ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 آذر 1390     |     کد : 29196

حسین جانم، چشم به جهان نگشوده بودم كه بر دلم نشستی ...

شال عزایت ازكودكی برشانه ام، مهر حسینم تا ابد بر سینه ام، نام حسین و بیان واقعه كربلا حلقه اشك را از چشمان هر شیعه اباعبدالله جاری می سازد و داستان شهادتش دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. نام حسین اعتبار و افتخار شیعیان است ...

 
شال عزایت ازكودكی برشانه ام، مهر حسینم تا ابد بر سینه ام، نام حسین و بیان واقعه كربلا حلقه اشك را از چشمان هر شیعه اباعبدالله جاری می سازد و داستان شهادتش دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. نام حسین اعتبار و افتخار شیعیان است


'حسین' 'حسین'، ندایی است كه از كودكی بدان عادت كرده ایم و با آن آرامش یافته و به اوج عبادت و بندگی خدا و اتصال معنوی به معبود دست یافته ایم.

این عرض ارادت ها از مرز تاریخ و جغرافیا گذشته و فراتر از مكتب شیعه هم رسیده است.

گاندی می گوید درس مبارزه و آزادگی را از امام حسین (ع) آموختم و و وقتی یك مسیحی ناامید از شفای همسرش به دامن امام حسین (ع) پناه می آورد و شفا می -گیرد، و ... تاثیر انقلاب حسینی و قیام عاشورا را می توان به وضوح درك كرد و این بار مسوولیت شیعه بودن را سنگین تر می كند.

امام حسین (ع) كاری كرد كه جاودانه تاریخ شد، نمازش در میدان نبرد، ایستادگی خاندانش با حفظ حجاب، امر به معروف و نهی از منكرش تا لحظه شهادت ، شجاعتش كه بیعت با ظالم را نپذیرفت و پشت كافران را لرزاند و حضرت را ماندگار و جاودانه كرد.

در طول تاریخ نهضت‌ها و انقلاب‌های بسیاری به دست انسان‌ها صورت گرفته است كه تنها آثار برخی از آنها بر جای مانده ‌است، ولی در تاریخ بشریت نهضت عاشورای حسینی نمود ویژ‌‌ه ای دارد.

حماسه عاشورا شورانگیز‌ترین حماسه تاریخ بشری است كه نیرومندترین احساسات میلیون‌ها انسان را برانگیخته و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیز گذشته است و شگفت و تعجب از اینكه قداست خویش را در میان سایر ادیان نیز حفظ كرده ودر اینجا نهضت حسینی توسعه یافته 'كل ارض كربلا' گویا همه جهان زمین كربلاست.

ارزش و اعتبار و عظمت شخصیت دلربای امام حسین‌(ع) و نهضت آن بزرگوار امروز همه را تحت تاثیر قرار داده، به طوری كه نه تنها دوستان و پیروانش، بلكه بیگانگان هم در مقابل نام با شكوه و عظمت او سر تعظیم فرود می‌آورند و از قیام كربلا با احترام و تكریم یاد می‌‌كنند، آن هم نه در برهه‌ای از زمان، بلكه هر چه از تاریخ وقوع آن می‌گذرد، بر عظمتش افزوده می‌شود به طوری كه بزرگان و رهبران بسیاری از كشورها به ایمان این امام همام اعتراف كرده‌اند از جمله 'گاندی' مصلح بزرگ هندوستان، 'كارلایل' مورخ بزرگ انگلستان، 'واشینگتن ایروینگ' نویسنده آمریكایی و دیگر بزرگان می‌گویند: 'هیچ نمونه‌ای از شجاعت، بهتر از شجاعتی كه امام حسین (ع) از لحاظ فداكاری و شهامت نشان داد، در عالم پیدا نمی‌شود.

در اینجا سووالاتی به ذهن می‌رسد كه فلسفه نهضت حسینی چیست؟ علل و عوامل جاودانگی این نهضت و قیام نسبت به قیام دیگر چیست؟ چرا این قیام از زمان وقوع و تا قیامت دل‌ها را تسخیر كرده و می‌كند؟ برای پاسخ به این جواب‌ها نگاه و تاملی بر فلسفه و عوامل جاودانگی نهضت عاشورا می‌اندازیم.

در ابتدا باید گفت: فرهنگ عاشورا در طول تاریخ - همواره برای جامعه اسلامی و مومنین الهام‌بخش بوده و به تعبیر روایت، حرارتی در دل‌های مومنین ایجاد كرده هرگز به سردی نمی‌گراید و همین موضوع را می‌توان یكی از فلسفه نهضت دانست.

كارشناس مسایل فرهنگی مذهبی و مسوول نمایندگی سابق ولی فقیه در حفاظت و امنیت سپاه در خصوص عاشورا می گوید: به طور یقین عاشورا از چنان عمق و ارزشی برخوردار است كه تا پایان تاریخ، پیام‌آور ارزش‌های والای انسانی و الهام ‌بخش انسان‌هایی آزاده و خداجو خواهد بود.

حجت الاسلام رسول جلیل زاده افزود: عاشورا چون دانشگاهی است كه از همه طبقات یعنی از زن و مرد، كوچك و بزرگ، بی سواد، سیاه و سفید، مسلمان و غیر مسلمان از آن الگو می‌گیرند و درس می‌آموزند و این دانشگاه بدون مرز اساتیدی چون حسین (ع)، قمر بنی‌هاشم و زینب كبری دارد، این یكی از موضوع های فلسفه وجودی عاشوراست كه در تمام كتاب‌های تاریخی به آن اشاره شده است.

وی گفت: برای انسان‌های موحد چیزی بالاتر از شهادت نیست كه نعمت وجود را در راه رضای معبود به كار گیرند و در راه خدا فدا شوند و امام حسین در راه خدا از خود و خانواده اش گذشت.

آمادگی برای فدا شدن، نشانه صدق انسان در راه محبت خداست. و خدا مشتری جانها و مال‌هاست و در برابر آن بهشت را وعده داده است.

در دوره‌ای كه دین خدا در معرض زوال بوده و جهالت و غفلت مردم، زمینه اضمحلال مكتب شده بود، امام حسین (ع) حاضر شد برای بیداری و آگاهی مردم براساس خواسته و عمل به تكلیف قربانی شود و یاران و فرزندانش نیز قربانی این راه گردند و در فرهنگ الهی، مقام شهادت بالاترین مقام است.

جاودانگی نهضت، یاد و خاطره امام حسین (ع) اجر و مزدی الهی بوده كه همیشگی و دایمی است پس خداوند برای شهدا مقام جاودانه‌ای قرار داده و روشن است كه شهدا درجاتی دارند كه 'حسین بن علی 'از میان آنان سیدالشهدا نام گرفته و اجر و پاداش او هم متناسب با شخصیت برتر و درجه والاتر شهادتش نیز برترین درجه پاداش است.

یكی از عوامل جاودانگی این نهضت لطف و اراده الهی است و پیش‌بینی پیامبران و اوصیای معصوم در طول تاریخ در مورد این حادثه است و خداوند اراده فرموده به هر آنچه برای بشر مفید و سودمند است عمری جاودانه بخشد و 'نور الله' را از دستبرد خطر آفرینان حفظ و نگاه دارد.

یكی دیگر از علل جاودانه شدن قیام امام حسین (ع)، حق محور بودن نهضت عاشورا است چون این نهضت براساس حق پایه‌گذاری شده و آثار و فواید گرانبهایی در هدایت و روشنگری انسان‌ها داشته است.

از دیگر علل جاودانگی، جامعیت نهضت عاشورا است كه جلوه‌های حمایتی و عملی عاشورا خود نمادی از آن است. تمام اعمال و رفتار و كردار معصومین نیكو و صالح است و از معصوم غیر از عمل صالح چیز دیگری رخ نمی دهد، كه مقتضای عصمت و پاكی آنان است. در شمارش رفتار و كردار شایسته آنان زبان و قلم ناتوان است. خصوصیت عملی و حماسی اباعبدالله است كه در صحنه عاشورا بروز و ظهور بیشتری دارد تا بتوان در سایه طرح آنها پیروان آن حضرت را با شخصیت حماسی و شجاعانه آشنا كرد.

جنگ و استقامت امام حسین همان مبارزه كردن انسان با اراده و اختیار است كه با هوای نفس خود انجام می‌دهد و امام حسین نماد آن انسان كاملی است كه توانسته در این میدان تا پای شهادت برود بنابراین امروز و در دنیای معاصر می‌توان گفت شهادت یعنی مبارزه كردن با تمام نیروی خود و با هوای نفس و شاید راز جاودانگی نهضت حسینی ازبعد عرفانی و عقیدتی نیز همین باشد زیرا هوای نفس در تمام انسان‌ها از ازل تا ابد وجود دارد.

باید گفت، عاشورا حماسه است، از آن‌رو كه امام حسین (ع) یك تنه و بی‌سلاح به یزید دست بیعت نداد و فرمود:'مرگ با عزت بهتر است از زندگی با ذلت'.

ایستاد، جنگید، زخم برداشت، شهید شد اما همه زخم‌ها در جلو بدنش بود. بدان رو كه به دشمن پشت نكرد.

حركت امام حسین (ع) كه منجر به حادثه عاشورا گردید، چیزی جز یك انقلاب اسلامی و تلاش در جهت تحول اصلاح جامعه اسلامی نبود.

انقلاب دینی امام (ع) به عنوان مهمترین عامل برقراری اسلام راستین و گوینده تحریفات دینی، همواره در طول تاریخ مورد بغض دشمنان اسلام و دیانت بوده است.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت در خصوص ماه محرم گفت: ماه محرم بهترین فرصت برای تبلیغ دین خدا و احیاء امر به معروف و نهی از منكر است.

حجت الاسلام قهرمان احمدی اظهاركرد: در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین دفاع از حریم ولایت و دیگر اهداف قیام امام حسین (ع) برای مردم تبیین شود.

وی افزود: در روز عاشورا بر خلاف تلاش دشمنان اسلام و امامت، كرامت انسانی و ولایت و امامت تجلی یافت و بغض دشمنان نتوانست مانع تحقق حق شود.

مدیر كل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز در خصوص قیام كربلا گفت: مكتب عاشورا و قیام حسینی منشأ سعادت انسان ها و ملت های آزاده است.

حجت الاسلام 'حمید عظیمی' اظهار كرد: برخورداری از روحیه ظلم ستیزی باعث زنده مانده قیام عاشورا در طول تاریخ شده است.

وی اضافه كرد: این مكتب با انتخاب درست بین زندگی ذلت بار و مرگ با عزت انسان ها را به ارزش های انسانی تشویق و ترغیب نموده و عدم پذیرش ذلت در مقابل ظالمان و حاكمان مستبد را موجب سعادت دنیوی و اخروی برای نوع بشر معرفی می كند.

مدیر كل تبلیغات اسلامی استان خاطر نشان كرد: انتخابی كه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) داشت با شدت و حدت مختلف در طول زندگی سایر انسان ها وجود دارد و این مكتب راهگشای انتخاب درست برای آنان است.

عظیمی بیان كرد: امام حسین (ع) مظلوم بودند اما هرگز اجازه تسلط ظالم بر خود را ندادند و بر همین اساس نظام جمهوری اسلامی ایران هم با تاسی از قیام عاشورا هرگز حاضر به پذیرش ظلم نیست.

وی تاكید كرد: اكنون فریاد امام حسین (ع) از مرزهای كشورهای اسلامی گذشته و با ورود به قلب اروپا و آمریكا در حال بیداری بخشیدن به مظلومان است.

فرمانده سپاه عاشورا، نیز بهترین الگو و شاخص برای تعیین زندگی پاسداری را حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دانست.

سرتیپ 'علی پورجمشیدیان' افزود: تراز اصلی و بهترین الگو در جامعه امام حسین(ع) است و باید در تمام شئون زندگی از عبرت های عاشورا درس بیاموزیم.

واقعه حادثه عاشورا یكی از روشن‌ترین فصول تاریخ شیعه بوده و از این رو اهل بیت (ع) به خصوص دوران امامت امام جعفر صادق(ع) و امام رضا (ع)، در هر فرصتی به روایت این حادثه جانگداز پرداخته و جزییات آن را تشریح كرده‌اند.

پس از ائمه معصوم (ع)، هادیان امت شیعه به تاسی از اهل بیت عصمت و طهارت و امامان، واقعه قیام كربلا را زنده نگه داشته وعزاداری امام حسین (ع) توسط وارثان مكتب اهل بیت در طول قرن‌های متمادی، رونق خود را حفظ كرده است و تا ابد این راه ادامه داشته و ماندگار خواهد بود ،چرا كه عشق حسین در مكتب شیعه عشق جوشان و جاویدان است.

شال عزایت از كودكی بر شانه ام مهر حسینم تا ابد بر سینه ام

دم مرگ آرزویم(شیعه) این بود سرور و سالارم آید بالای سرم

گزارش از: پیمان پاكزاد



نوشته شده در   جمعه 11 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode