ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 آذر 1390     |     کد : 29333

دوشنبه 14 آذر 10 محرم 5 دسامبر

درگذشت «آلبرت كبير» فيلسوف و شيميدان آلماني در سال1230ميلادي ...

وفات بشر حافي در سال 226 هجري قمري

ابونصر، بشر بن حارث بن عبدالرحمن بن عطاء بن هلال، معروف به "بشر حافي"، از بزرگان و پيشوايان صوفيه در عصر خود بود. وي در سال 150 يا 152 قمري در روستاي "مابرسام" از توابع مرو ] واقع در كشور فعلي تركمنستان[ ديده به جهان گشود و به خاطر استعداد درخشان و نوآوري هاي علمي و اداري، جذب دستگاه خلافت عباسي گرديد و بدين سبب از مرو به عراق مهاجرت كرد و در دارالخلافه بغداد ساكن گرديد.

وي به خاطر برخورداري از موقعيت درباري و حكومتي، يك زندگي اشرافي همانند عباسيان براي خود پديد آورد و از اين راه به بطالت، هرزه گي و خوش گذراني مبتلا شد.

وي پس از مدتي اشتغال به لهو و لعب، روزي بر اثر اتفاق با امام موسي كاظم(ع) آشنا گرديد و از نصايح و مواعظ وي برخوردار شد و از آن زمان، تغيير حالتي در او پديد آمد و يكباره تمامي كارهاي ناپسند و غير مشروع خود را كنار نهاد و در طريق زهد، عزلت و تصوف قرار گرفت و در اين راه از امتحان سختي، سربلند بيرون آمد. وي به رياضت، تزكيه نفس و خودسازي پرداخت و در ميان عارفان و صوفيان عصر خود، يگانه شد و به يكي از پيشوايان تصوف و طريقت تبديل گرديد. سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال 226 قمري در 74 و يا 76 سالگي در بغداد بدرود حيات گفت و در همان جا به خاك سپرده شد.

درگذشت «ابواسحاق اِسفَرايني» استاد علم كلام، اصول و فقه در سال417هجري قمري

«ابواسحاق اِسفَرايني» استاد علم كلام، اصول و فقه در سال417هجري قمري درگذشت. او ازاهالي خراسان بود و درنيشابور به تدريس و نشرعلوم مي‎پرداخت. ازاسفرايني اثري به نام «نورُالعين في شهدِالحسين» باقيست.


درگذشت « شيخ ابوالحسين خَرَقاني» در سال425هجري قمري

« شيخ ابوالحسين خَرَقاني» ازعرفاي بزرگ ايران در سال425هجري قمري بدرود حيات گفت. ازشيخ خرقاني كرامات بسياري نقل شده و سخنان حكيمانه وي همواره حديث هرانجمني بوده است. معروفترين اثراين عارف وارسته «نورُ العلم» نام دارد كه به سبكي بسيارساده و روان نگاشته شده است.


تصرف شهر بغداد پايتخت خلافت عباسي توسط سپاه مغول به فرماندهي« هولاكو» در سال 656 هجري قمري

سپاه مغول به فرماندهي« هولاكو» شهربغداد پايتخت خلافت عباسي را» در سال 656 هجري قمري تصرف كرد. دراين حمله منابع غني علمي بغداد كه درآن روزگارمركزمهم علمي جهان اسلام و محل نگهداري كتابهاي منحصربفرد علوم مختلف بود ازبين رفت. سپاه مغول كتابخانه‎هاي معتبراين شهررا به رود دجله انداختند و گويند تا چند روزآب رود دجله جوهري رنگ بود.


بمب گذاری در روضه منوره حرم حضرت امام رضا(ع) در سال1415هجري قمري

دراوج عزاداري سرورو سالارشهيدان حضرت امام حسين(ع) منافقان كوردل بمبي به وزن5 كيلوگرم درروضه منوره حرم حضرت امام رضا(ع) در سال1415هجري قمري منفجر كردند. با انفجاراين بمب به بخشهايي ازحرم امام رضا(ع) آسيب وارد شد و همچنين شماري از هموطنان عزيزمان شهيد يا مجروح شدند.

ترور ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهاني در سال1214هجري شمسي

ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهاني ازرجل سياسي و مفاخركشورمان دردوره قاجاريه درباغ نگارستان و بدستور محمد عليشاه به قتل رسيد. او بعد از پدر منصب قائم مقامي يافت و خدمات شايسته اي دراصلاح امور مملكت انجام داد. قائم مقام فراهاني دربسياري ازفنون بويژه علوم و فنون ادبي و ساده نويسي تبحري تام داشت و اين ويژگي درآثار او بخوبي مشهود است. ديوان اشعار و منشآت ازآثار قائم مقام فراهاني مي باشند.


درگذشت «دكترغلامحسين يوسفي» محقق در سال1369هجري شمسي

«دكترغلامحسين يوسفي» محقق ارزنده و از اعضاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سال1369هجري شمسي درگذشت و درجوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) به خاك سپرده شد. ايشان پس از اخذ دكتري دررشته زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه مشهد به تدريس پرداخت و درمدت حيات خويش خدمات ارزنده اي به فرهنگ و ادب كشور كرد. ازآثار دكتر يوسفي مي توان «كاغذ زر، ابومسلم خراساني، ديدار با اهل قلم، برگهايي درآغوش باد و چشمه روشن» را نام برد. همچنين تصحيح قابوسنامه، صوفي نامه، بوستان و گلستان سعدي ازديگر آثار ايشان بشمار مي روند. دكتر غلامحسين يوسفي با تسلط كامل بر زبان و ادب فارسي ترجمه هاي گرانبهايي چون انسان دوستي دراسلام و شيوه هاي نقد ادبي را تقديم دوستداران ادبيات فارسي كرده است.

درگذشت «علي حاتمي» نويسنده وكارگردان خلّاق سينماي ايران در سال1375هجري شمسي

«علي حاتمي» نويسنده وكارگردان خلّاق سينماي ايران پس ازيك دوره بيماري سخت در سال1375هجري شمسي در گذشت. پيكراين هنرمند ارزنده در ميان غم و اندوه جمعي ازهنردوستان و هنرمندان كشورمان تا بهشت زهرا تشييع شد و درآنجا به آغوش خاك سپرده شد. علي حاتمي درسال1323هجري شمسي درخيابان وحدت اسلامي تهران متولد شد. پس از فراغت ازتحصيل دررشته نمايشنامه نويسي به نگارش فيلمنامه پرداخت. اولين اثر سينمايي وي با عنوان «حسن كچل» درسال1348 هجري شمسي ساخته شد. پس ازآن وي به خلق آثار بيشماري دست زد كه مجموعه هاي« سلطان صاحبقران، هزاردستان، مثنوي مولوي، كمال الملك، دلشدگان و جهان پهلوان تختي» ازآن جمله اند. فيلمنامه هاي زنده يادعلي حاتمي همانند شعرهستند و مي توان گفت كه او يك شاعر فيلمساز بود. علي حاتمي كارهاي با ارزشي دراحياي فرهنگ، ادبيات نمايشي و فضاسازي ايراني انجام داد چرا كه او زبان مردم را خوب درك مي كرد و فرهنگ و سنتها را دستمايه آثار خويش مي ساخت. اين هنرمند كم نظير، فيلمسازي ازپند و تمثيل بود. كاگرداني كه مي توانست ذهنيت ناب را ازطريق تمثيل و خلق استعاره دركلام و فضا به عينيّت بدل كند و يك ديدگاه كاملاً مجرد فرهنگي يا تاريخي با برداشت خاص خود را در قالبي مملوس و سينمايي بيان نمايد.


درگذشت «آلبرت كبير» فيلسوف و شيميدان آلماني در سال1230ميلادي

«آلبرت كبير» فيلسوف و شيميدان آلماني در سال1230ميلادي درگذشت. وي درسايه تحقيقات مستمر خود به ميل تركيبي عناصر از مهمترين و عمده ترين مباحث علم شيمي پي برد. آلبرت كبير به عنوان اولين كشف مهم خود دراين زمينه دريافت كه مي توان فلز مس را با آرسنيك سفيد كرد. اين مبحث ها بعدها توسط ديگر شيميدانان تكميل شد. 





نوشته شده در   دوشنبه 14 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode