ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 خرداد 1388     |     کد : 2940

شیوخ وهابی از ترس تعقیب قضایی در اثر فتاوای تکفیریشان از سفر امتناع می ورزند

.سایت عبدالله بن جبرین عضو سابق کمیسیون دائم فتوا، تاکید کرد که بازگشت ناگهانی شیخ از برلین به ریاض، به دلیل فرار از دادخواستی نبوده است که علیه شیخ اقامه شده و او را به تحریک ترور متهم کرده است...

.سایت عبدالله بن جبرین عضو سابق کمیسیون دائم فتوا، تاکید کرد که بازگشت ناگهانی شیخ از برلین به ریاض، به دلیل فرار از دادخواستی نبوده است که علیه شیخ اقامه شده و او را به تحریک ترور متهم کرده است.

 جبرین یکی از بزرگان شیوخ وهابی است که از التهاب ریه رنج می برد، و برای درمان بیش از یک ماه مقیم آلمان بود، اما صبح جمعه گذشته وارد ریاض شد تا در بیمارستانی خصوصی بستری شود.

 با وجود اینکه سایت رسمی شیخ، نفی کرده است که دلیل ترک ناگهانی او دادخواست قضایی گروهی از شیعیان عراق علیه او، و متهم نمودن او به «تحریک ترور » با تکیه بر فتاوای تکفیریش درباره شیعه و مقدساتشان باشد اما منابع خاصی فاش کرده اند که این دادخواست، دلیل اصلی پشت پرده ترک سریع آلمان است.

منابع خبری اشاره دارند  که رفتن سریع بن جبرین برای جلوگیری از  بحران دیپلماسی میان دو کشور است، چرا که اگر قرار قضایی برای منع خروج شیخ از آلمان صادر می شد، با توجه به اتهاماتی که متوجه اوست خروج از آنجا باعث گرفتاری او و موضوعی سخت می شد و حتی سیاست آلمان قدرت دخالت یا تغییر آن را نداشت.

 این بار اول است که یک دادخواست قضایی برای تعقیب یکی از شیوخ بزرگ سعودی با اتهام تحریک به ترور انجام می شود، موضوعی که به نظر می رسد در زمانی که در پیش داریم تعداد بیشتری را به خود اختصاص دهد و شامل نام بسیاری از مشایخ وهابی و صحوت شود که در گذشته تعداد زیادی فتوای تکفیری درباره طوائف دینی یا شخصیت های فرهنگی صادر کرده اند.

قانون پیگیری این دادخواستهای قضایی در سراسر اروپا و هر کشوری قابل اجراست و این موضوع مانع سفر بسیاری از شخصیت های دینی به خارج از کشور است.

با تکیه بر فتاوای تکفیر شیعه و تحریک به قتل آنان، لیست شیوخ ممنوع از سفر طولانی خواهد شد، و مجموعه ای از برجسته ترین نامها در سعودی را در بر خواهد داشت که میان آنان افرادی در هیات بزرگان علما و ائمه مساجد مانند شیخ کلبانی قرار دارند که اخیرا علما شیعه را در شبکه بی بی سی تکفیر کرده است.

پیش بینی می شود که این کمیسیونها میراثی طولانی از فتاوای تکفیر شیعه را نبش کنند و موضوع شامل همه مشایخ و  علمای وهابی وزیر  شاخه هایشان خواهد شد.»

در این خبر آمده است این شیوخ می پندارند می توانند هر چه می خواهند بگویند و دولت در همه حال حمایتشان خواهد کرد. اما این صحیح نیست و دلیل آن همین ماجرایی است که برای شیخ بن جبرین اتفاق افتاد که اگر حکمی درباره اش صادر می شد مساله دخالت واقعا سخت بود، و این همان موضوعی است که باعث  پایان سفر با شتاب او شد.

منبع: صدای شیعه


نوشته شده در   شنبه 16 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode