ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 آذر 1390     |     کد : 28961

دوشنبه 7 آذر 3 محرم 28 نوامبر

تولد « اِبن خَلوف» اديب، كاتب و شاعرمالكي مذهب در سال829هجري قمري ...

تولد « اِبن خَلوف» اديب، كاتب و شاعرمالكي مذهب در سال829هجري قمري

« اِبن خَلوف» اديب، كاتب و شاعرمالكي مذهب در سال829هجري قمري بدنيا آمد. او دردوران كودكي با پدرش عازم سفرمكه و سپس بيت المقدس شد و درجواني به قاهره رفت. اين مسافرتها آغازو پايان تحصيلاتش بود. ازابن خلوف ديوان اشعاري باقيست كه بيشترابياتش درمدح و ثناي حضرت رسول اكرم (ص) است.


بركناري مستعين عباسي از خلافت در سال 252 هجري قمري

پس از درگذشت "المنتصر بالله" ] يازدهمين خليفه عباسي[، دست اندركاران نظام حكومتي و عناصر ذي نفوذ تشكيلات خلافت، مانند بُغاي كبير، بُغاي صغير، اوتامش، احمد بن خضيب و افرادي ديگر گرد هم آمده و درباره تعيين خليفه اي جديد به مشورت پرداختند و تصميم گرفتند كه از فرزندان ديگر متوكل عباسي ] مانند معتز و مؤيد[ كسي را براي اين أمر نامزد نكنند و به جاي آن ها از عموزادگانشان استفاده كنند. بدين جهت، احمد بن محمد بن معتصم عباسي را بر تخت خلافت نشانيده و او را به "المستعين بالله" ملقّب ساختند و با وي به عنوان دوازدهمين خليفه عباسي بيعت كردند. آغاز خلافت وي، مصادف بود با 26 ربيع الاوّل، سال 248 قمري.

فرزندان متوكل عباسي، كه خود را سزاوار خلافت مي دانستند، از اين أمر دل گير شده و به دسيسه و فتنه انگيزي پرداختند و افرادي را كه مورد خشم و بي مهري خليفه قرار مي گرفتند، به سوي خود جلب كرده و با وعده ها و تطميع هاي فريبنده، آنان را در صف مخالفان خليفه وقت قرار مي دادند.

بيش از چهار سال از خلافت مستعين نگذشته بود، كه شورش هاي زيادي از سوي مردم و يا سپاهيان خلافت، در شهرهاي مختلف، مانند دارالخلافه بغداد، أنبار، سامرا و مداين به وقوع پيوست و پايه هاي حكومتي مستعين را سست و لرزان نمود. تا اين كه صاحب منصبان و دبيران و سران كشوري و لشكري، چون محمد بن عبدالله بن طاهر، بغاي صغير و وصيف با در نظر گرفتن شرايط حساس جامعه و موقعيت و مصالح شخصي خويش، با طرفين گفت و گو كرده و آنان را به سازش و يافتن راه كاري جديد فرا خواندند.

پس از گفت و گو با مستعين، وي را به خلع از خلافت و واگذاري آن به معتز عباسي، در قبال دريافت پنجاه هزار دينار پول نقد و مقدار سي هزار دينار غله به طور سالانه وادار كردند و او نيز پس از بركناري از خلافت مجاز باشد در هر شهري از شهرهاي حجاز ] مكه، طايف و مدينه منوره[ اقامت گزيند.

مستعين، هنگامي كه خود را تنها يافت و همه اطرافيان و دوستان خود را طرفدار صلح و كناره گيري وي از خلافت ديد، با اكراه و اجبار آن را پذيرفت و پيمان نامه را امضا كرد و در روز سوم محرم سال 252 قمري در حضور فقها، اُمراء، قضات و دبيران، خود را از خلافت خلع و آن را به معتز عباسي واگذاشت.

بدين ترتيب، بار ديگر خلافت به فرزندان متوكل عباسي برگشت و سايه شوم ظلم و جنايت آنان بر سر مسلمانان، به ويژه محبان اهل بيت(ع) و علويان پاك نژاد، گسترده تر و عميق تر گرديد.


درگذشت ميرزا حسن زرين خط ازاستادان هنرخوشنويسي در سال1357هجري شمسي

ميرزا حسن زرين خط ازاستادان هنرخوشنويسي ايران در سال1357هجري شمسي درگذشت و دربهشت زهرا بخاك سپرده شد. استاد زرين خط خوشنويسي را نزد ميرزا طاهر كاتب همايون و ميرزا محمد حسين سيقي قزويني آموخت و خيلي زود به مقام استادي رسيد. استاد زرين خط درمدرسه طاهريه به تعليم هنرخطاطي و خوشنويسي پرداخت و ضمن تعليم هنرجويان متعدد آثارارزشمندي هم ازخود به يادگارگذاشت. «كتيبه هاي مساجد و بسياري مدارس قديم و اماكن كهن تهران» ازجمله آثار استاد زرين خط بشمار مي روند. همچنين«ديوان اشعار» شماري ازشاعران با خط زيباي استاد زرين خط موجود است.

انجام موفقيت آميز عمليات مرواريد در سال1359هجري شمسي

دلاورمردان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران عمليات مرواريد را در سال1359هجري شمسي در جنگ تحميلي عراق عليه ايران با موفقيت به انجام رساندند. عمليات مرواريد يكي ازپرافتخارترين عملياتهاي انجام شده درزمان 8 سال دفاع مقدس بشمار مي رود. دراين عمليات دريادلان ارتش جمهوري اسلامي به سكوي «اَلاُمَيّه و اَلبَكر» عراق حمله كرده و ضمن برافراشتن پرچم اسلام برفرازبلندترين نقطه اسكله البكر، دوسكوي يادشده را منهدم كردند. درادامه عمليات مرواريد خلبانان تيزپرواز نيروي دريايي يكان هوادريا و تكاوران دريايي11ناوچه مدرن و اژدرافكن و ديگرواحدهاي شناور ارتش عراق را نابود كردند. قابل توجه است كه سكوهاي نفتي «الاُميّه و البكر» ازمهمترين مراكز صدورنفت عراق درشمال غربي خليج فارس بشمار مي رفت. گفتني است به مناسبت اين حماسه بزرگ و پيروزي افتخارآفرين، 7آذر به عنوان روز«نيروي دريايي» نام گرفته است.


لغو قانون انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي در سال 1341 هجري شمسي

با اعتراض علماي اسلام از جمله آيت‌الله روح‌الله خميني و آيت‌الله حائري و ديگر علما و حضور گسترده مردم در پشتيباني از علماي اسلام پس از مكاتبات و تظاهرات و اعتراضات ، دولت خائن ا سدالله علم قانون فوق را ملغي اعلام كرد.


تصويت تجزيه فلسطين به دو بخش عرب نشين و يهودي نشين در سال1947ميلادي

مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال1947ميلادي تجزيه فلسطين را به دو بخش عرب نشين و يهودي نشين تصويب كرد و شهربيت المقدس را هم به عنوان منطقه بين المللي اعلام نمود. بدين ترتيب سازمان ملل متحد بروجود يك رژيم اشغالگرمحد گذاشت. پس ازاين اعلاميه و خروج آخرين سربازان انگليسي مستقردربيت المقدس، شوراي يهود تشكيل جلسه داد و استقلال رژيم اشغالگر قدس را اعلام كرد. گفتني است دولتهاي عرب به وجود اين رژيم اعتراض كردند. اما جنگ آنها هم با مداخله سازمان ملل متحد به متاركه انجاميد. اما مبارزان مسلمان فلسطيني ازآن زمان تا كنون به مبارزه عليه رژيم اشغالگر قدس پرداختند و اين مبارزه تا بازپس گرفتن آزادي سرزمينشان ادامه مي دهند.


تشكيل شوراي آزاديبخش و ضدفاشيستي يوگسلاوي در سال1945ميلادي

شوراي آزاديبخش و ضدفاشيستي يوگسلاوي سابق در سال1945ميلادي به رياست تيتو تشكيل شد. دراين روز شوراي آزاديبخش يوگسلاوي سابق نخستين دولت يوگسلاوي را بعد ازپيروزي تيتوبرآلمان تشكيل داد. با رهبري همين شورا بود كه يوگسلاوي توانست درجنگ جهاني دوم برآلمان نازي پيروزشود. 


نوشته شده در   دوشنبه 7 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode