ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 آذر 1390     |     کد : 29111

پنج شنبه 10 آذر 6 محرم 1 دسامبر

تولد شيخ ابوالفضل علّامي نويسنده ومتفكر هندي در سال 958 هجري قمري ...

تولد شيخ ابوالفضل علّامي نويسنده ومتفكر هندي در سال 958 هجري قمري

شيخ ابوالفضل علّامي نويسنده و متفكر هندي در سال 958 هجري قمري به دنيا آمد. او از محققان توانمند عصر خويش بود و درباره اداره كشورش و نقش حاكمان آن آراء خاصي داشت. «تاريخ اكبر نامه» اثر عمده علّامي است .


فرستادن نماینده ای از سوی ابن سعد به سوی امام حسین(ع) برای جویا شدن علل استقرار ایشان در کوفه در سال 61 هجری قمری

«ابن سعد» نماينده اي به حضور امام حسين (ع ) فرستاد تا انگيزه ورود و استقرار آن حضرت را در كوفه جويا شود. البته هيچيك از افراد سپاه ابن سعد اين ماموريت را نپذيرفتند زيرا آنان خودامام حسين (ع) رابه كوفه دعوت كرده بودند، اما حال براي جنگيدن با آن بزرگوار در مقابلش صف آرايي كرده بودند. در همين اثنا ابن زياد در نامه اي ازابن سعد خواست كه امام و يارانش را به بيعت با يزيد فرا خواند. امام حسين (ع) بعد از آگاهي از اين امر از اين امر سر باز زدند. زيرا براي بيعت با يزيد به كوفه نيامده بودند بلكه هدف آن امام معصوم ايجاد پايگاهي براي گسترش اسلام به ديگر نقاط جهان بود .



شهادت آيت الله سيد حسن مدرس در سال1316هجري شمسي

آيت الله سيد حسن مدرس روحاني مبارز و عالم آزاديخواه ايراني در سال1316هجري شمسي بدست عوامل رضاخان به شهادت رسيد. آيت الله مدرس دراصفهان و حوزه نجف اشرف تحصيل كرد و دربازگشت به ايران درشهراصفهان دركنارتدريس مبارزه با فساد دستگاه حكومتي قاجاررا آغازكرد. آيت الله مدرس درزمان نمانيدگي اش درمجلس شوراي ملي به مبارزه خود عليه ظلم حكومت داخلي و دخالتهاي بيگانگان شدت بخشيد. آيت الله مدرس درزمان كودتاي 1299رضاخان دستگيرو زنداني شد و پس از سقوط كابينه سيد ضياء از زندان آزاد شد و بار ديگر بعنوان نماينده مردم تهران به مجلس شوراي ملي راه يافت. سرانجام درپي مخالفتهاي آشكار صريح عليه حكومت رضاخان درسال1307هجري شمسي به خواف تبعيد شد اما بدليل ادامه مبارزه به كاشمرمنتقل شد و همانجا بدست عوامل رضاخان به شهادت رسيد.


روز مجلس

شما منتخبين مجلس که از پشتيبانی جدی ملت عزيزبرخوداريد بايد با کمال قدرت در مقابل قدرت های شيطانی بايستيد و از هيچ قدرتی غير از قدرت خداوند نهراسيد، و جز به مصالح کشور به چيز ديگری فکر نکنيد...هيچ يک از نهادهای جمهوری اسلامی خصوصا مجلس و رئيس جمهوری و دولت برای هم کارشکنی نکنند و خود را بطور جدی در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خداوند متعال آنها را پشتيبانی فرمايد...و از منازعه و تفرقه اجتناب کنيد و ندای آسمانی واعتصمو بحبل الله جميعا و لا تفرقوا را در نظر داشته باشيد و اطاعت کنيد. (منتخبی از پيام امام در افتتاح اولين دوره مجلس شورای اسلامی)

مظالم شاه و درباريان و وابستگي شاهان قاجار به بيگانگان و دولت های خارجی؛ و به تاراج رفتن ثروت های کشور خصوصاٌ در دوران سلطنت مظفرالدين شاه باعث گرديد تمامی اقشار جامعه اعم از علما، مردم و روشنفکران خواستار حکومت مشروطه و تشکيل مجلس در کشور گردند. حقيقت آنکه مظفرالدين شاه نيز با همه بيکارگي و درماندگي، خود از ته دل آرزومند استقرار مشروطه بود. سرانجام چنان شد تا با انقلاب مشروطيت در تهران و ديگر شهرها، مظفرالدين شاه تسليم انقلابيون گرديد و فرمان تشکيل مجلس شورای ملی را صادر کرد.ابتدا گروه مشورتی، نظامنامه ی مجلس و شيوه انتخابات را نوشتند که به موجب آن مردم به 6 گروه يا طبقه تقسيم شدند و قرار بر اين شد تا هر کدام از اين طبقات، بترتيب شاهزادگان 4 نماينده، علماء و طلاب 4 نماينده، بازرگانان 10 نماينده، زمين داران و کشاورزان 10 و پيشه وران 32 نماينده در مجلس داشته باشند. انتخابات مجلس اول روز چهاردهم مهر ماه 1285هجری شمسی پايان يافت.نخستين نشست نمايندگان در کاخ گلستان با نطق شاه بيمار گشايش يافت.تمام وزيران، سفرا، کنسول ها و نمايندگان سياسی کشورهای بيگانه با لباس رسمی در اين مراسم حضور داشتند.مقر دائمی مجلس به دستور شاه در کاخ بهارستان در کنار مسجد سپهسالار تعيين شد. جالب توجه است که چون در کاخ بهارستان صندلی وجود نداشت نمايندگان روی زمين می نشستند.

مجلس اول، با اينکه يکی از بهترين مجالس قانونگذاري ايران بود ولی بخاطر مخالفت های محمد عليشاه و ايجاد سستی در عناصر مشروطه گلوله باران و سرانجام تعطيل شد. مجلس دوم، يک سال پس از بسته شدن مجلس اول شروع بکار نمود. در واقع مجلس دوم تا هفتم ميدان مبارزه پارلمانى و سياسى مدرس و همرزمانش بود که توانستند بسياری از نقشه های استعمار را کشف و نقش بر آب کنند. پس از آن در دوران سلطنت پهلوی ها مجلس شورای ملی و ساير نهادهای مربوط به دخالت و شرکت مردم ‏در امور اجتماعی و سياسی کشور " که در قانون اساسی مشروطه پيش بينی شده بود" به صورت ‏ابزاری نمايشی از سياست تجددطلبی توخالی دولت خودکامه درآمد. و سرانجام تبديل به يک مجلس فرمايشی و مکانی برای نمايش خيمه شب بازی با عروسک های دست آموز دربار پهلوی شد. با اينحال در مقاطع مختلف بودند مهرهايی که در خنثی نمودن برخی از توطئه های استبداد و استعمارگران به موفقيت دست يافتند .

پس از انقلاب مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغيير نام داد. اولين دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد 1359 هجری شمسی با پيام رهبر کبير انقلاب اسلامی حضرت آيت الله خمينی (ره) شروع بکار نمود.بر اساس قوانين جمهوری اسلامی ايران مجلس شورای اسلامی محلی است برای تدوين نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ايران و تهيه و تصويب قوانين اسلامی برای کليه ی نيازهای جامعه در زمينه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سياسی،تبليغی، نظامی، اخلاقی و قضايی. تجربه گرانبهاي موفقيت انديشه مدرس و تجربه گرانبهاتر پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني؛ ملت و مجلس ايران را بر آن داشت تا با استفاده از همين تجربه ها و همين درسهاي ارزشمند بتواند در برابر قدرتهاي شيطاني بايستد.

مجلس شورای اسلامی در تاريخ 23 تير ماه 1372 هجری شمسی با تصويب ماده واحده ای روز 10 آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سياستمدار متعهد آيت الله سيد حسن مدرس را بعنوان روز مجلس نامگذاری کرد.بايد بدانيم که مملکت اصل و بنايش ملت است. و مجلس مکانی است که اين ملت در آن جمع شده اند.عظمت هر ملت همان عظمت مجلس و عظمت مجلس همان عظمت ملت است.مجلس و نمايندگان آن بايد همواره بياد داشته باشند تا با صرفنظر از تعلقات حزبی در راستای منافع ملی و مصالح وطنی کشور خود حرکت نمايند.


گرفتن نخستين عكس رنگي ازكره زمين در سال1959ميلادي

نخستين عكس رنگي ازكره زمين در سال1959ميلادي گرفته شد. اين عكس رنگي با استفاده از دوربيني كه بردماغه موشك تُر نصب شده بود برداشته شد. پس ازتهيه عكس مخروطه دماغه موشك كه حامل دوربين بود ازآن جدا شد و به زمين سقوط كرد و درسال1960درسواحل باهلسا ازآب گرفته شد.


ساخت نخستين خودروي با كنترل از راه دور در سال1955ميلادي

نخستين خودروي با كنترل از راه دور در سال1955ميلادي به خدمت گرفته شد. اين خودروي مسافري ريلي كه فاصله 7/5مايلي را درنيويورك پيمود بوسيله يك صفحه كنترل هدايت مي شد. هدايتگر اين خودرو مي توانست از راه دور آن را روشن و خاموش كند و سرعت آن را تا70مايل درساعت افزايش دهد. 


نوشته شده در   پنجشنبه 10 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode