ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1388     |     کد : 2897

جناب محمد بن عبدالوهاب! دروغ چرا؟!

سید محمد حسین یثربی در وبلاگش اینگونه نوشته است : تردیدی نیست که وهابیت امروز در مبانی نظری خود پس از”ابن تیمیه” تابع “محمد بن عبدالوهاب” می باشد...

سید محمد حسین یثربی در وبلاگش اینگونه نوشته است : تردیدی نیست که وهابیت امروز در مبانی نظری خود پس از”ابن تیمیه” تابع “محمد بن عبدالوهاب” می باشد. در این نیز تردیدی نیست که لازم است مبانی براساس واقعیات شکل گرفته باشد. هرگاه روشن شود که مبنایی بر اساس یک گزارش نادرست شکل گرفته است، اصل آن مبنا از درجه اعتبار ساقط می شود.

یکی از اصول مسلم نزد وهابیت حرمت "دعا و توسل" نزد قبور می باشد. بدین جهت بازخوانی نظر “محمد بن عبدالوهاب” در این مورد لازم است تا با راستی آزمایی آن واقعیت روشن شود. “محمد بن عبدالوهاب” در کتاب “الهدایة السنیة” پس از آن که به شدت به توسل و دعا نزد قبور حمله می کند، رفتار اصحاب پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را این چنین گزارش می کند:

هیچ یک از گذشتگان نه در عصر صحابه و نه تابعین و نه تابع تابعین، قبر انبیا را برای نماز خواندن انتخاب نمی کردند و هیچ گاه نه در هنگام غیبت و نه در نزد قبرشان از آنان حاجت نمی خواستند و التماس و زاری نمی کردند (1).

اکنون لازم است با مروری در تاریخ به بررسی این گزارش بنشینیم. هرچند  تاریخ خود گواه  نقض ادعای شخص نام برده است و موارد فراوانی در این مورد را به ما نشان می دهد، اما از آن جا که سعی من برارائه نوشته های کوتاه است، یک مورد را بیان می کنم تا روشن شود که یکی از مبانی وهابیت در مورد مساله توسل و زیارت قبور برگرفته از یک گزارش نادرست تاریخی می باشد. به این مورد دقت فرمایید:

در زمان عمر خشک سالی و قحطی به مردم روی آورد. شخصی نزد روضه رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) رفت و عرض کرد: ای رسول خدا! از خداوند برای مردم باران طلب نما زیرا آنان هلاک شدند. آن شخص رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) را در خواب دید … و به او خبر دادند که باران خواهد آمد (2).

اکنون خواننده گرامی! این دو مطلب را کنار هم قرار دهید و خود نتیجه بگیرید. البته لازم به ذکر است که از این موارد بسیار در کتب اهل سنت یافت می شود. آنچه مهم است این که هرگز نباید برای استحکام یک نظریه ی نادرست دست به دامان کذب شد و از مطالب غیر واقعی سود جست.

 -------------------------------------------------------------------

 

پی نوشت ها:

1-  الهدایة السنیة، صفحه 162، طبع المنار مصر.

2- گوشه ای از منابع اهل سنت:

الف- فتح الباری، ابن حجر، جلد2، صفحه 412، ناشر: دارالمعرفة للطباعة و النشر، بیروت، لبنان.

ب- المصنف، ابن ابی شیبة الکوفی، جلد 7، صفحه 482، ناشر: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، لبنان

ج- الهواتف، ابن ابی الدنیا، صفحه 25، ناشر: موسسة الکتب الثقافیة

د- الاستیعاب، ابن عبدالبر، جلد3، صفحه 1149، ناشر: دارالجیل

ه- کنزالعمال، متقی هندی، جلد8، صفحه 431، ناشر: موسسة الرسالة، بیروت، لبنان

و- تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، جلد44، صفحه 345، ناشر: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، لبنان

ز- تاریخ الاسلام، ذهبی، جلد3، صفحه 273، ناشر: دارالکتاب العربی

ح- البدایة و النهایة، ابن کثیر، جلد 7، صفحه 105، ناشر: داراحیاء التراث العربی، بیروت، لبنان

 

سید محمد حسین یثربی

 


نوشته شده در   سه شنبه 12 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode