ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 آذر 1390     |     کد : 29160

جمعه 11 آذر 7 محرم 2 دسامبر

فرار اعضای سفارتخانه ها و اتباع دولت های درگیر در جنگ انگلیس با روسیه پس از ورود سپاهیان روس و انگلیس به ایران در سال 1334 هجري قمري ...


فرار اعضای سفارتخانه ها و اتباع دولت های درگیر در جنگ انگلیس با روسیه پس از ورود سپاهیان روس و انگلیس به ایران در سال 1334 هجري قمري

پس ازورود سپاهيان روس و انگليس به ايران اكثر نمايندگان دوره سوم مجلس قانون گذاري، اعضاي سفارتخانها و اتباع دولتهاي درگير جنگ با روسيه از تهران گريختند؛ اين حادثه در سال 1334 هجري قمري در زمان جنگ جهاني اول روي داد. در همين ايام كميته اتحاد اسلام نيز در تهران تشكيل شد و بدين ترتيب بسياري از كسانيكه از مظالم روس و انگليس به تنگ آمده بودند زير چتر اتحاد اسلام گرد آمدند؛ گفتني است كه عده اي نيز در قم دفاع ملي تشكيل دادند.



شهادت «ميرزا كوچك خان جنگلي» در سال1300هجري شمسي

ميرزا يونس معروف به ميرزا کوچک فرزند ميرزا بزرگ اهل رشت، در سال 1259 شمسي ديده به جهان گشود. سالهاي نخست عمر را در مدرسه حاجي حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه جامع آن شهر به آموختن مقدمات علوم ديني سپري کرد.در سال 1286 شمسي در گيلان به صفوف آزاديخواهان پيوست و براي سرکوبي محمد علي شاه روانه تهران شد. همزمان با اوج گيري نهضت مشروطه در تهران شماري از آزاديخواهان رشت کانوني به نام مجلس اتحاد تشکيل دادند و افرادي را به عنوان فدائي گرد آوردند.

ميرزا کوچک خان که در آن دوران يک طلبه بود و افکار آزادي خواهانه داشت به مجلس اتحاد پيوست. در سال 1294 شمسي به جاي مجلس اتحاد (هيئت اتحاد اسلام)از يک گروه هفده نفري در رشت تشکيل گرديد. بيشتر افراد اين گروه روحاني بودند و ميرزا کوچک خوان عضو موثر آن بود. اين هيئت هدف خود را خدمت به اسلام و ايران اعلام کرد و بزودي ميرزا کوچک خوان رهبري آن را به عهده گرفت. پس از اشغال نواحي شمالي ايران از سوي ارتش روسيه تزاري هيئت اتحاد اسلام به مبارزه با ارتش تزاري پرداخت و يک گروه مسلح به عنوان فدايي تشکيل داد و روستاي کسما را از ناحيه فومن مرکز کار خود قرار دادو در آنجا سازمان اداري و نظامي به وجود آورد.هيئت اتحاد اسلام پس از چندي به کميته اتحاد اسلام تبديل شد و اعضاي آن به 27 نفر افزايش يافت و رهبري کميته را ميرزا به عهده گرفت و تا پايان سال 1296 شمسي بخش وسيعي از گيلان و مازندران و طارم و آستارا و طالش و تنکابن زير نفوذ کميته اتحاد اسلام در آمد. اين کميته «نهضت جنگل» يا «حزب جنگل» ناميده شده است.

براي از بين بردن نهضت جنگل وثوق الدوله اقدامات زيادي بکار برد و نامه تأمين براي ميرزا کوچک خان نوشت ولي ميرزا نپذيرفت و پس از درگيريهاي فراوان عده ای از سران نهضت از جمله دکتر حشمت تسليم نيروهاي دولتي در رشت شدند. در اين درگيري شماري از افراد کشته شدند و دکتر حشمت دستگير و در دادگاه نظامي در 4 ارديبهشت 1298 محکوم به اعدام شد. چون مذاکرات صلح با جنگليها به نتيجه نرسيد نيروهاي دولتي به تعقيب جنگليها پرداختند.

برخي از نيروها متفرق، برخي تسليم و برخي کشته شدند. با چنين وضع سخت و دردناکي ميرزا در سرماي شديد زمستان از همسرش خداحافظي ميکند و در اعماق جنگل عقب مينشيند تا بتواند نيروهاي پراکنده را در فرصت مناسب جمع آوري و ساماندهي کند، اما در اثر سرما از بين ميرود. رهبر نهضت جنگل يک روحاني و مرد دين بود، او انقلاب جنگل و همه مظاهر آن را از دريچه انديشه هاي سياسي که از اسلام آموخته بود مينگريست. او يک باره دست به قيام مسلحانه نزد، همه راهها را آزمود و مردانه پا به صحنه کارزار نهاد. او شاهد به توپ بستن مجلس توسط محمد علي شاه و تحصن علما در سفارت عثماني بود. او به اميد نجات مشروطه به مجاهدين پيوست و در فتح قزوين شرکت کرد و همچنين در فتح تهران نيز شرکت نمود و با قواي استبداد جنگيد. به شهادت، وي از مجاهدان مشروطيت و از وفاداران به اسلام بود و سخت به اتحاد جهان اسلام عشق ميورزيد. تاخت و تازهاي خارجي در صحنه سياست و اقتصاد کشور و سياست بازي عناصر منافق و خود فروخته وضع آشفته تر گيلان و بي کفايتي دولتمردان انگيزه هايي بود که اين روحاني جوان، حساس و دلسوخته را به ميدان سياست و سپس به صحنه کارزار کشاند.

نخست در برابر استبداد محمد علي شاه ايستاد و سپس با شخصيتهاي با نفوذ تماس گرفت و در آخرين مرحله از تلاش خود سلاح به دست گرفت و در برابر نيروهاي بيگانه به مقاومتي جانانه پرداخت. او بارها در برابر مردم گيلان هدف از نهضت خود را احياي قوانين اسلام اعلام کرد و ياد آور شد که ميرزا کوچک هرگز اسلحه را از خود دور نميکند مگر وقتي که مطمئن باشد افراد ايراني از تجاوز متجاوزان بيگانه و ستمکاران داخلي مصون و از امنيت و رفاه برخوردار هستند.


استقلال امارات متحده عربي در سال1971ميلادي

امارات متحده عربي شامل كشورهاي اسلامي كرانه جنوبي خليج فارس در سال1971ميلادي بطوررسمي استقلال يافت. پايتخت اتحاديه، ابوظبي و شامل هفت اميرنشين است. اين اميرنشينها پيش ازاتحاد به امارات هفتگانه شهرت داشتند و تحت الحمايه انگليس بودند. قابل توجه است كه دين اسلام درقرن اول هجري به فاصله كمي ازتاريخ رحلت پيامبرگرامي اسلام به اين نواحي راه يافت و هم اكنون بيش از97درصد ازكل جمعيت امارات متحده عربي مسلمانند.

اين واحد سياسى منطقه اى است خشك كه در انتهاى جنوب شرقى شبه جزيره عربستان و بر كرانه جنوبى خليج فارس واقع مى باشد. امارات متحده عربى از مشرق با عمان و از جنوب با عربستان مرز مشترك دارد. اين سرزمين از هفت اميرنشين تشكيل شده كه به ترتيب از غرب به شرق عبارتند از: ابوظبى، دوبى، شارجه، عجمان، ام القوين، راس الخيمه و فجيره كه اين يكى در كنار درياى عمان واقع است. وسعت آن به 83654 كيلومتر مربع بالغ مى گردد كه 86% آن به اميرنشين ابوظبى اختصاص دارد. اين كشور عارضه مهم طبيعى ندارد و تنها ناهموارى آن كوههاى حجر است كه از راس مسندام در شمال تا راس الحد در جنوب امتداد دارد. آب و هواى آن در سواحل دريا گرم و مرطوب و در نقاط مركزى گرم و خشك مى باشد.

اين كشور تا قبل از سال 1820 ميلادى تحت سلطه امپراطورى عثمانى بود و در اين سال تحت الحمايه انگلستان گرديد. در سال 1971م سلطه بريتانيا بر آن پايان يافت و پس از استقلال به عضويت سازمان ملل درآمد.

امارات متحده عربى در سياست خارجى خود پيوند با كشورهاى عربى ارتباط با جهان سوم و غرب را پيشه خود ساخته است. عالى ترين قدرت آن شوراى عالى است كه از اجتماع حكام هفت امارت، تشكيل شده كه داراى رئيس و نايب رئيس است كه توسط اعظاى شوراى عالى و از ميان آنان براى مدت 5 سال انتخاب مى شود.

2160000 نفر سكنه دارد كه 88% در شهرها هستند رشد سالانه جمعيت 5/6% و تراكم نسبى 8/25 نفر در كيلومتر مربع است، 75% جمعيت را مهاجرانى تشكيل مى دهند كه از كشورهاى ايران، پاكستان و هند براى يافتن كار به اين ناحيه آمده اند. 72% مردم از نژاد سامى (عرب)، 26% هندى و پاكستانى مى باشند 97% مسلمان و غالبا سنى مذهب اند، اقليت ها مسيحى و هندو مذهب هستند. زبان رسمى عربى ولى زبان انگليسى هندو و اردو متداول است. خط مورد استفاده عربى است.

كشور امارات قبل از پيدايش نفت در گرسنگى و تنگ دستى به سر مى برد تا اينكه در ابوظبى و دوبى نفت كشف شد،درآمدهاى كلان ناشى از نفت، اين كشور را قادر ساخته تا علاوه بر سرمايه گذارى عمرانى و خريد تجهيزات زياد جنگى ميلياردها دلار از مازاد ارزى خود را در خارج سرمايه گذارى كند. با اين همه يك كشور عقب مانده محسوب مى شود. اين كشور در سال 1975م به اوپك پيوست، خرما و انواع سبزى، محصولات مهم آن است. مقدارى ماهى و مرواريد هم در اين سرزمين بدست مى آيد



وقوع نبرداُستِرليتز ميان سه امپراتوري بزرگ قرن19ميلادي درسال1905ميلادي

نبرد ُستِرليتز ميان سه امپراتوري بزرگ قرن19ميلادي درسال1905ميلادي يعني فرانسه، اتريش و روسيه رخ داد. درنبرد استرليتز ناپلئون بناپارت با الكساندراول و فرانسوآي دوم روبرو بود. دراين نبرد مهم و تاريخي مارشال كوتوزوف فرماندهي روسها را برعهده داشت و سرانجام درنبرد استرليتز سپاهيان روس و اتريش از ناپلئون بناپارت شكست خوردند.



تولد «پيترگولدمارك» يكي ازپيشگامان تلويزيون در سال1906ميلادي

«پيترگولدمارك» يكي ازپيشگامان تلويزيون در سال1906ميلادي در بوداپست مجارستان متولد شد. گولد مارك بعد از سفر به امريكا به عنوان مهندس درآزمايشگاه سيستمهاي پخش مغول بكارشد و سرانجام تلويزيون رنگي را اختراع كرد. گولد مارك همچنين مخترع سيستمي بنام ضبط طولاني است. تلويزيون رنگي ساخت گولد مارك براي نخستين بار درسال1940به نمايش درآمد و بعد ازجنگ جهاني دوم با كمي تفسير و اصلاح به بازارعرضه شد.


نوشته شده در   جمعه 11 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode