ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 آذر 1390     |     کد : 29062

چهار شنبه 9 آذر 5 محرم 30 نوامبر

آغاز سريه عبدالله بن اُنيس در سال ششم هجري قمري ...

آغاز سريه عبدالله بن اُنيس در سال ششم هجري قمري

به پيامبر اكرم(ص) اطلاع داده شد كه سفيان بن خالد لحياني در منطقه "عُرَنه" ] مكاني در نزديكي هاي عرفات[ اردو زد و مردان قبيله خود و بسياري از مخالفان و دشمنان اسلام را گرد آورد و آماده هجوم به سوي مدينه گرديده است.

پيامبر(ص)، يكي از ياران دلير و رزمنده خويش، به نام "عبدالله بن اُنيس" را به حضور طلبيد و او را مأمور خاموش كردن اين فتنه نمود.

عبدالله، پيش از اين، هيچ گاه سفيان بن خالد را نديده بود و شكل و قيافه وي را نمي شناخت و بدين جهت، نشاني و علايم وي را از پيامبر(ص) گرفت و به تنهايي از مدينه بيرون رفت و بدون اين كه يار و ياوري با خود داشته باشد، عازم منطقه عُرنَه شد و پس از چندين روز راه پيمايي، به اردوگاه دشمن رسيد و با آن نشاني هايي كه رسول خدا(ص) به او داده بود، به راحتي سفيان بن خالد را شناسايي كرد و خود را به وي نزديك نمود و ادعا كرد كه از مخالفان حضرت محمد(ص) است و براي نبرد با وي، به سپاه سفيان بن خالد پيوست. عبدالله بن اُنيس، با گفتاري شيرين و خواندن اشعاري دل نواز و گرم كردن مجلس، سفيان را به خود جذب كرد و در اندك مدتي اطمينان وي را به خود معطوف داشت.

سفيان بن خالد، از عبدالله بن انيس خيلي خوشش مي آمد و حتي در حال استراحت، نيز وي را به خيمه خويش مي برد.

عبدالله بن انيس، به دنبال فرصت مناسبي بود، كه شرّ اين گردنكش عرب را از سر مسلمانان كوتاه كند. اتفاقاً چنين فرصتي نصيب وي گرديد. در شبي كه سفيان بن خالد خوابيده بود و عبدالله نيز در خيمه او به سر مي برد، از بستر خويش برخاست و به بستر سفيان نزديك شد و وي را با زيركي تمام مورد هجوم قرار داد و با ضرباتي چند، به هلاكت رسانيد و سرش را از بدن جدا ساخت و از اردوگاه گريخت و به غاري در بلندي هاي اطراف پناهنده شد.

سپاهيان دشمن، پس از اطلاع از قتل سركرده خويش به تكاپو افتاده و از هر سو به دنبال عبدالله بن انيس به راه افتادند، ولي هر چه تلاش كردند، چيزي عايدشان نگرديد و به اين سرباز فدايي اسلام دست نيافتند. بدين سبب، رعب و وحشتي در دشمنان پديد آمد و به ناچار پراكنده گرديدند.

عبدالله بن انيس، با فراست و دليري خاص خويش، از آن غار بيرون آمد و خود را به مدينه منوره رسانيد و سر بريده سفيان بن خالد را در محضر رسول خدا(ص) به زمين گذاشت.

پيامبر(ص) از موفقيت وي شادمان گرديد و به پاس تلاش هايش، عصاي خود را به وي بخشيد و به او فرمود: با اين عصا در بهشت خواهي خراميد، هر چند عصاداران در بهشت اندكند.

بدين ترتيب، فتنه اي كه مي رفت به فساد و خون ريزي بي گناهان منجر شود، با تدبير پيامبر(ص) و فداكاري يك سرباز تواناي اسلام، در نطفه خاموش و نابود گرديد.



هجوم سپاه کفار به دشت کربلا، پس از استقرار کاروان امام حسین(ع) در کربلا در سال61 هجري قمري

پس ازاستقراركاروان امام حسين (ع) دردشت كربلا، سپاه كفربدستورابن زياد ازهرطرف به اين مكان هجوم آوردند. درمنابع سپاه دشمن را تا اين روزازايام محرم سال61هجري نزديك به 30000تن ذكركرده اند. سپاه عمربن سعد بيش از5000تن و نيز4000سربازبه سركردگي شمر، ازجمله آنان بودند. همچنين حرّبن يزيد رياحي با افرادش تحت نظرعمرسعدبود. مسعودي نقل كرده است همه كسانيكه درجنگ با امام حسين (ع) شركت داشتند ازاهالي كوفه بودند؛ كوفياني كه خود با سرورشهيدان بيعت كردند و پس ازدعوت ايشان به كوفه، فريب فرماندهان سپاه كفررا خوردند و امام حسين (ع) را تنها گذاشتند. اما حماسه مظلوميت امام حسين (ع) درتاريخ جاويدان ماند و امروزاباعبدالله الحسين (ع) و ياران اندك اما مخلص ايشان نمونه و مظهرشجاعت و ايمان قاطع به پروردگاريكتا براي انسانهاي آزاده اند.



درگذشت محمّدبن حكيم در سال1081هجري قمري

محمّدبن حكيم عالم برجسته علوم قرآني در سال1081هجري قمري درچين بدرود حيات گفت. وي نزد چيني ها به چانگ چي ماي معروف است. حكيم درسرزمين چين زبانهاي فارسي و عربي و علوم اسلامي را تدريس مي‎كرد و عمرخود را وقف تبليغ و تدريس فرهنگ غني اسلام دراين كشوركرد. ازتأليفات ارزشمند محمّدبن حكيم« دستورزبان فارسي به زبان چيني» را مي‎توان نام برد. همچنين «مسجد بزرگ استان جي نينگ» ازبناهايي است كه استاد حكيم دايركرده است.



درگذشت مرحوم ملا احمد معروف به فاضل مراغه‎اي در سال1310هجري قمري

مرحوم ملا احمد معروف به فاضل مراغه‎اي ازعلماي گرانقدرآذربايجان و مجتهد فقيه والامقام در سال1310هجري قمري درگذشت. فاضل مراغه اي پس ازبازگشت ازحوزه نجف، تدريس را آغازكرد و اندوخته هاي خود را دراختياردانش پژوهان قرارداد. ازاين عالم وارسته تفسيري بربخشي ازقرآن مجيد و چند حاشيه بركتب مختلف به جاي مانده است.



تصویب قانون آزادي مطبوعات درمجلس شوراي ملي در سال1326هجري قمري

قانون آزادي مطبوعات درمجلس شوراي ملي تصويب در سال1326هجري قمري شد. بدين ترتيب نخستين روزنامه هاي فارسي زبان پس ازمشروطيت درايران انتشاريافت كه ازآن جمله روزنامه مجلس را به مديريت سيد محمد صادق طباطبايي مي‎توان نام برد.



درگذشت آيت الله حاج شيخ محمد علي معصومي در سال1372هجري قمري

آيت الله حاج شيخ محمد علي معصومي ازعالمان مشهورشيعه در سال1372هجري قمري در بهبهان دارفاني را وداع گفت. وي درسال1288هجري قمري متولد شد و ازهمان كودكي در طلب علم و معارف ديني سعي بسيارمبذول داشت. اين طلبه جوياي علم بعد ازساليان متمادي تحقيق و پژوهش درحوزه نجف به مقام اجتهاد رسيد. اين مرد زهد و تقوا همچنين دررأس مجاهدان بهبهان بود و درزمان جنگ جهاني دوم پس ازصدور فتواي علاّمه يزد مبني برجهاد و دفاع ازممالك اسلامي خود شخصاً لباس رزم پوشيد و همراه مردم ازحريم اسلام و ميهن دفاع كرد. ازآيت الله معصومي آثاري چون حواشي بركتب «جَواهر، شرح لُمعه، نجاةُ العِباد، كتاب مواعِظ و اَنيسُ المَهموم» بجاي مانده اند. 


نوشته شده در   چهارشنبه 9 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode