ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 آذر 1390     |     کد : 29103

برگزاری آیین علم‌بندی در مراغه

در سومین روز از دهه محرم آیین علم‌بندی از آیین‌های خاص مردم مراغه باشکوه خاص در محلات این شهر برگزار و عزاداران حسینی مراغه به یاد علم حضرت ابوالفضل(ع) علم عزای حسینی را در محلات این شهر برافراشته کردند.

 در سومین روز از دهه محرم آیین علم‌بندی از آیین‌های خاص مردم مراغه باشکوه خاص در محلات این شهر برگزار و عزاداران حسینی مراغه به یاد علم حضرت ابوالفضل(ع) علم عزای حسینی را در محلات این شهر برافراشته کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه علم‌بندی و برپایی بیرق و پرچم‌های عزاداری از آیین‌های قدیمی منحصر به فرد عزاداران حسینی مراغه است که نشان از حریت، آزادگی و سربلندی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد.
این مراسم از ساعات اولیه صبح تا شب هنگام در تمام محلات شهر برگزار می‌شود.
عزاداران حسینی مراغه پس از برافراشتن علم محلات در محله دروازه میدان امام حسین(ع) این شهر گردهم می‌آیند و بزرگ‌ترین علم حسینی شهر را به ارتفاع 40 متر برافراشته می‌کنند.
پرشورترین آیین علم‌بندی در این شهرستان در محله دروازه برپا می‌شود و هزاران نفر از مردم در این آیین شرکت می‌کنند.
هیئت‌های عزاداری مراغه با برافراشتن علم که نماد استقامت و پیروزی شیعه بوده، ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش ابراز می‌کنند.
قبل از برپایی علم، اقشار مختلف مردم که نذر یا حاجتی دارند برای برآورده شدن آن، روسری، پارچه و شال به علم می‌بندند به طوری‌که تمام طول علم با پارچه‌های رنگارنگ پوشیده می‌شود.
برپایی علم‌های کوچک توسط مردم و علم‌های بلند با کمک جرثقیل انجام می‌شود و مردم با سر دادن ندای یا حسین و یا ابوالفضل از خدا مدد خواسته و خواهان برآورده شدن نذر و حاجت خود می‌شوند.
در آیین علم‌بندی در مراغه دهها راس گوسفند که برای این روز نذر شده‌اند در پای علم و اطراف آن ذبح شده و دیگر نذورات مردم از جمله آش، شله‌زرد، شیر و شربت بین عزاداران پخش می‌شود.
این مراسم سال‌ها است که باشکوه خاصی در مراغه برگزار می‌شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 9 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode