ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 بهمن 1386     |     کد : 285

آشنايي با خواص جوز هندي

 

 

 جوز هندي ميوه درختي به همين نام است كه مصرف آن به صورت خشك شده در مناطق گرمسيري رواج بسياري دارد.

هر دانه را از خارج، پوسته سختي به رنگ قهوه‌اي متمايل به خاكستري در برمي‌گيرد و شيارهاي عميقي دارد كه با جدا كردن اين پوسته، دانه آن ظاهر مي‌شود.

دانه، سطحي چين‌خورده دارد و رنگ آن متمايل به خاكستري است. به طور كلي، جوز هندي در طولي حدود 5/2 سانتي‌متر و قطري حدود 5/1سانتي‌متر شكلي شبيه به تخم‌مرغ دارد.

آنچه جوز هندي را به‌ يكي از طعم‌دهنده‌ها و ادويه‌هاي پرمصرف در غذا- به‌خصوص در مناطق گرمسيري- تبديل كرده است، عطر و بوي تند و مطبوع آن است.

صرف‌نظر از نقش جوز هندي به‌عنوان ادويه در غذا، اين دانه خواص غذايي و درماني بسياري نيز دارد؛ جوز هندي منبع خوبي از ويتامين‌ها، املاح معدني، اسيدهاي آمينه، روي، آهن،‌ مس، كلسيم،‌ ژرمانيوم، فلاونوئيدها و بسياري مواد مفيد ديگر است.

جوز هندي براي درمان و تسكين بسياري از دردها مفيد شناخته شده است. در طب سنتي، دانه و روغن جوز هندي را براي درمان بيماري‌هاي مربوط به اعصاب و سيستم گوارش تجويز مي‌كنند.

- از روغن جوز هندي مانند روغن دانه ميخك براي كاهش موقتي دردهاي دندان نيز مي‌توان استفاده كرد؛ كافي است چوب‌پنبه‌اي را به مقداري روغن جوز هندي آغشته كرده و روي دندان دردناك قرار دهيد.

- در كشور فرانسه- علاوه بر مصرف آن به‌عنوان ادويه- مخلوط جوز هندي و عسل را براي درمان ناراحتي‌هاي گوارشي و تنفسي مورد استفاده قرار مي‌دهند.

- التهابات و دردهاي مفصلي و رماتيسمي با مصرف خوراكي جوز هندي و همچنين ماساژ موضع با روغن آن تسكين مي‌يابد.

- جوز هندي به حفظ سلامت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند.

- براي كاهش علائم آلرژي نيز مي‌توانيد جوز هندي بخوريد.

- به‌رغم خواص باارزش جوز هندي، مصرف زياد آن سبب ايجاد مشكل در بخش كنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بيش از حد، احساس نشاط به همراه سستي و رخوت در انسان پديد مي‌آورد كه شبيه نوعي مسموميت است.

 
     
  

 


نوشته شده در   چهارشنبه 24 بهمن 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode