ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 12 آذر 1390     |     کد : 29210

شنبه 12 آذر 8 محرم 3 دسامبر

تولد «ابو سهل كوهي» در سال 329 هجري قمري...

تولد «ابو سهل كوهي» در سال 329 هجري قمري

«ابو سهل كوهي» رياضيدان، و منجم برجسته ايراني در سال 329 هجري قمري در طبرستان متولد شد. اما بيشتر ايام عمر خود را در مراكز علمي بغداد به مطالعه و تحقيق سپري كرد. كوهي بيش از سي سال به رصد ستارگان و ديگر امور رصدخانه‏اي پرداخت و نتايج تحقيقات جامع او مورد استفاده منجمان و دانشمندان بعد از او قرار گرفت.« صنعت اسطرلاب»؛ و« دواير قماسه» از تأليفات ابوسهل كوهي محسوب مي‏شوند.



درگذشت ابوبكر احمدبن كامل بن خلف بن شجره در سال 350 هجري قمري

«ابوبكر احمد بن كامل بن خلف بن شجره » معروف به ابن كامل عالم علوم قرآني، فقيه و قاضي اهل سامرا در سال 350 هجري قمري درگذشت. ام در تاريخ و سرودن شعر تبحر بسيار داشت اما دانش و شهرت اصلي وي در علوم قرآني ذكر شده است. البته ابن كامل در تاريخ عرب جايگاه ويژه‏اي دارد و كتاب التاريخ وي گواه اين مطلب است. گفتني است كه ابن كامل راويِ تاريخ طبري از خود مؤلف است و دوستي ديرينه او با محمد بن جرير طبري در منابع ثبت شده است. مهمترين اثر به جا مانده از ابن كامل كه سالها منصب قضاوت كوفه را داشت« اخبار القـُضاةُ الشُّعَراء» نام دارد.



درگذشت « بدرالدين محمد آندلسي» معروف به ابن ناظم در سال 686 هجري قمري

« بدرالدين محمد آندلسي» معروف به ابن ناظم در سال 686 هجري قمري وفات يافت. پدر او ابن مالك مردي فاضل و دانشمند بود و بدرالدين از مكتب پدر دانش بسياري آموخت و در زمينه‏هاي مختلف علمي معرفت يافت. اين ناظم پس از درگذشت پدر وظايف علمي او را بر عهده گرفت. از آثار وي« شَرحِ الْفيه» و« شرح كافيّه» را مي‏توان ذكر كرد.



درگذشت ملا علي زنجاني در سال 1290 هجري قمري

ملا علي زنجاني از علماي بزرگ قرن سيزدهم هجري قمري در سال 1290 هجري قمري درگذشت. زنجاني فقيهي اصولي و اديبي فرزانه بود. اين عالم وارسته مدتها در قزوين به تدريس و تأليف پرداخت و سپس فعاليتهاي علمي ـ ديني خود را در زنجان ادامه داد. از تأليفات زنجاني تفسير قرآن، جوامع الاصول، و معدنُ الاَسْرار را مي‏توان برشمرد. وي در مقبره سيد ابراهيم زنجان به خاك سپرده شده است.



درگذشت حاج شيخ عبدُ النّبي نوري در سال1344هجري قمري

حاج شيخ عبدُ النّبي نوري از آيات و مراجع تهران در قرن اخير دارفاني را در سال1344 هجري قمري وداع گفت. او دانشمندي حكيم، فقيهي برجسته و مجتهدي عالي مقام بود. آيت الله نوري سالها درتهران به تدريس اشتغال داشت و جلسات تدريس ايشان همواره انبوهي ازمشتاقان اسلام و معارف اسلامي را پذيرا مي‏شد.



تصويت قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در سال1358هجري شمسي

پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران، به منظور فراهم آمدن زمينه هاي عَمَلي مناسب براي حاکميت اسلام در تمامي شئون مملکت، لازم بود قانون اساسي، که مبيّن بنيادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي جامعه ايران باشد،

بر اساس اصول اسلامي، به وجود آيد. اين مجلس با عضويت تعداد زيادي از اسلام شناسان و فقهاي بزرگ و با کوشش هاي مستمر و شبانه روزي شهيدان گرانقدري همچون آيت الله بهشتي و شهداي محراب و تاکيد امام خميني(ره) مبني بر اينکه قوانين مصوبه در آن مجلس « بايد صد در صد اسلامي باشد » در مدتي کمتر از چهار ماه توانست قانون اساسي راتنظيم نمايد. پس از آن، قانون اساسي، جهت همه پرسي به ملت ارائه شد و طي روزهاي دهم و يازدهم آذر ۱۳۵۸، انتخابات صورت گرفت و ملت مسلمان ايران با دادن ۹۹/۵ درصد رأي موافق خود، قانون اساسي جمهوري اسلامي را مورد تصويب نهايي قرار دادند و پس از آن، حضرت امام حاشيه قانون اساسي را جهت اجراء تنفيذ کردند. قانون اساسي که جهت گيري اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران را بر مبناي تعاليم و ارزش هاي اسلام، عدالت اجتماعي و رعايت حقوق انسان ها تعيين کرده است، داراي ۱۲ فصل است و ۱۷۵ اصل بود که پس از بازنگري آن در سال ۱۳۶۸ به ۱۴ فصل و ۱۷۷ اصل افزايش يافت.



درگذشت «استاد تاج اصفهاني» ازاستادان پرآوازه موسيقي در سال1360هجري شمسي

«استاد تاج اصفهاني» ازاستادان پرآوازه موسيقي ايراني و موسيقيدان بزرگ عصر حاضركشورمان در سال1360هجري شمسي درگذشت. تاج اصفهاني ازكودكي خوش آواز بود و نزد استاداني چون‹ميرزا حسين ساعت ساز› به تحصيل پرداخت. استاد تاج اصفهاني بيشتراشعارشاعران بزرگ را حفظ بود و ازمريدان شيخ اجل سعدي شيرازي بشمارمي رفت. تاج اصفهاني ازآغازتأسيس راديو با اين مركز همكاري كرد. صداي استاد تاج اصفهاني بسياررسا، پرقدرت و دلنشين بود و ازاستادان مسلّم آواز ايران بود.




وقوع فاجعه عظيم نشت گاز ازيك كارخانه امريكايي دربوپال هند درسال1984ميلادي

فاجعه عظيم نشت گاز ازيك كارخانه امريكايي دربوپال هند درسال1984ميلادي روي داد. اين كارخانه متعلق به شركت چند مليّتي امريكايي پونيون كاربايد بود و دراثربي احتياطي و عدم پيش بيني هاي امنيتي ازطرف مسئولين كارخانه گاز ام- آي- سي از سه منبع 45تني زيرزميني نشست كرد. دراثرنشست اين گاز انفجار مهيبي رخ داد و هزاران تن از مردم بي گناه جان خود را ازدست دادند. تركيب اصلي گازام- آي- سي سمّ «سيانور» است.



تولد دكتر راجند را پراساد سياستمدار و فيلسوف هندي در سال1884ميلادي

دكتر راجند را پراساد سياستمدار و فيلسوف هندي در يكي ازدهكده هاي استان بيهار در سال1884ميلادي بدنيا آمد. دكترپراساد با وجود تنگدستي خانواده تحصيلات خود را تا سطح دكتري ادامه داد و ازآن پس درنهضت استقلال طلبانه هموطنانش شركت كرد. دكترپراساد دراين مبارزه همگام با مهاتما گاندي عليه استعمار مبارزه كرد و چند بار هم به رياست كنگره ملي هند برگزيده شد. دكترراجندرا پراساد پس ازاستقلال هندوستان به عنوان اولين رئيس جمهور اين كشورانتخاب شد.



آغاز قيام مردم پاريس عليه ديكتاتوري لوئي ناپلئون در سال1851ميلادي

قيام مردم پاريس عليه ديكتاتوري لوئي ناپلئون برادرزاده ناپلئون بناپارت در سال1851ميلادي آغازشد. علت اين قيام دستگيري برخي از رجال برجسته ومخالفين سياسي لويي ناپلئون بود. او درمدت حكومتش مخالفين خود را دستگير و به زندانهاي طولاني مدت محكوم مي كرد ازاين رو خشم مردم را برانگيخت و آنان عليه لويي ناپلئون قيام كردند. دراين قيام مردم پاريس ازلويي ناپلئون شكست خوردند.



روز جهانی معلولین

بر اساس بررسي هاي تخميني سازمان ملل متحد 500 ميليون معلول در دنيا زندگي مي كنند و اين رقم همه ساله روبه افزايش است.

درگيريها و كشمكشهاي ناشي از جنگ در نواحي گوناگون كره زمين؛ گرسنگي؛ امراض و بيماريهاي مختلف؛ مصائب و مشقات زندگي در كشورهاي در حال توسعه؛ ترافيك و تصادفات حين انجام كار؛ آلودگي محيط زيست و عدم استفاده صحيح از دارو در كشورهاي صنعتي همه روز باعث بروز معلوليتهاي جديد مي شود.لذا مي بايست پيش زمينه هاي اجتماعي موجود باشد تا معلولان را قادر سازد به واسطه فرصتهاي يكسان براي زندگي و فعاليتهاي خود در اجتماع مستقل از موسسات خيريه و نهادهايي از اين دست به سر برند.بازپروري معلولان به منظور دستيابي به زندگي مستقل به نحوي كه خود مسئول زندگي خويش بوده و به خودكفايي برسند و نيز بتوانند به جامعه بپيوندند از اصول شرافت و وقار انساني محسوب مي شود.



دليل انتخاب روز سوم دسامبر به عنوان روز جهاني معلولين

روز جهاني معلولين كه از سوي سازمان ملل متحد به عنوان اقدامي مشترك از سوي سازمان ملل متحد اعلام شده است زماني است براي برپايي جشن و ارج نهادن به تجارب و تواناييهاي مردمي كه با معلوليتهاي گوناگون دست و پنجه نرم مي كنند.



نگاهي اجمالي به تاريخچه روز جهاني معلولين

اين روز براي نخستين بار در سال 1992 ميلادي به منظور گراميداشت سالروز تصويب قانون برنامه جهاني در ارتباط با معلولين از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام گرديد. هدف از اين اقدام ارتقاء رشد اذهان عمومي درباره مسائل مربوط به معلوليتهاي مختلف؛ و افزايش آگاهيهايي بوده است كه مي بايست از مساله پيوستن افراد معلول در تمامي جنبه هاي سياسي؛ اجتماعي؛ اقتصادي و فرهنگي زندگي منتج شود. اين وضع به همين منوال طي شد تا در سال 1999 شعاري با مضمون ( امكان دسترسي براي همه در هزاره جديد) برگزيده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. بيش از پانصد ميليون نفر به دليل نقص در سيستم روحي و مغزي جسمي و حسي از معلوليت رنج مي برند. اينان هر كجا كه باشند و در هر نقطه اي از دنيا كه به سر برند به دليل موانع ظاهري و يا اجتماعي با محدوديتهايي در زندگي خود مواجه مي شوند. در طي بيست سال اخير كوششهاي چشمگيري در شناساندن و معرفي اشخاص معلول به جامعه انساني صورت پذيرفته است.يكي ازمواردي كه مي توان از آن به عنوان نقطه عطفي در اين زمينه نام برد اعلام سال 1981 ميلادي به عنوان سال جهاني معلولين است كه توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد صورت پذيرفت. در سال بعد ( 1981 ) فاصله سالهاي 1992 – 1983 ميلادي دهه جهاني معلولين نام گرفت تا كيفيت و شركت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگي اجتماعي و گسترش و پيشرفت آنها ارتقاء بخشد. قانون برنامه جهاني در ارتباط با معلولين كه در سال 1982 توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد چارچوبي بين المللي را براي الحاق و انضمام مسائل مربوط به انواع معلوليتها به يك برنامه ريزي ملي را فراهم مي آورد.در سال 1993 قوانين استاندارد در زمينه برابر سازي مجالها و فرصتهاي زندگي براي افرادي كه با انواع معلوليتها دست و پنجه نرم مي كنند به قانون مذكور افزوده شد تا به منزله مكمل آن بوده و موجب قوام آن گردد. عليرغم آنكه اين قوانين هيچگونه اجباري را براي دولتها بوجود نمي آورند، تلويحا به عنوان تعهدات اخلاقي و سياسي تلقي مي شوند كه دولتها مي بايست در راه يكسان سازي فرصتهاي زندگي براي افراد معلول متقبل شوند. كوتاه سخن آنكه قوانين به اختصار بيان كننده اصول ويژه در مورد مسائلي چون مسئوليت پذيري، اقدام مقتضي و همكاري مي باشند. مساله يكسان سازي فرصتها و مجالها براي معلولين هر روز بيش از پيش توجه سازمان ملل متحد را به خود معطوف مي نمايد. يكي از مهمترين دغدغه ها در اين ميان به ويژه دسترسي به فناوري جديد، و نيز به محيط فيزيكي مي باشد. مساله ain streaming ) )‌(‌موج اصلي )‌ نيز حائز اهميت مي باشد و عبارت است از: ‌گنجانيدن بعد معلوليت در ارائه رهنمودها و خط مشيهايي كه گستره عظيمي از پيوستاري متشكل از ملاحظات اجتماعي و اقتصادي را در برميگيرد.



نوشته شده در   شنبه 12 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode