانـم گزارش خواب خـود را به خانواده شهيد دستغيب اطلاع مـى دهد و خانـواده شهيد فـورا دست به كار شده و در اطراف محل حادثه يك قطعه از گـوشت بدن آن شهيد را كشف نمـوده و پـس از نبـش قبر آن قطعه باقى مانده را درون كفـن ايشان مى گذارند.

مبارزات سياسى :

مبارزات ايشان در حقيقت در دوران حكومت رضا خان شروع شد و چـون مى دانست كه پهلوى اول مى خـواهد عمامه ها را بر دارد و روحانيت را از بيـن ببرد ايشان مقاومت مـى كرد. در بحبـوحه كشف حجاب نيز وقتى مجلسى از طرف رژيـم ترتيب داده شده بود كه علما با زنانشان حاضر شـوند با ايـن مسأله به مبارزه بر خاست. سال 1341 هـ.ش كه مبارزات امام خمينـى (ره) شـروع شـد ايشان به رهبـر انقلاب پيام فـرستـادنـد كه در شيـراز حـاضـر به همكـارى مـى بـاشند.

ايشان در 15 خرداد ماه 42 باز داشت و به تهران تبعيد گرديـد. در سال 43 مجـددا باز داشت و به تهران اعزام و زنـدانـى شـد. شهيـد دستغيب در ايـن مـدت رهبرى مبارزات مردم فارس را نيز به عهد داشت و با پايمردى ايستادگـى كرد و حاضـر به ملاقات يا مذاكره نشـد. در سال 56 نيز مـدتـى در منزل خـود تحت محاصـره و پـس از درگيرى و كشتار پنجـم رمضان در شيراز و تعطيلى مسجد جامع با شروع حكـومت نظامـى باز داشت و در تهران زندانى گرديد. امام هميشه روى ايشان حساب مى كرد و تا پيروزى انقلاب پيـوسته با ايشان در تماس بـودند. وى رئيـس حـوزه علميه فـارس بـود و همزمان به در خـواست اهالـى شيراز و فرمان امام خمينـى (ره) امامت جمعه را نيز عهده دار گرديد.

وفات ( شهادت):

سـر انجـام شهيد دستغيب روز جمعه بيستم آذر ماه 1360 مطابق با 1402 هـ.ق به هنگـام عزيمت به نمـاز جمعه همراه با چند تـن از ياران ديگر شربت گـواراى شهادت را مى نـوشند و به لقاء پروردگار مى شتابند آرامگاه آن عالم جليل القدر و شهيد بزرگوار جنب مرقد مطهر سيـد مير احمد، آرامگاه خاندان دستغيب مى باشـد.



درگذشت دكترعلي اصغر سروش اديب و مترجم تواناي ايران در سال1361هجري شمسي

دكترعلي اصغر سروش اديب و مترجم تواناي ايران در سال1361هجري شمسي در74سالگي درگذشت. وي ازجمله نخستين گروه محصلان اعزامي به خارج بود و بعد ازاتمام تحصيلات و درجه اخذ دكتري به ايران بازگشت و به خدمت دولت درآمد. دكتر سروش پس از چندي مشاغل دولتي را رها كرد و به ترجمه پرداخت. ايشان افزون بر ترجمه كتب از زبان فرانسه و برعكس به زبانهاي انگليسي و عربي نيز تسلط داشت. ازآثار دكتر علي اصغر سروش كه ب آزادگي و علوّ طبع مشهوربود «فرهنگ مشابهات زبان فرانسه، امپراتوري روم و آغاز مسيحيت و تمدنهاي باستاني خاور نزديك» را مي توان نام برد.


تولد «رابرت كخ» پزشك و كاشف آلماني در سال1843ميلادي

«رابرت كخ» پزشك و كاشف آلماني در سال1843ميلادي در اين كشور متولد شد. او پس از اخذ مدرك دكتري از دانشگاه گوتينگن، دانش نوين باكتري شناسي را پايه گذاري كرد. كخ مطالعات خود را درزمينه بيماري سل انجام داد و سرانجام درسال1882ميلادي موفق به كشف ميكروب اين بيماري شد. كخ 15 سال بعد بخاطر اين كشف مهم جايزه نوبل پزشكي و فيزيولوژي را ازآن خود كرد. رابرت كخ درسال1930ميلادي در بادن بادن درگذشت.



تشكيل مؤسسه عام المنفعه و بين المللي يونسيف در سال1946ميلادي

مؤسسه عام المنفعه و بين المللي يونسيف با تصويب اكثريت اعضاي سازمان ملل متحد تشكيل مؤسسه عام المنفعه و بين المللي يونسيف در سال1946ميلادي تشكيل شد. اين تشكيلات زير نظر شوراي اجتماعي، اقتصادي سازمان ملل فعاليت خود را بطور رسمي آغازكرد. يونسيف درابتداي كار مسؤليت رسيدگي به وضعيت كودكان و اطفال آسيب ديده درجنگ جهاني دوم را بعهده داشت اما بعدها وظايف يونسيف محدوده گسترده تري يافت و تأمين وسايل زندگي، تغذيه و تحصيل و تربيت سايركودكان محروم جهان را نيز دربرگرفت. اين مؤسسه در بيش ازكشورجهان فعاليت مي كند و مركز آن در نيويورك است. گفتني است كه از طرف يونيسف 11دسامبر روزجهاني ارتباط كودك و تلويزيون نامگذاري شده است. 



نوشته شده در   يکشنبه 20 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode