ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 خرداد 1388     |     کد : 2913

چهار شنبه 13 خرداد 9 جمادي الثاني 3 ژوئن

اَبوالمُظفَّر علاءُ الدّين» مشهور به آتسِز از بنيانگذاران سلسله خوارزمشاهيان و اميرخوارزم در سال551هجري ...

درگذشت «اَبوالمُظفَّر علاءُ الدّين» مشهور به آتسِز در سال551هجري قمري

«اَبوالمُظفَّر علاءُ الدّين» مشهور به آتسِز از بنيانگذاران سلسله خوارزمشاهيان و اميرخوارزم  در سال551هجري قمري د رخيوشان يا قوچان كنوني از دنيا رفت. آتسز ابتدا مطيع سلطان سنجر سلجوقي بود اما بعد ازتحكيم پايه هاي قدرت خود با سلطان سنجر به جنگ پرداخت ولي شكست خورد. آتسز درتفسير قرآن دانش وتبحر خاصي داشت ودر سرودن شعر نيز شاعري خوش قريحه بشمار مي رفت. او دوستدار شعر و ادب بود و هنر و هنرمندان را گرامي مي داشت. ازاين رو شعرايي چون اديب صابر و خاقاني شرواني آتسز را ستوده اند. در روزگار آتسز شهر گُرگايَخ از مراكز علم و ادب و محفل نامداران بود. رشيدُ الدّين وَطواط ازاديبان بزرگ اين دوره است كه كتاب مشهور«حَدائِقُ السِّحرفي دَقايقُ الشِّعر» را بدستور آتسزنوشت. همچنين اسماعيل بن حسن جُرجاني كتاب « اَلاَعراضُ الطَّيَبه يا ذخيره خوارزمشاهي» را به خواست آتسز خلاصه كرد و آن را خُفي عَلائي ناميد.

 

درگذشت « اِبن فرَج اِسبيلي» شاعر و محدث در سال699هجري قمري

« اِبن فرَج اِسبيلي» شاعر و محدث معتبر قرن هفتم هجري قمري درگذشت. او در سال646هجري قمري به هنگام محله اسپانيايي ها به اِشبيليّه به اسارات آنان درآمد. اما پس از مدتي از بند اسارت اسپانيايي ها گريخت و به مصررفت. او پس از يك دوره تحصيل در قاهره به دمشق رفت و به تدريس علم حديث پرداخت. ازاين محدث برجسته منظومه هاي معروفي به يادگار مانده كه شرح احاديث معتبر است. اشعار اشبيلي از لحاظ اصول شعري نيز درخورتأمل است.

 

خون برای اولین بار در تاریخ طب درسال 1667 ميلادي

براي نخستين بار درسال 1667 ميلادي در تاريخ طب و جراحي تزريق خون انجام شد. اين عمل را يك پزشك فرانسوي به نام ژان دنيس انجام داد. تزريق خون به بيماران تحولي عظيم در مجامع پزشكي به وجود آورد زيرا تا اين هنگام بسياري از بيماران به دليل كمبود خون و براثر خونريزي از طريق جراحتها و زخمهايشان جان خود را از دست مي دادند. گفتني است ژان دنيس در نخستين آزمايش خود از خون يك برّه براي تزريق به بدن يك انسان استفاده كرد.

 

قتل عام فجيع كالي كوت توسط واسكودوگاما دريانورد پرتغالي در سال 1502 ميلادي

قتل عام فجيع كالي كوت توسط واسكودوگاما دريانورد پرتغالي در سال 1502 ميلادي رخ داد. كالي كوت بندري است در مَدرَس هندوستان كه امروزه كوزيكود خوانده مي شود. اين اولين بندري است كه واسكودوگاما در سال 1498 ميلادي به آنجا رسيد. او نيز مانند هراستعمارگري خود را صاحب اصلي هندوستان مي دانست و هنگامي كه هشتصد تن دريانورد عرب به قصد تجارت برنج وارد بندر كالي كوت شدند، دستور داد ابتدا دستها، گوشها و بيني دريانوردان را بريدند و پس از آتش زدن كشتيهاي آنها همه را قتل عام كردند.

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 13 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode