ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 18 آذر 1390     |     کد : 29463

جمعه 18 آذر 14 محرم 9

تولد «ابوعبدالله حسين بن حجّاج بغدادي» در سال330هجري قمري ...

تولد «ابوعبدالله حسين بن حجّاج بغدادي» در سال330هجري قمري

«ابوعبدالله حسين بن حجّاج بغدادي» شاعرايراني نژاد شيعه مذهب و ازعلما و نويسندگان قرن چهارم هجري قمري در سال330هجري قمري متولد شد. او درسرودن شعرذوقي سرشارداشت و به سبب داشتن قريحه شاعري به معلم ثاني ملقب بود. حجاج بغدادي به علت سبك خاصش درطنز همچنين رواني و دلچسبي مضامين و الفاظي كه براي اشعارش انتخاب مي كرد شاعري ممتازشناخته شد. او ازسرايندگان واقعه غديرخم و مداح اهل بيت عصمت و طهارت بود. شريف رضي دانشمند معاصروي منتخب اشعارحجاج بغدادي را دركتابي بنام «الحُسن من شِعرالحُسين» گردآوري كرده است.



درگذشت سيد صدرالدين عاملي اصفهاني در سال1264هجري قمري

سيد صدرالدين عاملي اصفهاني ازمراجع شيعه در سال1264هجري قمري در اصفهان بدرود حيات گفت. نسب او با چندين واسطه به ابراهيم بن موسي بن جعفر(ع) مي رسد. ايشان دوره فقه و اصول، حديث، عروض و ادبيات را نزد علماي بزرگ گذراند و سپس تحقيق و مطالعه و تدريس را آغاز كرد. اُسوه عترت، منظومه رضاعيه و چندين حاشيه بركتب مهم و مرجع اهل شيعه ازمهمترين آثارعاملي اصفهاني محسوب مي شوند.



برگزاري انتخابات نخستين دوره مجلس خبرگان در سال 1361هجري شمسي

انتخابات نخستين دوره مجلس خبرگان در سال 1361هجري شمسي برگزارشد. اين مجلس نهادي است كه طبق اصول پنجم، صدوهفتم و هشتم قانون اساسي هواره وجودش درحكومت اسلامي الزامي است. براساس اصول يادشده، انتخابات مجلس خبرگان برعهده وزارت كشوراست و با نظارت دقيق شوراي نگهبان انجام مي گيرد. برهمين اساس اولين دوره مجلس خبرگان طي همه پرسي و با شركت گسترده مردم دراين روز برگزار شد و نخستين دوره اين مجلس با شركت 69تن از نمايندگان خبره مردم سراسركشور گشايش يافت.



درگذشت حضرت آيت الله العظمي حاج سيدمحمدرضا گلپايگاني درسال1372هجري شمسي

«حضرت آيت الله العظمي حاج سيد محمد رضا گلپايگاني» عالم وارسته، فقيه عاليقدر و مرجع بزرگ جهان تشيع درسال1372هجري شمسي درگذشت. مرحوم آيت الله گلپايگاني نزد آيت الله حائري تحصيل مي كرد و بعد از تأسيس حوزه علميه قم دراين مكان علمي- ديني تدريس سطوح را آغاز كرد. اين عالم جليل القدر بعد از رحلت آيت الله العظمي بروجردي مسؤليت اداره بخش اعظم حوزه علميه قم را عهده دار شدند و اين مسئوليت را دروضعيتي حساس كه خطري بزرگ روحانيون و حوزه علميه را تهديد مي كرد پذيرا شدند. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز، آيت الله گلپايگاني همواره با حضرت امام خميني(ره) همراه بود و درحوادث و وقايع مختلف با بيانات و سخنان شيوا درصحنه هاي سياسي و اجتماعي شركت مي جست. آيت الله گلپايگاني همچنين درمقابل حوادث تلخي كه دشمنان اسلام درهرگوشه ايجاد مي كردند با ارسال پيامهاي مؤثر به افشاي توطئه هاي اين خائنان اقدام مي كردند. ازخدمات ارزنده آيت الله گلپايگاني به تأسيس مدارس متعدد، احداث ساختمان قرائتخانه براي طلاب حوزه علميه و تأسيس بيمارستاني مجهز براي علما و روحانيون مي توان اشاره كرد. ازآثار علمي آيت الله گلپايگاني حاشيه بر «عروة الوثقي، مناسك حج و توضيح المسائل» را مي توان برشمرد.

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

در روز هشتم ماه ذى القعده سال 1316 هـ. ق در قريه ( گوگد ) از توابع گلپايگان در خانه ، آقا سيد محمد بـاقـر گـلـپايگانى، بعد از توسل به ساحت قدسى ثامن الحجج (عليه السلام ) فرزند پسري به دنيا آمد و او را سيد محمد رضا نام گذاري نمودند.

هنوز بيش از 9 سال از بهار عمرش نگذشته بود كه والد گرامي خود را از دست داد و بعد از آن در كنف عنايت ربانى و حمايت مادرش، بانو سيده هاجر كه يكى از زنان عفيفه و پرهيزكار بود، زندگى را ادامه داد.

تحصيلات :

او پس از فوت پدر بـه تـحـصـيـل علوم متداوله، به خصوص علوم دينى پرداخت پس از طى تحصيلات مقدماتى، و تـكميل مقدارى از سطوح، نزد علماى بزرگ آن ديار، در اوائل سال 1336 هـ. ق كه شيخ عـبدالكريم حائرى به اراك وارد شد به او پيوست پس از تكميل سطوح، در سال 1337 هـ. ق در دروس فـقه و اصول شركت نمود، و با توجه به استعداد شايسته و ذهن بديع خود، بـه زودى از شـاگـردان مـمتاز، و طرف توجه استاد قرار گرفت.

اساتيد :

ايـشـا ن بـا توجه به اوج پويا گرى و اشتياق فراوانى كه به تحصيل علوم اسلامى داشته اند، طبيعى اسـت اساتيد متعدد و متنوعى را در طول ايام تحصيل ديده باشند، ولى مؤثرترين و سابقه دارترين آنان كه نقش اساسى در روحيه او داشته اند، انگشت شمار مى باشند.

1 ـ سيد محمد باقر گلپايگانى والد محترمشان.

2 ـ سيد محمد حسن خوانسارى .

3 ـ شيخ عبدالكريم حائرى.

4 ـ ملا محمد تقى گوگدى.

5 ـ ميرزا محمد حسين نائينى.

6 ـ آقا ضياالدين عراقى.

7 ـ سيد ابوالحسن اصفهانى.

تدريس :

در شعبان 1340 هـ. ق كه شيخ عبدالكريم حـائرى به قم مشرف،و به تأسيس حوزه علميه قم مبادرت ورزيد، توسط نامه اى از شاگرد ساعى و كوشاى خود، دعوت به عمل آورد تا به قم مهاجرت كند ايشان هم در شوال همان سال به قم مهاجرت نمود و تدريس سطوح را در آن حوزه مباركه تصدى نمود كه ايـن هـمـكارى و معاونت تا سال 1355 هـ. ق كه شيخ عبدالكريم حائرى در قيد حيات بودند ادامه داشت.

شاگردان :

هزاران نفر از محضر مبارك ايـشـان تلمذ نموده اند، و تعداد افرادى كه در پاى دروس ايشان به مقام عالى اجتهاد نائل آمده اند، كـم نـيـستند او هزاران شاگرد براى اسلام و قرآن تربيت كرد كه به عنوان تيمن و تبرك، اسامى حـدود 20 تـن از فـضلا و فارغ التحصيلان مكتب تدريسى او را ارائه مى دهيم .

1 ـ شيخ آذرى قمى .

2 ـ سيد محمد حسين ابطحى.

3 ـ شيخ علي احمدى ميانجى.

4 ـ شيخ حسين على منتظرى.

5 ـ حاج آقاى اشتهاردى.

6 ـ ثابتى همدانى.

7 ـ شيخ جنتى.

8 ـ شيخ مرتضى حائرى يزدى.

9 ـ شيخ محسن حرم پناهى.

10 ـ شيخ حسن زاده آملى.

11 ـ سيد محمد حسين حسينى بهشتى.

12 ـ آقاى خدائى .

13 ـ آقاى رازى همدانى.

14 ـ آقاى رفيعى.

15 ـ شيخ سبحانى تبريزى.

16 ـ سيد على سيستانى.

17 ـ شيخ شاه آبادى.

18 ـ صابرى همدانى .

19 ـ استاد مرتضى مطهرى.

20 ـ شيخ استادى تهراني.

تأليفات :

آثار و تاليفات ايشان بر سه نوع مى باشد.

الف ـ آثارى كه مستقيم به قلم خودشان به رشته تحرير و تاليف درآمده است.

ب ـ آثارى كه تحت نظر و اشراف ايشان به صورت تقريرات و دروس معظم له به وسيله شاگردان و تلامذه فاضل و عالم به مرحله تاليف و تدوين درآمده است.

ج ـ ترجمه رساله هاى عمليه ايشان به زبانهاى مختلف.

مجموع هر سه نوع بالغ بر 40 عنوان كتاب و رساله مى شود كه به ترتيب زير به معرفى چند نمونه از هر نوع مي پردازيم.

1 ـ افـاضـة الـعـوائد فـى الـتـعـلـيق على درر الفوائد.

2 ـ حـاشيه بر العروة الوثقى .

3 ـ حـاشـيـه بر وسيلة النجاة اصفهانى.

4 ـ تـوضـيـح المسائل (رساله عمليه ).

5 ـ هداية العباد ب : آثار غير مستقيم :

6 ـ كـتاب الحج : (در 4 مجلد).

7 ـ ولايـة الـفـقـيـه.

8 ـ الدر المنضود في احكام الحدود.

9 ـ نتايج الافكار في نجاسة الكفار.

10 ـ كـتـاب الـطـهارة .

11 ـ رسـالـه احـكـام اموات .

12 ـ بلغة الطالب فى التعليق على المكاسب.

13 ـ كـتـاب الـشـهـادات .

14 ـ ارشاد السائل.

15 ـ رسـالـه مـختصر الاحكام به زبان انگليسى .

گفتار بزرگان :

مرحوم سيد ريحان اللّه يزدى در مـقام معرفى مجالس درس و حوزه هاى تدريسى آن روزها، از جلسه درس مرحوم آقا سيد محمد رضا گلپايگانى اين گونه گزارش مى دهد : (آقـاى گـلـپايگانى سطوح عاليه فقه و اصول را تدريس مى كنند و جايگاه درس ايشان، مدرس قبلى فيضيه است).

حاج مير شاه ولد امام جماعت محترم شهرستان ملاير در مورد ايشان مي فرمودند :( در يكى از بيمارستان هاى تهران، پنج شش روز بود كه در بخش (سى سى يو ) تحت مراقبت بودم وضع روحى و جسمى ام در شرايط فوق العاده نا مناسبى بود كه در شب هفتم در عالم رؤيا ديدم كه مرحوم سيد محمدرضا گلپايگانى در كنار بسترم سجاده پهن كرده است با حالت خاصى مشغول نماز و تـهـجـد مى باشد تا از خواب بيدار شدم، به خود گفتم من از اين وضعيت وخيم شفا و نجات پيدا خواهم كرد نماز و دعاى ايشان در كنار تختخواب، نشانى از استجابت اين دعا است .
اتـفاقا آقاى انصاريان مدير محترم انتشارات انصاريان قم به عيادت اينجانب آمده بود من خوابى را كـه آن شـب ديـده بـودم كوتاه و فشرده براى او تعريف نمودم كه چنين صحنه اى را در عالم رؤيا ديـده ام ايـشـان در بـاز گشت به قم اين خواب را به آقا تعريف كرده بود آقا مكثى نموده و از آقاى انصاريان پرسيده بودند : ( آن رؤيا در چه شبى بوده است ؟
پاسخ دادند در فلان شب آقا فرمودند : ( من در آن شب، افرادى را در نماز شب ياد كردم و نام بردم، يكى هم آقاى مير شاه ولد بود ).

خصوصيات اخلاقي :

گـر چه خصوصيات اخلاقى و مكارم صفات ايشان را همگان مي دانيم و نيازى به تفصيل ندارد، اما اشاره به چند خصوصيات ايشان را جهت تذكر و يادگاري براي آيندگان مى آوريم.
ايـشـان داراى ذهـن تـيز و حسن سليقه و پشتكار كامل در مسائل تحقيقى و فقهى، و متصلب در عقيده، و استوار و محكم در حفظ معتقدات و خصوصيات اخلاقى خويش بود.
ايشان مرد دعا و توسل، و اهل نماز و تهجد، و حليف شب و انيس خلوت و مونس جلوت بود به نماز و دعا و قرآن عشق مى ورزيد حال و احوال انس كامل با خداى متعال داشت نوادر حالات و قضاياى شگفت روحى كه مربوط به عوالم معنويت و روح بوده باشد، در زندگى ايشان فراوان وجود داشت كـه برخى از عزيزان به نگارش و جمع آورى آنها اقدام نموده اند و ما را نياز به باز گويى آنها نيست، فـقط مواردى از توسل و دعاى مستجاب آن روحانى متعبد را از نظر خوانندگان محترم مي گذرانيم.

خدمات :

مرحوم سيد محمدرضا گلپايگانى، در عمر پر بركت 98 ساله خود، موفق به انجام كارهايى شدند كـه به آنها اشاره مي نمائيم.

1 ـ سـرپـرسـتى و مديريت حوزه هاى علميه شيعه در داخل وخارج كشور.

2 ـ تـأسـيـس بـيمارستانها.

3 ـ تأسيس مدرسه مهديه قم .

5 ـ تـأسـيـس مدرسه كبرى قم .

6 ـ كتابخانه عمومى قم .

7 ـ تأسيس مجمع علمى اسلامى در لندن .

8 ـ دارالـقرآن الكريم.

9 ـ تأسيس مدرسه علوى در قم خيابان امام، كوچه منوچهرى.

10 ـ تأسيس مدرسه با شكوهى در قم خيابان چهار مردان .

11 ـ تأسيس مدرسه امام موسى بن جعفر (عليه السلام )، قم آخر چهار مردان .

12 ـ تأسيس مدرسه حاج غضنفر در قم.

13 ـ تأسيس مدرسه ستيه در جوار اقامتگاه حضرت معصومه (سلام الله عليها )در قم.

14 ـ تـاسـيس مركز كامپيوترى معجم فقهى قم .

15 ـ تـأمـيـن زمـيـن قـبـرستان بقيع قم .

16 ـ مـرمـت مـسـاجـد و حـسـينيه هاى لبنان .

فعاليت :

فعاليتهاى سياسى و اجتماعى آن بزرگ مرجع تقليد شيعيان، در اين 32 سال دوران زعامت و مـرجـعيت، را بطور خلاصه مى توان اين گونه بيان نمود.

1 ـ در مـورد غـائلـه انـجمنهاى ايالتى و ولايتى، همراه ديگر حضرات آيات، اعلاميه شديد اللحن و تلگراف مؤثرى را مخابره نمودند.

2 ـ در مـاجـراى حمله كماندوها و دژخيمان شاه به مدرسه فيضيه در فروردين سال 1342 هـ.ش كه خود آن حـضرت نيز مصون از حمله و يورش آنان نبودند، با انتشار بيانيه اى تند، رژيم طاغوتى را استيضاح نمودند.

3 ـ در ماجراى جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل، و تجاوز صهيونيستها به بلاد مسلمين، و تصرف مـسـجـد الاقـصـى، بيانيه شديد اللحنى را صادر نموده، و در مدرسه فيضيه عزاى عمومى اعلام كردند، كه رژيم حامى صهيونيزم از بر گزارى آن جلو گيرى به عمل آورد.
4 ـ در ارتـباط با مسأله تبديل تاريخ هجرى به تاريخ شاهنشاهى، عكس العمل شديد و تندى نشان دادند، كه كم سابقه، بلكه بى سابقه بود.

5 ـ در جريان تبعيد حضرت امام (ره ) بيانيه مؤثرى را صادر نمودند كه طى آن، چهره كريه رژيم را به مردم شناسانده، و خواستار باز گشت سريع و عاجل معظم له شدند.

وفات :

سـر انـجـام پـس از عـمـرى تلاش و مجاهدت در راه خدا در عصر روز پنجشنبه 24 جمادى الثانى 1414 هـ. ق، مطابق با 18 آذر سال 1372 هـ. ش، در بيمارستان قلب تهران به لقا الهى شتافت و پيكر پاك آن فقيد با حـضـور جـمـعـيت عزادار از تهران به قم منتقل گرديد و پس از انجام نـمـاز تـوسط داماد بزرگوارشان، شيخ لطف اللّه صافى گلپايگاني، در مسجد بالاى سر حضرت معصومه (عليها السلام )، و در كـنـار قـبـر استاد و مربى خود، شيخ عبدالكريم حائرى به خاك سپرده شد.



معرفي عراق به عنوان متجاوز از سوي سازمان ملل در سال 1370 هجري شمسي

يازده سال پس از آغاز جنگ هشت ساله تحميلي رژيم بعث عراق عليه ايران و سه سال پس از صدور قطعنامه598 شورای امنيت و اتمام جنگ و با تلاش های پي گير سياسي مسئوولان نظام جمهوري اسلامي، حقانيت ايران در دفاع مشروع به اثبات جامعه جهاني رسيد. خاوير پرز دکوئيار، دبير کل وقت سازمان ملل متحد در ۱۸ آذر ۱۳۷۰ طي يک گزارش رسمي به شوراي امنيت اعلام کرد که عراق در ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ به ايران حمله کرده و متجاوز است. اعلام اينکه در جنگ تحميلي، عراق آغازگر و مسئوول جنگ بوده است، يک پيروزي بزرگ سياسي است. اين دفاع و نبرد، در حالي ادامه و پايان يافت که جهانيان، باني جنگ را مي شناختند و حتي به کمک او شتافته بودند. آنان زماني به خود آمدند که سلاح هاي ارسالي به عراق، عليه خودشان به کار گرفته شد و عراق، منطقه خليج فارس را درگير جنگي مهيب و عظيم کرد. متجاوز بودن عراق، گرچه بسيار دير اعلام شد، اما از پيروزي­هاي مهمي است که در تاريخ کشورمان به عنوان واقعه اي بزرگ ثبت شده است.




آغاز جنگ 13ساله مَدرس از جنگهاي استعماري انگلستان و فرانسه در هندوستان در سال1758 ميلادي

جنگ 13ساله مَدرس از خونين ترين جنگهاي استعماري انگلستان و فرانسه درهندوستان هندوستان در سال1758ميلادي آغازشد. جنگ مدرس با حمله قواي فرانسه به بندر مدرس كه دراشغال انگليسي ها بود آغازشد و 3000سرباز فرانسوي مقابل نيروي 22000نفري انگليس قرارگرفتند. درجنگي كه ميان اين دو قدرت استعماري صورت گرفت فرانسه به علت نداشتن نيروي كمكي مغلوب انگليس شد وبا تسليم قواي فرانسه درژانويه سال1761ميلادي نبرد نيز خاتمه يافت.



استقلال كشور تانزانيا در سال1961ميلادي

تانزانيا در سال1961ميلادي مستقل شد. اين سرزمين ابتدا ازمستعمره هاي انگلستان بود اما در آوريل سال 1964ميلادي پس از اتحاد با سلطان نشين زنگبار اعلام موجوديت كرد. سران اين شور سپس درانديشه ايجاد فدراسيون افريقاي خاوري با همراهي كشورهاي كنيا، اوگاندا و تانگانيا بودند ولي مشكلات قبيله اي و اختلافات مذهبي مانع برپايي اين فدراسيون شد. او در سال1985ميلادي بازنشسته شد و احمد حسن مبيني به مقام رياست جمهوري نانزانيا دست يافت. تانزانيا درشرق قاره افريقا دركنار اقيانوس هند واقع شده است.



آغاز انتفاضه در سال 1987 ميلادي

انتفاضه نشانه قيام عليه رخوت و ركود است، انتفاضه مرحله قبل از انقلاب است، مرحله اي كه با سلسله تحركاتي خودجوش در مقابله با اقدامات نظامي رژيم صهيونيستي توسط جوانان، نوجوانان، و زنان فلسطيني با پرتاب سنگ و كوكتل مولوتف شروع شد و آغازگر حركتي بود كه به انتفاضه شهرت يافت. زمان آغاز قيام، دسامبر 1987 است و تظاهرات خياباني و پرتاب سنگ در كرانه باختري و نوار غزه همراه با عمليات متهورانه غرق كردن يك فروند ناوچه اسرائيلي و عبور از كمربند امنيتي رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان بود.



نوشته شده در   جمعه 18 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode