ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 12 آذر 1390     |     کد : 29222

گالکسي نکسوس، آيفون را نشانه رفته است

به‌نظر می‌رسد گوگل با عرضه گوشی‌های هوشمند سری نکسوس و همکاری با سازندگان مشهور تلفن‌های همراه تلاش دارد تا از اعتبار جهانی نام تجاری خود برای ورود به عرصه تجهیزات الکترونیکی بهره‌برداری کند، اما قبل از آن باید کمی درباره ارتباط سیستم‌عامل آندروید و ساخت گوشی‌های مشترک گوگل بدانیم.

جام جم آنلاين: به‌نظر می‌رسد گوگل با عرضه گوشی‌های هوشمند سری نکسوس و همکاری با سازندگان مشهور تلفن‌های همراه تلاش دارد تا از اعتبار جهانی نام تجاری خود برای ورود به عرصه تجهیزات الکترونیکی بهره‌برداری کند، اما قبل از آن باید کمی درباره ارتباط سیستم‌عامل آندروید و ساخت گوشی‌های مشترک گوگل بدانیم.

گوگل سیستم‌عامل متن باز آندرويد را براي تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه كرد تا سدی شود در برابر یکه‌تازی‌های اپل با سیستم‌عامل iOS که در گوشی‌های آیفون و تبلت آی‌پد (ipad) اين شركت از آن استفاده می‌شود.

بسیاری از کارشناسان پس از عرضه آندرويد پیش‌بینی می‌کردند كه گوگل بزودی وارد مقوله سخت‌افزاری و عرضه تلفن همراه شود. این گمانه‌زنی‌ها درست از آب درآمد و گوگل هم بر این باور بود كه برای توسعه بهتر و بسط و گسترش سیستم‌عامل آندروید باید گوشی مختص خود را تولید نماید. شایعات و حرف و حدیث‌ها با معرفی رسمی نکسوس وان (Nexus one) که به سفارش گوگل و توسط کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی (HTC) ساخته شده بود پایان یافت و حالا گوگل دوران جدیدی را تجربه می‌کرد.

این گوشی با پشتیبانی‌های گوگل و ساختار خوبی که داشت توانست به یکی از پرفروش‌های آندروید فون‌ها تبدیل شود و گوگل را برای ادامه راه و ساخت گوشی‌های دیگر وسوسه کرد. این ماجرا یعنی عرضه اولین گوشی گوگل به 2سال پیش برمی‌گردد. در سال بعد گوگل و سامسونگ دست همکاری به سوی هم دراز کردند تا از ماحصل آن گوشی دوم گوگل موسوم به نکسوس اس (Nexus s) متولد شود.

سامسونگ که با اشتیاق فراوان و برای افزایش سهم بیشتر اسمارت‌فون‌ها اقدام به استفاده از سیستم‌عامل نوپای آندروید در گوشی‌های هوشمند خود کرده بود، در نهایت با عرضه گالکسی اس زنگ خطر را برای سایر رقبا به صدا درآورد. این گوشی هم مانند نکسوس وان راه موفقیت را به سرعت پيمود، اما این برای گوگل راضی‌کننده نبود و سهم بیشتری از بازار را می‌خواست. هر چند قبل از عرضه رسمی این گوشی خبر خرید 5/12 میلیارد دلاری بخش موبایل موتورولا توسط گوگل نشان از عزم گوگل برای تولید گوشی هوشمند و شاید هم در آینده‌ای نزدیک تبلت بود، اما همگان منتظر رونمایی از نسل سوم گوشی گوگل بودند تا ببینند این بار گوگل برای مقابله با سیستم‌عامل جدید اپل یعنی iOS 5 و نسل پنجم آیفون یعنی آیفون 4s چه چیزی را رو خواهد کرد.

مرگ استیو جابز باعث به تأخیر افتادن معرفی سیستم‌عامل جدید گوگل موسوم به آندروید 4 و اولین گوشی هوشمندی که قرار است با این سیستم‌عامل روانه بازار شود، شد. پس از یک وقفه كوتاه بالاخره انتظار به پایان رسید و سامسونگ و گوگل در کنفرانسی خبري از آخرین محصول مشترك خود رونمایی کردند. این گوشی که در ابتدا تحت نام نکسوس پرایم (Nexus Prime) خوانده می‌شد در نهایت به گالکسی نکسوس تغییر نام داد تا نام و نشانی از سری کهکشانی‌های سامسونگ هم در آن باشد.

مشخصات و امكانات گالكسي نكسوس

گالکسی نکسوس با ابعاد 9/8×9/67×5/135 میلی‌متری نشان از یک گوشی هوشمند با ابعادی بزرگ دارد كه مخصوصا صفحه نمایشگر 65/4 اینچي آن با صرف‌نظرکردن از مدل Galaxy Note سامسونگ که حد واصل بین تبلت و گوشی است (با صفحه نمایشگر 3/5 اینچی) دارای بزرگ‌ترین صفحه نمایش بین گوشی‌های هوشمند که تاکنون عرضه شده است، مي‌باشد. اين صفحه نمايش بزرگ ساخته شده تا کاربران لذت بیشتری از دیدن فیلم و گشت و گذار در اینترنت را تجربه نمایند.

وزن این گوشي هوشمند 135 گرم است که با توجه به ابعاد آن مناسب و حتی سبک به شمار می‌آید. نمایشگر 65/4 اینچی این گوشی از نوع SuperAMOLED است، یعنی همان نمایشگری که گالکسی اس سامسونگ از آن بهره برده بود.

بسياري بر اين عقيده‌اند که بهتر می‌بود اگر صفحه نمایش گالكسي نكسوس مانند گالکسی اس 2 از فناوري SuperAMOLED Plus استفاده می‌كرد تا میزان صرفه‌جویی در مصرف باتری افزايش می‌يافت. البته باید گفت با توجه به رزولوشن 1280×720 پیکسلي اين نمایشگر، نكسوس جديد با تراکم 316 پیکسل در هر اینچ مربع برتری قابل توجهی نسبت به گالکسی اس 2 با تراکم 217 پیکسل در هر اینچ مربع دارد که این مورد هم نقطه مثبتی برای این محصول مشترك است.

نكته: گوگل با عرضه گوشی‌های هوشمند سری نکسوس و همکاری با سازندگان مشهور تلفن‌های همراه تلاش دارد تا از اعتبار جهانی نام تجاری خود برای ورود به عرصه تجهیزات الکترونیکی بهره‌برداری کند
گالکسی نکسوس بسیار خوش‌ساخت است و گوشه‌های گرد و انحنای پشت آن جلوه خاصی به تركيب آن داده و بر خلاف 2 مدل قبلی نکسوس خبری از صفحه‌کلید سخت‌افزاری نیست. سامسونگ در اين گوشي خود از یک دوربین 5 مگاپیکسلی با امکان اتو فوکوس است و یک تک‌فلش از نوع LED در زیر آن كه نور کافی برای عکسبرداری در شرایط نوری نامناسب را فراهم می‌آورد، استفاده كرده است. این دوربین قابلیت فیلمبرداری با کیفیت Full HD را داراست. یک دوربین هم با کیفیت 3/1 مگاپیکسلی در جلو و بالای گوشی جهت برقراری تماس‌های ویدئویی تعبیه شده است هر چند بسیاری انتظار داشتند حال که اپل در آیفون 4s خود از دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده نموده گوگل هم از دوربینی با کیفیت بالاتر استفاده نماید، اما باید این نکته را هم مدنظر داشت كه دوربین 5 مگاپیکسلي برای یک گوشی هوشمند یک ایده‌آل به حساب می‌آید.

پردازنده گالكسي نكسوس از نوع دوهسته‌ای 2/1 گیگاهرتزی با هسته ARM Cortex-A9 است. اين گوشي با 2 ظرفیت 16 و 32 گیگابایتی عرضه خواهد شد و با درنظرگرفتن درگاه Micro SD می‌توان تا حجم 32 گیگابایت را نيز جداگانه به ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی خود اضافه کرد.

فرکانس‌های ارتباطی Galaxy Nexus شامل 4فرکانس GSM و هر پنج باند فرکانسی HSDPA است و حداکثر سرعت ارتباطات تحت شبکه آن نیز به 21 مگابايت بر هر ثانيه در قالب اتصال 3G می‌باشد. Wi-Fi پرسرعت 2 بانده در کنار بلوتوث نسخه 0/3، پشتیبانی از فناوری نسبتا نوین NFC و رهیاب ماهواره‌ای A-GPS از دیگر امکانات این محصول مشترک گوگل و سامسونگ است.

سیستم‌عامل‌گالكسي نكسوس نس‍خه 4 آندروید موسوم به بستنی حصیری (Ice Cream Sandwich) است که جهشی بلند از نسخه 3/2 محسوب مي‌شود. اين نسخه از سيستم‌عامل آندرويد از نظر طراحی شباهت زیادی به نسخه ‌هانی کمب که برای تبلت‌ها بهینه و عرضه شده بود، دارد. نسخه 4 دارای ویژگی‌ها و امکانات جدید مانند امکان دسترسی مستقیم به دوربین در حالتي كه صفحه نمايش قفل است، امکان تشخیص چهره براي بازكردن قفل گوشي، تسهیل و بهینه‌سازی فرآيند دسته‌بندي نرم‌افزارهاي داخلي، دفترچه تلفن کاملا تغییریافته، تغییر در مرورگر اینترنتی و نیز تغییرات گسترده در منوهاي دوربين در هر دو بخش عکاسی و فیلمبرداری است. این گوشی گزینه‌ای مناسب برای معرفی آندروید جدید است. باتری این گوشی از نوع ليتيوم يون است و هنوز اطلاعاتی از میزان کارکرد آن در دست نمی‌باشد.

گوگل با عرضه این گوشی که تا پایان سال میلادی جاری به بازار خواهد آمد سعی در افزایش سهم خود در بازار گوشي‌هاي آندرویدي دارد. خيلي‌ها بر اين باورند كه اين گوشي به احتمال زياد آخرین محصول مشترک گوگل با سامسونگ خواهد بود و با توجه به تملک بخش موبایل کمپانی موتورولا توسط گوگل باید دید نکسوس بعدی با چه ویژگی‌ها و توسط کدام کمپانی عرضه می‌شود. اما آنچه عیان است رقابت سه‌گانه گوگل، سامسونگ و اپل در بازار گوشي‌هاي هوشمند می‌باشد و كاملا واضح است كه گوگل تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد این بازار رو به رشد را از دست دهد. آیا گوگل در این زمینه موفق خواهد شد؟ آیا گالکسی نکسوس مانند آیفون 4s می‌تواند در عرض 3 روز 4 میلیون دستگاه به فروش برساند؟ برای رسیدن به جواب این سؤالات باید صبور بود.

سيدمحمدرضا محمدي / جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 12 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode